Katalog

Jacek Rukasz, 2015-03-10
Chodel

Informatyka, Program nauczania

Program kółka informatycznego dla klas piątych i szóstych.

- n +


PROGRAM
KÓŁKA INFORMATYCZNEGO
DLA
KLAS PIĄTYCH I SZÓSTYCH


PROWADZONEGO
W
SZKOLE PODSTAWOWEJ
im. ks. Jana Twardowskiego
W
CHODLU


PLAN ZAJĘĆ KÓŁKA INFORMATYCZNEGO KLAS 5 i 6

W ramach dodatkowych zajęć pozalekcyjnych kółka informatycznego uczniowie zdobędą umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł. Osiągną to poprzez przygotowanie do posługiwania się komputerami i technologią informacyjną. Opracowany plan ma przybliżyć uczniom świat komputerów tak, aby wiedzieli jak je wykorzystywać w pracy, nauce, zabawie i realizacji własnego hobby. Praca z komputerem to także propozycja sposobu uzupełnienia braków w wiadomościach uczniów niechętnych do nauki, którzy będą mogli doświadczyć, że komputer to także okazja do przyjemnej nauki. Program ten będę realizować w czasie stażu.
Pod koniec roku szkolnego uczniowie wypełnią przygotowane przeze mnie ankiety. Wyniki tych ankiet pozwolą na wprowadzenia zmian, bądź nie, w sposobie prowadzenia zajęć i doborze treści na zajęciach kółka w następnych latach.


Podstawowymi celami zajęć w pracowni komputerowej są:

 zdobycie umiejętności obsługi sprzętu komputerowego,
 poznanie budowy komputera PC,
 umiejętność drukowania dokumentów,
 poznanie systemu operacyjnego Windows 7,
 zapoznanie z zasadami tworzenia tekstów i grafiki
przy użyciu edytorów Word Pad, Word, Paint,
 zdobycie umiejętności obsługi programów pakietu Microsoft Office 2010
 zdobycie umiejętności korzystania z Internetu.
Uczniowie na zajęciach poszerzą swoją wiedzę z informatyki, poznają zaawansowane możliwości pakietu Microsoft Office 2010 oraz zapoznają się dokładniej z budową sprzętu podczas ćwiczeń w demontażu i montażu podzespołów komputera.
Na zajęciach wykorzystywana będzie możliwość dostępu do Internetu oraz praca z programem Word, PowerPoint i Excel. Uczniowie nauczą się zakładać własne konta, wysyłać i odbierać korespondencję, dodawać do korespondencji załączniki oraz stworzą własne prezentacje multimedialne.
Zajęcia umożliwią uczniom przygotowanie prezentacji multimedialnej na konkurs szkolny i gminny.
Uczniowie poznają również programy narzędziowe takie jak: programy antywirusowe i programy pakujące oraz ich zastosowanie.
Program na zajęcia pozalekcyjne
„Kółko informatyczne”
dla klas 5

Tematyka zajęć Liczba godzin Termin realizacji
1. Edytor graficzny
Program Paint. 1 wrzesień- październik
Posługiwanie się paletą kolorów, pola tekstowe na rysunku, rysowanie z gotowych elementów. 1
Pola tekstowe na rysunku. 1
Podstawowe operacje (kopiuj, wklej, wytnij). 1
Wykonywanie kart okolicznościowych. 2
2. Edytor tekstu
Edytory tekstu:
• Notatnik,
• Word pad,
Word. 1 listopad- grudzień
Podstawowe operacje :
• Kopiowanie,
• Wklejanie,
Wycinanie. 1
Tworzenie i formatowanie tekstu. 2
Tworzenie tekstu zawierającego dane zebrane w tabeli. 2
3. Poczta elektroniczna
Zakładanie kont pocztowych. 1 styczeń-luty
Odbieranie i wysyłanie wiadomości. 1
Wysyłanie wiadomości z załącznikami:
• Tekstowymi,
• Graficznymi,
• Zdjęciami,
Kilkoma załącznikami. 2
4. Internet
Przeglądarki internetowe. 1 marzec
Portale internetowe. 1
Wyszukiwanie informacji w Internecie. 1
5. Power Point
Program Power Point – wprowadzenie. 1 kwiecień –maj–czerwiec
Tworzymy prezentację
• Slajd tytułowy,
Slajd końcowy. 1
Dodawanie efektów do prezentacji 2
Wstawianie do prezentacji:
• Tekstów,
• Obrazów,
Zdjęć. 1
Tworzenie własnej prezentacji. 3
Przegląd prezentacji. 1
Konkurs na najlepsza prezentację. 1





Program na zajęcia pozalekcyjne
„Kółko informatyczne”
dla klas 6

Tematyka zajęć Liczba godzin Termin realizacji
1. Piszemy teksty
Edytory tekstu. Podstawowe operacje na plikach. 1 wrzesień-październik
Redagowanie tekstu. 2
Wstawianie do tekstu rysunków, zdjęć, tabel. 1
Tworzymy własny dokument. 1
Projektujemy stronę gazety szkolnej. 2
2. Internet źródło wiedzy i rozrywki
Przeglądarki internetowe. 1 listopad
Szukamy informacji. Korzyści i zagrożenia związane z rozwojem techniki komputerowej. 1
Nauka z pomocą komputera. 1
3. Tworzenie prezentacji
Poznajemy metodę tworzenia slajdów. 1 grudzień –styczeń
-luty
Zasady tworzenia prezentacji. 2
Tworzymy slajdy( tytułowy i końcowy, slajd z opisem, rysunkiem, zdjęciem, tabelą wykresem, animacją). 2
Dodajemy animacje w slajdach. 2
Tworzymy własna prezentację. 3
Konkurs prezentacji. 1
4. Wykorzystanie komputer do wspomagania uczenia się
Arkusz kalkulacyjny jako kalkulator. 1 marzec - kwiecień
Tworzenie tabel w arkuszu. 1
Wykonywanie obliczeń w arkuszu. 1
Wykres jako graficzne przedstawianie zależności. 1
Wykonujemy wykresy
• Kolumnowy,
• Kołowy,
Liniowy. 2
Dostosowanie typu wykresu do danych. 1
5. Prace samodzielne
Moja szkoła w liczbach (tabele, wykresy) 2 maj - czerwiec
Moja szkoła w liczbach (wykonanie prezentacji) 3

Baza do realizacji programu:
• sale lekcyjne Szkoły Podstawowej w Chodlu,
• pracownia komputerowa,
• programy komputerowe.
Diagnoza ewaluacyjna:
Zakres badań będzie dotyczyć:
• pogłębienia wiedzy z zakresu korzystania z technologii informacyjnej;
• korzyści jakie widza uczniowie z prowadzonych zajęć;
Cele diagnozy:
• stopień realizacji programu,
• ocena skuteczności programu,
• sformułowanie wniosków zmierzających do eliminacji niepowodzeń.
Narzędzia i metody badawcze:
ankieta,
Sformułowanie zaleceń dla dalszych działań.


Opracował
Jacek Rukasz


Zatwierdzam do realizacji


…………………………………………
data pieczęć podpis



Ankieta

1. Sposób prowadzenia zajęć był dla mnie atrakcyjny dzięki:
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. W sposobie prowadzenia zajęć nie podobało mi się:
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. Jeżeli nie umiałem wykonać ćwiczeń, to (właściwą odpowiedź podkreśl):
 rezygnowałem z ich wykonania dlatego, że były zbyt trudne.
 prosiłem o pomoc kolegów.
 prosiłem o pomoc nauczyciela.
4. Możliwość bycia aktywnym w realizacji na zajęciach kółka informatycznego oceniam w skali trzystopniowej na (właściwą odpowiedź podkreśl):
I. bardzo wysoką
II. tylko częściową
III. bardzo słabą


5. Atmosfera panująca na lekcjach
a) zachęcała mnie do własnej aktywności, bo .............................
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

b) nie zachęcała mnie do aktywności, bo …………………………….
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................



6. Lubię pracować:
a) indywidualnie bo .....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b) zespołowo, bo
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
7. Czy chętnie bierzesz udział w konkursach komputerowych? (zaznacz)
TAK  NIE 
8. Swoje umiejętności po zajęciach kółka informatycznego oceniam na ............................
(stopień od 1-6)

Wyświetleń: 374


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.