Katalog Dominika Blus, 2014-12-10 Zabrze Pedagogika, Scenariusze Zajęcia rewalidacyjno-wychowawczeSCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH Grupa: rewalidacyjno - wychowawcza Temat zajęć: Usprawnianie czynności samoobsługowych: spożywanie śniadania. Cele główne: - usprawnianie samodzielnego spożywania posiłków, - wyciszenie i relaksacja ucznia, Metody: praktycznego działania, Sala Zmysłowego Poznania Świata. Formy: indywidualna zróżnicowana Środki dydaktyczne: naczynia, sztućce, magnetofon, płyta z muzyka relaksacyjną, wyposażenie Sali Zmysłowego Poznania Świata (łóżko wodne), olejek, klocki do stymulacji o różnej fakturze, tekst bajki terapeutycznej. Zasady pracy: - podmiotowości, - indywidualizacji, - aktywności, - życzliwości, Przebieg zajęć Zadanie Cele Opis realizacji zadania Uwagi o realizacji zadania 1. Powitanie - nabywanie umiejętności społecznych. Przywitanie się z każdym uczniem poprzez podanie dłoni, głośne wypowiedzenie zdania typu: „dzień dobry Anito”. Anita, Przemek, Karolina: uściśnięcie dłoni. 2. Zajęcia z zakresu samoobsługi: jedzenie śniadania. - nabywanie odpowiednich umiejętności podczas jedzenia, Spożywanie posiłku zgodnie z Indywidualnym Programem Rewalidacyjno – Wychowawczym. Anita: zachęcanie do samodzielnego spożywania kanapek pokrojonych na małe kawałki, układanie dłoni na łyżce, kubku i wspólne prowadzenie łyżki z pokarmem, bądź kubka z napojem do ust,. Przemek: zachęcanie i wspólne prowadzenie łyżki do ust, ćwiczenia picia małymi łykami z kubka. Karolina: odpowiednie układanie kawałków jedzenia na bocznych zębach uczennicy ułatwiające prawidłowe żucie i rozcieranie pokarmu, usprawnianie picia z kubka, wspólne prowadzenie go do ust. 3. Zajęcia z zakresu samoobsługi: toaleta. - nabywanie odpowiednich umiejętności podczas toalety. Nauka i usprawnianie nawyków higienicznych według Indywidualnego Programu Rewalidacyjno – Wychowawczego. Anita, Karolina: prowadzenie rąk pod strumień wody, wspólne ich mycie, próby wycierania dłoni w ręcznik i wspólne nakładanie pasty na szczoteczkę do zębów. Przemek: prowadzenie rąk pod wodę, nauka rozumienia polecenia „Otwórz buzię” poprzez głośne wypowiedzenie polecenia przez nauczyciela. 4.Relaksacja - wypoczynek po spożytym posiłku. Puszczenie kasety ze spokojną muzyką. Anita, Przemek: wypoczynek po spożytym posiłku poprzez próbę wspólnego słuchania melodii w pozycji siedzącej. Karolina: próba wzbudzenie zainteresowania uczennicy melodią płynąca z magnetofonu. 5. Masaż dłoni. - kształtowanie świadomości swojego ciała. Masaż rąk przedmiotami o fakturze delikatnej, miękkiej z głośnym nazywaniem masowanej części ciała. Anita, Karolina: masowanie rąk ucznia z głośnym nazywaniem przez nauczyciela masowanych części ciała, Przemek: próba masowania dłoni ucznia przedmiotami o różnej fakturze, 8. Zajęcia w Sali Zmysłowego Poznania Świata – łóżko wodne. - wzbogacanie doświadczeń i przeżyć ucznia, - wyciszenie ucznia, - nawiązanie kontaktu emocjonalnego z nauczycielem, Umiejscowienie ucznia na łóżku wodnym i zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa. Anita, Karolina: umiejscowienie ucznia na łóżku wodnym i zachęcanie do położenia się na plecach Przemek: wzbudzenie zainteresowania ucznia łóżkiem wodnym, próba zachęcenia ucznia, aby na nim usiadł. 9. Zajęcia z zakresu samoobsługi: jedzenie podwieczorka. - nabywanie odpowiednich umiejętności podczas spożywania posiłków, Spożywanie posiłku zgodnie z Indywidualnym Programem Rewalidacyjno – Wychowawczym. 10. Relaksacja - wypoczynek po spożytym posiłku Puszczenie kasety ze spokojną muzyką Ćwiczenia tj. w punkcie 4. 11.Zajęcia wyciszające. - wyciszanie ucznia, Czytanie przez nauczyciela bajki terapeutycznej. Anita, Karolina, Przemek: próba wyciszenia i wzbudzenia zainteresowania czytana przez nauczyciela bajką. 12. Zajęcia z zakresu samoobsługi: toaleta. - nabywanie odpowiednich umiejętności podczas toalety, Wykonywanie czynności higienicznych zgodnie z Indywidualnym Programem Rewalidacyjno -Wychowawczym. 13. Zajęcia z zakresu samoobsługi: spożywanie obiadu. - nabywanie odpowiednich umiejętności podczas spożywania posiłków, Spożywanie posiłku zgodnie z Indywidualnym Programem Rewalidacyjno – Wychowawczym. 14. Pożegnanie grupy. - kształtowanie prawidłowych umiejętności społecznych, Uściśnięcie dłoni ucznia z głośnym wypowiedzeniem zdania typu: „do widzenia Anito” Anita, Karolina, Przemek: uściśnięcie dłoni ucznia i pożegnanie się. Wyświetleń: 631
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |