AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Kamila Mrzygłód, 2014-09-12
Skaratki

Plastyka, Konspekty

Konspekt lekcji z plastyki

- n +

Kamila Mrzygłód
Plastyka, scenariusze
Czas trwania zajęcia: 2 godziny lekcyjne.
Lekcja otwarta z plastyki zrealizowana w świetlicy szkolnej z grupą uczniów
w wieku 13 - 16 lat wraz z opiekunami.


Konspekt lekcji plastyki ,,Sztuka regionu łowickiego - pająki krystaliczne".


Temat: ,,Sztuka regionu łowickiego - pająki krystaliczne"

Cel ogólny:
- rozbudzenie potrzeby obcowania ze sztuką regionu łowickiego;
- rozbudzenie potrzeby kultywowania tradycji i obrzędów regionu łowickiego;
- zapoznanie z technikami wykonywania ozdób chaty łowickiej;
- kształcenie umiejętności współdziałania w zespole;
- kształcenie umiejętności aktywnego i ciekawego spędzania wolnego czasu;

Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi:
- wskazać elementy folkloru łowickiego;
- podać przykład charakterystycznej ozdoby chaty łowickiej;
- wymienić rodzaje ,,pająków łowickich”;
- wykonać ,, pająka krystalicznego ”;
- wykonać ozdobę ,,pająka łowickiego” tzw. kalinkę.
Cel wychowawczy:
Kształcenie:
- umiejętności pracy w zespole;
- odpowiedzialności za własną pracę będącą częścią pracy całej grupy;
- racjonalnego wykorzystania czasu.

Formy organizacyjne:
Zbiorowa, grupowa, indywidualna

Metody nauczania wg W. Okonia:
- metody asymilacji wiedzy: pogadanka
- metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: burza mózgów
- metody praktyczne: metoda realizacji zadań wytwórczych

Metody i techniki aktywizujące:
- dyskusyjne: debata za i przeciw
- pracy we współpracy
- integracyjne: pajęczynka

Pomoce dydaktyczne:
Małe karteczki, szpilki, kartka formatu A – 3, kolorowe mazaki, przedmioty charakterystyczne dla dawnej wsi regionu łowickiego ( gliniany garnek, wycinanki łowickie, kołowrotek itp.), igły, nitka, słomki ze zboża lub plastikowe, kolorowa bibuła witrażowa, nożyczki, klej do papieru, widokówki i wielkoformatowe zdjęcia wystroju chaty łowickiej, przykładowe ,,pająki krystaliczne", mapy ,, Muzea na wolnym powietrzu
w Polsce”, ,,Ziemia łowicka", płyta ,, Przyśpiewki łowickie”.


I CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Czynności organizacyjne
2. Rozdanie kartek i szpilek.
Uczestnicy piszą swoje imię na karce i przypinają ją przy użyciu szpilki do ubrania.
Przedstawiają się.
3. Uczestnicy zwiedzają udekorowaną w stylu łowickim salę świetlicy szkolnej.
4. Grupa siada na krzesłach w kręgu. Prowadzący pytaniem upewnia się, czy wszyscy byli
w muzeum sztuki ludowej, które eksponaty muzealne były dla nich ciekawe, pokazuje planszę formatu A – 3 z napisem:
,, Najdziwniejszy eksponat poznany w muzeum sztuki ludowej to ...". Podaje planszę uczestnikowi i prosi o dokończenie zdanie słowami oraz zapisanie ich na otrzymanej karcie.
Uczestnicy kolejno podają sobie kartę.
Prowadzący wiesza zapisaną kartę w sali.


II CZĘŚĆ GŁÓWNA.

a. Eksponat.
Poprzez odliczenie do 3 lub 4 następuje podział uczestników na 3 lub 4 osobowe grupy. W każdej
grupie wyłania się lider.
Zespoły podchodzą do wcześniej przygotowanych eksponatów z numerami od 1 do 6
charakterystycznych dla dawnej wsi regionu łowickiego. Próbują odgadnąć nazwę przedmiotu, sposób
wykonania, wykorzystania itp. Lider grupy przedstawia na forum zebrane wnioski.
Prowadzący podsumowuje zadanie.

b. Rodzaje ,, pająków łowickich ”.
Uczestnicy zajęcia siadają na krzesłach w kręgu. Prowadzący przedstawia rodzaje ,, pająków łowickich”
( krystaliczny, żyrandolowy, tarczowy ). Omawia sposób ich wykonania.
Uczestnicy odliczają do trzech, tworząc w ten sposób kilka grup.


c. ,, Wykonanie pająka krystalicznego”.
Uczestnicy w grupach siadają przy dużym stole. Każda grupa przygotowuje materiały i narzędzia pracy:
słomki, nożyczki, igłę i nitkę. Zgodnie z instrukcją prowadzącej wykonuje elementy ,, pająka
krystalicznego”.
Uczestnicy łączą elementy, słuchają muzyki kapeli łowickiej. Prezentują gotowe,,pająki krystaliczne”.


d. Wykonanie ozdoby ,,pająka krystalicznego” tzw. kalinki.
Uczestnicy przygotowują materiały i narzędzia pracy. Zgodnie z instrukcją prowadzącego wykonują
kalinkę. Ozdabiają kalinkami ,, pająka krystalicznego”. Wieszają ,, pająka” w sali.
Sprzątają salę.


III PODSUMOWANIE.

Uczestnicy siadają na krzesłach w kręgu. Dokonują prezentacji wykonanych prac. Opowiadają o swoich wrażeniach (sukcesach, porażkach) podczas wykonywania ozdób łowickich.
Wybrane osoby odpowiadają na pytania:
- gdzie współcześnie można zobaczyć ,, pająki łowickie”?
- czy i w jakim miejscu we współczesnych domach może wisieć ,,pająk krystaliczny”?
- w jaki sposób można wykorzystać ozdobę ,,kalinkę”?
Prowadzący zachęca do zwiedzania muzeów na wolnym powietrzu w Polsce. Pokazuje mapę ,, Muzea
na wolnym powietrzu w Polsce”.
Uczestnicy oceniają zajęcie.
Każdy uczestnik otrzymuje trzy płatki ,, kalinki”. Podchodzi do glinianego garnka i wrzuca płatki.
1 płatek - słabo
2 płatki - dobrze
3 płatki – bardzo dobrze.

Prowadzący wysypuje płatki. Dziękuje za udział w zajęciu.






Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1117


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.