Katalog Agnieszka Mańkowska, 2015-03-10 Giżynek Różne, Plany pracy Plan pracy świetlicy szkolnej.PLAN OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZY ŚWIETLICY SZKOLNEJ W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 Wrzesień Poznajmy się. • Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego. • Powitanie nowych członków świetlicy. • Zabawy integracyjne w grupie (poznajemy swoje imiona). • Zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem jakim jest świetlica. Poznajemy prawa i obowiązki ucznia świetlicy szkolnej. • Co to są zasady?- próba definicji pojęcia. Ustalenie zasad bezpiecznego zachowania się w świetlicy. • Regulamin świetlicy, dyżury i obowiązki uczniów świetlicy. • Poznajemy obyczaje i tradycje naszej świetlicy. Wakacyjne wspomnienia. • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wakacji. • Wakacyjne pamiątki. • Malowanie pastelami lub farbami okolicy zapamiętanej z wakacji. • Gry i zabawy na powietrzu. • Gdzie byliśmy na wakacjach - praca z mapą. Przestrzegamy zasad ruchu drogowego • Przypominamy zasady bezpiecznego poruszania się pieszego na drodze. • Jak bezpiecznie przejść przez jezdnię (prezentacja w terenie). • Święto Patrona Szkoły św. Stanisława Kostki. • Krzyżówki, łamigłówki i rebusy dotyczące bezpieczeństwa na drodze. • Pogadanka nt. bezpieczeństwa podczas wycieczek rowerowych. • Znaki drogowe jakie spotykamy po drodze do szkoły – rozmowa. Przeciwdziałanie agresji • Uczymy się żyć w przyjaźni. Jaki powinien być prawdziwy przyjaciel? • Wyrażanie i nazywanie agresywnych odczuć. Pogadanka na temat „Kiedy jestem zdenerwowany uspokajam się dzięki…” • Opanowanie i przezwyciężanie złości poprzez ćwiczenia „Kartki złości”. • Dlaczego warto być miłym? – burza mózgów. Październik Zwierzęta wokół nas. • Wspólna rozmowa na temat zwierząt żyjących w naszej okolicy w lasach i na polach. Rozpoznawanie różnych gatunków ssaków. • Zwierzęta hodowlane w gospodarstwach. • Gry i zabawy dramowe; odgłosy zwierząt. Jesienne zmiany w przyrodzie. • Pogadanka na temat właściwego zachowania się podczas wycieczek i zajęć w terenie. • Poznajemy i zbieramy liście do szkolnego atlasu liści. • Pospolite drzewa liściaste i iglaste. • Wykonanie kompozycji ”jesiennej postaci” – naklejanie liści na dużym kartonie. • Wykonanie jesiennych bukietów z liści, traw, jarzębiny. • Co nam daje las? – rozmowa z dziećmi na temat darów lasu, w tym grzybów jadalnych i trujących. Dzień Edukacji Narodowej • Rozmowa uczniów z nauczycielem na temat jego pracy. • Przypomnienie o formach grzecznościowych i wielkich literach przy pisaniu życzeń. Wykonanie kolorowych bukietów okolicznościowych. Jesienne prace w ogrodzie • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat prac wykonywanych jesienią w ogrodzie, • Rozmowa na temat związków przyczynowo-skutkowych między pracą ogrodnika, rolnika jesienią a plonami w następnym roku, • Jesienna pogoda. Wypowiedzi uczniów na temat pogody. • Jesienne skarby. Wspólna rozmowa na temat skarbów z sadu i ogrodu, parku. • Wiersze o tematyce jesiennej. Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza „Pomidor” J.Brzechwy. Wspólne zabawy dramowe „odgadnij jakim jestem warzywem”. • Rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców, rozwiązywanie zagadek przyrodniczych. Czcimy tych, którzy odeszli • Listopad miesiącem pamięci o zmarłych. • Nauka poprawnego zachowania się w miejscach pamięci. • Obrzędy Halloween w Polsce i na świecie. Praca plastyczna: rysowanie wesołych dyń duszków, czarownic. • Wysłuchanie opowieści pt.:”Zaduszek”. • Rozmowa o święcie zmarłych i o tym, jak należy zachowywać się na cmentarzu. Listopad W zdrowym ciele zdrowy duch • Pamiętamy o zdrowym odżywianiu się jesienią. • Witaminy z owoców i warzyw. • Sposoby przechowywania owoców i warzyw. • Głośne czytanie przepisów na surówki z owoców i warzyw. • Wspólna rozmowa nt. jaki wpływ ma pogoda na ubiór i zdrowie. Świetlicowe przyjaźnie • Swobodne wypowiedzi uczniów o swoich przyjaciołach. • Praca plastyczna mój przyjaciel. • Co to jest pomoc koleżeńska? Dyskusja o cechach prawdziwego kolegi/koleżanki. Narodowe Święto Niepodległości • Opowiadanie nauczyciela o historii Polski połączone z oglądaniem ilustracji, albumów. • Przedstawienie postaci marszałka J. Piłsudskiego. • Znaczenie symboli narodowych: hymnu, godła, flagi. • Poznanie legendy o powstaniu państwa polskiego. Ptasie odloty • Żegnamy odlatujące ptaki. Układanie i rozwiązywanie krzyżówek o ptakach. • Głośne czytanie informacji o wybranym ptaku z encyklopedii. Rozpoznawanie ptaków i ich nazw. • Wspólna rozmowa na temat: Dlaczego ptaki odlatują od nas na zimę? • Wykonanie papierowej składanki ptaka. • W jaki sposób pomagamy ptakom, które zimują w kraju? Pogadanka. Katarzynki i andrzejki • Andrzejki i katarzynki-podobieństwa i różnice. Czytanie ciekawostek związanych z andrzejkami i katarzynkami. • Przygotowanie akcesoriów potrzebnych do wróżb. Dekoracja Sali. Zabawa andrzejkowa. Grudzień Otrzymujemy i dajemy prezenty • Pisanie listu do Świętego Mikołaja z prośbą o prezenty. • Adresowanie koperty. Krótkie wypowiedzi na temat drogi listu od nadawcy do adresata. • Portret Świętego Mikołaja- praca plastyczna. • Nauka pakowania prezentu w ozdobny papier. • Potrzeby innych ludzi.”I Ty możesz zostać Św. Mikołajem”. Przygotowujemy się do świąt • Wykonywanie ozdób choinkowych, np. łańcuchy, serduszka. • Słuchanie opowiadania nauczyciela o symbolach Bożego Narodzenia. • Słuchanie, nauka i śpiewanie kolęd. • Wspólna rozmowa nt. przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu. • Swobodne wypowiedzi nt. przygotowań do Wigilii. • Wypowiedzi dzieci o tym, czego życzymy bliskim. • Pisanie na kartce życzeń skierowanych do siebie w formie dobrego uczynku, poprawy. Poznajemy zwyczaje świąteczne i noworoczne • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat szopek urządzanych w kościołach. • Omówienie ilustracji przedstawiającej szopki. Styczeń Witamy Rok 2015 • Swobodne wypowiedzi nt. jak witaliśmy Nowy Rok. • Zabawy zimowe na śniegu. • Jak zaplanować bal karnawałowy- wspólna rozmowa. • Konkurs „Pomysł na najciekawszy strój karnawałowy i jego wykonanie”. Bezpiecznie na śniegu i lodzie • Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące zabaw i gier zimowych. • Rozmowa na temat sportów zimowych, olimpiad. • Gry i zabawy dramowe „odgadnij dyscyplinę sportu”. • Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo zabaw zimowych. • Niebezpieczeństwo zabaw w pobliżu jezdni. Droga hamowania pojazdów- doświadczenie z użyciem zabawek. Luty Zima, Zima… • Obserwacja otoczenia wokół szkoły, rozmowa o tym jak rośliny i zwierzęta przygotowują się do zimy. • Zabawy ruchowe na boisku. • Zapoznanie ze sposobem przetrwania zimy przez ptaki owady i ssaki. • Malowanie zimowych drzew różnymi technikami, np. mokre w mokrym, malowanie pastą, świecą. Barwy zimne. • Giełda pomysłów nt. „Oszczędny las”. Rozpoznawanie szyszek, ustalanie z jakich drzew pochodzą. • Ćwiczenia ruchowe i naśladowanie kołysania się drzew, pracy drwali, łamania się gałęzi. • Rysunek kredką „Dokarmiamy ptaki”. Tropimy ślady na śniegu • Tropienie i rozpoznawanie śladów zostawionych przez kolegów. • Analiza kształtu śladów zwierząt na podstawie ilustracji, rozpoznawanie zwierząt po śladach innych niż tropy, np. ptasie pióra. • Praca plastyczna: „fantastyczne zwierzaki i ich ślady”. • Układanie i rozwiązywanie rebusów i krzyżówek o tematyce zimowej. Dokarmiamy zwierzęta zimą • Rozmowa nt. sposobu dokarmiania zwierząt zimą. • Pogadanka – jak należy się zachować na zajęciach terenowych. • Praca plastyczna „Zwierzęta zimą”. Poznajemy kraje wiecznego śniegu i lodu. • Eskimosi – mieszkańcy Arktyki – odnalezienie Arktyki na globusie, wypisanie informacji kojarzących się z Eskimosami. Rozwiązywanie krzyżówki tematycznej. • Poszukiwanie informacji o zwierzętach polarnych w czasopismach dziecięcych. • Słuchanie fragmentu lektury „Zaczarowana zagroda”, Wypowiedzi dzieci o pingwinach. Mój ulubieniec • Mój ulubiony pluszak, zabawka. Przedstawienie swoich ulubieńców. • Praca plastyczna „Zwierzę o jakim marzę”. • Gry planszowe, układanie puzli. Marzec Pory dnia i roku • Rozmowa nt. dobowego ruchu Ziemi: dzień, noc. • Praca z globusem. • Uświadomienie dzieciom, w jaki sposób rozwój cywilizacji i lekkomyślność zagraża Ziemi. • Swobodne wypowiedzi nt. zmiany pogody w ciągu roku. Zjawiska jakie obserwujemy przy tych zmianach. • Warunki życia roślin i zwierząt w różnych porach roku. Święto wszystkich kobiet. • Poznanie wierszy tematycznych D. Gellnerowej „W święto kobiet”, J. Kerna „Wiersz na dzień kobiet”. Rozmowa nt. „Dlaczego obchodzimy to święto?” • Zawody wykonywane przez kobiety. • Sylwetki sławnych kobiet – dopasowanie nazwisk do imion. • Kto jest dżentelmenom, a kto damą – zasady dobrego zachowania wobec kobiety. • Czytanie ze zrozumieniem ze „Świerszczyka” Powitanie wiosny • Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie. • Swobodne wypowiedzi nt. zwiastunów wiosny. • Układanie haseł witających wiosnę. • Rozmowa na temat wiosennych kwiatów i ich ochronie. • Nowalijki – pierwsze wiosenne warzywa. Jakie są ich wartości odżywcze? Wspólne układanie krzyżówek o nowalijkach. • Rozmowa o zwyczaju topienia Marzanny – znaczenie tego obrzędu. Kolorowanie obrazka. Utrwalenie piosenki „Idzie wiosna”. Moja miejscowość – Strzegowo. • Zapoznanie z zabytkami Strzegowa na podstawie fotografii i starych zdjęć. • Praca w zespołach – przedstawiamy naszą gminę innym – reklama Strzegowa. Wykonanie plakatu reklamowego – technika dowolna. • Rozwiązywanie krzyżówki dotyczącej Strzegowa. Wykonanie godła naszej gminy. • „Prima Aprilis – wesołe żarty”. • Rozwiązywanie rebusów pod kierunkiem nauczyciela na temat „Jakie to drzewa?”. Układanie zdań z poznanymi wyrazami. • Jakie zwierzęta ukryły się w słowach? – wspólne łamanie głowy. Kwiecień Wiosenne prace • Swobodne wypowiedzi uczniów o wiosennych pracach w ogródku. • Rozmowa z dziećmi o wyglądzie najbliższej okolicy Malujemy pisanki • Swobodne, wynikające z doświadczeń dzieci wypowiedzi nt. zwyczajów wielkanocnych. • Malowanie pisanek. • Ustne wypowiedzi opisujące własną pisankę marzeń. • Rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na śmigus – dyngus. • Własne doświadczenia związane z tym świętem – rozmowa. Światowy Dzień Ziemi • Swobodna rozmowa dotycząca ochrony Ziemi. • Jak mogę pomóc Ziemi? – swobodne wypowiedzi. • Zapoznanie z fundacjami i klubami pomocy: Przyjaciele Ziemi, Pokojowy Ruch „Zielonych”. Praca z przygotowanymi materiałami. Książka nasz przyjaciel. • Jak zachęcić innych do czytania książek- rozmowa. • Moja ulubiona bajka, baśń, wiersz, uczniowie prezentują swoje ulubione książki. • Rozmowa nt. Zachowania się w bibliotece, poszanowania wypożyczonych książek. • Czytanie wybranego opowiadania z podziałem na role. • Wykonanie ilustracji do czytanego opowiadania. • Piszemy własne opowiadanie, bajkę, wiersz. Odczytanie najciekawszych prac. • Opowiadamy i czytamy baśnie. • Gry i zabawy na boisku szkolnym. Maj Majowe święta • Oglądanie materiałów związanych z Konstytucją 3 Maja, np. reprodukcji obrazu Jana Matejki „Konstytucja 3 maja. • Opowiadanie nauczyciela o Konstytucji i czasach w których powstała. • Nasze symbole narodowe – godło i flaga. Wykonanie płaskorzeźby godła – wyklejanie plasteliną. Dekoracja korytarza. • Gołąb – symbol pokoju. Odrysowanie od szablonu, wycięcie i łączenie elementów ptaka. Słuchanie piosenek patriotycznych. Wiosenna pogoda • Wypowiedzi uczniów na temat pogody i zmian w przyrodzie w maju. • Majowe kwiaty. Poznajemy nazwy kwiatów i roślin zielonych w naszej okolicy. • Praca plastyczna „Polne kwiatki”. • Poznanie różnych gatunków chwastów. • Wzajemne prezentowanie chwastów zebranych w drodze do szkoły. • Próba nazwania roślin na podstawie własnych wiadomości. • Swobodne wypowiedzi o przyczynach i sposobach zwalczania chwastów, praca na szkolnym klombie. • Czy zioła to chwasty? – wspólne wyjaśnienie, kiedy roślina zielona może być uznana za szkodliwy chwast. Moja rodzina • Wypowiedzi uczniów na temat swojej rodziny. • Przytaczanie rodzinnych anegdot. • Prezentowanie przyniesionych zdjęć i pamiątek rodzinnych. • Praca plastyczno – literacka; wykonanie kartki z rodzinnego albumu. • Zabawa pantomimiczna: „Czyj to portret”. Moja mama, mój tata. • Swobodne wypowiedzi dzieci na temat swojej mamy. • Układanie i zapisywanie krótkiego opisu wyglądu zewnętrznego mamy i taty. • Moi rodzice – praca plastyczna. Czerwiec Nasze zdrowie • Próba zastanowienia się, refleksja: czy mam kondycję? Czy codziennie ćwiczę? Czy jestem aktywny na zajęciach wf? • Sprawdzamy swoją aktywność fizyczną, zajęcia na boisku szkolnym. • Swobodna rozmowa o tym, co jest niezbędne aby być zdrowym i sprawnym: sport, higiena osobista, zdrowe odżywianie. • Zabawy ruchowe, które lubimy – rozmowa. Praca plastyczna – „Mój ulubiony sport na świeżym powietrzu”. Dzień dziecka. Poznajemy prawa dziecka. • Wspólne oglądanie zdjęć przedstawiających charakterystyczne typy mieszkańców różnych części świata. • Praca z mapą. Odnajdywanie na mapie świata regionów, które zamieszkują poznani na fotografii ludzie. • Próba odpowiedzi na pytanie: co łączy, a co różni dzieci na całym świecie? • Uważne, wyraziste odczytanie Praw Dziecka i dokładne ich omówienie, wyjaśnienie. • Zapoznanie dzieci z jedynym odznaczeniem nadawanym dorosłym przez dzieci. • Order Uśmiechu. • Projektujemy własny order i nadajemy mu nazwę. Lato, lato… Gdzie na wakacje. • Rozwiązywanie i układanie zagadek i rebusów związanych z nadchodzącym latem. • Mój przepis na lato – pisemna praca w grupach. • Przypominamy letnie i wakacyjne piosenki. • Swobodne wypowiedzi na temat lata i bezpiecznego sposobu spędzania wolnego czasu. • Praca plastyczna pt. „Lato” • Praca z mapą Polski, przewodnikami turystycznymi – szukamy odpowiedniego miejsca na wakacje. Opracowała: Agnieszka Mańkowska Wyświetleń: 216
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |