Katalog maria kowalczyk, 2015-01-20 otwock Zajęcia artystyczne, Rady Zajęcia plastyczne: Co robić? - propozycje.Stosowanie różnorodnych technik plastycznych w pracy z dziećmi wpływa na wzrost zainteresowania pracą plastyczną, pobudza do twórczego działania i ekspresji. TECHNIKI RYSUNKOWE Rysowanie kredką świecową. Jest techniką łatwą i atrakcyjną. Rysunek kredką świecową może mieć charakter linearny lub malarski. Rysunek o charakterze linearnym uczeń wykonuje kredką w takim kolorze, aby rysowane przez nie linie kontrastowały z tłem rysunku (tło jasne kredka ciemna, tło ciemne kredka jasna). Rysunek o charakterze malarskim uczeń osiągnie tworząc plamy barwne przez przesuwanie kredki całą jej długością po powierzchni arkusza lub przez skupienie i zagęszczenie kresek o dowolnej fakturze. Rysowanie kredkami drewnianymi. Jest bardziej odpowiednią techniką, kiedy uczeń przygotowuje się do nauki pisania. W trakcie rysowania takimi kredkami rozmaitych kombinacji linii, konturów dowolnych figur lub przedmiotów i postaci uczeń zdobywa sprawności manualne. Uczy się prawidłowo trzymać kredkę i precyzyjnie się nią posługiwać. W tym celu należy zwracać uwagę, aby uczeń trzymał kredkę w taki sposób, w jaki się trzyma narzędzie do pisania. Rysowanie węglem. Pozwala uzyskać rozmaite efekty rysunkowo – fakturowe np. wykonać rysunek linearny o ostrej, mocnej kresce lub rysunek bardziej malarski z przewagą miękkich plam o mniej lub bardzie intensywnym walorze. Uczeń zachęcany jest do rysowania na dużych arkuszach papieru. Technika ta pozwala na prowadzenie linii z całym rozmachem ręki w różnych kierunkach i zestawiania kresek i plam w silnych kontrastach z tłem rysunku. Rysowanie świecą Potrzebny wzór malujemy świecą, a następnie całą powierzchnię kartki malujemy farbą. TECHNIKI MALARSKIE Malowanie pędzlem Uczeń powinien zapoznać się z pędzlami o różnych wielkościach, rodzajach i umieć się nimi posługiwać. Ze względu na umiejętności ucznia najbardziej odpowiednie do malowania są duże arkusze papieru. Uczeń rysuje na nich szerokimi ruchami całej ręki. W trakcie malowania należy zwracać uwagę na prawidłowe trzymanie pędzla. Malowanie słonką Słomkę z jednej strony zatykamy modeliną. Maczając w farbie rozcieńczonej wodą pokrywamy obrazek punktami. Dmuchanie plamy, czyli malowanie słomką Uczeń rozlewa kilka kolorowych plam tuszu na kartkę. Następnie za pomocą słomki, dmucha na rozlany tusz, spiesząc się, aby nie wysechł. Rysowanie grzebieniem na podkładzie z farby i mąki (malowanie ciastem) „Kolorowe ciasto”rozsmarowujemy na kartce, następnie zeskrobujemy ciasto grzebieniem lub przygotowaną tekturą, tworząc na nim wzory i obrazki. Mokre w mokrym Kartkę papieru zwilżamy wodą i malujemy na niej potrzebne kształty farbami. Po wyschnięciu możemy rysunek obrysować konturem. Odciski dłoni Wylewanie na talerz farby, moczenie w niej dłoni i odciskanie na arkuszach papieru. Odbijanki ze sznurka Sznurek moczymy w farbie przyciskamy kartką. Frottage (frotaż) Prosta technika polegająca na malowaniu ciekawej i zróżnicowanej faktu (np. liście) farbami i odciskaniu jej na kartce. Odbijanie na papierze gazą, tiulem, koronką Zamalowujemy kartkę papieru i odbijamy dowolnym materiałem wzory. Wydrapywanka Wydrapywanie kształtu rysunku (tło może być pomalowane dwoma lub trzema kolorami) Wydrapywanka na czarnym tle Całą kartkę papieru uczniowie malują miejsce przy miejscu kredką świecową, nakładając kredkę na kredkę. Całość malujemy czarnym tuszem lub farbą. Po wyschnięciu uczniowie wydrapują dowolne kształty. Grafika Wykonanie płytki graficznej (matrycy), utworzenie na niej potrzebnego wzoru za pomocą rylca, pomalowanie go tuszem, farbą i odbicie na kartce. Technika wikolowej tkaniny Do wykonania pracy plastycznej w tej technice potrzebne są: tektura, biała tkanina, klej wikol, woda, farby plakatowe ( tempery ). Przygotowujemy tkaninę wymiarem trochę większą niż tektura. Tkaninę zanurzamy w roztworze wody i kleju wikolu ( 0,5 kleju, 0,5 wody). Następnie mokrą tkaninę układamy na tekturze starając się uformować ją tak, żeby powstały ciekawe efekty fakturowe. Na tak przygotowanym podłożu można już malować farbami. Formowanie tkaniny może być inspirowane tematem, który chcemy malować. Po wyschnięciu klej utwardza tkaninę i powstaje trwała praca plastyczna o ciekawej fakturze. FORMOWANIE I KONSTRUOWANIE Lepienie i formowanie z gliny lub masy solnej Uczeń powinien lepić formy z kawałków gliny lub masy solnej nie mniejszych od wielkości dużej pomarańczy. Uczeń intuicyjnie dobrze wyczuwa bryłę, zarówno gdy lepi i rzeźbi z całego kawałka jak i wtedy, gdy drobne części łączy w większą bryłę. Lepienie i formowanie z plasteliny W dowolny sposób ugniatanie plastelinę. Malowanie plasteliną Dany wzór malujemy plasteliną, nakładając ją palcami. Plastelina powinna być miękka, aby dobrze się nakładała. Masa papierowa Rozdrobnione kawałki papieru moczymy w przygotowanym kleju. Dzieci tworzą ulepianki wg własnych pomysłów. Układanie materiałów przyrodniczych na podłożu z plasteliny lub masy solnej Przygotowujemy sobie podłoże z plasteliny lub masy solnej i na tym podłożu układamy różnorodny materiał przyrodniczy, możemy także układać kawałki gazet, drobnych przedmiotów dekoracyjnych. TECHNIKI WYCINANKOWE Wymagają od ucznia umiejętności posługiwania się nożyczkami i wycinania formy zamierzonej wprost z papieru kolorowego bez uprzedniego narysowania kształtu tej formy. Wycinanka- portret Osoba, którą będziemy portretować, siada bokiem do ściany. W pewnej odległości od niej zapalamy lampę lub rzutnik (odległość ustalamy metodą prób i błędów, tak aby głowa zmieściła się nam na kartce, zazwyczaj nie mniejszej niż A3). Cień portretowanego ukaże się na ścianie. Przykładamy kartkę do ściany i przerysowujemy kontury cienia. Następnie wycinamy sylwetkę i naklejamy ją na kontrastowe tło (wyciętą sylwetkę można zamalować czarnym tuszem i nakleić na biały karton). Wydzieranka Powstaje przez wydzieranie formy wprost z papieru bezpośrednio palcami. Ten sposób postępowania pozwala dziecku uzyskać formy różnobarwne o niesprecyzowanym konturze. Wycinanka z materiału Wycięte formy bezpośrednio z materiału dziecko układa na tekturze tworząc określoną kompozycję po czym je nakleja. Cięcie i składanie Pociętą na części widokówkę, obrazek czy zdjęcie z kolorowej gazety układamy w ciekawe kompozycje i przyklejamy na wyznaczoną powierzchnię. Formowanie ze sznurka Z pociętego na różne kawałki sznurka formujemy postacie ludzkie lub inne, możemy także wyciąć koła i okręcać je sznurkiem. TECHNIKI COLLAGE (KOLAŻ) I DRUKOWANIE STEMPLEM Dziecko dobiera różne materiały i zestawia ze sobą wg własnej koncepcji, tworzy z nich kompozycje (odpadów tkanin, skór, falistej tektury, papierów, gazet, ścinków tekstylnych), łącząc je nieraz z rysunkiem lub malunkiem. Do drukowania można użyć stempla z ziemniaka, zmiętego papieru, szmatki, zagiętej tekturki, kłębka waty, korka. TECHNIKA KALKOGRAFU Na przygotowany przez dzieci rysunek i naklejone elementy (mogą być wycięte z tapety), nałożona zostaje kalka maszynowa stroną kalkującą do góry. Wszystko to zostaje przeprasowane gorącym żelazkiem (przez osobę dorosłą). ORIGAMI – SZTUKA SKŁADANIA PAPIERU Uczniowie składają proste elementy według instrukcji podawanej przez nauczyciela. Wyświetleń: 492
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |