Katalog Jacek Rukasz, 2015-03-10 Chodel Informatyka, Program nauczania Program kółka informatycznego dla klas piątych i szóstych.PROGRAM KÓŁKA INFORMATYCZNEGO DLA KLAS PIĄTYCH I SZÓSTYCH PROWADZONEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ im. ks. Jana Twardowskiego W CHODLU PLAN ZAJĘĆ KÓŁKA INFORMATYCZNEGO KLAS 5 i 6 W ramach dodatkowych zajęć pozalekcyjnych kółka informatycznego uczniowie zdobędą umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł. Osiągną to poprzez przygotowanie do posługiwania się komputerami i technologią informacyjną. Opracowany plan ma przybliżyć uczniom świat komputerów tak, aby wiedzieli jak je wykorzystywać w pracy, nauce, zabawie i realizacji własnego hobby. Praca z komputerem to także propozycja sposobu uzupełnienia braków w wiadomościach uczniów niechętnych do nauki, którzy będą mogli doświadczyć, że komputer to także okazja do przyjemnej nauki. Program ten będę realizować w czasie stażu. Pod koniec roku szkolnego uczniowie wypełnią przygotowane przeze mnie ankiety. Wyniki tych ankiet pozwolą na wprowadzenia zmian, bądź nie, w sposobie prowadzenia zajęć i doborze treści na zajęciach kółka w następnych latach. Podstawowymi celami zajęć w pracowni komputerowej są: zdobycie umiejętności obsługi sprzętu komputerowego, poznanie budowy komputera PC, umiejętność drukowania dokumentów, poznanie systemu operacyjnego Windows 7, zapoznanie z zasadami tworzenia tekstów i grafiki przy użyciu edytorów Word Pad, Word, Paint, zdobycie umiejętności obsługi programów pakietu Microsoft Office 2010 zdobycie umiejętności korzystania z Internetu. Uczniowie na zajęciach poszerzą swoją wiedzę z informatyki, poznają zaawansowane możliwości pakietu Microsoft Office 2010 oraz zapoznają się dokładniej z budową sprzętu podczas ćwiczeń w demontażu i montażu podzespołów komputera. Na zajęciach wykorzystywana będzie możliwość dostępu do Internetu oraz praca z programem Word, PowerPoint i Excel. Uczniowie nauczą się zakładać własne konta, wysyłać i odbierać korespondencję, dodawać do korespondencji załączniki oraz stworzą własne prezentacje multimedialne. Zajęcia umożliwią uczniom przygotowanie prezentacji multimedialnej na konkurs szkolny i gminny. Uczniowie poznają również programy narzędziowe takie jak: programy antywirusowe i programy pakujące oraz ich zastosowanie. Program na zajęcia pozalekcyjne „Kółko informatyczne” dla klas 5 Tematyka zajęć Liczba godzin Termin realizacji 1. Edytor graficzny Program Paint. 1 wrzesień- październik Posługiwanie się paletą kolorów, pola tekstowe na rysunku, rysowanie z gotowych elementów. 1 Pola tekstowe na rysunku. 1 Podstawowe operacje (kopiuj, wklej, wytnij). 1 Wykonywanie kart okolicznościowych. 2 2. Edytor tekstu Edytory tekstu: • Notatnik, • Word pad, Word. 1 listopad- grudzień Podstawowe operacje : • Kopiowanie, • Wklejanie, Wycinanie. 1 Tworzenie i formatowanie tekstu. 2 Tworzenie tekstu zawierającego dane zebrane w tabeli. 2 3. Poczta elektroniczna Zakładanie kont pocztowych. 1 styczeń-luty Odbieranie i wysyłanie wiadomości. 1 Wysyłanie wiadomości z załącznikami: • Tekstowymi, • Graficznymi, • Zdjęciami, Kilkoma załącznikami. 2 4. Internet Przeglądarki internetowe. 1 marzec Portale internetowe. 1 Wyszukiwanie informacji w Internecie. 1 5. Power Point Program Power Point – wprowadzenie. 1 kwiecień –maj–czerwiec Tworzymy prezentację • Slajd tytułowy, Slajd końcowy. 1 Dodawanie efektów do prezentacji 2 Wstawianie do prezentacji: • Tekstów, • Obrazów, Zdjęć. 1 Tworzenie własnej prezentacji. 3 Przegląd prezentacji. 1 Konkurs na najlepsza prezentację. 1 Program na zajęcia pozalekcyjne „Kółko informatyczne” dla klas 6 Tematyka zajęć Liczba godzin Termin realizacji 1. Piszemy teksty Edytory tekstu. Podstawowe operacje na plikach. 1 wrzesień-październik Redagowanie tekstu. 2 Wstawianie do tekstu rysunków, zdjęć, tabel. 1 Tworzymy własny dokument. 1 Projektujemy stronę gazety szkolnej. 2 2. Internet źródło wiedzy i rozrywki Przeglądarki internetowe. 1 listopad Szukamy informacji. Korzyści i zagrożenia związane z rozwojem techniki komputerowej. 1 Nauka z pomocą komputera. 1 3. Tworzenie prezentacji Poznajemy metodę tworzenia slajdów. 1 grudzień –styczeń -luty Zasady tworzenia prezentacji. 2 Tworzymy slajdy( tytułowy i końcowy, slajd z opisem, rysunkiem, zdjęciem, tabelą wykresem, animacją). 2 Dodajemy animacje w slajdach. 2 Tworzymy własna prezentację. 3 Konkurs prezentacji. 1 4. Wykorzystanie komputer do wspomagania uczenia się Arkusz kalkulacyjny jako kalkulator. 1 marzec - kwiecień Tworzenie tabel w arkuszu. 1 Wykonywanie obliczeń w arkuszu. 1 Wykres jako graficzne przedstawianie zależności. 1 Wykonujemy wykresy • Kolumnowy, • Kołowy, Liniowy. 2 Dostosowanie typu wykresu do danych. 1 5. Prace samodzielne Moja szkoła w liczbach (tabele, wykresy) 2 maj - czerwiec Moja szkoła w liczbach (wykonanie prezentacji) 3 Baza do realizacji programu: • sale lekcyjne Szkoły Podstawowej w Chodlu, • pracownia komputerowa, • programy komputerowe. Diagnoza ewaluacyjna: Zakres badań będzie dotyczyć: • pogłębienia wiedzy z zakresu korzystania z technologii informacyjnej; • korzyści jakie widza uczniowie z prowadzonych zajęć; Cele diagnozy: • stopień realizacji programu, • ocena skuteczności programu, • sformułowanie wniosków zmierzających do eliminacji niepowodzeń. Narzędzia i metody badawcze: ankieta, Sformułowanie zaleceń dla dalszych działań. Opracował Jacek Rukasz Zatwierdzam do realizacji ………………………………………… data pieczęć podpis Ankieta 1. Sposób prowadzenia zajęć był dla mnie atrakcyjny dzięki: ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 2. W sposobie prowadzenia zajęć nie podobało mi się: ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 3. Jeżeli nie umiałem wykonać ćwiczeń, to (właściwą odpowiedź podkreśl): rezygnowałem z ich wykonania dlatego, że były zbyt trudne. prosiłem o pomoc kolegów. prosiłem o pomoc nauczyciela. 4. Możliwość bycia aktywnym w realizacji na zajęciach kółka informatycznego oceniam w skali trzystopniowej na (właściwą odpowiedź podkreśl): I. bardzo wysoką II. tylko częściową III. bardzo słabą 5. Atmosfera panująca na lekcjach a) zachęcała mnie do własnej aktywności, bo ............................. ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ b) nie zachęcała mnie do aktywności, bo ……………………………. ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 6. Lubię pracować: a) indywidualnie bo ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... b) zespołowo, bo ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 7. Czy chętnie bierzesz udział w konkursach komputerowych? (zaznacz) TAK NIE 8. Swoje umiejętności po zajęciach kółka informatycznego oceniam na ............................ (stopień od 1-6) Wyświetleń: 374
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |