Katalog Alicja Urbaniak, 2015-03-10 Gdynia Język polski, Konspekty Język polski dla obcokrajowców.Temat : Dzień dobry. Jak się masz? Poznajemy podstawowe zwroty w j. polskim ■ Cele lekcji: Uczeń: - zna podstawowe zwroty w języku polskim (proszę, dziękuję, przepraszam), - potrafi przywitać się i pożegnać w j. polskim - umie przedstawić się w języku polskim, zapytać o wiek, - zna podstawowe nazwy związane z tematyką: jedzenia, zwierząt, ubrań czynności, - potrafi wypowiedzieć się na temat własnego ubioru, ulubionego jedzenia, czynności, które lubi, - określa nazwy kolorów: biały, zielony, żółty, czerwony, niebieski, - wyszukuje informacji w słowniku, - umie wypowiedzieć się na temat kolorów swojej flagi. ■ Metody: - podająca, - aktywizująca – inscenizacja, tworzenie plansz ze słówkami, - praca ze słownikiem. ■ Formy pracy: - praca w grupach, - praca indywidualna. ■ Środki dydaktyczne: - karty pracy przygotowane przez nauczyciela, - rozsypanki z dialogami ułożonymi po polsku i angielsku, - ilustracje ze zwierzętami, jedzeniem, ubraniami i czynnościami, - arkusze szarego papieru, - koperty z arkuszami kolorowego papieru, - słowniki. ■ Tok lekcji: [Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy. Nauczyciel rozdaje dwie pary dialogów pociętych w rozsypankę. ] 1. Z otrzymanej rozsypanki zdań ułóż dialog. [Uczniowie układają dialog wg poniższych schematów.] Grupa I i II: - DZIEŃ DOBRY. (GOOD MORNING) - DZIEŃ DOBRY. (GOOD MORNING) - JAK MASZ NA IMIĘ? (WHAT’S YOUR NAME?) - NAZYWAM SIĘ……………….. . A TY? (MY NAME IS ………………. . AND YOURS?) - JA NAZYWAM SIĘ ……………….. . (MY NAME IS ………………. .) - ILE MASZ LAT? (HOW OLD ARE YOU?) - MAM ……………….. LAT. A TY? (I’M ………………… AND YOU?) - JA MAM …………….. LAT. (I’M ………………….) - MIŁO CIĘ POZNAĆ, ALE MUSZĘ JUŻ IŚĆ. (NICE TO MEET YOU, BUT I HAVE TO GO NOW) - DO WIDZENIA. (GOOD BYE) - DO WIDZENIA. (GOOD BYE) Grupa III i IV: - CZEŚĆ! (HI!) - CZEŚĆ! (HI!) - JAK SIĘ MASZ? (HOW ARE YOU?) - DOBRZE, DZIĘKUJĘ . A TY? (I’M FINE. THANK YOU. AND YOU?) - JA TEŻ DOBRZE, DZIĘKUJĘ. (ALSO FINE, THANK YOU) -GDZIE MIESZKASZ? (WHERE DO YOU LIVE?) - MIESZKAM W …………………… . A TY? (I LIVE IN ……………………… . AND YOU?) - JA MIESZKAM W ……………………… . (I LIVE IN ………………………. .) - PRZEPRASZAM, MUSZĘ JUŻ IŚĆ. (I’M SORRY, I MUST GO NOW) - JASNE, DO ZOBACZENIA! (OK, SEE YOU!) - DO ZOBACZENIA! (SEE YOU) 2. Odczytaj dialog po polsku. [Grupy typują po jednym przedstawicielu i odczytują dialog z podziałem na role – gr. I z II i gr. III z IV.] 3. W dialogach znajdź podkreślone wyrazy i uzupełnij kartę pracy nr 1 odpowiednimi zwrotami. [Praca z nauczycielem, nauczyciel naprowadza uczniów na poprawne zwroty i zapisuje je na tablicy na wypadek trudności uczniów. Karta pracy poniżej.] Karta pracy nr 1 1. If you want to welcome somebody in Polish, you say ……………………………… (formal) or ………………………………………… . (informal) 2. If you want to thank somebody in Polish, you say ………………………………….. . 3. If you want to apologize to somebody in Polish, you say …………………………… . 4. If you want to farewell somebody in Polish, you say ……………………………….. (formal) or ……………………………… . (informal) 4. Na podstawie poprzednich ćwiczeń, uzupełnij kartę pracy nr 2. [Uczniowie uzupełniają kartę pracy, chętni odczytują na głos wynik ćwiczenia.] Karta pracy nr 2 1. Nazywam się …………………………………………….. . 2. Mieszkam w ……………………………………………. . 3. Mam ……………………………………. lata. 5. Z podanych ilustracji, wybierzcie te, które pasują do napisów na waszych kartach. [Nauczyciel rozdaje płachty szarego papieru z podpisami kolejno: JEDZENIE, ZWIERZĘTA, UBRANIA, CZYNNOŚCI oraz kartki z wymieszanymi, podpisanymi w j. polskim ilustracjami. Uczniowie wybierają te ilustracje, które dotyczą ich tematyki, a następnie reprezentant grupy odczytuje wyniki pracy przed całą klasą.] 6. Wykorzystując wiadomości z poprzedniego ćwiczenia, uzupełnij kartę pracy nr 3. Karta pracy nr 3 Najbardziej lubię ……………………… . (The most I like …………………... .) activity Najciekawsze zwierzę to …………………… . (The most interesting animal is …………… .) Moje ulubione jedzenie to …………………… . (My favourite food is ……………………… . ) Najczęściej noszę ……………………….. . (I usually wear …………………… .) 7. Odczytaj wpisane informacje o sobie. 8. Wylosujcie kopertę. W środku znajduje się kolorowa kartka papieru. Z użyciem słownika znajdźcie trzy rzeczy, które są w wylosowanym kolorze. [Uczniowie wyszukują w słownikach wyrazy, następnie prezentują wyniki pracy grupy, zapisując słowa kolorowymi markerami na tablicy.] 9. Wykorzystując wiadomości z poprzedniego ćwiczenia, uzupełnij kartę pracy nr 4. Karta pracy nr 4 Moje ulubione kolory to ………………………………………. . (My favourite colours are …………………… .) Kolory na mojej fladze to ………………………………………… . (The colours of my flag are ……………………………. .) 10. Powiedz coś o sobie w języku polskim. [Uczniowie prezentują wybrane informacje na swój temat w j. polskim.] [Rozdanie uczniom słowniczków z wyrazami, które pojawiły się na lekcji.] Opracowała mgr Alicja Urbaniak [Materiały dydaktyczne poniżej.] Dialogi do rozsypanki: - DZIEŃ DOBRY. (GOOD MORNING) - DZIEŃ DOBRY. (GOOD MORNING) - JAK MASZ NA IMIĘ? (WHAT’S YOUR NAME?) - NAZYWAM SIĘ……………….. . A TY? (MY NAME IS ………………. . AND YOURS?) - JA NAZYWAM SIĘ ……………….. . (MY NAME IS ………………. .) - ILE MASZ LAT? (HOW OLD ARE YOU?) - MAM ……………….. LAT. A TY? (I’M ………………… AND YOU?) - JA MAM …………….. LAT. (I’M ………………….) - MIŁO CIĘ POZNAĆ, ALE MUSZĘ JUŻ IŚĆ. (NICE TO MEET YOU, BUT I HAVE TO GO NOW) - DO WIDZENIA. (GOOD BYE) - DO WIDZENIA. (GOOD BYE) - CZEŚĆ! (HI!) - CZEŚĆ! (HI!) - JAK SIĘ MASZ? (HOW ARE YOU?) - DOBRZE, DZIĘKUJĘ . A TY? (I’M FINE. THANK YOU. AND YOU?) - JA TEŻ DOBRZE, DZIĘKUJĘ. (ALSO FINE, THANK YOU) -GDZIE MIESZKASZ? (WHERE DO YOU LIVE?) - MIESZKAM W …………………… . A TY? (I LIVE IN ……………………… . AND YOU?) - JA MIESZKAM W ……………………… . (I LIVE IN ………………………. .) - PRZEPRASZAM, MUSZĘ JUŻ IŚĆ. (I’M SORRY, I MUST GO NOW) - JASNE, DO ZOBACZENIA! (OK, SEE YOU!) - DO ZOBACZENIA! (SEE YOU) Karty pracy Karta pracy nr 1 8. If you want to welcome somebody in Polish, you say ……………………………… (formal) or ………………………………………… . (informal) 9. If you want to thank somebody in Polish, you say ………………………………….. . 10. If you want to apologize to somebody in Polish, you say …………………………… . 11. If you want to farewell somebody in Polish, you say ……………………………….. (formal) or ……………………………… . (informal) Karta pracy nr 2 4. Nazywam się …………………………………………….. . 5. Mieszkam w ……………………………………………. . 6. Mam ……………………………………. lata. Karta pracy nr 3 Najbardziej lubię ……………………… . (The most I like …………………... .) activity Najciekawsze zwierzę to …………………… . (The most interesting animal is …………… .) Moje ulubione jedzenie to …………………… . (My favourite food is ……………………… . ) Najczęściej noszę ……………………….. . (I usually wear …………………… .) Karta pracy nr 4 Moje ulubione kolory to ………………………………………. . (My favourite colours are …………………… .) Kolory na mojej fladze to ………………………………………… . (The colours of my flag are ……………………………. .) Ilustracje do ćw. 6. BIEGAĆ GRAĆ NA KOMPUTERZE CZYTAĆ RYSOWAĆ JEŹDZIĆ NA ROWERZE TAŃCZYĆ SŁUCHAĆ MUZYKI ŚPIEWAĆ GOTOWAĆ OGLĄDAĆ TELEWIZJĘ KOT KROWA LEW MAŁPA NIEDŹWIEDŹ PIES PTAK SŁOŃ WĄŻ ŻYRAFA ARBUZ CIASTO CZEKOLADA JABŁKA JAJKO KURCZAK LODY POMIDORY SER SZYNKA BLUZKA BLUZA KOSZULA PÓŁBUTY SANDAŁY SPODNIE SPÓDNICE SUKIENKI SZPILKI TRAMPKI Podpisy na płachty szarego papieru: JEDZENIE (FOOD) UBRANIA (CLOTHES) ZWIERZĘTA (ANIMALS) CZYNNOŚCI (ACTIVITIES) Słowniczek: Activities: biegać – to run czytać – to read gotować – to cook grać na komputerze – to play on the computer jeździć na rowerze – to ride a bike oglądać telewizję – to watch TV słuchać muzyki – to listen to the music śpiewać – to sing rysować – to draw tańczyć – to dance Food: arbuz – water melon ciasto – cake czekolada – chocolate jabłka – apples jajko - egg kurczak - chicken lody – ice cream pomidory – tomatoes ser - cheese szynka – ham Animals: kot – cat krowa – cow lew - lion małpa – monkey niedźwiedź - bear pies – dog ptak - bird słoń – elephant wąż – snake żyrafa - giraffe Clothes: bluza – hoody bluzka – blouse koszula – shirt sandały- sandals spodnie – trousers spódnica – skirt sweter - sweater szpilki – high heels trampki – sneakers Wyświetleń: 786
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |