Katalog maria kowalczyk, 2015-01-20 otwock Zajęcia zintegrowane, Program nauczania Program usamodzielniający.PROGRAM KSZTAŁTOWANIA SAMODZIELNOŚCI U UCZNIÓW KLASY 6 ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 95 Samodzielność jest pierwszym krokiem do dorosłości. Uczymy samodzielności stawiając przed uczniem nowe zadania dostosowane do jego możliwości- fizycznych, intelektualnych, emocjonalnych i społecznych. Samodzielne wykonywanie różnych czynności zmusza do koncentracji uwagi, sprzyja zapamiętywaniu. W pracy z uczniem z niepełnosprawnością sprzężoną ważna jest cierpliwość i podążanie do osiągnięcia samodzielności małymi krokami. Program ukierunkowany jest na wspomaganie rozwoju ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym poprzez stworzenie mu optymalnych warunków i sytuacji pozwalających na zdobycie doświadczeń, wyzwalanie jego aktywności sprawczej i poznawczej, realizację jego potrzeb i zdolności, w celu wykształcenia u niego sprawności niezbędnych do przyszłego, w miarę możliwości samodzielnego życia w społeczeństwie. Organizowanie części zajęć tak aby miały na celu usprawnianie bądź naukę funkcji samoobsługowych. W szczególności należy dążyć do ukształtowania umiejętności samoobsługi w podstawowych dziedzinach życia. Cel ogólny: Samodzielność uczniów w podstawowych sferach życia na miarę ich indywidualnych możliwości. Cele szczegółowe: • Samodzielność podczas pielęgnacji i higieny osobistej, • Ubierania i rozbierania się, rozpoznawania własnych ubrań, dobierania ubrań do pogody. • Przygotowywania i spożywania posiłków, • Robienia listy zakupów i samych zakupów • Wysłanie listu na poczcie • Samodzielne wypożyczenie książki Treści nauczania: JESTEM SAMODZIELNY W TOALECIE -dbam o swój wygląd, czysta twarz, ręce, uczesanie - nie nakładam niepotrzebnego makijażu - korzystam z toalety - potrafię obsłużyć się w toalecie na miarę swoich możliwości UBIERAM SIĘ I ROZBIERAM SAMODZIELNIE - rozpoznaje własne ubrania - dbam o ubrania swoje i kolegów - zostawiam je w odpowiednio przygotowanych miejscach - potrafię ubrać się samodzielnie na miarę swoich możliwości odpowiednio do pogody DBAM O SIEBIE I KOLEGÓW- PRZYGOTOWUJE SNIADANIA: -rozdanie talerzy i kubków - rozdanie serwetek - rozdanie kanapek - przygotowanie herbaty - wlanie herbaty do kubków - rozdanie owoców - sprzątanie po śniadaniu ROBĘ ZAKUPY SPOZYWCZE - lista zakupów - przygotowanie pieniędzy - przygotowanie torby - wyjŚcie do sklepu - zrobienie zakupów - zapłacenie - zabranie reszty WYSŁANIE LISTU - przygotowanie listu, kartki - zabranie adresu - kupienie koperty i znaczka - zaadresowanie listu - zaklejenie koperty - wysłanie listu JESTEM SAMODZIELNY W BIBLIOTECE - potrafię zachować się w kulturalny sposób - potrafię się przedstawić i powiedzieć z jaka sprawą przychodzę - potrafię opowiedzieć o tym czym się interesuję - wypożyczam książkę, wiem że musze o nią dbać i zwrócić ją we właściwym czasie PODCZAS PRACY NAD SAMODZIELNOŚCIA UCZNIÓW oceniona będzie możliwości ucznia. Zaangażowani w realizacje programu będą inni nauczyciele pracujący z klasą, a także rodzice Program będzie realizowany podczas zajęć szkolnych, zajęć w internacie oraz w domu. W trakcie realizacji programu dopuszczalna jest modyfikacja realizowanych celów. Przewidywane umiejętności wynikają z celów szczegółowych. Skuteczność podjętych działań w ramach realizowanego programu będzie monitorowana poprzez obserwacje ucznia i notowanie spostrzeżeń. Wyniki obserwacji posłużą do ewentualnej modyfikacji programu Wyświetleń: 379
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |