Katalog

Agnieszka Zasada, 2015-02-10
Świętochłowice

Pedagogika, Scenariusze

Scenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej dla dziecka z niedosłuchem centralnym.

- n +

Scenariusz rewalidacji indywidualnej dla dziecka
z niedosłuchem centralnym - pierwsza klasa gimnazjum.


Cele zajęć:
- usprawnianie percepcji słuchowej
- usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej
- doskonalenie koncentracji uwagi
- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia
- wzbogacanie słownictwa
- usprawnianie motoryki małej

Forma pracy :
- indywidualna

Przebieg zajęć:
1. Powitanie - rozmowa o nastroju ucznia. Uczeń określa swoje samopoczucie. Wytworzenie miłej atmosfery, rozładowanie napięcia emocjonalnego. Uczeń nazywa emocje, które towarzyszyły mu w dzisiejszym dniu.

2. Ćwiczenie oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne.
W naczyniu pływają nakrętki. Każda nakrętka oznacza jedną głoskę. Zadaniem ucznia jest przedmuchanie nakrętek z jednej strony naczynia na drugą, ale w tej kolejności, aby utworzyły one wyraz. Uczeń kolejno wybrzmiewa głoski, nauczyciel zwraca uwagę na prawidłową artykulację prawidłowy oddech i wdychanie powietrza nosem.
Zaszyfrowane słowo to imię ucznia 

3. „Znajdź różnicę”. Zadaniem ucznia jest wyróżnienie głosek w opozycjach fonologicznych. Nauczyciel czyta pary wyrazów, które uczeń powtarza i następnie wyróżnia głoski, którymi się te wyrazy różnią: bal : pal, bar : par, nam : dam, mak : rak, sos : los, lis : las, kos : kot, żal : szal, bije : pije, damy : tamy, bas : pas, rasy : razy, tam : dam, kula : gula, bułka : półka, kosa : koza, Tomek : domek, góry : kury, piórko : biurko, bada : pada, wagon : wazon, banan : baran, dym : dom

4. Ćwiczenie rozwijające twórcze aktywne myślenie – uczeń w ciągu kilku minut ma za zadanie wypisanie jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się od tej samej sylaby, od której rozpoczyna się jego imię.

5. Rozpoznawanie odgłosów pojazdów prezentowanych przez nauczyciela. Np. samolot, traktor, motor, ciężarówka, wyścigówka…

6. „Brzmieniowe skojarzenia”. Uczeń słucha nazw miejscowości leżących w Polsce. Zadaniem jego jest wskazanie wyrazów z jakimi kojarzą mu się te nazwy. Wydminy, Kostkowo, Pieniężno, Zapolice, Kurozwęki, Lipno, Bukowiec, Chlewice, Spychowo, Pielgrzymowice, Kruklanki, Łuków, Mogilno, Gniewoszów, Łabędy…….

7. „Drewniany samochodzik” – ciąg zdaniowy. Uczeń otrzymuje krótką historyjkęw formie ciągu zdaniowego. Zadaniem jest podzielenie testu na wyrazy i zdania oraz uzupełnienie go odpowiednimi znakami interpunkcyjnymi. Następnie koncentrując się na tekście uczeń stara się policzyć ilość znajdujących się w nim wyrazów oraz wypisuje po przecinku pierwsze wyrazy każdego zdania ze szczególnym zachowaniem zasad estetyki.
DawnotemubyłsobiemałychłopiecoimieniuStaśNapółcewjegopokojustałoniewielezabawekWśródnichstałmałydrewnianysamochodzikByłatonajbardziejulubionazabawkachłopcaPewnegodniawczasiezabawymałysamochodzikgdzieśzniknąłStaśszukałiszukałaleniemógłznaleźćswojejzabawkiRodzicekupowalimuinnesamochodyależadenniebyłpodobnydotegoulubionegoMijałylataChłopiecrósłaleiwtedyniemógłzapomniećoswoimmałymdrewnianymsamochodzikuPewnegodniamamapoprosiładużegojużStasiażebypomógłjejwporządkachnastrychuMłodzieńcazainteresowaładużadrewnianaskrzyniaOtworzyłjąizobaczyłwśródstarychzabawekmałydrewnianysamochodzikBardzosięucieszyłUkochanazabawkaStasiawróciłanapółkęTerazjestulubionązabawkąjegomłodszegobrataKarola

8. Analiza słuchowa zdania. Wykorzystujemy zdania z poprzedniego ćwiczenia. Nauczyciel czyta zdanie, a uczeń odpowiada na pytania: z ilu wyrazów składa się zdanie?, jak brzmi wyraz, który znajduje się na 5 miejscu?, na którym miejscu znajduje się wyraz ……

9. „Zaszyfrowane wyrazy”. Nauczyciel odczytuje wyrazy. Do każdej sylaby w wyrazach została dodana sylaba „ka”. Zadaniem ucznia jest wysłuchanie zaszyfrowanych wyrazów i rozszyfrowanie ich. Kasakala, kapalkama, kazekabrakanie itd…


10. Relaksacja. Nauczyciel włącza muzykę relaksacyjną, a uczeń siedząc swobodnie na krześle prawidłowo oddycha odliczając w myślach do 50.

11. Zakończenie zajęć, podsumowanie poprzez ocenę stopnia trudności oraz określenie nastroju po zajęciach.

 Ocena stopnia trudności – zakoloruj ilość gwiazdek – im więcej tym trudniejszy poziom.

 Oceń nastrój po zajęciach – pokoloruj odpowiednią buźkę (uśmiechnięta, obojętna, smutna).


Opracowanie
Agnieszka Zasada
Wyświetleń: 5378


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.