Katalog

Marta Klause, 2014-09-15
Chludowo

Matematyka, Recenzje

"Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się: książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola." Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska- recenzja.

- n +

"Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się: książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola."
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska-
-recenzja.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska ukończyła Uniwersytet Śląski na kierunku pedagogika. Zainteresowania autorki i jej obszar działań związane są między innymi z niepowodzeniami w nauce matematyki oraz wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci (szczególnie związanego z nauką matematyki). Ewa Zielińska jest nauczycielką wychowania przedszkolnego, jej zainteresowania skupiają się na procesach wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym, szczególnie na efektywności tych procesów. Wraz z Edytą Gruszczyk-Kolczyńską prowadzi badania w tym zakresie. Autorki podzielające obszary swoich zainteresowań napisały wspólnie książkę pt. " Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się: książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola."
Pozycja ta przeznaczona jest dla następujących grup odbiorców: rodziców, terapeutów a także nauczycielek wychowania przedszkolnego. Szczególną uwagę pragnę zwrócić na pierwszą wymienioną grupę- rodziców. Książka jest napisana przystępnym językiem, co daje możliwość korzystania z niej także osobom niebędącym specjalistami z zakresu pedagogiki oraz innych pokrewnych dziedzin. Dzięki temu mogą z niej korzystać właśnie rodzice, wykorzystując zdobyte informacje w codziennych sytuacjach, spędzając czas z dzieckiem. Ponadto autorki umiejętnie połączyły prawidłowości rozwoju dziecka trzyletniego (aspekty psychologiczne, rozwojowe, poznawcze), umiejętności nabywane przez dziecko w pierwszych latach życia (takie jak na przykład opanowanie czynności samoobsługowych) z dalszym jego rozwojem, w tym też z nabywaniem kompetencji matematycznych. Pozornie mogą być to dwa niezależne od siebie aspekty, nieuważny obserwator może pominąć tak istotne związki bezrefleksyjnie skupiając się tylko na jednym aspekcie rozwoju. Nierozłącznie związane z prawidłowościami rozwoju są możliwości dziecka, na które także zwrócona jest uwaga w książce, a których znajomość zapobiega stawianiu dziecka w sytuacji zbyt trudnej dla niego. Myślę, że wiedza ta jest szczególnie ważna w dzisiejszych czasach, kiedy rodzice prześcigają się w pomysłach na wychowanie swojego dziecka na geniusza, często nie uwzględniając jego możliwości.
Autorki ujmują tematykę rozwoju umysłowego trzylatków holistycznie, dzięki czemu czytelnik może poznać wieloaspektowość problemu bez konieczności sięgania do innych pozycji literatury. Co więcej w książce tej zwrócona jest uwaga na bardzo ważną kwestię, jaką jest uczenie się dzieci przez zabawę, co ma szczególne znaczenie i zastosowanie na omawianym etapie rozwoju. Książka zawiera wiele przykładów zabaw, szczegółowo opisanych, gotowych materiałów do pracy. Jednak ta szczegółowość może być jednocześnie wadą dla osób, które tak bardzo "przywiązują się" do proponowanych wypowiedzi podczas zabawy, że w praktyce, gdy zapomną podanej przez autorki formuły, nie potrafią zrozumiale dla dziecka zwerbalizować polecenia. Innym zagrożeniem może być postrzeganie każdej zabawy przez pryzmat celów terapeutycznych, a przez to utrata przez rodzica, specjalistę pewnej spontaniczności w zabawie z dzieckiem. Kolejnym związanym z poprzednim zagrożeniem jest poszukiwanie zabawek tylko i wyłącznie o charakterze edukacyjnym, "bombardowanie" dziecka tymi zabawkami, które mogą mieć na niego terapeutyczny lub/i edukacyjny wpływ, zapominając, że dziecko jest po prostu dzieckiem.
Uważam, że książkę tę warto polecić zarówno osobom niezwiązanym zawodowo z oświatą, tym którzy na co dzień nie pracują z dziećmi, jak i początkującym pedagogom i terapeutom, a także tym z dłuższym stażem pracy. W książce zawarte są "w pigułce" prawidłowości rozwojowe trzylatków, co z jednej strony jest doskonałym przypomnieniem dla specjalistów i nie zarzucaniem zbędnymi informacjami.


http://www.wnp.aps.edu.pl/instytut-wspomagania-rozwoju-cz%C5%82owieka-i-edukacji/sylwetki-naukowe/gruszczyk-kolczy%C5%84ska-edyta.aspx

http://www.akademiaedukacji.eu/9,ewa-zielinska,edukator.html

Wyświetleń: 550


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.