Katalog Anita Sobisz, 2014-09-23 bytow Ogólne, Różne analiza przypadkuOPIS PRZYPADKU – dziecko z wadą słuchu. Tomek urodził się 29 marca 1996 roku w B. Obecnie jest uczniem trzeciej klasy gimnazjum. Jest najstarszym dzieckiem z trojga rodzeństwa (również niedosłyszących). Żadne z rodziców nie posiada ubytku słuchu ani wrodzonego ani nabytego. W rodzinie do czwartego pokolenia nie było osób niesłyszących. Mama Tomka w czasie ciąży nie przechodziła żadnych chorób, które mogłyby spowodować uszkodzenie słuchu u dziecka. Tomek urodził się w terminie wyznaczonym przez lekarzy, po urodzeniu otrzymał 10 punktów w skali Apgar. Tomek ma niedosłuch zmysłowo-nerwowy głębokiego stopnia (90-110 dB). Korzysta z systemu implantu ślimakowego oraz aparatu słuchowego, podobnie jak jego rodzeństwo. Niedosłuch Tomka był wykryty w wieku 2 lat. Rodziców zaniepokoił fakt, iż nie reagował on na ciche dźwięki, np. pukanie, stukanie sztućcami o talerze czy garnki. Podczas zabawy szukał wkoło dźwięków. W okresie niemowlęcym nic nie wskazywało na niedosłuch, gdyż rozwijał się normalnie, gaworzył, bawił się, tańczył - przy głośnej muzyce (przy cichej- szukał dźwięków). Po wykryciu wady słuchu korzystał najpierw przez dwa lata z aparatu analogowego, później – cyfrowego. Implantowany został w wieku 8 lat. Rozwój mowy Tomka jest bardzo opóźniony, ze względu na późne implantowanie (w wieku 8 lat). Utrzymuje się również wada wymowy. Tomasz wspiera się odczytywaniem mowy z ust. Bardzo nieharmonijny rozwój intelektualny spowodowany jest obustronnym niedosłuchem głębokiego stopnia. Dość dobrze wykształcone są funkcje w sferze percepcyjno-motorycznej. Chłopiec świetnie spostrzega i zapamiętuje materiał obrazowy. Na bardzo wysokim poziomie rozwinięta jest zdolność ujmowania zależności czasowo-przestrzennych. Tomasz prawidłowo wnioskuje. Na przeciętnym poziomie funkcjonuje bezpośrednia pamięć wzrokowa. Chłopiec sprawnie przelicza w pamięci. Wykonuje zadania schematycznie. Jednak wszystkie funkcje bezpośrednio związane ze słuchem są rozwinięte na niskim poziomie. Tomasz nie rozumie i nie zna znaczenia wielu słów. Nie rozumie kierowanych do niego poleceń, co uniemożliwia mu udzielenie właściwej odpowiedzi. Ma bardzo ubogi zasób słownictwa i wiedzy ogólnej. Niekorzystnie wpływa to na umiejętność werbalizowania myśli i wypowiadania się. Z trudem porównuje i uogólnia. Tomek mówi niewyraźnie, co dodatkowo negatywnie wpływa na jakość jego wypowiedzi. Rozwój podstawowych umiejętności szkolnych jest nieharmonijny i wynika z wady słuchu. Tomek czyta całościowo bez płynności w wolnym tempie. Słabo rozumie głośno czytany tekst, trudność mu sprawia ujmowanie zależności przyczynowo-skutkowych w tekście. Zdecydowanie lepiej radzi sobie w cichym czytaniu w oparciu o obraz. Sprawnie wyszukuje informacje w tekście. Wypowiada się krótkimi słowami lub pojedynczymi zdaniami, często zmieniając formę gramatyczną wyrazów. Rozumie proste teksty dwukrotnie odczytane. W pisaniu ze słuchu i z pamięci popełnia głównie błędy o charakterze słuchowym wynikające z wady słuchu. Myli i opuszcza litery, zmienia końcówki wyrazów. Nie zawsze pamięta o wielkiej literze na początku każdego zdania. Poziom graficzny pisma jest obniżony, ale pismo jest czytelne. Tomek ma dobrze wykształcone podstawowe umiejętności matematyczne. Prawidłowo odczytuje liczby, wyodrębnia w liczbie tysiące, setki,, dziesiątki, jedności. Sprawnie wykonuje algorytm czterech działań pisemnych i inne działania, które można wykonywać na podstawie algorytmu, schematu. Częściowo opanował wykonywanie działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, a także wiadomości z geometrii. Trudność sprawia mu porównywanie ułamków i rozwiązywanie zadań tekstowych. Tomasz chętnie pracuje i bardzo zależy mu na pozytywnym zaprezentowaniu się. Stara się doprowadzić powierzone mu zadania do końca. Tempo jego pracy jest zróżnicowane. Z uwagi na niedosłuch Tomek kwalifikuje się do kształcenia specjalnego dla osób słabo słyszących. Realizuje go w szkole ogólnodostępnej z dodatkową pomocą w formie rewalidacji indywidualnej. Tomek jest pod stałą opieką logopedy z Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie oddział w Gdańsku (raz w tygodniu) oraz laryngologa-w razie potrzeby. Tomek jest uczniem o łagodnym usposobieniu. Posiada zdolności rysunkowe, sportowe, motoryzacyjne, oraz informatyczne. Gra w badmintona-bierze udział w zawodach sportowych zajmując w nich dobre miejsca. Lubi także grać w piłkę nożną. Uczeń ma dobre kontakty z rówieśnikami, nie zawsze jest jednak zrozumiany, ze względu na niewyraźną mowę. Nauczyciele w pracy z Tomkiem: -ze względu na niewyraźną mowę umożliwiają mu wypowiedzi drogą pisemną, -wydłużają mu czas pracy, jeśli zachodzi taka konieczność, -dbają o zachowywanie ciszy na zajęciach, -stosują pomoce dydaktyczne w nauczaniu, -nie zadają spontanicznych pytań, -są obróceni w miarę możliwości zawsze twarzą do ucznia, -zapisują najważniejsze zagadnienia na tablicy, -stosują zachęty i pochwały, -dają uczniowi możliwości poprawy ocen w dogodnym terminie, -przy ocenie biorą pod uwagę treści odpowiedzi (nie uwzględniając błędów gramatycznych) oraz możliwość pomyłek podobnych słów i pojęć, -stwarzają uczniowi sytuacje bezstresowe, -pytania kierowane do ucznia są krótkie, proste, z użyciem podstawowego słownictwa. Opracowała: Anita Sobisz Kurs kwalifikacyjny: „Surdopedagogika”, ODN Lingwista Wyświetleń: 454
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |