Katalog Anna Ucka-Tomala, 2015-03-10 Tychy Ekologia, Konspekty Ekologiczne kółko zainteresowań w przedszkolu.KONSPEKT ZAJĘĆ KÓŁKA ZAINTERESOWAŃ MAŁY EKOLOG POZNAJE ŚWIAT. ODKRYWCA, BADACZ, KONSTRUKTOR 1.Temat: Chcemy być ekologami 2.Cele ogólne: - rozumienie konieczności ochrony środowiska naturalnego - kształtowanie poczucia własnej wartości i przydatności dla środowiska. 3. Cele szczegółowe: - wyjaśnienie pojęcia przyroda i ekologia - stworzenie własnego logo ekologa 4. Prowadząca: Anna Ucka-Tomala (nauczyciel mianowany) 5. Grupa: 4-6 latki 6. Ilość uczestników : 6 dzieci 7. Czas zajęć: 30 min. 8. Miejsce: sala przedszkolna 9. Forma: praca zespołowa; praca indywidualna 10 Metody: czynna ( zadania do wykonania) i słowna ( (rozmowa, objaśnienia) 11.Środki dydaktyczne: chusty zielono-białe dla każdego dziecka, flamastry do rysowania na materiale, szablony roślin i zwierząt, książka „Ekologia i ochrona środowiska” (red.) K.Beluch Warszawa 2012 12. Przebieg zajęć I. WSTĘP • Powitanie. Uczestniczy trzymają się za ręce tworząc koło – puszczają „Iskierkę”. Następnie dzieci przedstawiają się podając imię i nazwisko. • Prowadzący przedstawia dzieciom cel zajęć, wzmacnia je w decyzji przynależności do kółka ekologicznego (pochwały). II ROZWINIĘCIE • Prowadzący pyta, w jaki sposób dzieci rozumieją czym jest przyroda , następnie ekologia. Grupa tworzy wspólną opisową definicję. Podaje kolory, które najbardziej kojarzą się z przyrodą. • Nauczyciel czyta i pokazuje wybrane fragmenty książki „Ekologia i ochrona środowiska”. • Dzieci otrzymują materiałowe chusty i rysują na nich dowolne elementy przyrody (drzewa, liście, owady itp.). Mogą korzystać także z przygotowanych szablonów. III ZAKOŃCZENIE • Dzieci prezentują swoje chusty, zakładają je oraz otrzymują plakietki kółka ekologicznego Przedszkola 22 w Tychach. • Tworząc koło wszyscy żegnają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! Anna Ucka-Tomala nauczyciel mianowany Tychy KONSPEKT ZAJĘĆ KÓŁKA ZAINTERESOWAŃ MAŁY EKOLOG POZNAJE ŚWIAT. ODKRYWCA, BADACZ, KONSTRUKTOR 13 .11.2013 1.Temat: Zawieszamy budkę lęgową 2.Cele ogólne: - kształtowanie postawy opiekuńczej wobec zwierząt - rozszerzanie wiedzy z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej - rozbudzanie motywacji do działania i obserwowania - kształtowanie poczucia własnej wartości i przydatności dla środowiska 3. Cele szczegółowe: - dbanie o ptaki, zawieszenie budek lęgowych - wyjaśnienie pojęcia ornitolog, kompas - zdawanie pytań o charakterze ekologicznym, szukanie odpowiedzi ( na temat budek lęgowych dla ptaków) - postrzeganie przez dziecko siebie jako przyjaciela przyrody 4. Prowadząca: Anna Ucka-Tomala (nauczyciel mianowany) 5. Grupa: 4-6 latki 6. Ilość uczestników : 6 dzieci 7. Czas zajęć: 30 min. 8. Miejsce: sala przedszkolna i ogród 9. Forma: praca zespołowa; praca indywidualna 10 Metody: czynna ( zadania do wykonania) i słowna ( (rozmowa, objaśnienia) 11.Środki dydaktyczne: budka lęgowa, obrazki ptaków (wśród nich sikora i wróbel), kompas, metr, naklejki dla dzieci, kreda 12. Przebieg zajęć II. WSTĘP • Powitanie. Uczestniczy trzymają się za ręce tworząc koło – puszczają „Iskierkę”. • Witają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! II ROZWINIĘCIE • Prowadząca pokazuje uczestnikom budkę lęgową dla ptaków. Uważnie ją oglądają (w środku, na zewnątrz), otwierają. Próbują odpowiedzieć na pytania: - dla kogo robi się budki i w jakim celu? - dlaczego otwór (wejście) jest taki mały? - dlaczego ma drzwiczki, które można otworzyć ? - po co spadzisty daszek? • Dzieci ustalają, że budka jest dla sikorek lub wróbli. Odszukują te ptaki wśród pokazanych im obrazków. Prowadzący podaje nazwę ORNITOLOG, dzieci powtarzają i zapamiętują, że to on zajmuje się ptakami. • Wszyscy ubierają się i wychodzą do przedszkolnego ogrodu, w celu wyszukania drzewa na zawieszenie budki. Zabierają budkę, metr do mierzenia i kompas. • Prowadzący mówi dzieciom, że budka musi być zwrócona w kierunku południowo-wschodnim, co pozwoli im ustalić kompas. Pokazuje kompas i tłumaczy jak go wykorzystamy. Grupa szuka drzewa. Nauczyciel, doradza, podpowiada. Za pomocą miary odmierzają wysokość ok. 2m. Nauczyciel zaznacza kredą wybrany punkt. W tym miejscu następnego dnia pan konserwator przedszkola zamocuje budkę. III ZAKOŃCZENIE • Dzieci wracają do przedszkola. • Przyklejają sobie naklejki ORNITOLOG oraz naklejki z czterema kierunkami świata. • Tworząc koło wszyscy żegnają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! Anna Ucka-Tomala nauczyciel mianowany Tychy KONSPEKT ZAJĘĆ KÓŁKA ZAINTERESOWAŃ MAŁY EKOLOG POZNAJE ŚWIAT. ODKRYWCA, BADACZ, KONSTRUKTOR 1.Temat: Pokrzywa i mięta czyli tworzymy zielnik 2.Cele ogólne: - poznanie wybranych ziół pospolitych - rozszerzanie wiedzy z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej - rozbudzanie motywacji do działania i obserwowania 3. Cele szczegółowe: - poznanie wyglądu i zastosowania pokrzywy i mięty - zdawanie pytań o charakterze ekologicznym, szukanie odpowiedzi - prowadzenie obserwacji przez lupę, dostrzeganie szczegółów 4. Prowadząca: Anna Ucka-Tomala (nauczyciel mianowany) 5. Grupa: 4-6 latki 6. Ilość uczestników : 6 dzieci 7. Czas zajęć: 30 min. 8. Miejsce: sala przedszkolna i ogród 9. Forma: praca zespołowa; praca indywidualna 10 Metody: czynna ( zadania do wykonania) i słowna ( (rozmowa, objaśnienia) 11.Środki dydaktyczne: rośliny świeże i zasuszone: pokrzywa i mięta, lupy, herbata miętowa, cukierki miętowe, herbata pokrzywowa, kartki i foliowe koszulki do zielnika, taśma klejąca, kredki, kolorowanki roślin, 12. Przebieg zajęć I. WSTĘP • Powitanie. Uczestniczy trzymają się za ręce tworząc koło – puszczają „Iskierkę”. • Witają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! II Rozwinięcie • Dzieci oglądają przez lupę świeżą pokrzywę, zwracając uwagę na włoski, które posiada. Opisują wygląd liści. Przypominają, gdzie można znaleźć pokrzywę. • Wśród zasuszonych roślin przyniesionych przez nauczyciela wyszukują pokrzywę zasuszoną. Nauczyciel pyta o różnice między rośliną świeżą, a zasuszoną. Ukierunkowuje właściwą odpowiedź dzieci. • Nauczyciel wskazuje na przygotowane opakowania: pokrzywowej herbaty i szamponu. • Dzieci degustują herbatę z pokrzywy. • Następnie umieszczają zasuszoną pokrzywę w przygotowanych dla każdego koszulkach. Przyklejają obrazki szamponu pokrzywowego i herbaty. Kolorują obrazek liścia pokrzywy. • Całość naklejają na duże arkusze do zielnika. • Podobnie poznają miętę. Oglądają i wąchają świeżą roślinę, następnie zasuszoną. Degustują miętową herbatę i cukierki. • Umieszczają roślinę na kolejnym arkuszu w zielniku. III ZAKOŃCZENIE • Dzieci podsumowują wiedzę z zajęć: nazwy ziół i ich zastosowanie oraz występowanie. • Otrzymują miętowe cukierki. • Tworząc koło wszyscy żegnają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! Anna Ucka-Tomala nauczyciel mianowany Tychy KONSPEKT ZAJĘĆ KÓŁKA ZAINTERSOWAŃ MAŁY EKOLOG POZNAJE ŚWIAT. ODKRYWCA, BADACZ, KONSTRUKTOR 1.Temat: Babka zwyczajna i Wrotycz pospolity do naszego zielnika 2.Cele ogólne: - poznanie wybranych ziół pospolitych - rozszerzanie wiedzy z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej - rozbudzanie motywacji do działania i obserwowania 3. Cele szczegółowe: - poznanie wyglądu i zastosowania babki zwyczajnej i wrotyczu - zdawanie pytań o charakterze ekologicznym, szukanie odpowiedzi - prowadzenie obserwacji przez lupę, dostrzeganie szczegółów 4. Prowadząca: Anna Ucka-Tomala (nauczyciel mianowany) 5. Grupa: 4-6 latki 6. Ilość uczestników : 6 dzieci 7. Czas zajęć: 30 min. 8. Miejsce: sala przedszkolna i ogród 9. Forma: praca zespołowa; praca indywidualna 10 Metody: czynna ( zadania do wykonania) i słowna ( (rozmowa, objaśnienia) 11.Środki dydaktyczne: rośliny zasuszone: babka zwyczajna i wrotycz, lupy, kartki i foliowe koszulki do zielnika, taśma klejąca, kredki, kolorowanki roślin, 12. Przebieg zajęć II. WSTĘP • Powitanie. Uczestniczy trzymają się za ręce tworząc koło – puszczają „Iskierkę”. • Witają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! • Dzieci oglądają swoje poprzednie prace, przypominają nazwy ziół. II Rozwinięcie • Dzieci oglądają przez lupę zasuszoną babkę zwyczajną z poszczególnymi elementami: korzeń, łodyga, kwiat. Opisują wygląd. Wąchają i dotykają roślinę. Nauczyciel opowiada, że tę roślinę można znaleźć wszędzie na podwórku. • Nauczyciel pyta o różnice między rośliną świeżą, a zasuszoną. Dzieci przypominają. • Nauczyciel opowiada o zastosowaniu babki zwyczajnej. • Następnie umieszczają zasuszoną pokrzywę w przygotowanych dla każdego koszulkach. Przyklejają obrazki szamponu pokrzywowego i herbaty. Kolorują obrazek liścia pokrzywy. • Całość naklejają na duże arkusze do zielnika. • Dzieci podobnie postępują z wrotyczem pospolitym. Nauczyciel zwraca uwagę, że jest to jedyna roślina trująca w ich zielniku. Wykorzystuje się • Ja do zwalczania stonki ziemniaczanej i muchy. Dzieci oglądają obrazki z tymi owadami, opisują ich wygląd i doklejają do kartek z wrotyczem. III ZAKOŃCZENIE • Dzieci podsumowują wiedzę z zajęć: nazwy ziół i ich zastosowanie oraz występowanie. • Otrzymują miętowe cukierki. • Tworząc koło wszyscy żegnają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! Anna Ucka-Tomala nauczyciel mianowany Tychy KONSPEKT ZAJĘĆ KÓŁKA ZAINTERESOWAŃ MAŁY EKOLOG POZNAJE ŚWIAT. ODKRYWCA, BADACZ, KONSTRUKTOR 1.Temat: Znam rośliny z mojego zielnika - quiz 2.Cele ogólne: - podsumowanie wiedzy o ziołach - poznanie sposobu uzyskiwania ekologicznego kleju - rozszerzanie wiedzy z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej - rozbudzanie motywacji do działania i obserwowania 3. Cele szczegółowe: - rozpoznawanie i nazywanie poznanych ziół - wskazywanie zioła trującego - podawanie zastosowania poznanych ziół - oprawienie zielnika okładką - wykorzystanie ekologicznego kleju z wody i mąki ziemniaczanej do przyklejania motywów na okładkach 4. Prowadząca: Anna Ucka-Tomala (nauczyciel mianowany) 5. Grupa: 4-6 latki 6. Ilość uczestników : 7 dzieci 7. Czas zajęć: 30 min. 8. Miejsce: sala przedszkolna 9. Forma: praca zespołowa; praca indywidualna 10 Metody: czynna ( zadania do wykonania) i słowna ( (rozmowa, objaśnienia), quiz 11.Środki dydaktyczne: zielniki, obrazki z ziołami, naklejki, tekturowe arkusze formatu A-5 na okładki, motywy lawendy do przyklejenia, kawałki kory, ekologiczny klej, sznurek, dziurkacz, drobne nagrody rzeczowe lub miętowe cukierki za rozwiązanie Quizu 12. Przebieg zajęć III. WSTĘP • Powitanie. Uczestniczy trzymają się za ręce tworząc koło – puszczają „Iskierkę”. • Witają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! • Dzieci oglądają zielniki. II Rozwinięcie • Nauczyciel pyta, w jaki sposób należy zakończyć zielnik, który przypomina książkę. • Dzieci przystępują do wykonania okładek: -1- Naklejają tytuł, swoje imię i nazwisko ,motywy lawendy oraz kawałki kory na tekturową okładkę. Używają ekologicznego kleju. Samodzielnie projektują stronę okładki. Dziurkują strony zielnika i okładki, a następnie łączą wszystko w całość za pomocą sznurka. • Nauczyciel opowiada o powstaniu ekologicznego kleju. Dzieci dotykają sprawdzają jego konsystencję oraz zapach. • Nauczyciel zaprasza do udziału w Quizie. Dzieci wykonują zadania: rozpoznają po zapachu lawendę – wskazują właściwą odpowiedź ustawiając się pod obrazkiem zawieszonym na ścianie rozpoznają po kształcie (szkic rośliny) pokrzywę (wskazanie odpowiedzi j.w.) wskazują roślinę odstraszającą mole ( naklejają naklejki na odpowiednim obrazku) wybierają jedną z roślin, z której można wypić napar: wrotycz lub babka zwyczajna. Nauczyciel wymienia kolejno nazwy ziół z zielnika, a dzieci przemieszczają się po sali i ustawiają pod właściwymi obrazkami. III ZAKOŃCZENIE • Dzieci otrzymują drobne nagrody za prawidłowo rozwiązany Quiz. • Tworząc koło wszyscy żegnają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! Anna Ucka-Tomala nauczyciel mianowany Tychy -2- KONSPEKT ZAJĘĆ KÓŁKA ZAINTERESOWAŃ MAŁY EKOLOG POZNAJE ŚWIAT. ODKRYWCA, BADACZ, KONSTRUKTOR 1.Temat: Lawenda do naszego zielnika 2.Cele ogólne: - poznanie wybranych ziół pospolitych - rozszerzanie wiedzy z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej - rozbudzanie motywacji do działania i obserwowania 3. Cele szczegółowe: - poznanie wyglądu i zastosowania lawendy - zdawanie pytań o charakterze ekologicznym, szukanie odpowiedzi - prowadzenie obserwacji przez lupę, dostrzeganie szczegółów 4. Prowadząca: Anna Ucka-Tomala (nauczyciel mianowany) 5. Grupa: 4-6 latki 6. Ilość uczestników : 6 dzieci 7. Czas zajęć: 30 min. 8. Miejsce: sala przedszkolna i ogród 9. Forma: praca zespołowa; praca indywidualna 10 Metody: czynna ( zadania do wykonania) i słowna ( (rozmowa, objaśnienia) 11.Środki dydaktyczne: roślina zasuszona i prawdziwa: lawenda, torebki z suszoną lawendą ,lupy, kartki i foliowe koszulki do zielnika, taśma klejąca, kredki, kolorowe obrazki lawendy i ciasteczek lawndowych 12. Przebieg zajęć IV. WSTĘP • Powitanie. Uczestniczy trzymają się za ręce tworząc koło – puszczają „Iskierkę”. • Witają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! • Dzieci oglądają swoje poprzednie prace, przypominają nazwy ziół. II Rozwinięcie • Dzieci oglądają prawdziwą lawendę . Wykorzystują lupy. Opisują wygląd. Wąchają i dotykają roślinę. Nauczyciel opowiada, że roślina ta odstrasza owady zwane molami. • Nauczyciel pyta o różnice między rośliną świeżą, a zasuszoną. Dzieci przypominają. • Dzieci oglądają zasuszoną lawendę. • Umieszczają roślinę w przygotowanych dla każdego koszulkach. Przyklejają obrazki lawendy i ciasteczek oraz zapachowe torebki. -1- • Całość naklejają na duże arkusze do zielnika. III ZAKOŃCZENIE • Dzieci podsumowują wiedzę z zajęć: nazwy ziół i ich zastosowanie oraz występowanie. • Tworząc koło wszyscy żegnają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! Anna Ucka-Tomala nauczyciel mianowany Tychy -2- KONSPEKT ZAJĘĆ KÓŁKA ZAINTERESOWAŃ MAŁY EKOLOG POZNAJE ŚWIAT. ODKRYWCA, BADACZ, KONSTRUKTOR 1.Temat: POWIETRZE 2.Cele ogólne: - poznanie właściwości powietrza - rozszerzanie wiedzy z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej - rozbudzanie motywacji do działania i obserwowania - rozumienie konieczności ochrony środowiska naturalnego 3. Cele szczegółowe: - wykonanie doświadczeń pozwalających zrozumieć istnienie powietrza - posługiwanie się terminem tlen - zrozumienie znaczenia tlenu ( ważny w oddychaniu i spalaniu) - zdawanie pytań o charakterze ekologicznym, szukanie odpowiedzi - poznanie przyczyn zanieczyszczeń powietrza w Polsce i sposobów radzenia sobie z nimi 4. Prowadząca: Anna Ucka-Tomala (nauczyciel mianowany), Agata Saternus (fizyk) 5. Grupa: 4-6 latki 6. Ilość uczestników : 7 dzieci 7. Czas zajęć: 30 min. 8. Miejsce: sala przedszkolna 9. Forma: praca zespołowa; praca indywidualna 10 Metody: czynna ( zadania do wykonania) i słowna ( (rozmowa, objaśnienia) 11.Środki dydaktyczne: słomki, miska z wodą, kubki, papierowe serwetki, kartki papieru, plastelina, wykałaczki, słoik z nakrętką, świeca, książka „Ekologia i ochrona środowiska” (red.) K.Beluch Warszawa 2012 12. Przebieg zajęć V. WSTĘP • Powitanie. Uczestniczy trzymają się za ręce tworząc koło – puszczają „Iskierkę”. • Witają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! Nauczyciel wita i przedstawia gościa – z zawodu fizyka. II Rozwinięcie • Dzieci wykonują zadanie: dmuchanie w słomki ( na rękę i do wody). -1- Nauczyciel pytając co jest w słomkach, co wyczuwają, naprowadza na temat zajęć czyli powietrze. • Gość – fizyk pokazuje doświadczenia, które pozwolą dzieciom zrozumieć, że powietrze jest wszędzie wokół nas: CO JEST SZYBSZE? – opuszczanie z wysokości dwóch identycznych kartek ( pod względem wielkości i ciężaru): jednej spłaszczonej, a drugiej zwiniętej w kulkę. Dzieci również wykonują to doświadczenie. Wyjaśnienie: rozłożona kartka musi „przepchać się” przez powietrze większą powierzchnią. Większy opór powoduje mniejszą prędkość spadania. MOKRE I SUCHE – umieszczenie papierowego ręcznika pod powierzchnią wody w taki sposób, aby nie zmoczył się. Kubek z ręcznikiem wkładamy pod wodę otworem do dołu. Po wyjęciu ręcznik jest suchy. Dzieci eksperymentują samodzielnie. Wyjaśnienie: kiedy pionowo wkładamy kubek do wody powietrze nie może uciec z niego i zostaje sprężone. Dzięki temu ręcznik zostaje suchy. • Nauczyciel prosi, aby dzieci zasłoniły na chwilę nos i usta, naprowadzając je na kolejny wniosek: powietrze jest potrzebne do oddychania, a konkretnie zawarty w nim tlen. Gość pokazuje symboliczny rysunek tlenu. Prowadzący wyjaśnia, że oprócz tlenu w powietrzu znajduje się także: azot , dwutlenek węgla i inne gazy. • Fizyk pokazuje dzieciom, że tlen jest potrzebny także do spalania wykonując doświadczenie z zapaloną świecą na powietrzu i w zamkniętym słoiku. Przypomina o bezpieczeństwie i zakazie wykonywania tego doświadczenia samodzielnie przez dzieci! III ZAKOŃCZENIE • Dzieci lepią z plasteliny podwójną cząsteczkę tlenu. • Oglądają w ilustracje z zanieczyszczeniami powietrza. Podają przyczyny zanieczyszczeń. Prowadzący uzupełniają ich wiedzę o sposoby radzenia sobie z tymi zanieczyszczeniami. • Dzieci otrzymują naklejki z symbolicznym oznaczeniem tlenu. • Tworząc koło wszyscy żegnają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! Anna Ucka-Tomala nauczyciel mianowany Tychy KONSPEKT ZAJĘĆ KÓŁKA ZAINTERESOWAŃ MAŁY EKOLOG POZNAJE ŚWIAT. ODKRYWCA, BADACZ, KONSTRUKTOR 1.Temat: WIATR 2.Cele ogólne: - zdefiniowanie wiatru - rozszerzanie wiedzy z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej - rozbudzanie motywacji do działania i obserwowania - rozumienie wykorzystania wiatru przez człowieka do celów ekologicznych 3. Cele szczegółowe: - wykonanie doświadczeń pozwalających zrozumieć istotę wiatru ( jako ruch powietrza) - posługiwanie się terminami: bryza, halny, samum - poznanie sposobów wykorzystania wiatru przez człowieka: wiatraki jako źródło energii odnawialnej oraz w żegludze - zdawanie pytań o charakterze ekologicznym, szukanie odpowiedzi - poznanie wiatru jako przyczyny ogromnych zniszczeń (huragany) 4. Prowadząca: Anna Ucka-Tomala (nauczyciel mianowany), Agata Saternus (fizyk) 5. Grupa: 4-6 latki 6. Ilość uczestników : 7 dzieci 7. Czas zajęć: 30 min. 8. Miejsce: ogród przedszkolny, sala przedszkolna 9. Forma: praca zespołowa; praca indywidualna 10 Metody: czynna ( zadania do wykonania) i słowna ( (rozmowa, objaśnienia) 11.Środki dydaktyczne: kartki papieru do wykonania wiatraków oraz żaglówek, patyczki, kleje, pineski, miska z wodą, suszarka do włosów, arkusze tektury, świeca, szklana butelka, książka „Ekologia i ochrona środowiska” (red.) K.Beluch Warszawa 2012, makieta gór (papierowe stożki), piasek 12. Przebieg zajęć I WSTĘP • Powitanie. Uczestniczy trzymają się za ręce tworząc koło – puszczają „Iskierkę”. • Witają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! Dzieci witają się z panią fizyk. Nauczyciel prosi o przypomnienie tematyki z poprzednich zajęć, zadając pytania :o czym rozmawialiśmy, gdzie jest powietrze, co jest w powietrzu (jakie są składniki powietrza, jak wygląda cząsteczka tlenu( dwuatomowa)? II Rozwinięcie • Dzieci wykonują zadanie: wachlują kartonowymi arkuszami. Nauczyciel zdaje pytania naprowadzające na temat dzisiejszych zajęć ( co robimy, co się dzieje z powietrzem?)- wiatr. Nauczyciel definiuje wiatr jako ruch powietrza, dzieci powtarzają. • Gość – fizyk pokazuje doświadczenia, które pozwolą dzieciom poznać sposoby wykorzystania wiatru przez człowieka oraz jego siłę: WIATRAKI – dzieci otrzymują ponacinane kwadraty (wzdłuż przekątnych, klej, patyczek i pineskę ( pod nadzorem dorosłego). Składają wiatraki wg instrukcji nauczyciela. Następnie dmuchają na wiatraki oraz pani fizyk napędza wiatraki suszarką do włosów. Wnioski: duża siła wiatru powoduje, że wiatrak kręci się szybko, mała siła wolniej. Nauczyciel pokazuje obrazki z dużymi wiatrakami, które produkują prąd. Uczestnicy wychodzą do ogrodu, aby zaobserwować siłę i kierunek wiatru w dniu dzisiejszym oraz sprawdzić działanie wiatraków pod wpływem wiatru. Po powrocie następują dalsze doświadczenia. ŻAGLÓWKI – dzieci otrzymują tekturowe prostokąty i składają je wg instrukcji. Doklejają żagiel. Puszczają żaglówki w misce z wodą. Dmuchają i przesuwają żaglówki oraz obserwują co dzieje się, gdy pani fizyk dmucha suszarką Wniosek: żaglówki płyną, gdy jest wiatr. Zbyt silny wiatr ( sztorm) może powodować wywracanie się żaglówek. Dzieci obserwują także powstawanie fal (w misce)- nauczyciel dmucha suszarką, dzieci wachlują tekturkami. • Nauczyciel mówi, że są różne rodzaje wiatrów. Dzieci próbują naśladować lekki podmuch bryzy nad morzem ( dmuchają w pobliżu wody). Mocno wachlują tekturkami nad makietą gór (halny), a następnie nad rozsypanymi ziarenkami piasku (samum na pustyni). Prowadzący przypominają o bezpieczeństwie i zakazie wykonywania doświadczenia z suszarką samodzielnie przez dzieci! III ZAKOŃCZENIE • Dzieci podsumowują wiedzę z zajęć odpowiadając na pytania: co to jest wiatr? jak wykorzystujemy wiatr? kiedy wiatr jest niebezpieczny? wymień rodzaje wiatrów jakie dziś poznałeś • Tworząc koło wszyscy żegnają się hasłem : MŁODY EKOLOG SILNY I ZDROWY O PRZYRODĘ DBAĆ GOTOWY! Anna Ucka-Tomala nauczyciel mianowany Tychy Wyświetleń: 517
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |