Katalog

Marzena Wójcik, 2015-03-10
Sulęczyno

Język angielski, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego.

- n +




PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO







Marzena Wójcik
♦ nauczyciel kontraktowy
♦ nauczyciel języka angielskiego



w Szkole Podstawowej w Węsiorach



DATA ROZPOCZĘCIA STAŻU 01.09.2012 r.
DATA ZAKOŃCZENIA STAŻU 31.05.2015 r.


Opiekun stażu: mgr Marzena Gliszczyńska



Plan może ulec korekcie w trakcie trwania stażu.






Cele opracowanego planu rozwoju zawodowego

na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

• Poszerzanie wiedzy o poszczególnych obszarach pracy szkoły oraz określenie możliwości i podejmowanie w tym zakresie działań własnych poprzez uczestnictwo w pracy organów szkoły.

• Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez doskonalenie zawodowe.

• Podniesienie efektywności działań wychowawczo – dydaktycznych poprzez rozwijanie osobistych zainteresowań.

• Aktywne i twórcze uczestnictwo w życiu szkoły.

• Rozszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego.

• Uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego.



§7 ust.1.pkt 1
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego.


Zadania do wykonania i formy ich realizacji

1.
Uczestniczenie w pracach różnych organów szkoły.
- udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz zespołów przedmiotowych, w tym zespołu wychowawczego,
-wdrażanie Szkolnego Programu Wychowawczego,
-realizacja zadań opiekuńczo-wychowawczych wynikających z funkcji wychowawcy klasy,
-opieka nad Samorządem Uczniowskim (organizacja zabaw i dyskotek dla dzieci oraz akcji podejmowanych na terenie szkoły),
-współpraca z Radą Rodziców.
okres stażu
Protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej i zespołów przedmiotowych, wpisy
w dzienniku zajęć lekcyjnych.


2.
Współpraca ze strukturami samorządowymi, innymi organizacjami działającymi na rzecz systemu edukacji, pomocy społecznej, postępowania
w sprawach nieletnich i wychowania religijnego.
-zaznajomienie się ze specyfiką pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, uwzględnianie w działaniu własnym opinii i zaleceń PPP w stosunku do wychowanków, współpraca z pedagogiem szkolnym, okres stażu
Notatki własne,


§7 ust.1.pkt 2
Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego.


Zadania do wykonania i formy ich realizacji

1. Prowadzenie zajęć obserwowanych przez dyrektora szkoły lub opiekuna stażu. okres stażu

Scenariusze zajęć, wnioski do zajęć

2. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. okres stażu (zgodnie
z planem) Wnioski do zajęć.
3.
Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli (w ramach zespołu samokształceniowego) – obserwacja zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli.

okres stażu (zgodnie
z planem pracy zespołu)
Wnioski do zajęć.
4.
Doskonalenie wewnątrzszkolne – udział w szkoleniowych radach pedagogicznych.
okres stażu Protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej.
5.
Doskonalenie zinstytucjonalizowane – udział w warsztatach metodycznych, kursach, szkoleniach.
okres stażu Zaświadczenia.
6.
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, psychologicznej i metodycznej.
-poszerzanie wiedzy z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki, dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych z uwzględnieniem specyfiki zadań realizowanych przez szkołę; śledzenie nowości wydawniczych
- współpraca z biblioteką szkolną.
okres stażu

§7 ust.1.pkt 3
Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt2 i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły – z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.


Zadania do wykonania i formy ich realizacji

1. Analiza przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej
i postępowania w sprawach nieletnich
w zakresie funkcjonowania szkoły.
-analiza ustaw i rozporządzeń ustawowych. okres stażu Zaświadczenie opiekuna stażu.
2.
Zapoznanie się z Prawami Ucznia
i Konwencją Praw Dziecka.
-analiza Praw Ucznia i Karty Praw Dziecka – stosowanie tych praw w pracy dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej.
okres stażu Zaświadczenie opiekuna stażu.


§ 7 ust. 2.pkt 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach;
w przypadku nauczycieli, o których mowa w art.1 ust. 1a Karty Nauczyciela –umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków.


Zadania do wykonania i formy ich realizacji

1. Poznanie procedury awansu zawodowego:
- analiza przepisów prawa oświatowego regulujący system awansu zawodowego (rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskania stopni awansu oraz adekwatnych aktów prawnych Karty Nauczyciela oraz Kodeksu Postępowania Administracyjnego; początek stażu
Biblioteczka
- tworzenie na własny użytek biblioteczki tekstów aktów prawnych dotyczących awansu; okres stażu Zbiór dokumentacji (biblioteczka)
- napisanie wniosku o rozpoczęcie stażu, planu rozwoju, sprawozdania; zgodnie
z przepisami prawa wniosek, plan rozwoju, sprawozdania
- udział w Radach Pedagogicznych oraz kursach i warsztatach poruszających kwestie awansu zawodowego i jego aktualizacji; zgodnie
z planem posiedzeń Rady, hormon. warsztatów
i kursów Protokoły z posiedzeń Rady, zaświadczenia
- uaktualnianie własnej wiedzy na temat awansu (portale internetowe, literatura fachowa). okres stażu Notatki własne.
2.
Współpraca z opiekunem stażu:
- ustalenie zasad współpracy – zawarcie kontraktu; IX 2012 Kontrakt, przejrzyste zasady współpracy
- korzystanie z pomocy opiekuna
w prawidłowym sformułowaniu wniosku
i planu rozwoju; IX 2012 Wniosek, plan rozwoju
- opracowanie projektu sprawozdania; VI 2015 Sprawozdanie
- obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna; okres stażu Scenariusze zajęć, arkusz obserwacyjny
- prowadzenie zajęć w obecności opiekuna; okres stażu Scenariusze zajęć

- omówienie prowadzonych
i obserwowanych zajęć w celu doskonalenia umiejętności ewaluacji
działań edukacyjnych. okres stażu Notatki (omówienia), wnioski
3. Wstępna ocena własnych możliwości i umiejętności jako nauczyciela:
- autorefleksja, samoocena; IX 2012 Projekt planu rozwoju zawodowego

- konstruowanie rocznych planów wychowawczych; IX 2012
IX 2013
IX 2014 Plany pracy świetlicy
- opracowanie planu rozwoju zawodowego oraz końcowego sprawozdania z realizacji planu zawodowego. IX 2012

VI 2015 Plan rozwoju zawodowego, sprawozdania

4.
Prawidłowe prowadzenie dokumentacji przebiegu realizacji planu rozwoju zawodowego:
- gromadzenie zaświadczeń, świadectw, programów, scenariuszy itp. na bieżąco Zgromadzona dokumentacja

5. Zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą organizacji pracy szkoły. Poznawanie planów pracy szkoły na lata szkolne 2012/2013, 2013/2014, 2014/2015, śledzenie zmian. początek każdego roku Potwierdzenie opiekuna stażu

6. Dalsze poznawanie i prowadzenie obowiązującej dokumentacji nauczyciela, w tym dotyczącej zadań szkoły, nauczyciela przedmiotu, wychowawcy, własnego awansu zawodowego:
- doskonalenie umiejętności tworzenia scenariuszy zajęć; okres stażu Scenariusze zajęć
- konstruowanie arkuszy obserwacji, ankiet, protokołów; okres stażu Karty obserwacji lekcji, wnioski, protokolarz,
- prawidłowe prowadzenie dokumentacji nauczyciela wychowawcy; okres stażu Dziennik zajęć wychowawczych, dzienniki lekcyjne
7. Samodzielne lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych:
- udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych; okres stażu, zgodnie
z planem pracy Rady Pedagogicznej Protokoły z posiedzeń Rady
- praca w zespołach nauczycielskich; okres stażu Potwierdzenia opiekuna stażu
- samodzielne rozwijanie umiejętności zawodowych poprzez studiowanie literatury metodycznej, pedagogicznej
i psychologicznej. Korzystanie
z publikacji i portali internetowych przeznaczonych dla nauczycieli. okres stażu Notatki własne
8. Tworzenie i rozbudowa własnego warsztatu pracy:
- gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteczki pedagogicznej; okres stażu Biblioteczka
- uzupełnianie zaplecza samodzielnie przygotowywanych środków dydaktycznych, starania o zakup nowych z budżetu szkoły, pozyskiwanie sponsorów; okres stażu Zbiór środków dydaktycznych
- tworzenie narzędzi pomiaru dydaktycznego, analiza i ewaluacja własnych działań; okres stażu Ankiety, analiza wyników, raporty z ewaluacji, wnioski
- prowadzenie i udział w zajęciach otwartych. okres stażu Scenariusze zajęć, arkusze obserwacyjne
9. Okresowe diagnozowanie osiągnięć nauczyciela wychowawcy, dokonywanie korekty i modyfikacji pracy z uczniami, porównywanie wyników i ocena skuteczności podejmowanych działań, okres stażu Ankiety, wyniki, wnioski
- opracowywanie nowych metod pracy oraz narzędzi podnoszących atrakcyjność zajęć; okres stażu Scenariusze zajęć, środki dydaktyczne
- nanoszenie korekt do planów pracy. okres stażu Plany pracy

§ 7 ust. 2.pkt 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

Zadania do wykonania i formy ich realizacji

1. Poznawanie struktury i problemów środowiska uczniowskiego
i lokalnego:
- zaznajomienie się
z dokumentami zgromadzonymi
w szkole: opinie i orzeczenia PPP, zapisy w protokołach Rady Pedagogicznej i zespołu wychowawczego; okres stażu Dokumentacja szkolna udostępniona przez Dyrektora Szkoły, pedagoga

- poznawanie sytuacji rodzinnej uczniów poprzez rozmowy
z uczniami, konsultacje
z rodzicami, wywiady, ankiety, współpracę z rodzicami, konsultacje z wychowawcami; okres stażu Własne notatki
- współpraca z pedagogiem szkolnym przy rozpoznawaniu
i rozwiązywaniu problemów
z uczniami; okres stażu Wnioski z rozmów przeprowadzonych z pedagogiem
- obserwowanie uczniów
w sytuacjach szkolnych
i pozaszkolnych (wycieczki, spacery, wyjścia do kina…; okres stażu Własne notatki
- indywidualne kontakty
z dzieckiem; okres stażu Własne notatki
- uwzględnianie w pracy specyficznych elementów środowiska lokalnego i jego potrzeb. okres stażu
Plany pracy, scenariusze zajęć

Współpraca z instytucjami
i organizacjami działającymi na rzecz wychowania i oświaty, wspierającymi działalność szkoły:
- prowadzenie pracy wychowawczej w zakresie promocji zdrowia
i przeciwdziałania patologiom społecznym w odpowiedzi na akcje PPP, GOPS, Policji, Biblioteki Publicznej i szkolnej. okres stażu Scenariusze zajęć oraz imprez środowiskowych
2.
3. Uaktywnianie środowiska szkolnego i lokalnego na rzecz rozwiązywania problemów społecznych
i cywilizacyjnych, ekologicznych:
- organizacja i włączanie się do akcji o charakterze ekologicznym (np. sprzątanie Świata, Dzień Ziemi); okres stażu Zapisy w dzienniku zajęć,

- realizacja elementów programów profilaktycznych dotyczących przemocy, komunikacji w grupie, uzależnień, stresu; okres stażu Scenariusze zajęć
- organizacja różnorodnych konkursów świetlicowych
o tematyce prozdrowotnej
i ekologicznej. okres stażu Scenariusze zajęć, zapisy w dzienniku zajęć wychowawczych
4. Motywowanie i wspieranie uczniów w rozwoju:
- opracowanie planu pomocy uczniom trudnościami w nauce, prowadzenie zajęć mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych „Pomoc w odrabianiu zadań domowych”; okres stażu Plan pracy koła „pomoc w odrabianiu zadań domowych”
- kształtowanie pozytywnych postaw społecznych uczniów poprzez organizację pomocy koleżeńskiej; okres stażu Notatki własne
- organizacja konkursów z języka angielskiego, okres stażu Protokoły z konkursów
- wdrażanie nowatorskich form pracy (praca metodami aktywizującymi) okres stażu Scenariusze zajęć
5. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych:
- opieka nad uczniami podczas imprez szkolnych i pozaszkolnych; okres stażu Zapisy w dziennikach lekcyjnych, dzienniku zajęć wychowawczych, karty wycieczek, potwierdzenia
- współpraca z nauczycielami podczas organizacji imprez szkolnych i środowiskowych; okres stażu Scenariusze imprez
- udział i współorganizowanie uroczystości szkolnych. okres stażu Scenariusze uroczystości


§ 7 ust. 2.pkt 3
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.



Zadania do wykonania i formy ich realizacji

1. Wykorzystanie komputera i technologii informacyjnej w codziennej pracy nauczyciela:
- korzystanie z encyklopedii multimedialnych i programów edukacyjnych przy opracowywaniu lekcji; okres stażu Scenariusze zajęć
- opracowywanie przy pomocy komputera pomocy i środków dydaktycznych; okres stażu Scenariusze zajęć, środki dydaktyczne
- przygotowanie i opracowanie dokumentacji nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego. okres stażu Dokumentacja przebiegu stażu
2. Wykorzystanie Internetu w pracy zawodowej i życiu codziennym:
- wykorzystanie zasobów Internetu do przygotowywania zajęć i konkursów szkolnych (np. rebusy, krzyżówki, komputerowe dyplomy); okres stażu Materiały dydaktyczne
- opublikowanie w Internecie własnego planu rozwoju, X 2012 Strony www
- opublikowanie wybranych scenariuszy zajęć; okres stażu Strony www
- konsultowanie się z innymi nauczycielami odbywającymi staż poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych; IX 2012
okres stażu Notatki własne
- stworzenie strony Internetowej szkoły okres stażu Strona WWW
3. Wykorzystanie komputera i Internetu na lekcjach języka angielskiego. okres stażu Dziennik zajęć wychowawczych
- wykorzystanie na zajęciach narzędzi multimedialnych, encyklopedii multimedialnych, słowników, programów edukacyjnych, Internetu okres stażu Scenariusze zajęć


§ 7 ust. 2.pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki
i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.


Zadania do wykonania i formy ich realizacji

1. Uzupełnianie i aktualizacja wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki
i dydaktyki:
- udział w kursach
i warsztatach, ukończenie uzupełniających studiów magisterskich. okres stażu Potwierdzenia udziału, dyplom ukończenia studiów.
- aktywne samokształcenie poprzez studiowanie literatury fachowej; okres stażu Spis literatury, notatki własne
- korzystanie z zasobów Internetu w celu poszerzania wiadomości; okres stażu Spis stron WWW
- wykorzystywanie zdobytej wiedzy w pracy wychowawcy. okres stażu Konspekty, scenariusze, opinia opiekuna stażu
2. Aktywne realizowanie zadań wychowawczych
i opiekuńczych:
- bieżące diagnozowanie
i rozwiązywanie trudności wychowawczych
i edukacyjnych; okres stażu Notatki własne
- stosowanie w trakcie zajęć lekcyjnych metod aktywizujących; okres stażu Konspekty, scenariusze
3. Kształtowanie i doskonalenie kompetencji osobowościowych koniecznych w pracy:
- umiejętność nawiązywania dobrego kontaktu z uczniami, życzliwości, otwartości
w kontaktach interpersonalnych, umiejętność współpracy
w zespole. na bieżąco Opinia opiekuna stażu
4. Współpraca przy organizacji uroczystości szkolnych integrujących społeczność szkolną i lokalną. według kalendarza imprez szkolnych
Scenariusze uroczystości


§ 7 ust. 2pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.


Zadania do wykonania i formy ich realizacji
1. Przeanalizowanie aktów prawnych i poznanie procedury nadawania stopni awansu zawodowego nauczycieli:
- udział w warsztatach, szkoleniach, śledzenie dokumentów; okres stażu Zaświadczenia, poświadczenia, notatki własne
- opracowanie dokumentacji koniecznej do rozpoczęcia stażu; okres stażu Dokumentacja przebiegu stażu
- analiza podstawowych aktów prawnych, szczególnie dotyczących pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich, współpracy z Sądem
i kuratorem do spraw nieletnich. okres stażu Znajomość obowiązujących aktów prawnych, notatki własne,
- znajomość przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy właściwych dla szkoły. okres stażu Zaświadczenia, notatki własne
2. Poszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego:
- wykazywanie się znajomością przepisów w konkretnych działaniach; okres stażu Notatki własne
- gromadzenie własnych zasobów tekstów aktów w formie pisemnej i elektronicznej. okres stażu Biblioteczka
3. Aktywne uczestnictwo w pracach organów szkoły oraz kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego:
- udział w Radach Pedagogicznych i zespole przedmiotowym opracowujących i modyfikujących różne dokumenty wewnątrzszkolne; okres stażu Zapisy w protokołach
- udział w pracach różnorodnych komisji; okres stażu Dokumentacja z przebiegu prac komisji
- prawidłowa organizacja wycieczek szkolnych, okres stażu Karty wycieczek

Opracowała: Marzena Wójcik
Wyświetleń: 207


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.