Katalog

Dominika Blus, 2014-12-10
Zabrze

Pedagogika, Scenariusze

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH

Grupa: rewalidacyjno - wychowawcza
Temat zajęć: Usprawnianie czynności samoobsługowych: spożywanie śniadania.
Cele główne:
- usprawnianie samodzielnego spożywania posiłków,
- wyciszenie i relaksacja ucznia,
Metody: praktycznego działania, Sala Zmysłowego Poznania Świata.
Formy: indywidualna zróżnicowana
Środki dydaktyczne: naczynia, sztućce, magnetofon, płyta z muzyka relaksacyjną, wyposażenie Sali Zmysłowego Poznania Świata (łóżko wodne), olejek, klocki do stymulacji o różnej fakturze, tekst bajki terapeutycznej.
Zasady pracy:
- podmiotowości,
- indywidualizacji,
- aktywności,
- życzliwości,

Przebieg zajęć
Zadanie
Cele
Opis realizacji zadania
Uwagi o realizacji zadania
1. Powitanie
- nabywanie umiejętności społecznych.
Przywitanie się z każdym uczniem poprzez podanie dłoni, głośne wypowiedzenie zdania typu: „dzień dobry Anito”.
Anita, Przemek, Karolina: uściśnięcie dłoni.
2. Zajęcia z zakresu samoobsługi: jedzenie śniadania.
- nabywanie odpowiednich umiejętności podczas jedzenia,
Spożywanie posiłku zgodnie z Indywidualnym Programem Rewalidacyjno – Wychowawczym.
Anita: zachęcanie do samodzielnego spożywania kanapek pokrojonych na małe kawałki, układanie dłoni na łyżce, kubku i wspólne prowadzenie łyżki z pokarmem, bądź kubka z napojem do ust,.
Przemek: zachęcanie i wspólne prowadzenie łyżki do ust, ćwiczenia picia małymi łykami z kubka.
Karolina: odpowiednie układanie kawałków jedzenia na bocznych zębach uczennicy ułatwiające prawidłowe żucie i rozcieranie pokarmu, usprawnianie picia z kubka, wspólne prowadzenie go do ust.
3. Zajęcia z zakresu samoobsługi: toaleta.
- nabywanie odpowiednich umiejętności podczas toalety.
Nauka i usprawnianie nawyków higienicznych według Indywidualnego Programu Rewalidacyjno – Wychowawczego.
Anita, Karolina: prowadzenie rąk pod strumień wody, wspólne ich mycie, próby wycierania dłoni w ręcznik i wspólne nakładanie pasty na szczoteczkę do zębów.
Przemek: prowadzenie rąk pod wodę, nauka rozumienia polecenia „Otwórz buzię” poprzez głośne wypowiedzenie polecenia przez nauczyciela.
4.Relaksacja
- wypoczynek po spożytym posiłku.
Puszczenie kasety ze spokojną muzyką.
Anita, Przemek: wypoczynek po spożytym posiłku poprzez próbę wspólnego słuchania melodii w pozycji siedzącej.
Karolina: próba wzbudzenie zainteresowania uczennicy melodią płynąca z magnetofonu.
5. Masaż dłoni.
- kształtowanie świadomości swojego ciała.
Masaż rąk przedmiotami o
fakturze delikatnej, miękkiej z głośnym nazywaniem masowanej części ciała.
Anita, Karolina: masowanie rąk ucznia z głośnym nazywaniem przez nauczyciela masowanych części ciała,
Przemek: próba masowania dłoni ucznia przedmiotami o różnej fakturze,
8. Zajęcia w Sali Zmysłowego Poznania Świata – łóżko wodne.
- wzbogacanie doświadczeń i przeżyć ucznia,
- wyciszenie ucznia,
- nawiązanie kontaktu emocjonalnego z nauczycielem,

Umiejscowienie ucznia na łóżku wodnym i zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa.
Anita, Karolina: umiejscowienie ucznia na łóżku wodnym i zachęcanie do położenia się na plecach
Przemek: wzbudzenie zainteresowania ucznia łóżkiem wodnym, próba zachęcenia ucznia, aby na nim usiadł.
9. Zajęcia z zakresu samoobsługi: jedzenie podwieczorka.
- nabywanie odpowiednich umiejętności podczas spożywania posiłków,
Spożywanie posiłku zgodnie z Indywidualnym Programem Rewalidacyjno – Wychowawczym.

10. Relaksacja
- wypoczynek po spożytym posiłku
Puszczenie kasety ze spokojną muzyką
Ćwiczenia tj. w punkcie 4.
11.Zajęcia wyciszające.
- wyciszanie ucznia,

Czytanie przez nauczyciela bajki terapeutycznej.
Anita, Karolina, Przemek: próba wyciszenia i wzbudzenia zainteresowania czytana przez nauczyciela bajką.
12. Zajęcia z zakresu samoobsługi: toaleta.
- nabywanie odpowiednich
umiejętności podczas toalety,
Wykonywanie czynności higienicznych zgodnie z Indywidualnym Programem Rewalidacyjno -Wychowawczym.

13. Zajęcia z zakresu samoobsługi: spożywanie obiadu.
- nabywanie odpowiednich umiejętności podczas spożywania posiłków,
Spożywanie posiłku zgodnie z Indywidualnym Programem Rewalidacyjno – Wychowawczym.

14. Pożegnanie grupy.
- kształtowanie prawidłowych umiejętności społecznych,
Uściśnięcie dłoni ucznia z głośnym wypowiedzeniem zdania typu: „do widzenia Anito”
Anita, Karolina, Przemek: uściśnięcie dłoni ucznia i pożegnanie się.
Wyświetleń: 631


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.