Katalog

Agnieszka Mańkowska, 2015-03-10
Giżynek

Różne, Plany pracy

Plan pracy świetlicy szkolnej.

- n +


PLAN OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2014/2015
Wrzesień
Poznajmy się.
• Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego.
• Powitanie nowych członków świetlicy.
• Zabawy integracyjne w grupie (poznajemy swoje imiona).
• Zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem jakim jest świetlica.

Poznajemy prawa i obowiązki ucznia świetlicy szkolnej.
• Co to są zasady?- próba definicji pojęcia. Ustalenie zasad bezpiecznego zachowania się w świetlicy.
• Regulamin świetlicy, dyżury i obowiązki uczniów świetlicy.
• Poznajemy obyczaje i tradycje naszej świetlicy.

Wakacyjne wspomnienia.

• Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wakacji.
• Wakacyjne pamiątki.
• Malowanie pastelami lub farbami okolicy zapamiętanej z wakacji.
• Gry i zabawy na powietrzu.
• Gdzie byliśmy na wakacjach - praca z mapą.

Przestrzegamy zasad ruchu drogowego
• Przypominamy zasady bezpiecznego poruszania się pieszego na drodze.
• Jak bezpiecznie przejść przez jezdnię (prezentacja w terenie).
• Święto Patrona Szkoły św. Stanisława Kostki.
• Krzyżówki, łamigłówki i rebusy dotyczące bezpieczeństwa na drodze.
• Pogadanka nt. bezpieczeństwa podczas wycieczek rowerowych.
• Znaki drogowe jakie spotykamy po drodze do szkoły – rozmowa.

Przeciwdziałanie agresji

• Uczymy się żyć w przyjaźni. Jaki powinien być prawdziwy przyjaciel?
• Wyrażanie i nazywanie agresywnych odczuć. Pogadanka na temat „Kiedy jestem zdenerwowany uspokajam się dzięki…”
• Opanowanie i przezwyciężanie złości poprzez ćwiczenia „Kartki złości”.
• Dlaczego warto być miłym? – burza mózgów.



Październik
Zwierzęta wokół nas.
• Wspólna rozmowa na temat zwierząt żyjących w naszej okolicy w lasach i na polach. Rozpoznawanie różnych gatunków ssaków.
• Zwierzęta hodowlane w gospodarstwach.
• Gry i zabawy dramowe; odgłosy zwierząt.
Jesienne zmiany w przyrodzie.
• Pogadanka na temat właściwego zachowania się podczas wycieczek i zajęć w terenie.
• Poznajemy i zbieramy liście do szkolnego atlasu liści.
• Pospolite drzewa liściaste i iglaste.
• Wykonanie kompozycji ”jesiennej postaci” – naklejanie liści na dużym kartonie.
• Wykonanie jesiennych bukietów z liści, traw, jarzębiny.
• Co nam daje las? – rozmowa z dziećmi na temat darów lasu, w tym grzybów jadalnych i trujących.
Dzień Edukacji Narodowej
• Rozmowa uczniów z nauczycielem na temat jego pracy.
• Przypomnienie o formach grzecznościowych i wielkich literach przy pisaniu życzeń. Wykonanie kolorowych bukietów okolicznościowych.
Jesienne prace w ogrodzie
• Swobodne wypowiedzi uczniów na temat prac wykonywanych jesienią w ogrodzie,
• Rozmowa na temat związków przyczynowo-skutkowych między pracą ogrodnika, rolnika jesienią a plonami w następnym roku,
• Jesienna pogoda. Wypowiedzi uczniów na temat pogody.
• Jesienne skarby. Wspólna rozmowa na temat skarbów z sadu i ogrodu, parku.
• Wiersze o tematyce jesiennej. Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza „Pomidor” J.Brzechwy. Wspólne zabawy dramowe „odgadnij jakim jestem warzywem”.
• Rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców, rozwiązywanie zagadek przyrodniczych.

Czcimy tych, którzy odeszli

• Listopad miesiącem pamięci o zmarłych.
• Nauka poprawnego zachowania się w miejscach pamięci.
• Obrzędy Halloween w Polsce i na świecie. Praca plastyczna: rysowanie wesołych dyń duszków, czarownic.
• Wysłuchanie opowieści pt.:”Zaduszek”.
• Rozmowa o święcie zmarłych i o tym, jak należy zachowywać się na cmentarzu.






Listopad

W zdrowym ciele zdrowy duch

• Pamiętamy o zdrowym odżywianiu się jesienią.
• Witaminy z owoców i warzyw.
• Sposoby przechowywania owoców i warzyw.
• Głośne czytanie przepisów na surówki z owoców i warzyw.
• Wspólna rozmowa nt. jaki wpływ ma pogoda na ubiór i zdrowie.

Świetlicowe przyjaźnie

• Swobodne wypowiedzi uczniów o swoich przyjaciołach.
• Praca plastyczna mój przyjaciel.
• Co to jest pomoc koleżeńska? Dyskusja o cechach prawdziwego kolegi/koleżanki.

Narodowe Święto Niepodległości

• Opowiadanie nauczyciela o historii Polski połączone z oglądaniem ilustracji, albumów.
• Przedstawienie postaci marszałka J. Piłsudskiego.
• Znaczenie symboli narodowych: hymnu, godła, flagi.
• Poznanie legendy o powstaniu państwa polskiego.

Ptasie odloty

• Żegnamy odlatujące ptaki. Układanie i rozwiązywanie krzyżówek o ptakach.
• Głośne czytanie informacji o wybranym ptaku z encyklopedii. Rozpoznawanie ptaków i ich nazw.
• Wspólna rozmowa na temat: Dlaczego ptaki odlatują od nas na zimę?
• Wykonanie papierowej składanki ptaka.
• W jaki sposób pomagamy ptakom, które zimują w kraju? Pogadanka.

Katarzynki i andrzejki

• Andrzejki i katarzynki-podobieństwa i różnice. Czytanie ciekawostek związanych z andrzejkami i katarzynkami.
• Przygotowanie akcesoriów potrzebnych do wróżb. Dekoracja Sali. Zabawa andrzejkowa.

Grudzień

Otrzymujemy i dajemy prezenty

• Pisanie listu do Świętego Mikołaja z prośbą o prezenty.
• Adresowanie koperty. Krótkie wypowiedzi na temat drogi listu od nadawcy do adresata.
• Portret Świętego Mikołaja- praca plastyczna.
• Nauka pakowania prezentu w ozdobny papier.
• Potrzeby innych ludzi.”I Ty możesz zostać Św. Mikołajem”.

Przygotowujemy się do świąt

• Wykonywanie ozdób choinkowych, np. łańcuchy, serduszka.
• Słuchanie opowiadania nauczyciela o symbolach Bożego Narodzenia.
• Słuchanie, nauka i śpiewanie kolęd.
• Wspólna rozmowa nt. przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu.
• Swobodne wypowiedzi nt. przygotowań do Wigilii.
• Wypowiedzi dzieci o tym, czego życzymy bliskim.
• Pisanie na kartce życzeń skierowanych do siebie w formie dobrego uczynku, poprawy.

Poznajemy zwyczaje świąteczne i noworoczne

• Swobodne wypowiedzi uczniów na temat szopek urządzanych w kościołach.
• Omówienie ilustracji przedstawiającej szopki.

Styczeń
Witamy Rok 2015
• Swobodne wypowiedzi nt. jak witaliśmy Nowy Rok.
• Zabawy zimowe na śniegu.
• Jak zaplanować bal karnawałowy- wspólna rozmowa.
• Konkurs „Pomysł na najciekawszy strój karnawałowy i jego wykonanie”.

Bezpiecznie na śniegu i lodzie

• Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące zabaw i gier zimowych.
• Rozmowa na temat sportów zimowych, olimpiad.
• Gry i zabawy dramowe „odgadnij dyscyplinę sportu”.
• Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo zabaw zimowych.
• Niebezpieczeństwo zabaw w pobliżu jezdni. Droga hamowania pojazdów- doświadczenie z użyciem zabawek.

Luty

Zima, Zima…

• Obserwacja otoczenia wokół szkoły, rozmowa o tym jak rośliny i zwierzęta przygotowują się do zimy.
• Zabawy ruchowe na boisku.
• Zapoznanie ze sposobem przetrwania zimy przez ptaki owady i ssaki.
• Malowanie zimowych drzew różnymi technikami, np. mokre w mokrym, malowanie pastą, świecą. Barwy zimne.
• Giełda pomysłów nt. „Oszczędny las”. Rozpoznawanie szyszek, ustalanie z jakich drzew pochodzą.
• Ćwiczenia ruchowe i naśladowanie kołysania się drzew, pracy drwali, łamania się gałęzi.
• Rysunek kredką „Dokarmiamy ptaki”.

Tropimy ślady na śniegu

• Tropienie i rozpoznawanie śladów zostawionych przez kolegów.
• Analiza kształtu śladów zwierząt na podstawie ilustracji, rozpoznawanie zwierząt po śladach innych niż tropy, np. ptasie pióra.
• Praca plastyczna: „fantastyczne zwierzaki i ich ślady”.
• Układanie i rozwiązywanie rebusów i krzyżówek o tematyce zimowej.

Dokarmiamy zwierzęta zimą

• Rozmowa nt. sposobu dokarmiania zwierząt zimą.
• Pogadanka – jak należy się zachować na zajęciach terenowych.
• Praca plastyczna „Zwierzęta zimą”.

Poznajemy kraje wiecznego śniegu i lodu.

• Eskimosi – mieszkańcy Arktyki – odnalezienie Arktyki na globusie, wypisanie informacji kojarzących się z Eskimosami. Rozwiązywanie krzyżówki tematycznej.
• Poszukiwanie informacji o zwierzętach polarnych w czasopismach dziecięcych.
• Słuchanie fragmentu lektury „Zaczarowana zagroda”, Wypowiedzi dzieci o pingwinach.

Mój ulubieniec
• Mój ulubiony pluszak, zabawka. Przedstawienie swoich ulubieńców.
• Praca plastyczna „Zwierzę o jakim marzę”.
• Gry planszowe, układanie puzli.

Marzec

Pory dnia i roku

• Rozmowa nt. dobowego ruchu Ziemi: dzień, noc.
• Praca z globusem.
• Uświadomienie dzieciom, w jaki sposób rozwój cywilizacji i lekkomyślność zagraża Ziemi.
• Swobodne wypowiedzi nt. zmiany pogody w ciągu roku. Zjawiska jakie obserwujemy przy tych zmianach.
• Warunki życia roślin i zwierząt w różnych porach roku.

Święto wszystkich kobiet.

• Poznanie wierszy tematycznych D. Gellnerowej „W święto kobiet”, J. Kerna „Wiersz na dzień kobiet”. Rozmowa nt. „Dlaczego obchodzimy to święto?”
• Zawody wykonywane przez kobiety.
• Sylwetki sławnych kobiet – dopasowanie nazwisk do imion.
• Kto jest dżentelmenom, a kto damą – zasady dobrego zachowania wobec kobiety.
• Czytanie ze zrozumieniem ze „Świerszczyka”

Powitanie wiosny

• Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.
• Swobodne wypowiedzi nt. zwiastunów wiosny.
• Układanie haseł witających wiosnę.
• Rozmowa na temat wiosennych kwiatów i ich ochronie.
• Nowalijki – pierwsze wiosenne warzywa. Jakie są ich wartości odżywcze? Wspólne układanie krzyżówek o nowalijkach.
• Rozmowa o zwyczaju topienia Marzanny – znaczenie tego obrzędu. Kolorowanie obrazka. Utrwalenie piosenki „Idzie wiosna”.

Moja miejscowość – Strzegowo.

• Zapoznanie z zabytkami Strzegowa na podstawie fotografii i starych zdjęć.
• Praca w zespołach – przedstawiamy naszą gminę innym – reklama Strzegowa. Wykonanie plakatu reklamowego – technika dowolna.
• Rozwiązywanie krzyżówki dotyczącej Strzegowa. Wykonanie godła naszej gminy.
• „Prima Aprilis – wesołe żarty”.
• Rozwiązywanie rebusów pod kierunkiem nauczyciela na temat „Jakie to drzewa?”. Układanie zdań z poznanymi wyrazami.
• Jakie zwierzęta ukryły się w słowach? – wspólne łamanie głowy.

Kwiecień

Wiosenne prace

• Swobodne wypowiedzi uczniów o wiosennych pracach w ogródku.
• Rozmowa z dziećmi o wyglądzie najbliższej okolicy

Malujemy pisanki

• Swobodne, wynikające z doświadczeń dzieci wypowiedzi nt. zwyczajów wielkanocnych.
• Malowanie pisanek.
• Ustne wypowiedzi opisujące własną pisankę marzeń.
• Rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na śmigus – dyngus.
• Własne doświadczenia związane z tym świętem – rozmowa.

Światowy Dzień Ziemi

• Swobodna rozmowa dotycząca ochrony Ziemi.
• Jak mogę pomóc Ziemi? – swobodne wypowiedzi.
• Zapoznanie z fundacjami i klubami pomocy: Przyjaciele Ziemi, Pokojowy Ruch „Zielonych”. Praca z przygotowanymi materiałami.

Książka nasz przyjaciel.

• Jak zachęcić innych do czytania książek- rozmowa.
• Moja ulubiona bajka, baśń, wiersz, uczniowie prezentują swoje ulubione książki.
• Rozmowa nt. Zachowania się w bibliotece, poszanowania wypożyczonych książek.
• Czytanie wybranego opowiadania z podziałem na role.
• Wykonanie ilustracji do czytanego opowiadania.
• Piszemy własne opowiadanie, bajkę, wiersz. Odczytanie najciekawszych prac.
• Opowiadamy i czytamy baśnie.
• Gry i zabawy na boisku szkolnym.




Maj

Majowe święta
• Oglądanie materiałów związanych z Konstytucją 3 Maja, np. reprodukcji obrazu Jana Matejki „Konstytucja 3 maja.
• Opowiadanie nauczyciela o Konstytucji i czasach w których powstała.
• Nasze symbole narodowe – godło i flaga. Wykonanie płaskorzeźby godła – wyklejanie plasteliną. Dekoracja korytarza.
• Gołąb – symbol pokoju. Odrysowanie od szablonu, wycięcie i łączenie elementów ptaka. Słuchanie piosenek patriotycznych.

Wiosenna pogoda

• Wypowiedzi uczniów na temat pogody i zmian w przyrodzie w maju.
• Majowe kwiaty. Poznajemy nazwy kwiatów i roślin zielonych w naszej okolicy.
• Praca plastyczna „Polne kwiatki”.
• Poznanie różnych gatunków chwastów.
• Wzajemne prezentowanie chwastów zebranych w drodze do szkoły.
• Próba nazwania roślin na podstawie własnych wiadomości.
• Swobodne wypowiedzi o przyczynach i sposobach zwalczania chwastów, praca na szkolnym klombie.
• Czy zioła to chwasty? – wspólne wyjaśnienie, kiedy roślina zielona może być uznana za szkodliwy chwast.

Moja rodzina

• Wypowiedzi uczniów na temat swojej rodziny.
• Przytaczanie rodzinnych anegdot.
• Prezentowanie przyniesionych zdjęć i pamiątek rodzinnych.
• Praca plastyczno – literacka; wykonanie kartki z rodzinnego albumu.
• Zabawa pantomimiczna: „Czyj to portret”.

Moja mama, mój tata.

• Swobodne wypowiedzi dzieci na temat swojej mamy.
• Układanie i zapisywanie krótkiego opisu wyglądu zewnętrznego mamy i taty.
• Moi rodzice – praca plastyczna.

Czerwiec

Nasze zdrowie

• Próba zastanowienia się, refleksja: czy mam kondycję? Czy codziennie ćwiczę? Czy jestem aktywny na zajęciach wf?
• Sprawdzamy swoją aktywność fizyczną, zajęcia na boisku szkolnym.
• Swobodna rozmowa o tym, co jest niezbędne aby być zdrowym i sprawnym: sport, higiena osobista, zdrowe odżywianie.
• Zabawy ruchowe, które lubimy – rozmowa. Praca plastyczna – „Mój ulubiony sport na świeżym powietrzu”.

Dzień dziecka. Poznajemy prawa dziecka.

• Wspólne oglądanie zdjęć przedstawiających charakterystyczne typy mieszkańców różnych części świata.
• Praca z mapą. Odnajdywanie na mapie świata regionów, które zamieszkują poznani na fotografii ludzie.
• Próba odpowiedzi na pytanie: co łączy, a co różni dzieci na całym świecie?
• Uważne, wyraziste odczytanie Praw Dziecka i dokładne ich omówienie, wyjaśnienie.
• Zapoznanie dzieci z jedynym odznaczeniem nadawanym dorosłym przez dzieci.
• Order Uśmiechu.
• Projektujemy własny order i nadajemy mu nazwę.

Lato, lato…
Gdzie na wakacje.
• Rozwiązywanie i układanie zagadek i rebusów związanych z nadchodzącym latem.
• Mój przepis na lato – pisemna praca w grupach.
• Przypominamy letnie i wakacyjne piosenki.
• Swobodne wypowiedzi na temat lata i bezpiecznego sposobu spędzania wolnego czasu.
• Praca plastyczna pt. „Lato”
• Praca z mapą Polski, przewodnikami turystycznymi – szukamy odpowiedniego miejsca na wakacje.

Opracowała: Agnieszka Mańkowska


Wyświetleń: 216


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.