Katalog Katarzyna Wyszowska, 2015-01-20 Szczawno zdrój Ogólne, Plany rozwoju zawodowego Katarzyna Wyszowska - Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Imię i nazwisko – Katarzyna Wyszowska Nazwa szkoły – Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15 im. Jana Kochanowskiego w Wałbrzychu Nauczane przedmioty – nauczyciel-wychowawca świetlicy Czas trwania stażu – 01.09.2014r. – 31.05.2017r. (2 lata i 9 miesięcy) Posiadane wykształcenie: wyższe (Pedagogika opiekuńczo wychowawcza z plastyką, pedagogika resocjalizacyjna , studia podyplomowe: Informatyka dla nauczycieli,) Cel podstawowy podejmowanego stażu: uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. ZADANIA DO REALIZACJI W OKRESIE STAŻU § 7 ust. 1 pkt 1 Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Poznanie procedury awansu zawodowego Zapoznanie z rozporządzeniem MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. IX.2014 Rozporządzenie MENiS z dnia 1. XII. 2004r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela, wniosek o rozpoczęcie stażu, plan rozwoju zawodowego 2. Ustalenie zasad współpracy z opiekunem stażu Rozmowa z opiekunem stażu, zawarcie „kontraktu” określającego warunki współpracy, napisanie harmonogramu lekcji doradczych. IX.2014 Pisemne przejrzyste zasady współpracy nauczyciela z opiekunem stażu 3. Poznanie zasad funkcjonowania i zadań szkoły Analiza dokumentacji: Statutu Szkoły, Programu profilaktyczny Szkoły, Programu Wychowawczego Szkoły. IX-X.2014 Potwierdzenie opiekuna stażu o analizie wymienionych dokumentów 4. Uczestniczenie w pracach różnych organów szkoły. Aktywny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Zapoznanie z wynikami pracy zespołu nauczycieli podczas spotkań Rad Pedagogicznych Realizacja zadań opiekuńczo wychowawczych wynikających z funkcji wychowawcy świetlicy – wdrażanie Szkolnego Programy Wychowawczego Współpraca podczas organizacji uroczystości szkolnych Opieka nad uczniami podczas imprez szkolnych Cały okres stażu zgodnie z harmonogramem szkoły Zaświadczenie dyrektora Zaświadczenie dyrektora Zaświadczenie dyrektora Zaświadczenie dyrektora Zaświadczenie dyrektora 5. Współpraca z rodzicami Tworzenie wspólnie z rodzicami wspólnego i jednolitego frontu wychowawczego pedagogizacja rodziców – spotkania indywidualne wynikające z potrzeb i zainteresowań rodziców. Przeprowadzenie ankiety dotyczącej dzieci ich zainteresowań i problemów. rozwiązywanie problemów wychowawczych – rozmowy z uczniem, rozmowy z rodzicami, praca z pedagogiem szkolnym Przedstawienie rodzicom specyfiki pracy w świetlicy szkolnej – zapoznaniem z regulaminem świetlicy pozyskiwanie od rodziców pomocy finansowej i materialnej w celu doposażenia świetlicy Cały okres stażu podania o przyjęcie dziecka do świetlicy ankieta notatki w dzienniku potwierdzenia, podpisy rodziców 6. Przygotowanie projektu sprawozdania Autorefleksja, analiza planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego. VI.2014 Sporządzenie sprawozdania § 7 ust. 1 pkt 2 Pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i prowadzenie zajęć w jego obecności. Obserwacja, konsultacje, omówienie zajęć, ewaluacja. Udział w zajęciach otwartych realizowanych przez nauczycieli Cały okres stażu Karty obserwacji, konspekty 2. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych Udział w różnego rodzaju formach doskonalenia zawodowego, warsztatach, podnoszących kompetencje, nadających kwalifikacje podnoszących wiedzę i umiejętności , zbieranie dokumentacji Wg oferty szkoleniowej Zaświadczenie 3. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu. Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego - Szkoleniowych Radach Pedagogicznych konferencje szkoleniowe oraz warsztaty metodyczne według oferty szkoleniowej np.: - Nadpobudliwość psychoruchowa. Fakty i mity - Porozumienie bez przemocy w szkole. -Rozmowa z „trudnym dzieckiem” - trening umiejętności interpersonalnych - Utrzymanie ładu i dyscypliny w klasie - Technologie są dla dzieci Wspomaganie rozwoju ucznia w młodszym wieku szkolnym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. - Web Quest – metoda projektu w oparciu o internet. Cały okres stażu Zaświadczenia 4. Budowanie własnej bazy materiałów dydaktycznych, testów, czasopism itp. Samodzielne pogłębianie wiedzy z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki, dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych z uwzględnieniem specyfiki zadań realizowanych przez szkołę i umiejętności zawodowych Studiowanie czasopism i literatury psychologicznej i pedagogicznej Tworzenie własnego warsztatu pracy – gromadzenie materiałów i pomocy dydaktycznych , dekoracja sali. Prowadzenie dokumentacji – wpisy w dzienniku zajęć, plany pracy roczne świetlicy, plany pracy kółek zainteresowań, ankiety, sprawozdania z realizacji stażu, scenariusze lekcji. Cały okres stażu Prowadzenie dziennika lektur, potwierdzenie opiekuna stażu dziennik plany pracy ankiety § 7 ust. 1 pkt 3 Poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust.1 pkt 2 i ust. 1 a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły – z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Analiza przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej i postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły Analiza ustaw i rozporządzeń ustawowych. a. Rozporządzenie MEN w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. b. Karta Nauczyciela. c. Rozporządzenie MEN w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. d. Ustawa o systemie oświaty. e. Zapoznanie się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego ( Internet). 1. Aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego. Cały okres stażu Zaświadczenie opiekuna stażu 2. Zapoznanie się z Prawami Ucznia i Konwencją Praw Dziecka Analiza Praw Ucznia i Karty Praw Dziecka – stosowanie tych praw w pracy dydaktyczno – wychowawczej. Cały okres stażu Zaświadczenie opiekuna stażu § 7 ust. 2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art.1 ust. 1 a Karty Nauczyciela- umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli. Analiza przepisów prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego ze szczególnym uwzględnieniem stopnia nauczyciela kontraktowego: Napisanie wniosku o rozpoczęcie stażu. Sformułowanie wniosku o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego. VIII / IX 2014 VIII / IX 2014 V/VI 2017 Opracowanie planu rozwoju zawodowego Wniosek o rozpoczęcie stażu. Wniosek o postępowanie egzaminacyjne na nauczyciela mianowanego 2. Współpraca z opiekunem stażu. Rozmowa i zawarcie kontraktu z opiekunem stażu. Omówienia zasad współpracy - harmonogram Ustalenie terminów spotkań (opracowanie planu rozwoju zawodowego, analiza dokumentacji szkolnej, omówienie form doskonalenia zawodowego,spotkania instruktażowo - konsultacyjne,trudności, analiza wykonywanych działań) konsultacje, rozmowy. Udział w zajęciach otwartych prowadzonych przez opiekuna stażu Hospitacje przeprowadzone przez opiekuna stażu. IX 2014 Cały okres stażu Cały okres stażu Cały okres stażu Kontrakt Harmonogram współpracy własne notatki, wnioski z obserwacji zajęć,konspekty, arkusze obserwacji lekcji, wpisy w dzienniku. Potwierdzenie opiekuna stażu 3.Prowadzenie dokumentacji realizacji planu rozwoju zawodowego. Gromadzenie świadectw z przebytych szkoleń warsztatów, kursów, zaświadczeń opiekuna stażu i innych nauczycieli z obserwacji zajęć, scenariuszy zajęć własnych, planów pracy,sprawozdań z realizacji planu rozwoju zawodowego, sprawozdań z uczestnictwa i organizacji imprez szkolnych, zdjęć, prac uczniowskich itp. Cały okres stażu Dokumentacja procedury awansu zawodowego 4. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego Opis realizacji zadań ujętych w planie pogłębiony autorefleksją. Realizacja założonych przedsięwzięć i wniosków do dalszej pracy. Złożenie wniosku o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego. VI 2017 Sprawozdanie ze stażu wniosek wraz z dokumentacją formalna 5. Utworzenie własnej biblioteczki metodyczno- przedmiotowej i własnej bazy materiałów dydaktycznych. Zakup pomocy dydaktycznych – literatura metodyczna Wykonanie pomocy dydaktycznych przy użyciu techniki komputerowej (plakaty, szablony, obróbki zdjęć, prezentacje multimedialne itp.) Prowadzenie lekcji z wykorzystaniem elektronicznych źródeł wiedzy – płyty DVD, multimedialne płyty edukacyjne, muzyczne. Przygotowanie materiałów plastycznych i technicznych wykorzystywanych do zajęć i dekoracji Cały okres stażu Cały okres stażu Cały okres stażu Materiały, pomoce dydaktyczne. Fotografie i plakaty. Prace wykonane przez uczniów. 6. Przygotowanie planu pracy kółka plastycznego Przygotowanie rocznego planu pracy wg zainteresowań i wieku dzieci Przygotowanie scenariuszy lekcji – konspekty lekcji Prowadzenie dokumentacji – dziennik zajęć IX 2014 Potwierdzenie dyrektora 6. Dokumentowanie własnego działania. Przygotowanie scenariuszy lekcji, testów. Stworzenie planu pracy świetlicy Prowadzenie dokumentacji szkolnej zgodnie z obowiązkami nauczyciela -dzienniki, plany pracy, karty zgłoszeniowe do świetlicy, scenariusze lekcji, ankiety, sprawozdania. Publikowanie własnych prac: a. Opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie www. b. Publikacja scenariuszy lekcji Cały okres stażu IX 2014, 2015, 2016 Cały okres stażu Scenariusze lekcji, testy. Tematyka w dzienniku lekcyjnym. Dzienniki lekcyjne, dzienniki zajęć pozalekcyjnych 7. Ewaluacja metod pracy. Dokonywanie modyfikacji, korekt planów i metod pracy. Systematyczna refleksja nad własna pracą pedagogiczną, kryteria sukcesów i standardy. Wyciągnięcie wniosków, eliminacja błędów, poprawa jakości pracy Cały okres stażu Korekty w programach nauczania Wnioski własne § 7 ust.2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i sytuacji rodzinnej uczniów. Zapoznanie z orzeczeniami i opiniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Kontakty z rodzicami – indywidualne rozmowy z rodzicami Konsultacje z innymi nauczycielami na temat poszczególnych uczniów i klasy jako grupy. Współpraca z pedagogiem szkolnym w celu pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i konfliktów uczniów. Obserwacja uczniów w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych, indywidualne rozmowy z uczniem. Integrowanie grupy, rozwiązywanie zaistniałych konfliktów, zapobieganie agresji przez stosowanie metod relaksacyjnych oraz aktywizujących. Cały okres stażu Adnotacje w dzienniku lekcyjnym Zaświadczenia wystawione przez innych nauczycieli szkoły Adnotacje w dzienniku lekcyjnym wykaz literatury dotyczących konfliktów i sposobów ich rozwiązywania 2. Uwzględnienie potrzeb rozwojowych uczniów i problematyki środowiska lokalnego w swojej prac Kółko plastyczne – zajęcia pozalekcyjne Przygotowywanie uczniów i prowadzenie konkursów plastycznych szkolnych i pozaszkolnych. współorganizowanie wycieczek szkolnych. Przygotowanie uroczystości szkolnych wg kalendarza szkolnego – Pasowanie na świetliczanina, Andrzejki, Mikołajki, Karnawał itp. Pomoc uczniom podczas zajęć świetlicowych – pomoc w odrabianiu zadań domowych, rozwijanie zainteresowań i umiejętności uczniów. Współpraca z biblioteką szkolną – głośne czytanie, biblioterapia. Cały okres stażu Dziennik zajęć pozalekcyjnych Zaświadczenie opiekuna stażu (protokół konkursu) Potwierdzenia udziału 3. Motywowanie i wspieranie uczniów w rozwoju. Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych uczniów poprzez organizację pomocy koleżeńskiej Motywowanie poprzez wsparcie, ciekawe zajęcia, zaspokojenie potrzeb bezpieczeństwa włączenie w różne formy pracy -praca z komputerem, zabawy tematyczne stosowanie pochwał nagród. Udział w uroczystościach szkolnych i lokalnych wg kalendarza szkolnego. Rozwijanie u uczniów umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. Cały okres stażu Zapisy w dzienniku lekcyjnym, sprawozdania z realizacji planu pracy opiekuńczo- wychowawzcej. 4. Uwzględnienie w swojej pracy współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Realizowanie zadań wychowawczych w pracy z uczniami zgodnie ze szkolnym programem wychowawczym – pogadanki, prelekcje, spotkanie z ciekawym człowiekiem, rozmowy indywidualne z uczniem. Realizowanie zadań wychowawczych zgodnie ze szkolnym programem profilaktyki. Cały okres stażu Zapisy tematów w dzienniku. § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Wykorzystanie technologii komputerowej w pracy pedagogicznej Nabywanie i doskonalenie umiejętności obsługi programów komputerowych Przygotowywanie potrzebnych dokumentów, np.: planu rozwoju zawodowego, sprawozdań, wniosków, konspektów zajęć, programów nauczania, testów, prac klasowych , karty pracy, rebusy, ankiety itd. Tworzenie prezentacji multimedialnych na potrzeby szkoły Tworzenie kartek multimedialnych Przygotowanie materiałów dydaktycznych (pomocy) Przygotowywanie wystroju świetlicy. Korzystanie internetu – wykorzystanie zasobów portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej Prowadzenie korespondencji za pośrednictwem poczty elektronicznej z przedstawicielami wydawnictw oraz nauczycielami. Korzystanie ze stron MENiS,www.literka.pl, awans-zawodowy.org, portaloswiatowy.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, i innych Cały okres stażu Cała dokumentacja procedury awansu zawodowego. Wykaz adresów portali edukacyjnych. Potwierdzenie dyrektora szkoły. Potwierdzenie opiekuna stażu 2. Doskonalenie umiejętności wykorzystania technologii komputerowej i informacyjnej w pracy nauczyciela. Wykorzystywanie portali edukacyjnych w samokształceniu i doskonaleniu. Konsultacje z nauczycielami informatyki. Zapoznanie z programem FRONTER- korzystanie z poczty zapoznanie z działalnością i funkcjonowaniem portalu. zapoznanie z programem e-dziennik – korzystanie z poczty, doskonalenie umiejętności obsługi podstawowych funkcji programu – wpisywanie tematów, zastępstw. Cały okres stażu Spis adresów portali Zaświadczenie nauczyciela informatyki 3. Publikacje w Internecie Umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej – planu rozwoju zawodowego, scenariuszy lekcji. X.2014 Adres strony www § 7 ust.2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sparawach nieletnich, w rozwiązywania problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Realizowanie zadań wychowawczych w pracy z uczniami zgodnie ze szkolnym programem wychowawczym. Organizowanie pomocy koleżeńskiej i indywidualna pomoc wychowankom. Objęcie szczególną troską uczniów słabych. Opieka nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez motywowanie ich do dalszego poszerzania wiedzy poprzez udział w konkursach (indywidualna pomoc w przygotowywaniu się do tych konkursów). Przeciwdziałanie konfliktom w grupie. Podnoszenie znajomości obowiązków i praw ucznia. Działania na rzecz podnoszenia kultury osobistej. Przeciwdziałanie nałogom i uzależnieniom poprzez pracę uświadamiającą – pogadanki, prelekcje, prezentacje multimedialne itp Aktywne pełnienie dyżurów w trakcie przerw śródlekcyjnych. Na bieżąco Wg potrzeb Wg potrzeb Wg potrzeb Cały okres stażu Potwierdzenie opiekuna stażu Zaświadczenie dyrektora szkoły Zapisy tematów w dzienniku Zaświadczenie dyrektora szkoły 2. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów sprawiających trudności dydaktyczne i wychowawcze Identyfikacja problemu – zarówno trudności dydaktycznych jak i wychowawczego - objawy Rozwój i znaczenie – dynamika zjawiska (obserwacja, wywiad, dokumentacja,informacja od osób trzecich) Prognoza Propozycje rozwiązań – zadania naprawcze,terapeutyczne, korekcyjne, profilaktyczne) Efekty oddziaływań – zamierzone i niezamierzone skutki oddziaływań współpraca z pedagogiem szkolnym w razie potrzeby rozwiązywanie konfliktów. Egzekwowanie konsekwencji wszystkich zachowań negatywnych pomoc uczniom sprawiającym problemy wychowawcze podejmowanie działań profilaktycznych, promowanie w szkole tego wszystkiego co służy zapobieganiom trudnościom wychowawczym i zachowaniom nagannym zapoznanie z prawami i obowiązkami uczniów, przedstawienie zachowań pożądanych a zachowań które nie mogą być aprobowane i tolerowane. Uświadomienie sankcji za naruszenie określonych norm Przypominanie regulaminu szkolnego eliminowanie przyczyn negatywnego zachowania – praca z pedagogiem szkolnym. Cały okres stażu Opis i analiza przypadków rozpoznania i rozwiązania problemów edukacyjnych i wychowawczych, pisma do rodziców potwierdzone przez dyrektora szkoły. 3. Pedagogizacja rodziców Zebrania i indywidualne rozmowy z rodzicami (służenie rodzicom pomocą w pokonywaniu trudności wychowawczych informowanie rodziców o zagrożeniach, na które narażona jest dzisiejsza młodzież Cyklicznie cały okres stażu Zapisy w dzienniku § 7 ust.2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Zapoznanie się z aktami prawnymi dotyczącymi systemu oświaty i działania szkoły. Analiza Karty Nauczyciela, Ustawy o Systemie Oświaty, Rozporządzenia MEN, Statutu Szkoły, WSO i obowiązujących regulaminów. Opracowanie dokumentacji koniecznej do przeprowadzenia stażu. Na bieżąco IX.2014 Potwierdzenie opiekuna stażu Wniosek o rozpoczęcie stażu 2. Współtworzenie prawa wewnątrzszkolnego i posługiwanie się przepisami systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w pracy nauczyciela. Uczestnictwo w radach pedagogicznych i spotkaniach zespołów przedmiotowych. Praca w komisjach powoływanych w szkole. Organizacja imprez szkolnych i pozaszkolnych. Pozyskiwanie sponsorów, organizowanie aukcji, kwest, kiermaszy, przygotowanie okolicznościowych kartek i upominków). Analiza opinii z poradni psychologiczno- pedagogicznej podejmowanie działań na rzecz zapobiegania przestępstwom – prelekcje pogadanki. Cały okres stażu wg potrzeb Zaświadczenie dyrektora szkoły Zaświadczenie dyrektora szkoły Zaświadczenie dyrektora szkoły Zaświadczenie dyrektora szkoły Zatwierdzam do realizacji: ........................ data i podpis dyrektora ...................... podpis nauczyciela Wyświetleń: 673
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |