AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Maciej Ryszkowski, Magdalena Wojtakajtis
Wychowanie fizyczne, Artykuły

Wyłanianie gwiazd sportowych

- n +

Rywalizacja sportowa prowadzi do wyłonienia zawodnika, który zgodnie z obowiązującym regulaminem pokona swoich przeciwników lub zdobędzie większą liczbę punktów (tzn. wygra). Przyjmując tylko to kryterium zwycięzca powinien być najlepszy. To jemu powinny należeć się wszystkie profity i miano "gwiazdy sportu". Tymczasem o tytule gwiazdy nie decydują same wyniki. Zwłaszcza, gdy bierzemy pod uwagę dyscypliny, w których brak jest wymiernych kryteriów oceny sportowca.

Dobór naturalnych gwiazd sprawia wielorakie problemy. Przy braku odpowiednich "gwiazd" najczęściej stosowanym rozwiązaniem staje się "tworzenie" gwiazdy wg określonego projektu, gdzie materiałem wyjściowym jest zawodnik posiadający wymagane pozasportowe cechy osobowościowe - kompetencje. Oczywiście nie można zapominać o tym, że zawodnik powinien posiadać minimum zdolności, talentu i osiągnięć.

Tworzenie gwiazd jest problemem, ponieważ nie ma konkretnej i pełnej wiedzy na temat: jak tworzyć gwiazdę sportową. Drugim problemem jest brak wiedzy i reguł wykorzystywania potęgi gwiazdy sportu.

Fakty wskazują, iż w sporcie zawodowym stykamy się z działalnością dotyczącą "tworzenia gwiazdy" np. w boksie zawodowym. Eksploatacja i wykorzystywanie wizerunku gwiazdy boksu zawodowego zwłaszcza w wagach ciężkich też opiera się o określone - bliżej nieznane laikom reguły (podstawianie przeciwników, ustawianie walk, nie dopuszczanie do walk pomiędzy najlepszymi, tworzenie kategorii WBO, WCT, IC, itp.)

Współcześni mistrzowie sportu są wyselekcjonowaną grupą, zostają wyłonieni drogą zawodów, poczynając od masowych i powszechnych imprez, a kończąc na światowych mistrzostwach. Dyktatura mediów doprowadziła do tego, że zmieniają się kryteria przydatności rynkowej nie tylko jednostek, ale i dyscyplin sportowych.
Kiedyś od sportowców oczekiwano sprawności, odwagi i męstwa, ale również umiaru, skromności i powagi. Teraz często płaci im się za to, aby byli "błaznami". Publiczność chce oglądać nie tylko zmagania sportowe, ale również ekscytujące ją nieprzewidziane wypadki - łamanie przepisów, bójki, kłótnie z sędziami itp. Media, które oprócz spodziewanego widowiska sportowego (zawody) dostarczają również niespodzianek, mogą liczyć na zwiększone audytorium."

Występ sportowca w mistrzostwach kraju nie wzbudzi takiego zainteresowania kibiców, jak jego występ na Mistrzostwach Świata. Pierwsze miejsce na mityngu międzynarodowym to nie to samo, co złoty medal na Igrzyskach Olimpijskich. Sukces sportowy, a także popularność dyscypliny sportowej oraz transmisje telewizyjne to podstawowe atuty, którymi powinni się kierować sponsorzy poszukujący potencjalnych gwiazd. Zdarza się, że słaby zawodnik w dyscyplinie popularnej medialnie jest lepszym gwiazdorem niż Mistrz Świata w dyscyplinie, która nie wzbudza wśród kibiców zaangażowania emocjonalnego, lub która nie jest popularna.

Kto może zostać gwiazdą sportu?
  • Sportowiec posiadający niezbędne "minimum" osiągnięć, talentu i zdolności;
  • Osoby z natury "otwarte", czyli ludzie, którzy potrafią łatwo nawiązywać kontakty z dziennikarzami i kibicami;
  • Osoby, które potrafią zadbać o swój wizerunek, a ich działania są doskonale zaplanowane.

    Co powinna robić gwiazda?
  • Chętnie brać udział w sesjach zdjęciowych i konferencjach prasowych;
  • Udzielać wywiadów;
  • Szybko i trafnie odpowiadać na pytania dziennikarzy, zwłaszcza te podchwytliwe;
  • Wspierać sponsora swą obecnością w każdym istotnym dla niego momencie, dzięki czemu firma może szeroko wykorzystać wizerunek sportowca w promocji i reklamie.

    Dzięki właściwej i efektywnej promocji nawet słaby zawodnik może odnieść duży sukces i zostać "gwiazdą sportu". Zasada ta jest bardzo dobrze widoczna w marketingu produktów, gdzie zwykłe mydło czy zwykły proszek odpowiednio zapakowany staje się hitem na rynku. Tylko, czy możemy postawić znak równości pomiędzy sportowcem a produktem takim jak proszek do prania?

    Opracowanie: Maciej Ryszkowski, Magdalena Wojtakajtis

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1362


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 6



    Ilość głosów: 1

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.