Katalog

Aneta Marczak, 2015-02-02
Wasilków

Zajęcia artystyczne, Scenariusze

Przyjęcie urodzinowe. Scenariusz warsztatu arteterapeutycznego.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH W KLASIE III INTEGRACYJNEJ

Temat: Przyjęcie urodzinowe


Cel główny: Budowanie pozytywnych relacji oraz przyjaznej atmosfery w zespole klasowym poprzez wspólną pracę i zabawę.
Cele szczegółowe:
• Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i dochodzenia do kompromisów podczas wykonywania powierzonych zadań.
• Zachęcanie do spontanicznej ekspresji siebie poprzez działania plastyczne.
• Zachęcanie do odważnego, otwartego wypowiadania się na forum grupy i wyrażania swoich odczuć.
• Nawiązanie kontaktów wzrokowych, werbalnych i pozawerbalnych między członkami grupy.
• Wprowadzenie w dobry nastrój, odprężenie, relaksacja.

Czas zajęć: ok. 45 min.

Uczestnicy zajęć: uczniowie klasy III integracyjnej, zespół klasowy liczy piętnaścioro dzieci, w tym osiem dziewcząt i siedmiu chłopców. Czworo uczniów posiada orzeczenie bądź opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej ze względu na różnego rodzaju dysfunkcje.

Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Metody:
dydaktyczne: objaśnienie, rozmowa;
arteterapeutyczne: plastykoterapia – technika: mural, rysowanie, wydzieranka;
pedagogiki zabawy: iskierka, wizytówki.

Środki dydaktyczne: 2 duże arkusze białego papieru, papier kolorowy, kredki, flamastry, klej, zdjęcia potraw wycięte z czasopism, taśma klejąca, nożyczki, świeczki, kawałki tortu wycięte z kartonu, plastelina, ozdobne papierowe serwetki, jednorazowe talerzyki, jednorazowe sztućce.


PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I. Działania na powitanie:

1. Powitanie.
Rozpoczęcie zajęć wzajemnym powitaniem uczestników „iskierką przyjaźni”.

Uczniowie stają w kole trzymając się za ręce. Prowadząca wypowiada zdanie: ”Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk” i ściska dłoń osoby stojącej obok. Uczniowie przekazują sobie uścisk, aż powróci do prowadzącej.

2. Symbol nastroju.
Materiały: kolorowy papier, markery, taśma klejąca.
Instrukcja: Z wybranego arkusza kolorowego papieru zrób wydzierankę nastroju, w którym się aktualnie znajdujesz. Możesz ją dodatkowo ozdobić dorysowując elementy mazakami. Wpisz swoje imię i przyczep do ubrania.


II. Część właściwa zajęć:

1. Wprowadzenie w tematykę zajęć.
Prowadząca wyjaśnia uczniom, że tematem przewodnim dzisiejszych zajęć będzie przyjęcie urodzinowe. Zadaniem dzieci będzie zgodna, rzetelna współpraca oraz dbanie o przyjazną atmosferę podczas realizacji powierzonych zadań.

2. Tworzenie muralu „Grupowy posiłek”.
Materiały: Duże arkusze białego papieru, markery, kredki, zdjęcia potraw wycięte z kolorowych czasopism, klej, taśma klejąca, ozdobne papierowe serwetki, jednorazowe talerzyki, jednorazowe sztućce.
Organizacja przyjęcia urodzinowego wiąże się z zaplanowaniem i przygotowaniem smacznego poczęstunku, dbałością o aranżację stołu oraz dobre samopoczucie zaproszonych gości.
Uczestnicy zajęć zostaną podzieleni na dwie grupy. W ramach każdej z grup muszą wspólnie zdecydować o wyborze ulubionego przez nich wszystkich menu. Wymyślają jakie potrawy mają się pojawić na stole, jaką wybrać sałatkę, zupę, jakie danie główne, co do picia. Mogą korzystać z gotowych zdjęć potraw, lub narysować je sami na dużym arkuszu papieru imitującym przykryty obrusem stół. Decydują także, w jaki sposób zaprezentują potrawy na „stole” – czy użyją jednorazowych talerzyków, serwetek, czy też sami dorysują zastawę i dekoracje.
Po zakończeniu pracy następuje jej omówienie pod kątem przyjemności, jaką daje wspólne spożywanie posiłku (integracja grupy), trudności wynikających z konieczności pójścia na kompromis (różne gusty kulinarne), umiejętności współpracy.

3. Tort życzeń.
Materiały: „kawałki tortu” wycięte z białego kartonu, kredki, mazaki, świeczki, plastelina.

Każdy uczestnik otrzymuje „kawałek tortu”, który ma za zadanie ozdobić w taki sposób, by wyrażał on jak najbliżej jego osobowość i emocje. Następnie grupa składa z poszczególnych kawałków cały tort. Uczestnicy wymieniają uwagi na temat:
• Czy tort się im podoba?
• Czy poszczególne kawałki pasują do siebie?
• Czy smakowałby im taki tort?
• Jeżeli nie to, dlaczego?
Następnie każde dziecko otrzymuje świeczkę i stawia ją na torcie. Prowadząca zapala świece, kiedy palą się już wszystkie, uczestnicy mają zastanowić się i w myślach ułożyć życzenie: „Jakim chłopcem/dziewczynką chciałbym/chciałabym być, co powinienem w sobie zmienić, żeby dobrze czuć się w naszej klasie i być lubianym?” Następnie odbywa się wspólne zdmuchnięcie świec. Zadanie kończy się konkluzją prowadzącej, iż ma ona nadzieję, że pragnienia wszystkich dzieci wkrótce się spełnią.



III. Zakończenie zajęć.


Rozmowa przy filiżance herbaty - informacja zwrotna.
Materiały: filiżanka.
Grupa siada w kole. Prowadząca trzyma w dłoni filiżankę i informuje grupę, że po pysznym deserze przyszła pora na filiżankę dobrej herbaty. Następnie podaje ją osobie obok, osoba ta ma za zadanie opowiedzieć, jakie ma odczucia po zakończonych zajęciach, co było dla niej najważniejsze, czy chciałaby coś zmienić, co sprawiało jej trudność, a co się podobało itp. Po zakończeniu wypowiedzi podaję filiżankę następnej osobie. Zadanie kończy się, gdy filiżanka trafi z powrotem do rąk prowadzącej.

Uwaga:
Zajęcia mają charakter warsztatu arteterapeutycznego, jego celem jest integracja całego zespołu klasowego, a w szczególności pomoc tym uczniom, którzy ze względu na różnego rodzaju dysfunkcje mają problemy z prawidłowym funkcjonowaniem w grupie. Uczniom tym podczas zajęć udzielane będzie w razie potrzeby dodatkowe wsparcie w postaci pytań naprowadzających, dodatkowych instrukcji, zachęty, pochwały itp.
Wyświetleń: 539


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.