![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Ławniczak, 2014-11-14 Czempiń Biologia, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego (BIOLOGA) ubiegającego się o stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanegoImię i nazwisko nauczyciela: AGNIESZKA ŁAWNICZAK Miejsce pracy: Gimnazjum im. prof. Stanisława Kielicha w Borowie Nauczany przedmiot: biologia Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel mianowany Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2014 r. Planowana data zakończenia stażu: 31.05.2017 r. Cel podstawowy podjętego stażu: uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego AKT PRAWNY: -Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; (Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej; Warszawa, dnia 21 marca 2013 r., poz. 393). § 8.1. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, 2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły, 3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego – z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. §8 ust. 2 pkt 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. 1. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli. -Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego. -Uaktualnianie wiedzy dotyczącej awansu zawodowego nauczycieli poprzez korzystanie ze wskazówek zamieszczanych przez portale internetowe oraz fachowe czasopisma. -Przygotowanie planu rozwoju zawodowego i złożenie go wraz z wnioskiem o rozpoczęcie stażu Dyrekcji szkoły. -Opracowanie sprawozda z przebiegu realizacji zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego. -Opracowanie opisu i analizy wymagań określonych w §8 ust.2, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (układ teczki i teczka nauczyciela dyplomowanego). -Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego. 2. Prowadzenie dokumentacji szkolnej oraz dokumentacji potwierdzającej realizację zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego. - Wpisy do arkusza ocen, dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć pozalekcyjnych, dzienników nauczania indywidualnego oraz e-dziennika. -Opracowywanie sprawozdań semestralnych z realizacji planu rozwoju zawodowego. -Gromadzenie sprawozdań z obchodów Dnia Ziemi, protokołów przeprowadzonych konkursów, świadectw, zaświadczeń, scenariuszy lekcji, ankiet, zdjęć, prac uczniowskich itp. 3. Doskonalenie i rozbudowa własnego warsztatu pracy dydaktycznej i wychowawczej. - Analiza programu nauczania biologii w gimnazjum, przygotowanie planów wynikowych i wymagań edukacyjnych oraz modyfikacja planów wynikowych. -Opracowanie planów pracy wychowawczej. -Opracowanie planu zajęć kółka biologicznego. -Opracowanie PSO (Przedmiotowego Systemu Oceniania z lekcji biologii). -Gromadzenie i stała aktualizacja materiałów i pomocy dydaktycznych (modele biologiczne, okazy roślin, kartkówki i testy z biologii, karty pracy dla uczniów itp.). 4. Aktywne uczestnictwo w WDN (Wewnątrzszkolnym Doskonaleniu Nauczycieli) oraz innych formach doskonalenia zawodowego, które podnoszą kompetencje, nadają kwalifikacje, doskonalą wiedzę oraz umiejętności. - Udział w szkoleniowych posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które dotyczą procedur egzaminu gimnazjalnego. -Udział w różnorodnych szkoleniach lub warsztatach organizowanych dla nauczycieli. -Aktywne uczestnictwo w pracach zespołu matematyczno-przyrodniczego podczas opracowywania wyników i wniosków z egzaminów gimnazjalnych. Korzystanie z wiedzy i doświadczenia nauczycieli pokrewnych przedmiotów. -Samodzielne pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności poprzez studiowanie literatury metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej. 5. Diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów, porównywanie wyników oraz ocena skuteczności podejmowanych działań. -Przeprowadzenie diagnozy w klasach pierwszych na początku oraz pod koniec roku szkolnego. - Przeprowadzenie ankiety dla uczniów klas pierwszych. -Przeprowadzenie anonimowej ankiety ewaluacyjnej z lekcji biologii dla uczniów klas drugich i trzecich gimnazjum. -Przeprowadzenie arkusza samooceny uczniów na lekcjach biologii w gimnazjum 6. Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i sytuacji rodzinnej uczniów. - Diagnoza potrzeb, zainteresowań i oczekiwań uczniów. -Obserwacja i analiza możliwości intelektualnych uczniów. -Wnikliwa analiza opinii oraz zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, dotyczących uczniów gimnazjum. -Obserwacja uczniów w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. -Konsultacje z innymi nauczycielami dotyczące uczniów stwarzających problemy wychowawcze. -Rozmowy z pedagogiem szkolnym, korzystanie z jego pomocy i doświadczenia podczas rozwiązywania sytuacji problemowych. -Rozmowy z rodzicami uczniów na temat postępów ich dzieci w nauce, a w szczególności konsultacje z rodzicami uczniów mających kłopoty z nauką i zachowaniem. 7. Realizacja potrzeb rozwojowych uczniów wynikających ze specyficznych warunków środowiskowych. - Integracja uczniów w czasie wycieczek oraz uroczystości klasowych. -Integracja zespołu klasowego ze środowiskiem szkolnym podczas dyskotek i innych imprez organizowanych na terenie szkoły. -Prowadzenie konsultacji lub zajęć wyrównawczych i powtórkowych przed sprawdzianami dla uczniów słabych z przedmiotu biologia. -Zindywidualizowany sposób prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów podczas lekcji biologii, zajęć nauczania indywidualnego, zajęć wyrównywania, utrwalania i poszerzania wiedzy biologicznej z uwzględnieniem potrzeb uczniów. 8. Rozwój zainteresowań biologicznych uczniów. - Organizacja, przeprowadzenie i przygotowanie uczniów do udziału w konkursach przyrodniczych organizowanych przez PTOP „Salamandra" oraz w wojewódzkich konkursach biologicznych dla uczniów gimnazjów. -Prowadzenie zajęć kółka biologicznego oraz innych działań lub akcji rozwijających zainteresowania biologiczne uczniów. -Organizowanie wycieczek przyrodniczych, prozdrowotnych oraz spotkań z ciekawymi ludźmi. -Zachęcenie uczniów do zakładania w domu hodowli pantofelka, pleśniaka białego, dżdżownicy oraz doświadczalne sprawdzanie czynników wpływających na kiełkowanie nasion fasoli oraz wyhodowanej przez uczniów rzeżuchy w celu właściwego opracowania wyników hodowli i doświadczeń, które zostaną wykorzystywane na zajęciach biologii. 9. Uwrażliwianie uczniów na problemy ochrony środowiska, przyrody, zagrożenia społeczne i cywilizacyjne. - Zachęcenie klas do aktywnego udziału w akcjach ekologicznych, takich jak „Sprzątanie Świata” oraz „Dzień Ziemi”. -Przygotowanie lekcji wychowawczych dotyczących zagrożeń współczesnego świata, np. tematy dotyczące szkodliwości palenia papierosów, zażywania narkotyków, depresji, przemocy lub problemów nastolatków. §8 ust. 2 pkt 2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 1. Wykorzystywanie znajomości obsługi komputera w praktyce zawodowej. -Opracowanie dokumentów, takich jak plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdania z jego realizacji. -Opracowanie za pomocą komputera narzędzi pomiaru dydaktycznego tj. testów, kartkówek, konkursów itp. -Komputerowe przygotowanie scenariuszy lekcji, także z wykorzystaniem Internetu. -Przygotowanie ogłoszeń dla uczniów, dyplomów oraz prezentacji multimedialnych wykorzystywanych na lekcjach biologii. 2. Publikowanie własnych prac na portalu internetowym. -Opublikowanie planu rozwoju zawodowego, wybranych scenariuszy lekcji, testów i kartkówek na stronach portalu internetowego: www.profesor.pl. - Analizowanie komentarzy ze stron internetowych odnośnie opublikowanych prac w celu wzbogacenia warsztatu pracy. 3. Wykorzystanie Internetu w pracy pedagogicznej. -Monitorowanie aktualizacji przepisów prawa oświatowego, Karty Nauczyciela, rozporządzeń MEN za pośrednictwem Internetu. -Poszukiwanie informacji przydatnych w pracy nauczyciela-wychowawcy poprzez korzystanie z dostępnych na edukacyjnych portalach internetowych publikacji z zakresu dydaktyki, metodyki, pedagogiki oraz psychologii. -Konsultacje z innymi nauczycielami odbywającymi staż na nauczyciela mianowanego poprzez portale internetowe oraz kontakt e-mailowy, w celu doskonalenia warsztatu własnej pracy. 4. Prowadzenie zajęć biologii z zastosowaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej. -Zastosowanie płyt CD zawartych w podręcznikach do nauki biologii podczas niektórych lekcji biologii oraz na zajęciach kółka biologicznego. -Przeprowadzenie multimedialnych zajęć biologii z wykorzystaniem Internetu. -Zachęcanie uczniów do wykonywania wybranych przez nauczyciela zadań domowych w formie multimedialnej, na płytach CD. -Wykonywanie przez chętnych uczniów i prezentowanie na zajęciach biologii projektów wymagających posłużenia się Internetem i komputerem. 5. Komunikowanie się z uczniami, rodzicami uczniów oraz innymi nauczycielami wykorzystując do tego celu technologię informacyjną i komunikacyjną. -Korzystanie z telefonu oraz Internetu do komunikacji z rodzicami uczniów i nauczycielami przedmiotów. -Korzystanie z poczty tradycyjnej i elektronicznej do komunikowania się z uczniami odnośnie tematyki zadań domowych, wykazu literatury do konkursów, wycieczek przyrodniczych itp. -Wykorzystanie w pracy dydaktyczno-wychowawczej dzienniczków uczniowskich, dzienników lekcyjnych i dziennika elektronicznego do komunikacji z rodzicami uczniów, wychowawcami klas oraz nauczycielami innych przedmiotów. 6. Aktualizacja wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki wykorzystując technologię informacyjną i komunikacyjną. -Samodzielne studiowanie literatury z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki w celu pogłębienia wiedzy z tych dziedzin. -Korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej i pedagogicznej oraz materiałów szkoleniowych w Internecie. -Aktywny udział w kursach, szkoleniach, warsztatach służących poszerzaniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. -Śledzenie zmian dotyczących podstawy programowej nauczania biologii. §8 ust. 2 pkt 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. 1. Aktywne uczestnictwo w pracach zespołu matematyczno-przyrodniczego oraz w pracach innych zespołów działających w danym roku szkolnym. -Dzielenie się swoim doświadczeniem i spostrzeżeniami z członkami zespołów, prowadzenie dokumentacji zespołów - planu pracy zespołu, opracowanie ankiet, wyników i wniosków z przeprowadzonych ankiet i obserwacji, przygotowanie prezentacji wyników prac danych zespołów. 2. Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli. -Przeprowadzenie lekcji biologii i chemii dla nauczycieli kontraktowych z wykorzystaniem różnorodnych technik pracy z uczniami. 3. Przygotowanie materiałów szkoleniowych dla nauczycieli na posiedzenie Rady Pedagogicznej lub przeprowadzenie szkolenia/warsztatu dla nauczycieli podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej w Gimnazjum w Borowie. -Przekazanie nauczycielom materiałów szkoleniowych lub przeprowadzenie szkolenia/warsztatu dla nauczycieli podczas posiedzenia Rady Pedagogiczne o tematyce wynikającej z aktualnych potrzeb szkoły. 4. Przekazanie własnych materiałów dydaktycznych do biblioteki szkolnej celem udostępnienia ich innym nauczycielom. -Umieszczenie PSO, scenariuszy lekcji, programu zajęć kółka biologicznego i planu pracy godzin wychowawczych oraz innych materiałów w bibliotece szkolnej w wersji tradycyjnej i elektronicznej. 5. Pełnienie funkcji opiekuna stażu. -Sprawowanie opieki nad nauczycielem stażystą – wskazówki ustne i pisemne udzielane stażyście, kontrola rytmiczności realizacji zadań zawartych w planie rozwoju zawodowego stażysty, obserwacje lekcji prowadzonych przez stażystę, kontrola podejmowanych przez stażystę działań. §8 ust. 2 pkt 4 Realizacja co najmniej trzech z sześciu zadań. a. Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. -Opracowanie i wdrożenie programu zajęć kółka biologicznego w Gimnazjum w Borowie („Kółko Biologiczne”). -Opracowanie i wdrożenie planów pracy godzin wychowawczych dla klas pierwszych, drugich i trzecich gimnazjum („Plan pracy godzin wychowawczych”). b. Wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z CEA. -Ukończenia szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów (egzaminu maturalnego z przedmiotu biologia) oraz wpis do ewidencji egzaminatorów Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu w roku 2013. -Aktywne uczestnictwo w sprawdzaniu arkuszy maturalnych z biologii na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym. c. Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. -Organizowanie wycieczek krajoznawczo-turystycznych celem propagowania zdrowego stylu życia, zapoznania uczniów z otaczającą przyrodą oraz biologią i kulturą regionu. -Pojęcie i ukończenie studiów podyplomowych dla nauczycieli z zakresu plastyki, muzyki i wiedzy o sztuce w celu prowadzenia lekcji plastyki w gimnazjum oraz zajęć dodatkowych dla uczniów, rozwijających ich zdolności plastyczne dotyczące obserwacji przyrody (wykonywanie rysunków obrazów mikroskopowych, roślin oraz zwierząt obserwowanych podczas zajęć terenowych z biologii). e. Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. -Współpraca z Polskim Związkiem Łowieckim (PZŁ) w Czempiniu w celu realizacji ścieżki przyrodniczej na terenie PZŁ podczas zajęć terenowych na lekcjach biologii . -Współpraca z Komendą Policji w Czempiniu i Kościane w celu wdrożenia działań profilaktycznych wśród młodzieży. -Współpraca z Kościańską Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w celu realizacji na zajęciach biologii profilaktyki HIV/AIDS. -Współpraca z pedagogiem szkolnym oraz z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Kościanie w celu rozwiązywania problemów dydaktyczno-wychowawczych wśród uczniów. -Prowadzenie akcji „Zbiórka zużytych baterii” we współpracy z Organizacją Odzysku Zużytych Baterii „Reba”. -Propagowanie selektywnej zbiórki odpadów na terenie gimnazjum – informowanie uczniów o korzyściach wynikających z segregowania odpadów, składowania i utylizacji odpadów niebezpiecznych, informowanie o działalności firmy „Selekt” znajdującej się terenie gminy Czempiń a zajmującej się selektywną zbiórką odpadów. §8 ust. 2 pkt 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. 1. Opis i analiza rozpoznawania i rozwiązywania problemu wychowawczego – praca z uczniem mającym problemy edukacyjne, które wynikają z negatywnych zachowań oraz trudnej sytuacji rodzinnej. -Opis i analiza przypadku. 2. Opis i analiza rozpoznawania i rozwiązywania problemu edukacyjnego – praca z uczniem mającym trudności w nauce biologii. -Opis i analiza przypadku. Borowo, dnia1 września 2014 roku. Zgłoś błąd Wyświetleń: 628
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |