![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Grzyb, 2014-09-12 Radom Zajęcia zintegrowane, Program nauczania INDYWIDUALNY PROGRAM TERAPEUTYCZNY DLA UCZNIÓW KLAS 1-3 EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ, MAJĄCYCH SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W NAUCE CZYTANIA I PISANIA1. Cele działań terapeutycznych: A. Usprawnienie motoryki rąk, B. Usprawnienie koordynacji wzrokowo –ruchowej, słuchowo –ruchowej, słuchowo- wzrokowej, C. Rozwijanie zdolności dokonywania analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej, D. Rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej, E. Rozwijanie spostrzegawczości, F. Wdrażanie do logicznego rozumowania, G. Wyrabianie koncentracji uwagi, H. Wywołanie zainteresowania czynnościami ruchowymi, I. Wyrabianie płynności ruchów, J. Kształcenie wrażliwości estetycznej, K. Usprawnienie techniki czytania i pisania, L. Eliminowanie błędów i braków w czytaniu i pisaniu. Inne cele: A. Stymulowanie ogólnego rozwoju uczniów, B. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, C. Zaspokojenie potrzeb rozwojowych uczniów poprzez uwzględnienie specyfiki ich trudności w nauce oraz dostrzeganie mocnych stron, D. Wzmacnianie w uczniach wiary we własne siły i możliwości. 2. Założenia programu: Program pracy terapeutycznej podzielony jest na trzy etapy. W pierwszym zawarte są ćwiczenia rozwijające ogólne sprawności ruchowe i manualne, jak również usprawniające funkcje wzrokowe i słuchowe. Etap drugi to ćwiczenia w czytaniu i pisaniu sylab i wyrazów, natomiast trzeci – czytanie zdań i tekstów. Głównym celem zawartych w programie ćwiczeń jest pomoc dziecku w przezwyciężeniu trudności i umożliwienie prawidłowego funkcjonowania w zespole klasowym oraz osiąganie pozytywnych wyników w nauce. 3.Formy i metody pracy: Podczas prowadzenia zajęć będę korzystała z różnych pomocy dydaktycznych wykonanych przez siebie typu: loteryjki, wykreślani, rebusy. Zajęcia będę starała się urozmaicić korzystając również z gotowych pomocy: A. Pus z książeczkami do nauki ortografii, B. Stemple, rebusy itp., C. Zeszyty ćwiczeń J. Mickiewicz „ Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania”, D. „Wzory i obrazki” M. Frostig, D. Horne, E. „Gry i zabawy w terapii pedagogicznej” J. Jastrząb, F. Elementy metody dobrego startu M. Bogdanowicz, G. Kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona, H. Wczesna nauka czytania metodą symulataniczno-sekwencyjną według prof. J. Cieszyńskiej; 4.Obszary działań terapeutycznych: I.Ćwiczenia usprawniające sprawność manualną: 1. Malowanie szlaczków, 2. Naśladowanie czynności lepienia kulek śniegowych, 3. Lepienie z plasteliny, 4. Ugniatanie papierowych kul i rzucanie do celu, 5. Wycinanie z papieru po śladzie, 6. Rysowanie równocześnie obiema rękami prostych kształtów, 7. Rysowanie wzorów po śladzie. B. Ćwiczenia wspomagające koncentrację uwagi: 1. Wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami, 2. Rysowanie w obrębie konturów, kopiowanie przez kalkę, rysowanie po śladzie, kolorowanie drobnych elementów, labirynty, łączenie wyznaczonych punktów, 3. Składanie całości z części, dobieranie części do całości, 4. Zabawa w kończenie słów dowolną sylabą, rebusowe loteryjki, tworzenie nowych wyrazów z liter innego wyrazu po ich przestawieniu, 5. Tworzenie słów z wypowiedzianych sylab (scalanie sylab wg kolejności lub po ich przestawieniu), 6. Wysłuchiwanie ukrytego wyrazu w innym wyrazie, 7. Odtwarzanie struktur dźwiękowych - według wzoru, różnicowanie dźwięków, graficzne odtwarzanie słyszanych dźwięków; C. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej: 1. Ćwiczenia na materiale bezliterowym: - Układanie obrazków z części, - Uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach, - Łączenie obrazków związanych ze sobą np. komputer-myszka, - Wskazywanie obrazka, który nie pasuje do pozostałych, - Wyszukiwanie podobieństw i różnic między obrazkami; 2. Ćwiczenia na materiale literowym: - Układanie pociętych liter, - Wydzieranie liter z gazet, - Lepienie liter z plasteliny, - Malowanie liter palcami, - Różnicowanie liter najczęściej mylonych, - Dobieranie litery wielkiej do małej, - Obrysowywanie liter, - Wyszukiwanie wskazanej litery wśród zestawu liter, odczytanie jej i zapisanie, - Przyporządkowanie do obrazka pierwszej litery nazwy przedmiotu na nim przedstawionego, - Wyszukiwanie liter w sylabach, wyrazach. 3. Ćwiczenia na materiale zdaniowo- wyrazowo- sylabowym: - Składanie sylab w wyrazy, - Rozcięcie wyrazów na sylaby i ponowne ich złożenie, - Wyszukiwanie takich samych sylab, - Podpisywanie obrazków wyrazami ułożonymi z sylab, - Tworzenie wyrazów rozpoczynających się daną sylabą, - Uzupełnianie luk w tekście, - Układanie rozsypanki wyrazowej, - Rozwiązywanie rebusów, - Wyszukiwanie w ciągach słownych nazw np. zwierząt, - Układanie zdań w kolejności w celu utworzenia historyjki opisującej treść obrazka, - Uzupełnianie w tekście brakujących kresek, kropek, ogonków i znaków interpunkcyjnych, - Dobieranie zdań do obrazków, - Pocięcie zdania na wyrazy i złożenie go. D.Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej: 1. Ćwiczenia rytmiczne: - Wyklaskanie podanego przez nauczyciela rytmu, - Klaskanie rytmu znanej melodii. 2. Analiza i synteza słuchowa wyrazów i zdań : - Wyodrębnianie w zdaniach wyrazów. Zaznaczanie ich przez podkreślanie, - Wyodrębnianie wyrazu w zdaniu i konstruowanie z tym wyrazem innego zdania, - Budowanie zdań prostych na temat przedmiotu, - Budowanie zdań rozwiniętych na temat treści obrazka. 3. Analiza i synteza sylabowa wyrazów : - Podział wyrazów na sylaby, - Tworzenie sylab z określoną samogłoską, - Liczenie sylab w wyrazach, - Budowanie wyrazów z daną sylabą, - Synteza sylab podanych ze słuchu. - Przekształcanie wyrazów przez zmianę sylaby. 4.Analiza i synteza głoskowa wyrazów : - Układanie wyrazów z podanymi głoskami, - Synteza słuchowa wyrazów z podanych głosek, - Liczenie głosek w wyrazach, - Odgadywanie na jaką głoskę rozpoczyna się nazwa pokazanego przedmiotu. - Dobieranie obrazków (przedmiotów), których nazwy posiadają daną głoskę w środku (na początku, na końcu), - Dobieranie wyrazów, które różnią się jedną głoską, - Przekształcanie wyrazów przez zmianę głoski na początku, w środku lub na końcu wyrazu, - Układanie wyrazów z alfabetu ruchomego. E.Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu sylab i wyrazów: - Układanie sylab wypowiadanych przez nauczyciela, czytanie i pisanie ich z pamięci, - Rozsypanka sylabowa, - Ustne podawanie wyrazu zaczynającego się od danej sylaby. Zapisanie go, - Dobieranie par jednakowych sylab z liter pisanych do sylab z liter drukowanych, - Rozwiązywanie rebusów, - Układanie przez dziecko dowolnych wyrazów z sylab, - Układanie napisów pod obrazkami wzoru, - Układanie obrazków do napisów, - Doskonalenie czytania sylab i całych wyrazów przy zastosowaniu domina sylabowo-wyrazowego, - Dokładanie różnych sylab do jednej np. las-ka, - Dobieranie brakujących sylab do wyrazów trzysylabowych np. kom...ter (pu), - Czytanie sylabami na przemian z dzieckiem. Ćwiczenia usprawniające czytanie: - Czytanie całościowe sylab i wyrazów, - Czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami, - Czytanie selektywne głośne i ciche, - Czytanie z przesłoną (w okienku), - Czytanie głośne, - Ćwiczenia w rozumieniu czytanych treści. F.Ćwiczenia usprawniające pisanie: - Przepisywanie wyrazów, zdań, podkreślanie liter, sylab, lub wyrazów zawierających określoną trudność, wypisywanie sylab lub wyrazów z trudną literą, - Pisanie z pamięci, - Pisanie ze słuchu, - Tekst z lukami literowymi wpisywanie liter z trudnością ortograficzną, - Tekst z lukami sylabowymi w luki wpisuje się sylaby, - Tekst z lukami wyrazowymi luki uzupełnia się wyrazami ilustrowanymi za pomocą obrazków tekst obrazkowo-wyrazowy, - Wpisywanie sylab lub wyrazów z trudną literą (trudności dotyczące głosek i specyficznych liter: o dwuznaki („sz”, „cz”, „ch”, „dz”, „dż”, o zmiękczenia „przez kreskę - „ś”, „ć”, „ń”, „ź”, „dź”, o zmiękczenia przez „i”, o różnicowanie „i”, „j”, o mylenie samogłosek nosowych „ą” i „ę” z „on”, „om”, „en”, „em”, o pisownia „ó”, „rz”, „h”. F.Czytanie zdań i tekstów: - Układanie zdań z sylab, - Układanie i czytanie zdań z podanych wyrazów, - Dobieranie zdań do obrazków, - Układanie zdań z coraz większą ilością wyrazów, - Porządkowanie zdań zgodnie z kolejnością zdarzeń w opowiadaniu, - Czytanie na przemian całych zdań, - Czytanie z dzieckiem na przemian dłuższego tekstu, - Szukanie w tekście odpowiedzi na postawione pytanie, - Szukanie w tekście fragmentów dotyczących postaci lub miejsca akcji. Wyświetleń: 3455
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |