AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Cioban, 2014-08-13
Dydnia

Plastyka, Konspekty

Konspekt lekcji plastyki w kl. V

- n +

Scenariusz lekcji plastyki w klasie V

Temat: Rzeźba jako dziedzina sztuki.

Cele ogólne:
• wprowadzenie pojęcia rzeźba (cechy rzeźby, rzeźba jako dziedzina sztuki),
• rozbudzanie zainteresowań rzeźbiarstwem,
• wzmacnianie w dziecku poczucia własnej wartości,
• kształtowanie postaw estetycznych,
• rozwijanie wyobraźni oraz zdolności twórczych.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
• potrafi zorganizować swój warsztat pracy,
• rozpoznaje rodzaje rzeźby,
• wie, co to jest forma przestrzenna,
• zna pojęcia: relief, polichromia, medalierstwo,
• wykonuje z mydła projekt rzeźby parkowej w sposób ekspresyjny i estetyczny,

Metody:
• słowne: rozmowa kierowana, objaśnienie, wypowiedzi uczniów,
• oglądowe: pokaz, prezentacja multimedialna,
• aktywizujące: ekspresja artystyczna – działalność plastyczna (ćwiczenia rzeźbiarskie)

Formy pracy: indywidualna

Środki dydaktyczne:
• materiały plastyczne przygotowane przez nauczyciela - przykłady rzeźb oraz płaskorzeźb; karta ewaluacji
• materiały plastyczne przyniesione przez uczniów – kostki mydła naturalnego, nożyki, kredki, podkładki.

Czas trwania: 45 min.


Przebieg lekcji:

1. Czynności organizacyjno-porządkowe – przygotowanie stanowisk pracy.

2. Pokaz materiałów plastycznych przygotowanych przez nauczyciela – rzeźby i płaskorzeźby. Odgadnięcie przez dzieci tematyki lekcji i zapis hasła na tablicy (nauczyciel); podanie tematu i zapis w zeszytach uczniów. Określenie zadań i celów lekcji.

3. Wprowadzenie do zagadnienia – rozmowa kierowana – przypomnienie cech wspólnych form twórczości tj. rysunek, malarstwo, grafika – ich dzieła są dwuwymiarowe, czyli znajdują się na płaszczyźnie.
Rzeźba jest kompozycją trójwymiarową, przestrzenną tzn. każda rzeźba ma wysokość, szerokość i głębokość, czyli 3 wymiary.

4. Nauczyciel omawia charakterystykę rzeźby - prezentacja multimedialna. Omawia rodzaje rzeźby ( wolno stojąca – pomnik, posąg, rzeźba parkowa oraz rzeźba związana z architekturą – płaskorzeźba, a także medal i moneta). Zapoznaje także uczniów z pojęciami: relief, polichromia, medalierstwo.

5. W celu utrwalenia poznanych wiadomości, uczniowie wykonują z mydła, przy użyciu nożyków, projekt rzeźby parkowej. Wytłumaczenie uczniom zadania rzeźbiarskiego: należy wyrzeźbić z mydła rzeźbę parkową z wyobraźni. Pokazanie uczniom zdjęć przykładowych rzeźb parkowych.

6. Samodzielna praca uczniów. Przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa podczas posługiwania się ostrymi narzędziami. Dyskretna korekta prac przez nauczyciela w czasie trwania zajęć.

7. Podsumowanie zajęć - omówienie najciekawszych projektów rzeźb parkowych i ocena prac. Wykonanie wystawy wszystkich rzeźb.

7. Zakończenie lekcji, porządkowanie stanowisk pracy, podanie materiałów i przyborów na następne zajęcia.






Opracowała:
Ewa Cioban

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2204


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.