Katalog Agnieszka Gładysz, 2015-02-02 Baszkówka Matematyka, Program nauczania Innowacja -"Kreatywne myślenie i twórcze działanie na matematyce w gimnazjum".PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ Z MATEMATYKI Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Piasecznie 05-500 Piaseczno ul. Aleja Kalin 30 1. Nazwa innowacji: „Kreatywne myślenie i twórcze działanie na matematyce w gimnazjum” 2. Autorzy i realizatorzy innowacji: mgr Agnieszka Gładysz, mgr inż.Bożena Dawidowicz 3. Klasy objęte innowacją: Klasy z rozszerzonym programem z matematyki Poziom: I c, Id 2014/2017 II d 2014/2016 4. Miejsce wdrażania innowacji: Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Piasecznie 5. Czas realizacji: Data rozpoczęcia innowacji: 1 października 2014r. Data zakończenia innowacji: 30 czerwca 2017r. Czas trwania innowacji: 3 lata Matematyka – łącznie 5 godzin tygodniowo Realizacja innowacji wymaga zwiększenia jednej godziny lekcyjnej tygodniowo matematyki w każdej klasie. 6. Program na którym oparta jest innowacja: Innowacja programowo-metodyczna Program nauczania dla gimnazjum Matematyka OPERON Maria Gaik, Krystyna Madej oraz Matematyka wokół nas Gimnazjum Maria Wójcicka, Anna Drążek Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. 7. Diagnoza wstępna : Matematyka to nauka, która ma ogromny wpływ na funkcjonowanie człowieka we współczesnym świecie . Wiele zawodów powiązanych jest ściśle z matematyką . Uznałyśmy więc, że już na etapie gimnazjalnym istnieje potrzeba rozwoju młodzieży w kierunku związanym właśnie z tym przedmiotem. Program nasz skierowany jest do młodzieży, która w klasach ze zwiększoną ilością godzin matematyki będzie mogła rozwijać swoje matematyczne zainteresowania a w przyszłości kontynuować je na dalszym etapie kształcenia. Innowacja zakłada rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni, rozumowania i wnioskowania przydatnych w nauce matematyki. Chcemy pokazać uczniom piękno matematyki przez pokazywanie jej logicznej struktury, zaskakujących pomysłów w poszczególnych zadaniach. Podstawowym elementem naszego programu rozszerzonego są zadania wykraczające poza te standardowe. Pragniemy rozwijać uczniów potrafiących myśleć logicznie, abstrakcyjnie i niestandardowo, posiadających umiejętność szybkiego uczenia, zapamiętywania oraz chęci do zmagania się z zadaniami wykraczającymi poza zakres materiału . Chciałybyśmy, aby dzięki tej innowacji uczniowie w przyszłości chętniej wybierali przedmioty ścisłe, aby nauka była dla nich łatwiejsza i dawała im dużo satysfakcji. 8. Cele programu: Program innowacji jest przeznaczony dla uczniów o zainteresowaniach matematycznych, którzy zadeklarowali chęć uczęszczania do takich klas. Celem innowacji jest: 1. Popularyzowanie wiedzy matematycznej. 2. Rozbudzanie i pogłębianie uzdolnień i zainteresowań matematycznych zdobytych na lekcji wzbogaconych elementami informatyki. 3. Wprowadzenie nowych zagadnień ważnych pojęć i ich własności, które będą przedmiotem nauczania w szkole średniej. 4. Kształtowanie rozumienia i posługiwania się językiem matematyki. 5. Doskonalenie umiejętności matematycznego i twórczego myślenia uczniów. 6. Rozwijanie wyobraźni, myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania. 7. Wdrażanie uczniów do samokształcenia i współzawodnictwa. 8. Poznanie problemów i zadań dotyczących ważnych pojęć i twierdzeń w matematyce, z którymi uczniowie nie zetkną się w normalnym toku nauki. 9. Kształtowanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych. 10. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania zagadnień z matematyki i innych dziedzin życia za pomocą komputera. 9.Zasady innowacji: Na realizację innowacji przewidujemy jedną w tygodniu dodatkową godzinę matematyki włączoną w proces nauki i pozwalającą na codzienne rozszerzanie i pogłębianie wiedzy oraz doskonalenie zdobywanych umiejętności. Zakres realizowanego materiału zostanie poszerzony o treści, których nie ujęto w podstawie programowej, a które są bardzo ważne w dalszej edukacji. Uczniowie będą przyzwyczajani do systematycznej pracy przez codzienne wykonywanie dodatkowych zadań wykraczających poza zakres materiału, przy których otrzymają dużą samodzielność w poszukiwaniu rozwiązań. Rolą nauczyciela będzie ukierunkowanie uczniów na szukanie rozwiązań najprostszych i najbardziej optymalnych oraz bycie przewodnikiem przy spornych interpretacjach. W celu uatrakcyjnienia zajęcia będą wspomagane poprzez wykorzystanie tablicy multimedialnej, komputerów z wykorzystaniem programu GeoGebra - oprogramowania matematycznego do samodzielnego uczenia się i nauczania, z wykorzystaniem interaktywnej grafiki, algebry i arkusza kalkulacyjnego. 10. Zagadnienia z matematyki w poszczególnych klasach realizowane będą zgodnie z programem nauczania dla gimnazjum Matematyka OPERON orazMatematyka wokół nas. Kl I 1. Liczby wymierne • Sudoku • Tworzenie wzorów (z ułamkami) • Ułamki piętrowe • Zadania tekstowe bez równań • NWD, NWW, algorytm Euklidesa 2. Wyrażenia algebraiczne • Wzory skróconego mnożenia • Rozkładanie sum algebraicznych na czynniki • Trójkąt Pascala • Dowodzenie tożsamości i nierówności algebraicznych 3. Równania i nierówności • Przedziały i zaznaczanie ich na osi liczbowej • Równania i nierówności z wartością bezwzględna • Dowodzenie nierówności 4. Geometria • Geometria trójkąta • Dowodzenie podstawowych twierdzeń • Wektory- długość wektora • Przesunięcie o dany wektor Kl I I 1.Potęgi i pierwiastki • Usuwanie niewymierności z mianownika z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia • Rozwiązywanie złożonych zadań tekstowych z zastosowaniem twierdzeń dotyczących potęgowania i pierwiastkowania 2.Równania i układy równań • Równania diofantyczne • Rozwiązywanie układów równań metodą wyznacznikową • Graficzne rozwiązywanie układów równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi • Graficzna interpretacja układów nierówności z dwiema niewiadomymi 3.Twierdzenie Pitagorasa • Konstrukcja odcinków, których długość wyrażona jest liczba niewymierną 4.Wielokąty i okręgi • Twierdzenia o kącie wpisanym i środkowym • Okrąg wpisany i opisany na czworokącie • Dowody geometryczne 5. Stereometria • Kąty w graniastosłupach i ostrosłupach • Przekroje graniastosłupów i ostrosłupów Kl III 1.Funkcje • Funkcja liniowa i jej własności • Przykłady innych rodzajów funkcji 2.Figury podobne • Twierdzenie Talesa 3.Rachunek prawdopodobieństwa • Podstawowe zasady zliczania 4. Podstawy trygonometrii • Określenie sinusa, cosinusa, tangensa, cotangensa • Obliczanie wartości funkcji trygonometrycznych • Tablice wartości funkcji trygonometrycznych • Związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kata i ich zastosowanie • Zastosowanie funkcji trygonometrycznych w zadaniach rachunkowych 11.Przewidywane efekty: Celem wprowadzenia innowacji jest podniesienie poziomu kształcenia w zakresie matematyki. Uczniowie biorąc udział w dodatkowych zajęciach realizowanych w trakcie całego cyklu edukacyjnego zdobędą nowe umiejętności i podniosą poziom posiadanych kompetencji kluczowych. Podejmowanie systematycznych działań doprowadzi do rozwijania i zwiększenia zainteresowania nauczanymi przedmiotami ścisłymi. Uzmysłowi uczniom zasadność zdobywania wiedzy i wskaże jej praktyczne zastosowanie w życiu codziennym. Mierzalnym efektem wprowadzonej innowacji będą praktyczne umiejętności uczniów polegające na umiejętności rozwiązywania zadań o podwyższonym stopniu trudności oraz odnoszone przez uczniów sukcesy w konkursach przedmiotowych. Przyczyni się to do kreowania pozytywnego wizerunku szkoły i zachęci do pracy innych - zarówno uczniów jak i nauczycieli. Przewidujemy wzrost wyników egzaminu gimnazjalnego z części matematycznej, i co za tym idzie, utrzymanie rosnącej tendencji rozwojowej szkoły oraz dodatniej wartości Edukacyjnej Dodanej. 12.Ewaluacja: Badania diagnostyczne na wejściu, obejmujące uczniów klas pierwszych – test wiadomości i umiejętności. Ciągła obserwacja pracy i postępów uczniów podczas realizowania innowacji: bieżąca analiza postępów w nauce testy diagnozujące po klasie I i II gimnazjum obserwacja zainteresowania i zaangażowania uczniów w czasie zajęć egzaminy próbne w klasach trzecich. 13.Literatura: 1. Rozszerzony program matematyki w gimnazjum ORE Wojciech Guzicki 2. Podręczniki i zbiory zadań dopuszczone do użytku szkolnego przez MEN 3. Liga zadaniowa – Zbiór zadań dla uczniów zainteresowanych matematyką 4. Konkurs matematyczny w gimnazjum – przygotuj się sam W. Bednarek 5. Koło matematyczne w gimnazjum Zbigniew Bobiński, Piotr Nodzyński, Mirosław Uscki 6. Wrocławskie Konkursy Matematyczne 7. Konkursy Matematyczne Krystyna Dworecka, Zbigniew Kochanowski 8. Literatura obowiązująca na konkursach Wyświetleń: 1229
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |