Katalog Katarzyna Odyas, 2014-08-26 Jędrzejów Zajęcia zintegrowane, Konspekty Konspekt zajęć rewalidacyjno – wychowawczych przeprowadzonych w ramach wdn-uPROWADZĄCY: K. Odyas DATA: 23.01.2014r. SKŁAD GRUPY: uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym TEMAT : „Poranny krąg” – stymulacja polisensoryczna według pór roku (zima) METODY: czynne – stawianie zadań do wykonania, ukierunkowanej aktywności (program M. i Ch. Knillów), elementy metody M. Montessori słowne – rozmowa, sposoby społecznego komunikowania się percepcyjne – pokaz, samodzielne doświadczenia, obserwacja, stymulacji polisensorycznej obejmującej dotyk, wzrok, słuch, węch i smak, muzykoterapia, aromaterapia, chromoterapia FORMY PRACY: praca odbywa się na dwóch poziomach - grupowym i indywidualnym CELE OGÓLNE: • Rozwijanie umiejętności wielosensorycznego poznania świata (stymulacja wszystkich zmysłów) • Podniesienie własnej aktywności • Poznanie świata przyrody zimą (poznanie symboliki zimowej): Żywioł Kolor Instrument Zapach i smak CELE SZCZEGÓŁOWE (OPERACYJNE): • Integracja nauczyciela i uczniów oraz uczniów ze sobą nawzajem • Komunikowanie się za pomocą języka znaków i symboli • Pobudzenie ukierunkowanej aktywności ucznia • Inicjowanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego z uczniem • Budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa • Ćwiczenie zachowań społecznych – umiejętności czekania na swoją kolej • rozwijanie pozytywnych emocji i uczuć • usprawnianie pracy rąk i dłoni • wyrabianie świadomości własnego ciała • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej “oko-ręka” • obniżanie spastyczności mięśni • aktywizowanie do wokalizacji- wymawianie głoski “a” • doskonalenie wrażliwości zmysłowej angażując zmysły w trakcie działalności • zapoznanie się z zapachem, smakiem i kolorem związanym z zimą • rozwijanie percepcji wzrokowo- słuchowej CELE REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZE: • Stymulacja sensoryczna według pór roku • Wydłużanie czasu koncentracji uwagi na danej czynności i/lub przedmiocie • Akceptowanie bliskiej obecności innych osób • Poszerzenie możliwości porozumiewania się • Ćwiczenie oddechowe - ćwiczenie siły dmuchania i wydechu Dziecko: • zna podstawowy smak: miętowy • rozumie polecenia wydawane przez nauczyciela • rozróżnia zapachy • reaguje na dotyk • potrafi zdmuchnąć świeczkę • reaguje na zmianę temperatury (ciepło, zimno) • kojarzy zimę z konkretnymi symbolami: śniegiem, zimną temperaturą, bielą, miętą • poznaje lub utrwala kolor biały i niebieski • manipuluje rękami POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Dekoracja sali w kolorze białym i niebieskim (kolory zimy), białe chusty dla każdego dziecka, kominek na świecę zapachową (świeczka o zapachu mięty), olejek miętowy, krem do rąk (miętowy lub aloesowy), herbata o smaku miętowym, kubki jednorazowe, słomki do napojów, termos, liście świeżej mięty, śnieg, kostki lodu, woda zimna i ciepła, miski, ręczniki papierowe białe, ilustracje o tematyce zimowej, miętowe cukierki w polewie czekoladowej, zapałki, białe kartki papieru, kulki styropianowe imitujące śnieg, płatki materiałowe imitujące śnieg, białe i niebieskie piórka, płatki kosmetyczne, instrument muzyczny - trójkąt, dzwonek, pasta do zębów o smaku mięty, piłeczki ping-pongowe, niebieskie arkusze papieru, ozdoby i dekoracje zimowe, materiały sypkie: kasza, ryż, odtwarzacz CD + płyty CD z muzyką relaksacyjną, piosenkami o zimie, muzyką poważną („Cztery pory roku – zima” – Vivaldiego), projektor, niebieskie materace, białe obrusy Przebieg zajęć: I. Część wstępna 1. Przywitanie się z dziećmi – śpiewanie powitalnej piosenki Nauczyciel wraz z dziećmi tworzy krąg; wszyscy trzymają się za ręce; wyjaśnienie pojęcia „krąg”. Nauczyciel podchodzi kolejno do wszystkich dzieci, powtarzając słowa piosenki, jednocześnie masując kremem do rąk o zapachu miętowym lub aloesowym dłoń dziecka: „Witaj (imię dziecka) x 2 Jak się masz? x 2 Wszyscy Cię witamy, x 2 Bądź wśród nas”. x 2 2. Zapalenie lampki zapachowej (zapach miętowy, związany z porą roku) 3. Obejście z lampką kręgu uczniów, wymienienie imion (zwrócenie uwagi na zapach oraz cechy ognia – ciepły, jasny a także na zachowanie ostrożności podczas obserwacji płomienia); zachęcanie do obserwacji płomienia świeczki oraz wdychania powietrza tak, aby poczuć zapach mięty 4. Poczęstowanie dzieci pastylkami miętowymi w czekoladzie – stymulacja smakowa II. Część główna 1. Wysłuchanie piosenki „Zima zła” z jednoczesną animacją na projektorze 2. Opowiadanie fantastyczne o zimie 3. Spotkanie z żywiołem: • prezentacja rysunków związanych z tematyką zimową • demonstrowanie wody w stanie stałym (lód) i ciekłym • przelewanie wody • naprzemienne moczenie rąk w ciepłej i zimnej wodzie • Stymulacja dłoni poprzez zabawę produktami sypkimi (kasza, ryż), piłeczkami ping-pongowymi, – dotykanie, odbijanie dłoni, przesypywanie z dłoni do dłoni, z kubka do kubka, łapanie do obu rąk, wsypywanie do kubeczka i grzechotanie • lepienie papierowych kul - same (lub z pomocą nauczyciela) gniotą kartki papieru robiąc kule śniegowe, wyrzucają je z miski, wrzucają do pojemnika, rzucają się “śnieżkami”, próbują toczyć kule po stole 4. Demonstracja instrumentu muzycznego – dzwonki, wymawianie samogłoski “a” o nauczyciel wymawia samogłoskę “a” – dzieci naśladują wymowę o demonstracja instrumentu muzycznego – symbolu zimy (trójkąt) 5. Etapy stymulacji wg poziomu- zajęcia zmienne 6. Zabawy z żywiołem: • malowanie śnieżynek miętową pastą do zębów na niebieskim kartonie; wąchanie miętowej pasty – utrwalanie zapachu; utrwalenie koloru białego i niebieskiego 7. Relaksacja: • Leżenie na materacach • słuchanie odgłosu natury (muzyka relaksacyjna – „Cztery pory roku –zima” Vivaldiego) • oglądanie animacji komputerowej – „Zima” III Część końcowa 1. Zakładanie chust na głowę w kolorze białym, symbolizującym kolor zimy – zabawa „Jestem pod śniegiem”. Dziecko samodzielnie lub z pomocą zsuwa chustę z głowy 2. Wąchanie płatków kosmetycznych nasączonych kroplami miętowymi – utrwalanie zapachu „zimy” 3. Samodzielne zdejmowanie chust z głowy 4. Nauczyciel podaje dzieciom zimowy przysmak – herbatkę miętową 5. Gaszenie lampki zapachowej – jedno wybrane dziecko zdmuchuje płomień 6. Podziękowanie za udział w zajęciach (nauczyciel każdemu dziecku dziękuje indywidualnie, głaszcząc jego dłoń i wymawiając jego imię: dziękuję, ………, za udział w zajęciach) Wyświetleń: 1373
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |