Katalog

Agnieszka Gładysz, 2015-02-02
Baszkówka

Matematyka, Program nauczania

Innowacja -"Kreatywne myślenie i twórcze działanie na matematyce w gimnazjum".

- n +

PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ Z MATEMATYKI
Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Piasecznie
05-500 Piaseczno ul. Aleja Kalin 30

1. Nazwa innowacji:
„Kreatywne myślenie i twórcze działanie na matematyce w gimnazjum”
2. Autorzy i realizatorzy innowacji:
mgr Agnieszka Gładysz, mgr inż.Bożena Dawidowicz

3. Klasy objęte innowacją:
Klasy z rozszerzonym programem z matematyki
Poziom: I c, Id 2014/2017
II d 2014/2016

4. Miejsce wdrażania innowacji:
Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Piasecznie

5. Czas realizacji:
Data rozpoczęcia innowacji: 1 października 2014r.
Data zakończenia innowacji: 30 czerwca 2017r.
Czas trwania innowacji: 3 lata
Matematyka – łącznie 5 godzin tygodniowo
Realizacja innowacji wymaga zwiększenia jednej godziny lekcyjnej tygodniowo matematyki w każdej klasie.

6. Program na którym oparta jest innowacja:
Innowacja programowo-metodyczna
Program nauczania dla gimnazjum Matematyka OPERON Maria Gaik, Krystyna Madej
oraz Matematyka wokół nas Gimnazjum Maria Wójcicka, Anna Drążek

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.

7. Diagnoza wstępna :
Matematyka to nauka, która ma ogromny wpływ na funkcjonowanie człowieka we współczesnym świecie . Wiele zawodów powiązanych jest ściśle z matematyką . Uznałyśmy więc, że już na etapie gimnazjalnym istnieje potrzeba rozwoju młodzieży w kierunku związanym właśnie z tym przedmiotem.
Program nasz skierowany jest do młodzieży, która w klasach ze zwiększoną ilością godzin matematyki będzie mogła rozwijać swoje matematyczne zainteresowania a w przyszłości kontynuować je na dalszym etapie kształcenia.
Innowacja zakłada rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni, rozumowania i wnioskowania przydatnych w nauce matematyki.
Chcemy pokazać uczniom piękno matematyki przez pokazywanie jej logicznej struktury, zaskakujących pomysłów w poszczególnych zadaniach. Podstawowym elementem naszego programu rozszerzonego są zadania wykraczające poza te standardowe. Pragniemy rozwijać uczniów potrafiących myśleć logicznie, abstrakcyjnie i niestandardowo, posiadających umiejętność szybkiego uczenia, zapamiętywania oraz chęci do zmagania się z zadaniami wykraczającymi poza zakres materiału .
Chciałybyśmy, aby dzięki tej innowacji uczniowie w przyszłości chętniej wybierali przedmioty ścisłe, aby nauka była dla nich łatwiejsza i dawała im dużo satysfakcji.

8. Cele programu:

Program innowacji jest przeznaczony dla uczniów o zainteresowaniach matematycznych, którzy zadeklarowali chęć uczęszczania do takich klas.

Celem innowacji jest:
1. Popularyzowanie wiedzy matematycznej.
2. Rozbudzanie i pogłębianie uzdolnień i zainteresowań matematycznych zdobytych na lekcji wzbogaconych elementami informatyki.
3. Wprowadzenie nowych zagadnień ważnych pojęć i ich własności, które będą przedmiotem nauczania w szkole średniej.
4. Kształtowanie rozumienia i posługiwania się językiem matematyki.
5. Doskonalenie umiejętności matematycznego i twórczego myślenia uczniów.
6. Rozwijanie wyobraźni, myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.
7. Wdrażanie uczniów do samokształcenia i współzawodnictwa.
8. Poznanie problemów i zadań dotyczących ważnych pojęć i twierdzeń w matematyce, z którymi uczniowie nie zetkną się w normalnym toku nauki.
9. Kształtowanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych.
10. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania zagadnień z matematyki i innych dziedzin życia za
pomocą komputera.
9.Zasady innowacji:
Na realizację innowacji przewidujemy jedną w tygodniu dodatkową godzinę matematyki włączoną w proces nauki i pozwalającą na codzienne rozszerzanie i pogłębianie wiedzy oraz doskonalenie zdobywanych umiejętności.
Zakres realizowanego materiału zostanie poszerzony o treści, których nie ujęto w podstawie programowej, a które są bardzo ważne w dalszej edukacji.
Uczniowie będą przyzwyczajani do systematycznej pracy przez codzienne wykonywanie dodatkowych zadań wykraczających poza zakres materiału, przy których otrzymają dużą samodzielność w poszukiwaniu rozwiązań. Rolą nauczyciela będzie ukierunkowanie uczniów na szukanie rozwiązań najprostszych i najbardziej optymalnych oraz bycie przewodnikiem przy spornych interpretacjach.

W celu uatrakcyjnienia zajęcia będą wspomagane poprzez wykorzystanie tablicy multimedialnej, komputerów z wykorzystaniem programu GeoGebra - oprogramowania matematycznego do samodzielnego uczenia się i nauczania, z wykorzystaniem interaktywnej grafiki, algebry i arkusza kalkulacyjnego.
10. Zagadnienia z matematyki w poszczególnych klasach realizowane będą zgodnie z programem nauczania dla gimnazjum Matematyka OPERON orazMatematyka wokół nas.

Kl I
1. Liczby wymierne
• Sudoku
• Tworzenie wzorów (z ułamkami)
• Ułamki piętrowe
• Zadania tekstowe bez równań
• NWD, NWW, algorytm Euklidesa
2. Wyrażenia algebraiczne
• Wzory skróconego mnożenia
• Rozkładanie sum algebraicznych na czynniki
• Trójkąt Pascala
• Dowodzenie tożsamości i nierówności algebraicznych
3. Równania i nierówności
• Przedziały i zaznaczanie ich na osi liczbowej
• Równania i nierówności z wartością bezwzględna
• Dowodzenie nierówności

4. Geometria
• Geometria trójkąta
• Dowodzenie podstawowych twierdzeń
• Wektory- długość wektora
• Przesunięcie o dany wektor
Kl I I
1.Potęgi i pierwiastki
• Usuwanie niewymierności z mianownika z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia
• Rozwiązywanie złożonych zadań tekstowych z zastosowaniem twierdzeń dotyczących potęgowania i pierwiastkowania


2.Równania i układy równań
• Równania diofantyczne
• Rozwiązywanie układów równań metodą wyznacznikową
• Graficzne rozwiązywanie układów równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
• Graficzna interpretacja układów nierówności z dwiema niewiadomymi

3.Twierdzenie Pitagorasa
• Konstrukcja odcinków, których długość wyrażona jest liczba niewymierną



4.Wielokąty i okręgi
• Twierdzenia o kącie wpisanym i środkowym
• Okrąg wpisany i opisany na czworokącie
• Dowody geometryczne

5. Stereometria
• Kąty w graniastosłupach i ostrosłupach
• Przekroje graniastosłupów i ostrosłupów
Kl III
1.Funkcje
• Funkcja liniowa i jej własności
• Przykłady innych rodzajów funkcji
2.Figury podobne
• Twierdzenie Talesa
3.Rachunek prawdopodobieństwa
• Podstawowe zasady zliczania
4. Podstawy trygonometrii
• Określenie sinusa, cosinusa, tangensa, cotangensa
• Obliczanie wartości funkcji trygonometrycznych
• Tablice wartości funkcji trygonometrycznych
• Związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kata i ich zastosowanie
• Zastosowanie funkcji trygonometrycznych w zadaniach rachunkowych






11.Przewidywane efekty:
Celem wprowadzenia innowacji jest podniesienie poziomu kształcenia w zakresie matematyki. Uczniowie biorąc udział w dodatkowych zajęciach realizowanych w trakcie całego cyklu edukacyjnego zdobędą nowe umiejętności i podniosą poziom posiadanych kompetencji kluczowych.
Podejmowanie systematycznych działań doprowadzi do rozwijania i zwiększenia zainteresowania
nauczanymi przedmiotami ścisłymi. Uzmysłowi uczniom zasadność zdobywania wiedzy i wskaże jej
praktyczne zastosowanie w życiu codziennym.
Mierzalnym efektem wprowadzonej innowacji będą praktyczne umiejętności uczniów polegające
na umiejętności rozwiązywania zadań o podwyższonym stopniu trudności oraz odnoszone przez
uczniów sukcesy w konkursach przedmiotowych. Przyczyni się to do kreowania pozytywnego
wizerunku szkoły i zachęci do pracy innych - zarówno uczniów jak i nauczycieli. Przewidujemy
wzrost wyników egzaminu gimnazjalnego z części matematycznej, i co za tym idzie, utrzymanie
rosnącej tendencji rozwojowej szkoły oraz dodatniej wartości Edukacyjnej Dodanej.

12.Ewaluacja:
Badania diagnostyczne na wejściu, obejmujące uczniów klas pierwszych – test wiadomości i umiejętności.
Ciągła obserwacja pracy i postępów uczniów podczas realizowania innowacji:
 bieżąca analiza postępów w nauce
 testy diagnozujące po klasie I i II gimnazjum
 obserwacja zainteresowania i zaangażowania uczniów w czasie zajęć
 egzaminy próbne w klasach trzecich.




13.Literatura:
1. Rozszerzony program matematyki w gimnazjum ORE Wojciech Guzicki
2. Podręczniki i zbiory zadań dopuszczone do użytku szkolnego przez MEN
3. Liga zadaniowa – Zbiór zadań dla uczniów zainteresowanych matematyką
4. Konkurs matematyczny w gimnazjum – przygotuj się sam W. Bednarek
5. Koło matematyczne w gimnazjum Zbigniew Bobiński, Piotr Nodzyński, Mirosław Uscki
6. Wrocławskie Konkursy Matematyczne
7. Konkursy Matematyczne Krystyna Dworecka, Zbigniew Kochanowski
8. Literatura obowiązująca na konkursach
Wyświetleń: 1229


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.