Katalog

Katarzyna Wypler, 2014-11-14
Ruda Śląska

Język angielski, Program nauczania

Program własny z języka angielskiego dla uczniów klas czwartych szkoły podstawowej z problemami w nauce.

- n +

ZESPÓŁ SZKÓŁ SPORTOWYCH NR 1
IM. JANUSZA KUSOCIŃSKIEGO
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 5
W CHORZOWIE



Program własny z języka angielskiego
dla uczniów klas czwartych szkoły podstawowej z problemami w nauce.










Autor: mgr Katarzyna Wypler,
nauczyciel języka angielskiego
w Zespole Szkół Sportowych nr 1
im. Janusza Kusocińskiego w Chorzowie

Przedmiot: język angielski

Typ szkoły: szkoła podstawowa, II etap edukacyjny

Częstotliwość spotkań: jedna godzina tygodniowo
od grudnia 2014r. do lutego 2015r.



1. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU


Przedstawiony poniżej program własny został opracowany na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Program będzie realizowany w trakcie zajęć pozalekcyjnych i jest adresowany do uczniów klas czwartych, którzy mają problemy w nauce i nie potrafią przyswoić sobie podstawowych treści objętych programem nauczania. Założeniem programu jest uświadomienie uczniom potrzeby uczenia się języka obcego jako sposobu zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowywania do dalszej edukacji. Opracowanie programu jest wynikiem doświadczeń nabytych podczas pracy z uczniami szkoły podstawowej, którzy często charakteryzują się bardzo różnymi zdolnościami językowymi oraz analizą wyników testu diagnostycznego przeprowadzonego w klasach czwartych szkoły podstawowej w dniach 2 – 8 września 2014r. Odpowiednio dobrany materiał leksykalno-gramatyczny ma na celu pomoc uczniom słabszym w nadrobieniu zaległości na wstępie II etapu edukacyjnego, co pozwoli im podnieść samoocenę oraz osiągnąć lepsze wyniki nauczania. Zadaniem programu jest wsparcie ucznia w procesie edukacyjnym, wyrobienie w nim systematyczności i efektywności uczenia się języka obcego przy jednoczesnym ćwiczeniu różnorodnych sprawności językowych.










2. WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU

Program został opracowany z myślą o uczniach w typowych warunkach szkolnych.

2.1. Odbiorcy programu

W zajęciach mogą brać udział uczniowie z klas czwartych szkoły podstawowej, którzy mają problemy w nauce i nie potrafią przyswoić podstawowych treści objętych programem nauczania.

2.2. Czas realizacji programu

Program zakłada naukę w wymiarze jednej godziny tygodniowo w ramach zajęć pozalekcyjnych od grudnia 2014r. do lutego 2015r.


2.3 Metody pracy

Na zajęciach dodatkowych, które objęte zostaną ww. programem, realizowane będą następujące metody:
• metoda podająca,
• metoda problemowa,
• metoda praktyczna,
• metody aktywizujące.

2.4 Formy pracy

Na zajęciach proponowane będą następujące formy pracy:
• praca w grupach,
• praca w parach,
• praca indywidualna.

2.5 Techniki nauczania

Wśród stosowanych technik nauczania będą:
• kształcenie poprawnej wymowy poprzez powtarzanie,
• odtwarzanie wypowiedzi po wysłuchaniu tekstu.
• wykonywanie czynności zgodnie z usłyszanym poleceniem,
• aktywizujące pytania i odpowiedzi,
• ćwiczenia typu prawda / fałsz,
• rozmowa na podstawie ilustracji,
• dopasowywanie tekstów do ilustracji,
• powtarzanie za wzorem,
• uzupełnianie luk w tekście czytanym i słuchanym,
• dopasowywanie tytułów, nagłówków do tekstów,
• test wielokrotnego wyboru,
• rozsypanki wyrazowe,
• uzupełnianie zdań wyrazami w odpowiedniej formie gramatycznej,
• uporządkowanie fragmentów tekstów,
• układanie ilustracji według kolejności,
• tworzenie map wyrazowych,


2.6 Pomoce dydaktyczne

W realizacji niniejszego programu niezbędne będą:
• pomoce dydaktyczne samodzielnie przygotowane przez nauczyciela adekwatne do realizowanych treści,
• odtwarzacz płyt CD,
• odtwarzacz DVD,
• plansze tematyczne, flashcards, plakaty tematyczne,




3. CELE NAUCZANIA

3.1 Cele ogólne programu

• Rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwarcia na świat, tolerancji wobec innych kultur, poszerzanie doświadczeń poprzez naukę języka angielskiego oraz kontakt z kulturą krajów anglojęzycznych.
• Rozwój logicznego i twórczego myślenia.
• Zwiększenie pewności siebie u uczniów w posługiwaniu się językiem angielskim.
• Zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego.
• Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.
• Przybliżenie uczniom efektywnych metod ułatwiających uczenie się języka angielskiego.

Nauczyciel realizujący cele programu ma przede wszystkim zmotywować uczniów do nauki języka angielskiego poprzez różnicowanie metod i form pracy oraz zastosowanie bogactwa materiałów dydaktycznych.


3.2 Cele szczegółowe programu


Rozwijanie sprawności słuchania

• Zrozumienie poleceń nauczyciela i wypowiedzi kolegów.
• Zrozumienie sensu wypowiedzi i odnajdywanie potrzebnych informacji.
• Właściwe reagowanie na podstawie pytania i polecenia.

Rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem
• Rozwijanie sprawności rozumienia ogólnego sensu tekstu lub jego fragmentów.
• Umiejętne wyszukiwanie prostych informacji szczegółowych w tekście.

Rozwijanie umiejętności mówienia
• Umiejętne zastosowanie w praktyce poznanych struktur gramatycznych.
• Udzielanie odpowiedzi na zadane pytania oraz stosowaniu prostych pytań.
• Opowiadaniu krótko o sobie, najbliższych, własnych zainteresowaniach, umiejętnościach i posiadanych rzeczach.
• Komunikowanie się w sytuacjach życia codziennego np. wyrażanie uczuć, preferencji, próśb, nakazów, podziękowań.


Rozwijanie umiejętności pisania

• Tworzenie krótkich wypowiedzi pisemnych według wzoru dotyczących ludzi, przedmiotów, miejsc, czynności dnia codziennego, swoich upodobań i uczuć.

4. TREŚCI NAUCZANIA

4.1 Tematyka zajęć

Tematyka zajęć jest zgodna z Nową Podstawą Programową i zawiera się w dziesięciu tematach leksykalnych:

Człowiek
- dane personalne, wygląd zewnętrzny, uczucia, zainteresowania, cechy charakteru
Praca
- popularne zawody
Szkoła
- przedmioty nauczania, przybory szkolne
Dom
- pomieszczenia
Świat przyrody
- zwierzęta i rośliny
Zdrowie
- części ciała, ubrania
Życie rodzinne i towarzyskie
- członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzenia wolnego czasu
Żywienie
- artykuły spożywcze, posiłki
Sport
- dyscypliny sportowe
Kultura
- święta, tradycje, obrzędy



4.2 Funkcje komunikacyjne

1. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu:
• powitania, pozdrowienia, pożegnania,
• przedstawianie siebie i innych osób.

2. Informowanie:
• opis osoby, miejsca lub przedmiotu,
• wyrażanie posiadania,
• wyrażanie umiejętności,
• opis czynności zwyczajowych.



3. Prowadzenie rozmowy:
• zadawanie pytań i odpowiadanie,
• formułowanie opinii,

4. Wyrażanie odczuć, postaw wobec zdarzeń lub opinii rozmówcy:
• opis upodobań,
• podziękowania, gratulacje.

5. Wpływ na zachowanie innych:
• wyrażanie zgody i odmowy,
• wyrażanie nakazów,
• proszenie o pomoc i oferowanie pomocy.


4.3 Zagadnienia gramatyczne

Rzeczowniki:
• liczba pojedyncza i mnoga (regularna i nieregularna),
• dopełniacz saksoński.

Czasowniki:
• być, mieć, potrafić,
• określające czynności codzienne oraz upodobania.

Czasy gramatyczne:
• czas teraźniejszy prosty.

Konstrukcje gramatyczne wyrażające:
• konieczność i przymus,
• tworzenie pytań.

Zaimki:
• osobowe,
• dzierżawcze,
• wskazujące.

Liczebniki:
• główne.

Przyimki:
• miejsca.

Przedimki:
• „a”, „an” – przedimek + przymiotnik + rzeczownik.

5. EWALUACJA

5.1 Przewidywane osiągnięcia uczniów

Głównym celem programu jest skuteczna pomoc uczniom kas czwartych szkoły podstawowej mającym problemy w nauce, w przyswojeniu podstawowych treści objętych programem nauczania.
Sukcesem uczniów będzie:
• nadrobienie zaległości na wstępie II etapu edukacyjnego,
• podniesienie samooceny,
• zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego,
• świadomość efektywnych metod ułatwiających uczenie się.



5.2 Ewaluacja programu

Założeniem ewaluacji jest usprawnienie metod pracy oraz określenie stopnia realizacji przyjętych celów. Do przeprowadzenia ewaluacji wykorzystane zostaną testy zawierające zadania sprawdzające stopień opanowania funkcji i środków językowych (grudzień 2014 oraz luty 2015), ankieta dla uczniów uczestniczących w zajęciach pozalekcyjnych (grudzień 2014 oraz luty 2015), rozmowa z uczestnikami kółka (na bieżąco). Sugestie i wnioski płynące
z ankiet umożliwią modyfikację programu oraz dostosowanie go do potrzeb użytkowników.
Autor programu nie przewiduje oceniania umiejętności uczniów poprzez stawianie stopni na zajęciach pozalekcyjnych. O skuteczności niniejszego programu będą świadczyć widoczne postępy uczniów, aktywniejsze uczestnictwo w zajęciach, a także pozytywne oceny na zajęciach przedmiotowych z języka angielskiego. Systematyczna obserwacja osiągnięć uczniów oraz opanowanie wymagań zawartych w standardach pomoże w ewaluacji programu i umożliwi ewentualną modyfikację.


5.3 Przykładowy arkusz ewaluacyjny

Podkreśl właściwą odpowiedź
1. Zajęcia języka angielskiego podobały mi się, były interesujące.
TAK / NIE
2. Czy ćwiczenia, które wykonywałem na zajęciach pomogły mi uzupełnić braki
i utrwalić poznane zagadnienia?
TAK / NIE
3. Tempo prowadzenia zajęć było odpowiednie dla mnie.
TAK / NIE
4. Nauczyciel wyjaśniał ponownie dane zagadnienie, jeśli go nie zrozumiałam/em.
TAK / NIE
5. W jakim stopniu praca na zajęciach pomogła mi w uzupełnieniu zaległości
w skali od 1-6 (1- słabo, 6-bardzo)

…................................
6. Jak oceniasz atmosferę na zajęciach?
bardzo dobrze dobrze źle
7. Jak oceniasz przygotowanie nauczyciela prowadzącego zajęcia?
bardzo dobrze dobrze źle
8. Na zajęciach podobało mi się :
............................................................................
9. Na zajęciach nie podobało mi się:

……………………................................................


LITERATURA DO TREŚCI NAUCZANIA

1. „Let’s play Grammar” – gramatyka angielska dla szkoły podstawowej,
B. Ściborska, I. Zarańska, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 2001.
2. „Winners Plus 1” – podręcznik i ćwiczenia dla szkoły podstawowej,
C. Lawday, H. Hancock, Oxford University Press, 2010.
3. Materiały z Internetu (ćwiczenia leksykalne, testy, zadania na słuchanie
ze zrozumieniem, filmy anglojęzyczne).
Wyświetleń: 653


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.