![]() |
![]() |
Katalog Marzena Wójcik, 2015-03-10 Sulęczyno Język angielski, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Marzena Wójcik ♦ nauczyciel kontraktowy ♦ nauczyciel języka angielskiego w Szkole Podstawowej w Węsiorach DATA ROZPOCZĘCIA STAŻU 01.09.2012 r. DATA ZAKOŃCZENIA STAŻU 31.05.2015 r. Opiekun stażu: mgr Marzena Gliszczyńska Plan może ulec korekcie w trakcie trwania stażu. Cele opracowanego planu rozwoju zawodowego na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli • Poszerzanie wiedzy o poszczególnych obszarach pracy szkoły oraz określenie możliwości i podejmowanie w tym zakresie działań własnych poprzez uczestnictwo w pracy organów szkoły. • Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez doskonalenie zawodowe. • Podniesienie efektywności działań wychowawczo – dydaktycznych poprzez rozwijanie osobistych zainteresowań. • Aktywne i twórcze uczestnictwo w życiu szkoły. • Rozszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego. • Uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego. §7 ust.1.pkt 1 Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. Zadania do wykonania i formy ich realizacji 1. Uczestniczenie w pracach różnych organów szkoły. - udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz zespołów przedmiotowych, w tym zespołu wychowawczego, -wdrażanie Szkolnego Programu Wychowawczego, -realizacja zadań opiekuńczo-wychowawczych wynikających z funkcji wychowawcy klasy, -opieka nad Samorządem Uczniowskim (organizacja zabaw i dyskotek dla dzieci oraz akcji podejmowanych na terenie szkoły), -współpraca z Radą Rodziców. okres stażu Protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej i zespołów przedmiotowych, wpisy w dzienniku zajęć lekcyjnych. 2. Współpraca ze strukturami samorządowymi, innymi organizacjami działającymi na rzecz systemu edukacji, pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich i wychowania religijnego. -zaznajomienie się ze specyfiką pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, uwzględnianie w działaniu własnym opinii i zaleceń PPP w stosunku do wychowanków, współpraca z pedagogiem szkolnym, okres stażu Notatki własne, §7 ust.1.pkt 2 Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. Zadania do wykonania i formy ich realizacji 1. Prowadzenie zajęć obserwowanych przez dyrektora szkoły lub opiekuna stażu. okres stażu Scenariusze zajęć, wnioski do zajęć 2. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. okres stażu (zgodnie z planem) Wnioski do zajęć. 3. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli (w ramach zespołu samokształceniowego) – obserwacja zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli. okres stażu (zgodnie z planem pracy zespołu) Wnioski do zajęć. 4. Doskonalenie wewnątrzszkolne – udział w szkoleniowych radach pedagogicznych. okres stażu Protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej. 5. Doskonalenie zinstytucjonalizowane – udział w warsztatach metodycznych, kursach, szkoleniach. okres stażu Zaświadczenia. 6. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, psychologicznej i metodycznej. -poszerzanie wiedzy z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki, dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych z uwzględnieniem specyfiki zadań realizowanych przez szkołę; śledzenie nowości wydawniczych - współpraca z biblioteką szkolną. okres stażu §7 ust.1.pkt 3 Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt2 i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły – z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. Zadania do wykonania i formy ich realizacji 1. Analiza przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej i postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły. -analiza ustaw i rozporządzeń ustawowych. okres stażu Zaświadczenie opiekuna stażu. 2. Zapoznanie się z Prawami Ucznia i Konwencją Praw Dziecka. -analiza Praw Ucznia i Karty Praw Dziecka – stosowanie tych praw w pracy dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej. okres stażu Zaświadczenie opiekuna stażu. § 7 ust. 2.pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art.1 ust. 1a Karty Nauczyciela –umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków. Zadania do wykonania i formy ich realizacji 1. Poznanie procedury awansu zawodowego: - analiza przepisów prawa oświatowego regulujący system awansu zawodowego (rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskania stopni awansu oraz adekwatnych aktów prawnych Karty Nauczyciela oraz Kodeksu Postępowania Administracyjnego; początek stażu Biblioteczka - tworzenie na własny użytek biblioteczki tekstów aktów prawnych dotyczących awansu; okres stażu Zbiór dokumentacji (biblioteczka) - napisanie wniosku o rozpoczęcie stażu, planu rozwoju, sprawozdania; zgodnie z przepisami prawa wniosek, plan rozwoju, sprawozdania - udział w Radach Pedagogicznych oraz kursach i warsztatach poruszających kwestie awansu zawodowego i jego aktualizacji; zgodnie z planem posiedzeń Rady, hormon. warsztatów i kursów Protokoły z posiedzeń Rady, zaświadczenia - uaktualnianie własnej wiedzy na temat awansu (portale internetowe, literatura fachowa). okres stażu Notatki własne. 2. Współpraca z opiekunem stażu: - ustalenie zasad współpracy – zawarcie kontraktu; IX 2012 Kontrakt, przejrzyste zasady współpracy - korzystanie z pomocy opiekuna w prawidłowym sformułowaniu wniosku i planu rozwoju; IX 2012 Wniosek, plan rozwoju - opracowanie projektu sprawozdania; VI 2015 Sprawozdanie - obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna; okres stażu Scenariusze zajęć, arkusz obserwacyjny - prowadzenie zajęć w obecności opiekuna; okres stażu Scenariusze zajęć - omówienie prowadzonych i obserwowanych zajęć w celu doskonalenia umiejętności ewaluacji działań edukacyjnych. okres stażu Notatki (omówienia), wnioski 3. Wstępna ocena własnych możliwości i umiejętności jako nauczyciela: - autorefleksja, samoocena; IX 2012 Projekt planu rozwoju zawodowego - konstruowanie rocznych planów wychowawczych; IX 2012 IX 2013 IX 2014 Plany pracy świetlicy - opracowanie planu rozwoju zawodowego oraz końcowego sprawozdania z realizacji planu zawodowego. IX 2012 VI 2015 Plan rozwoju zawodowego, sprawozdania 4. Prawidłowe prowadzenie dokumentacji przebiegu realizacji planu rozwoju zawodowego: - gromadzenie zaświadczeń, świadectw, programów, scenariuszy itp. na bieżąco Zgromadzona dokumentacja 5. Zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą organizacji pracy szkoły. Poznawanie planów pracy szkoły na lata szkolne 2012/2013, 2013/2014, 2014/2015, śledzenie zmian. początek każdego roku Potwierdzenie opiekuna stażu 6. Dalsze poznawanie i prowadzenie obowiązującej dokumentacji nauczyciela, w tym dotyczącej zadań szkoły, nauczyciela przedmiotu, wychowawcy, własnego awansu zawodowego: - doskonalenie umiejętności tworzenia scenariuszy zajęć; okres stażu Scenariusze zajęć - konstruowanie arkuszy obserwacji, ankiet, protokołów; okres stażu Karty obserwacji lekcji, wnioski, protokolarz, - prawidłowe prowadzenie dokumentacji nauczyciela wychowawcy; okres stażu Dziennik zajęć wychowawczych, dzienniki lekcyjne 7. Samodzielne lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych: - udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych; okres stażu, zgodnie z planem pracy Rady Pedagogicznej Protokoły z posiedzeń Rady - praca w zespołach nauczycielskich; okres stażu Potwierdzenia opiekuna stażu - samodzielne rozwijanie umiejętności zawodowych poprzez studiowanie literatury metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej. Korzystanie z publikacji i portali internetowych przeznaczonych dla nauczycieli. okres stażu Notatki własne 8. Tworzenie i rozbudowa własnego warsztatu pracy: - gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteczki pedagogicznej; okres stażu Biblioteczka - uzupełnianie zaplecza samodzielnie przygotowywanych środków dydaktycznych, starania o zakup nowych z budżetu szkoły, pozyskiwanie sponsorów; okres stażu Zbiór środków dydaktycznych - tworzenie narzędzi pomiaru dydaktycznego, analiza i ewaluacja własnych działań; okres stażu Ankiety, analiza wyników, raporty z ewaluacji, wnioski - prowadzenie i udział w zajęciach otwartych. okres stażu Scenariusze zajęć, arkusze obserwacyjne 9. Okresowe diagnozowanie osiągnięć nauczyciela wychowawcy, dokonywanie korekty i modyfikacji pracy z uczniami, porównywanie wyników i ocena skuteczności podejmowanych działań, okres stażu Ankiety, wyniki, wnioski - opracowywanie nowych metod pracy oraz narzędzi podnoszących atrakcyjność zajęć; okres stażu Scenariusze zajęć, środki dydaktyczne - nanoszenie korekt do planów pracy. okres stażu Plany pracy § 7 ust. 2.pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Zadania do wykonania i formy ich realizacji 1. Poznawanie struktury i problemów środowiska uczniowskiego i lokalnego: - zaznajomienie się z dokumentami zgromadzonymi w szkole: opinie i orzeczenia PPP, zapisy w protokołach Rady Pedagogicznej i zespołu wychowawczego; okres stażu Dokumentacja szkolna udostępniona przez Dyrektora Szkoły, pedagoga - poznawanie sytuacji rodzinnej uczniów poprzez rozmowy z uczniami, konsultacje z rodzicami, wywiady, ankiety, współpracę z rodzicami, konsultacje z wychowawcami; okres stażu Własne notatki - współpraca z pedagogiem szkolnym przy rozpoznawaniu i rozwiązywaniu problemów z uczniami; okres stażu Wnioski z rozmów przeprowadzonych z pedagogiem - obserwowanie uczniów w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych (wycieczki, spacery, wyjścia do kina…; okres stażu Własne notatki - indywidualne kontakty z dzieckiem; okres stażu Własne notatki - uwzględnianie w pracy specyficznych elementów środowiska lokalnego i jego potrzeb. okres stażu Plany pracy, scenariusze zajęć Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz wychowania i oświaty, wspierającymi działalność szkoły: - prowadzenie pracy wychowawczej w zakresie promocji zdrowia i przeciwdziałania patologiom społecznym w odpowiedzi na akcje PPP, GOPS, Policji, Biblioteki Publicznej i szkolnej. okres stażu Scenariusze zajęć oraz imprez środowiskowych 2. 3. Uaktywnianie środowiska szkolnego i lokalnego na rzecz rozwiązywania problemów społecznych i cywilizacyjnych, ekologicznych: - organizacja i włączanie się do akcji o charakterze ekologicznym (np. sprzątanie Świata, Dzień Ziemi); okres stażu Zapisy w dzienniku zajęć, - realizacja elementów programów profilaktycznych dotyczących przemocy, komunikacji w grupie, uzależnień, stresu; okres stażu Scenariusze zajęć - organizacja różnorodnych konkursów świetlicowych o tematyce prozdrowotnej i ekologicznej. okres stażu Scenariusze zajęć, zapisy w dzienniku zajęć wychowawczych 4. Motywowanie i wspieranie uczniów w rozwoju: - opracowanie planu pomocy uczniom trudnościami w nauce, prowadzenie zajęć mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych „Pomoc w odrabianiu zadań domowych”; okres stażu Plan pracy koła „pomoc w odrabianiu zadań domowych” - kształtowanie pozytywnych postaw społecznych uczniów poprzez organizację pomocy koleżeńskiej; okres stażu Notatki własne - organizacja konkursów z języka angielskiego, okres stażu Protokoły z konkursów - wdrażanie nowatorskich form pracy (praca metodami aktywizującymi) okres stażu Scenariusze zajęć 5. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych: - opieka nad uczniami podczas imprez szkolnych i pozaszkolnych; okres stażu Zapisy w dziennikach lekcyjnych, dzienniku zajęć wychowawczych, karty wycieczek, potwierdzenia - współpraca z nauczycielami podczas organizacji imprez szkolnych i środowiskowych; okres stażu Scenariusze imprez - udział i współorganizowanie uroczystości szkolnych. okres stażu Scenariusze uroczystości § 7 ust. 2.pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Zadania do wykonania i formy ich realizacji 1. Wykorzystanie komputera i technologii informacyjnej w codziennej pracy nauczyciela: - korzystanie z encyklopedii multimedialnych i programów edukacyjnych przy opracowywaniu lekcji; okres stażu Scenariusze zajęć - opracowywanie przy pomocy komputera pomocy i środków dydaktycznych; okres stażu Scenariusze zajęć, środki dydaktyczne - przygotowanie i opracowanie dokumentacji nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego. okres stażu Dokumentacja przebiegu stażu 2. Wykorzystanie Internetu w pracy zawodowej i życiu codziennym: - wykorzystanie zasobów Internetu do przygotowywania zajęć i konkursów szkolnych (np. rebusy, krzyżówki, komputerowe dyplomy); okres stażu Materiały dydaktyczne - opublikowanie w Internecie własnego planu rozwoju, X 2012 Strony www - opublikowanie wybranych scenariuszy zajęć; okres stażu Strony www - konsultowanie się z innymi nauczycielami odbywającymi staż poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych; IX 2012 okres stażu Notatki własne - stworzenie strony Internetowej szkoły okres stażu Strona WWW 3. Wykorzystanie komputera i Internetu na lekcjach języka angielskiego. okres stażu Dziennik zajęć wychowawczych - wykorzystanie na zajęciach narzędzi multimedialnych, encyklopedii multimedialnych, słowników, programów edukacyjnych, Internetu okres stażu Scenariusze zajęć § 7 ust. 2.pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. Zadania do wykonania i formy ich realizacji 1. Uzupełnianie i aktualizacja wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki: - udział w kursach i warsztatach, ukończenie uzupełniających studiów magisterskich. okres stażu Potwierdzenia udziału, dyplom ukończenia studiów. - aktywne samokształcenie poprzez studiowanie literatury fachowej; okres stażu Spis literatury, notatki własne - korzystanie z zasobów Internetu w celu poszerzania wiadomości; okres stażu Spis stron WWW - wykorzystywanie zdobytej wiedzy w pracy wychowawcy. okres stażu Konspekty, scenariusze, opinia opiekuna stażu 2. Aktywne realizowanie zadań wychowawczych i opiekuńczych: - bieżące diagnozowanie i rozwiązywanie trudności wychowawczych i edukacyjnych; okres stażu Notatki własne - stosowanie w trakcie zajęć lekcyjnych metod aktywizujących; okres stażu Konspekty, scenariusze 3. Kształtowanie i doskonalenie kompetencji osobowościowych koniecznych w pracy: - umiejętność nawiązywania dobrego kontaktu z uczniami, życzliwości, otwartości w kontaktach interpersonalnych, umiejętność współpracy w zespole. na bieżąco Opinia opiekuna stażu 4. Współpraca przy organizacji uroczystości szkolnych integrujących społeczność szkolną i lokalną. według kalendarza imprez szkolnych Scenariusze uroczystości § 7 ust. 2pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. Zadania do wykonania i formy ich realizacji 1. Przeanalizowanie aktów prawnych i poznanie procedury nadawania stopni awansu zawodowego nauczycieli: - udział w warsztatach, szkoleniach, śledzenie dokumentów; okres stażu Zaświadczenia, poświadczenia, notatki własne - opracowanie dokumentacji koniecznej do rozpoczęcia stażu; okres stażu Dokumentacja przebiegu stażu - analiza podstawowych aktów prawnych, szczególnie dotyczących pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich, współpracy z Sądem i kuratorem do spraw nieletnich. okres stażu Znajomość obowiązujących aktów prawnych, notatki własne, - znajomość przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy właściwych dla szkoły. okres stażu Zaświadczenia, notatki własne 2. Poszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego: - wykazywanie się znajomością przepisów w konkretnych działaniach; okres stażu Notatki własne - gromadzenie własnych zasobów tekstów aktów w formie pisemnej i elektronicznej. okres stażu Biblioteczka 3. Aktywne uczestnictwo w pracach organów szkoły oraz kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego: - udział w Radach Pedagogicznych i zespole przedmiotowym opracowujących i modyfikujących różne dokumenty wewnątrzszkolne; okres stażu Zapisy w protokołach - udział w pracach różnorodnych komisji; okres stażu Dokumentacja z przebiegu prac komisji - prawidłowa organizacja wycieczek szkolnych, okres stażu Karty wycieczek Opracowała: Marzena Wójcik Wyświetleń: 207
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |