AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Biele, 2016-03-17
Warszawa

Język angielski, Rady

"Zakuć, zaliczyć, zapomnieć" - czyli jak NIE uczyć się języków obcych

- n +

Języki obce to furtka do współczesnego świata. To one otwierają drzwi, które inaczej byłyby zamknięte. Coraz więcej podróżujemy, coraz więcej zwiedzamy mamy dostęp do prasy, filmów czy publikacji zagranicznych. Aby móc skorzystać z tego, co jest w zasięgu ręki trzeba znać języki obce.

Według Analizy Umiejętności Językowych Gimnazjalistów opublikowanej w kwietniu 2014 roku przez Biuro Analiz Sejmowych poziom znajomości języków obcych wśród polskiej młodzieży jest wręcz fatalny. Raporty z badań umiejętności językowych uczniów szkół średnich pierwszego stopnia wskazują, iż ponad połowa polskich gimnazjalistów osiągnęła wyniki w zakresie języka angielskiego na poziomie A1 lub niższym. Należy przypomnieć, że poziom A1, to najniższy poziom znajomości językaobcego w sześciostopniowej skali określonej przez Radę Europy. W przypadku języka niemieckiego jest jeszcze gorzej, gdyż ponad 80% polskich gimnazjalistów osiągnęło poziom A1 lub niższy.

3 x Z, czyli system nauki Polaków
W szkołach ponadgimnazjalnych obowiązuje nauczanie dwóch języków obcych, z czego jeden na poziomie rozszerzonym, z którego trzeba zdać maturę. Wielu nastolatków uczęszcza też na dodatkowe kursy do szkół językowych. Niestety w szkole często dominuje zasada zakuć-zaliczyć-zapomnieć. Młodzi ludzie nie widzą sensowności nauki języków obcych. Nie potrafią sięgnąć w przód i pomyśleć o pracy, karierze, podróżach, ale też języki obce giną w natłoku obowiązków, klasówek, testów z innych przedmiotów. A przecież języki to podpora wszystkich innych dziedzin i przedmiotów. Możemy o katedrach gotyckich czytać po francusku lub włączyć BBC, by po angielsku posłuchać o podwodnym świecie.

- Często bywa tak, że młodzież chce się uczyć, ale zwyczajnie nie wie jak się do tego zabrać. Siadają przed zeszytem i nic z tego nie wynika. Nie widząc sensowności tej nauki ucząc się od klasówki do klasówki, nie mówią w języku choć teoretycznie znają struktury gramatyczne. Stąd właśnie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE opracowało koncepcję prowadzenia warsztatów. Chcemy nauczyć naszych nastolatków a także ich rodziców jak się uczyć żeby się nauczyć, żeby coś w głowie zostało, żeby języka używać aktywnie i co najważniejsze jak czerpać z tego przyjemność i satysfakcję – mówi Dorota Biele, członek Stowarzyszenia PASE.

Miejsce na przyjemność w nauce
Przyjemność w nauce to podstawa. Jeśli uczeń nie odczuwa przyjemności z nauki to wiedza ucieka, zaczynamy się uczyć od klasówki do klasówki, a mimo wielu lat nauki nadal boimy się odezwać w języku obcym, motywacja cały czas spada. Trzeba odwrócić to błędne koło. Przede wszystkim język powinien być częścią nas. Trzeba się nim otaczać i przy każdej możliwej okazji do niego sięgać. Jadąc do szkoły młodzi ludzie przeglądają Facebooka. Dlaczego by nie „zalajkować” paru obcojęzycznych stron ze śmiesznymi filmami, z ulubionymi muzykami, czy z czymś co lubimy.

- Gdy zobaczymy coś ciekawego, co przykuje naszą uwagę, np. artykuł, krótki film, wywiad, zapowiedź nowej płyty czy koncertu i posłuchamy czy przeczytamy tę informację w obcym języku to zrozumiemy. To jest właśnie forma nauki. Przypadkiem i z przyjemnością. Zgodnie z zasadą, że nasz mózg selekcjonuje informacje i zachowuje te, które sprawiają nam przyjemność, są dla nas ważne – mówi Dorota Biele.

Warsztaty dla uczniów w szkołach
W nauce języka nie unikniemy gramatyki czy słownictwa, a w szkole nie unikniemy testów. O tym też będzie mowa na warsztatach, które każda szkoła może zorganizować kontaktując się ze Stowarzyszenie PASE. Eksperci opowiedzą o tym w jakich cyklach mózg funkcjonuje optymalnie, ile słówek dziennie każdy jest w stanie przyswoić czy też jak nauczyć się gramatyki, żeby jej aktywnie używać.

- Nie będzie to klasyczna pogadanka. Chcemy zaangażować młodzież. Warsztaty przewidziane są dla grup max. 30 osobowych, tak żeby każdy mógł coś powiedzieć, żeby miał możliwość zabrać głos. Stawiamy na interakcje i zabawę – mówi Dorota Biele.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.