|
|
Katalog Ewa Cioban, 2014-08-13 Dydnia Uroczystości, Scenariusze Scenariusz integracyjnej zabawy andrzejkowejSCENARIUSZ Integracyjnej Zabawy Andrzejkowej „Niechby Ci się sprawdziło, to co kiedyś wymarzyło…” Termin: Miejsce: Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Jabłonce Czas trwania: 2 godziny Osoba odpowiedzialna i prowadząca: Ewa Cioban Cele spotkania: 1. terapeutyczne: • tworzenie dobrych relacji rówieśniczych, pełnych życzliwości, zaufania; • doskonalenie umiejętności współdziałania i współpracy grupie; • kształcenie pozytywnych postaw w stosunku do osób niepełnosprawnych, • wzmaganie spontaniczności; • pobudzanie percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej 2. edukacyjne: • rozwijanie zainteresowań tradycjami, obrzędowością i zwyczajami ludowymi; • wzbogacanie wiadomości na temat wróżb jako formy zabawy; • przybliżanie tradycji andrzejkowych; • wyzwalanie aktywności uczniów; • dostarczanie nowych doświadczeń; • rozbudzanie wyobraźni Przebieg spotkania: I. Powitanie przybyłych gości – dzieci, rodziców, nauczycieli. II. Przedstawienie planu spotkania: 1) CZĘŚĆ WSTĘPNA - zabawy integrujące grupę, prezentacja Wróżek. 2) CZĘŚĆ GŁÓWNA – zabawy we wróżenie; tańce i zabawy przy muzyce. 3) Poczęstunek. 4) Zakończenie spotkania: o ewaluacja spotkania: „Klucz” o wręczenie drobnych upominków pamiątkowych. CZĘŚĆ WSTĘPNA Zabawy integrujące 1. Powitanie w kręgu – osoby, które czują się powitane odpowiadają głośno „hej”. Prowadząca wita: • witam tych, którzy urodzili się w listopadzie • witam tych, którzy lubią tańczyć • witam tych, którzy lubią się bawić • witam tych, którzy lubią wróżki, • witam tych, którzy lubią czarne koty, • witam tych, którzy lubią Harry Pottera, • witam tych, którzy lubią marzyć • witam tych, którzy chcą się dziś pobawić we wróżenie 2. Zabawa „Gra w imiona” Prowadząca (lub pierwsza osoba z kręgu) podaje swoje imię. Następnie dziecko mówi : „Nazywam się…, a to jest…” i wskazuje swojego poprzednika. Zabawa trwa dopóki nie obejdzie całego kręgu. Jednocześnie dzieci przyklejają sobie gwiazdkę z imieniem (z pomocą nauczycieli uczestniczących w spotkaniu) 3. Wprowadzenie w nastrój świętowania i zabawy – słuchanie wiersza (na koniec wiersza prowadząca sypie konfetti) Komu bliski czarów świat kto u Andrzeja szuka rad ten zostanie zaproszony na zabawę wymarzoną. Unieś głowę, spójrz do góry czarodziejski proszek z chmury spada, tańczy i wiruje wszystkie dzieci zaczaruje. Radość jest, a smutek znika wnet rozbawi nas muzyka! Prezentacja Wróżek Na środek sali wychodzą Wróżki ze słowami: „Dziś jest noc zaczarowana, Dziś spełniają się marzenia Każdy poznać dzisiaj może Drogę swego przeznaczenia Kim ty będziesz, a kim ja Któż tę prawdę dzisiaj zna...?” WRÓŻKA I – Często myślimy o tym co nas w życiu spotka. Zbliża się wigilia Andrzeja, a z nią andrzejkowe wróżby. Posłuchajcie, skąd się wzięła tradycja Andrzejek. Andrzejki zwane były andrzejówkami lub Jędrzejówkami. WRÓŻKA II- W jesienne wieczory dziewczęta często myślały o wyjściu za mąż. Prosiły o pomoc swojego patrona Andrzeja. Wierzyły, że noc św. Andrzeja przyniesie im narzeczonego. W wigilię tego dnia dziewczęta za pomocą wróżb starały się dowiedzieć o swoim przyszłym losie. Jedną z wróżb było wylewanie roztopionego wosku na wodę. Po jego zastygnięciu trzymano go pod światło i z kształtu cienia wysuwano różne przepowiednie, wzywając patrona: Andrzeju daj znać, co się ze mną będzie dziać?. WRÓŻKA III- Dziewczęta także wychodziły wieczorem przed dom i nadsłuchiwały z której strony szczeka pies - to oznaczało, że z tej strony nadejdzie narzeczony. Wróżono też z butów ustawianych jeden za drugim w kierunku drzwi wyjściowych. Chodziło o jedno, która z dziewcząt pierwsza wyjdzie za mąż. WRÓŻKA IV- Na dzisiejszej Zabawie Andrzejkowej również przeniesiemy się w świat marzeń i wróżb. Aby jednak to zrobić musimy nauczyć się marzyć. Ludzie mają różne marzenia. Wielu marzy o bogactwie, pięknym domu, odlotowym samochodzie. WRÓŻKA V- Inni chcą być sławni i podziwiani. Marzą, aby zostać gwiazdą filmu, piosenki, znanym politykiem. WRÓŻKA VI- Niektórzy chcieliby zwiedzić cały świat. Marzą o dalekich podróżach .Albo o zdobyciu kosmosu. WRÓŻKA VII- Dorośli często myślą o wspaniałej rodzinie, kochających dzieciach ciekawej pracy. Dzieci marzą o sukcesach w szkole, dobrych kolegach, ładnym ubraniu. WRÓŻKA VIII- Wszystkie marzenia są ważne , ale najważniejsze jest to ,aby towarzyszyło im szczęście. A więc pomyśl dziś o czym marzysz! Kto wie? Być może się spełni. CZĘŚĆ GŁÓWNA Zabawy we wróżenie Prowadząca: Za moment zaprosimy Was do zabawy z Wróżkami, które być może powiedzą Wam, co Was czeka być może już niedługo. Każda Wróżka przygotowała swoją tajemniczą wróżbę dotyczącą przyszłości. Jednak zanim udamy się do Kącików Wróżb, zapraszam do wylosowania symbolu (słońce, księżyc, koniczyna, gwiazda, serce, kapelusz, but, klucz), które podzielą Was na grupy ułatwiające pracę Wróżkom. Każda grupa uda się do swojego Kącika Wróżb. Po zakończeniu wróżb w jednym Kąciku grupa przechodzi do następnego. Przed każdą zmianą Kącika będzie zabawa grupowa. Dzieci losują symbole i przyklejają sobie w widocznym miejscu, siadają w kręgu. Zabawa grupowa 1:-„Czarodziejskie pudełko” Dzieci siedzą w kręgu. Prowadząca bierze pudełko z kolorowymi karteczkami i mówi: - Rozpoczynamy naszą zabawę we wróżenie. W tym pudełku mieszka sześć zaczarowanych kolorów. Wylosuj jeden kolor, a dowiesz się przed czym on cię ostrzega. Wróżki niosą pudełeczko z kolorami. Dzieci losują. Prowadząca prosi o powstanie dzieci, które wylosowały kolejne kolory, a jedna z Wróżek odczytuje o jakich przestrogach mówią dzieciom wylosowane kolory. Czerwony – Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo w przyszłości będziesz częstym gościem u dentysty. Zielony – Bądź ostrożny w drodze do szkoły. Patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się podczas przechodzenia przez ulicę. Żółty – Bardziej dbaj o swoje zdrowie. Ciepło się ubieraj, zimą noś czapkę i nie zapomnij o szaliku. Biały – Pijesz za mało mleka. Jedz więcej nabiału, nie tylko chrupki i wafelki. Niebieski – Zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz coś cennego zgubić. Czarny – Unikaj nieporozumień, a wszystko wokół ciebie będzie bardziej kolorowe. Prowadząca: - Zróbcie kulkę z papierka, może zamieni się w cukierka. Dzieci z kolorowych papierków robią kulki. Każde dziecko wrzuca do pudełka kuleczkę. Pudełko ma podwójne dno. – Teraz musimy wymówić zaklęcie i zobaczymy co się stanie! Jedna z wróżek prezentuje zaklęcie, które potem wszyscy powtarzają nad pudełkiem: Czary – mary, Czary – mary, Czary – mary, huuuu……..(x2) Hokus – pokus, ksz, ksz (x2) Abrakadabra, abrakadabra, abrakadabra, Hokus – pokus, ksz, ksz (x2) Abrakadabra, abrakadabra, abrakadabra, „Czary – mary” - oburącz zakreślamy koła od środka na zewnątrz; „huuuu” - wyrzut dłońmi do przodu z rozpostartymi palcami; „Hokus – pokus” – dwukrotne klaśnięcie w ręce; „ksz, ksz” - wyrzut dłońmi do przodu, raz w prawą raz w lewą stronę; „Abrakadabra” - trzykrotnie zataczamy krąg rękami przed sobą, coraz wyżej. Prowadząca kilka razy obraca pudełko w ręku, gdy je otwiera oczom dzieci ukazują się cukierki. Wróżka częstuje każde dziecko cukierkami. KĄCIK I : „MOWA KWIATÓW” – Na stole znajdują się ilustracje kwiatów. Uczestnik losuje kwiat, Wróżka wyjaśnia, co mu przepowiada: aster- uważaj, czekają cię kłopoty, narcyz- zakochasz się, nasturcja- gorąca miłość, piwonia- szczęście w podróży, różą- szczęście w życiu, powodzenie, jemioła- przyjaźń, wybaczanie i zgoda, lilia- niewinność, samotność, stokrotka- dobieraj staranniej przyjaciół, bez-miłe towarzystwo, dalie- sukcesy w życiu, niezapominajki- będziesz tęsknić, goździk- zazdrość. Zabawa grupowa 2: Tańcząca loteryjka – Prowadząca przygotowuje losy w pudełeczku. Wszyscy tańczą w rytm muzyki. W chwili, gdy Prowadząca wyłącza muzykę, jedno z dzieci wyciąga kartkę z instrukcją, w jaki sposób tańczyć dalej. Zabawa toczy się aż do wyczerpania losów. (Polecenia: - tańczymy jak samoloty, - …na prawej nodze, -…na lewej nodze, -…jak baletnice, -…klaszcząc nad głową, -…na palcach, -…na siedząco, -…kiwając głową, -…jak dobre wróżki, -…jak Baba Jaga, -tańczą razem w jednym kole dzieci z symbolami: słońce, gwiazda, księżyc, serce, a w drugim kole: koniczyna, klucz, kapelusz, but). KĄCIK II : „KIM BĘDĘ?” – Dzieci losują z pojemnika przedmioty symbolizujące różne zawody. Wróżba mówi o tym jaki zawód będą wykonywały w przyszłości. Łyżka, wałek– kucharz Pędzel, farby – malarz Nożyczki, grzebień – fryzjer Długopis, zeszyt – nauczyciel Książka – pisarz Płyta, kaseta – piosenkarz But – szewc Cienie do powiek – kosmetyczka Słuchawki – lekarz Nici, centymetr krawiecki – krawiec Piłka, skakanka – sportowiec Myszka – informatyk Auto – kierowca Klucz, śrubki – mechanik Mapa – podróżnik Pieniądz – milioner Zabawa grupowa 3: „Wróżba- Mędrcy i lenie” – Na stoliku leżą dwa talerzyki. Pod jednym z nich ukryta jest książeczka, drugi jest pusty. Wróżka prosi dzieci, aby ustawiły się w dwóch rzędach. Jeden- przed talerzem z książką, drugi- pustym. Osoby, które ustawią się przed talerzem z książką- garną do wiedzy, przed pustym- lenie. KĄCIK III: „KOŁO PODRÓŻY” – na obrzeżu koła rozmieszczone są zdjęcia różnych miejsc. Dziecko wprawia w ruch butelkę, która zatrzymuje się na określonym zdjęciu. Butelka wskazuje wróżbę z miejscem najbliższej podróży. 1. Nad morze. 2. Nad jezioro 3. Do Chin. 4. Do Paryża. 5. Do Warszawy. 6. W góry. 7. Na Księżyc. 8. Do Afryki 9. Do Krakowa. 10. Do Egiptu. Zabawa grupowa 4: Talar – ustawienie w kole, ręce przed sobą, ruch naśladujący przenoszenie talara ze swojej lewej ręki do lewej ręki partnera stojącego po prawej stronie. Ruch wykonują wszystkie dzieci jednocześnie. Jedna osoba ma prawdziwego talara p. monetę. Trzeba go przekazać tak, aby szukający- stojący w kole – go nie znalazł. Wszyscy śpiewają: „Talar tu, talar tam, talar chodzi tu i tam. Jak to miło i wesoło, kiedy talar chodzi wkoło…” KĄCIK IV: „DRZEWKO SZCZĘŚCIA” Na drzewku przyklejone są losy dotyczące szczęścia w rodzinie. Po lewej będą te, które wskażą wiek zamążpójścia lub ożenku, a po prawej –wskazujące liczbę dzieci. 18, 20, 22, 25, 30, 32, 0,1,2,3,4,5,6 33, 40, 42, 45, 50, 55 Zabawa grupowa 5: Wróżba ze sznurkiem – Dzieci mają pomyśleć życzenie i wiązać supełki na sznurku. Kto najwięcej zawiąże supełków na sznurku, tego życzenie się spełni. Dzieci tak długo wiążą supełki, jak długo trwa melodia z płyty. KĄCIK V: „ZEGAR PRZYSZŁOŚCI” Wróżba polega na rzuceniu kostką. Osoba odlicza pola na planszy wg wskazań kostki (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Wróżka wyjaśnia znaczenie symbolu. Następna osoba rzuca kostką i liczy kolejne pola od miejsca ostatniej wróżby. Interpretacja symboli : paczka – otrzymasz prezent walizka – wyjedziesz w podróż skarbonka – będziesz mieć dużo pieniędzy uśmiechnięta buzia – spotka cię coś miłego serce – miłe spotkanie list – dostaniesz wiadomość od kogoś ważnego tańcząca para – czeka cię bal koniczynka – będziesz szczęśliwy przekreślona strzykawka – nie będziesz chorować deser – czeka cię słodka niespodzianka czarodziejska różdżka – spełnione marzenie sowa – będziesz mądrym człowiekiem Zabawa grupowa 6: Z rąk do rąk – materiały: mały przedmiot dla każdego dziecka (czarodziejska kula – z papieru); uczestnicy siedzą w kręgu – każdy trzyma przedmiot.; prowadząca podaje komendy: „w lewo”, „w prawo” – wtedy zgodnie z poleceniem dzieci podają swoje przedmioty; każdy uczestnik podaje przedmiot p. w prawo, jednocześnie otrzymując inny z lewej; w międzyczasie prowadząca zmienia kierunek podawania – kto się nie zorientuje i będzie miał dwa przedmioty odpada z zabawy. KĄCIK VI: „IMIONA” – Przebijanie szpileczką serca z imionami (na jednym sercu znajdują się imiona chłopców, na drugim dziewcząt). Wróżba wskaże imię przyszłej miłości. Zabawa grupowa 7: Jaki jesteś? – Wszyscy tańczą przy muzyce z płyty; gdy muzyka milknie, każdy ustawia się przy dowolnym przedmiocie położonym na talerzu w Sali (nożyce, zegarek, świeca, koperta, pieniądz, pierścionek); prowadząca omawia cechy charakteru, które wpłynęły na wybór danego przedmiotu, np.: nożyce –mało energiczny, nie łatwo ci się zdecydować zegarek – jesteś punktualny, nie lubisz ryzyka, życie uporządkowane świeca – masz szczery, otwarty charakter koperta – jesteś ciekawski, wszystko cię interesuje, wszystko pragniesz poznać dokładnie pieniądz – jesteś praktyczny, dobrze gospodarzysz swoimi pieniędzmi pierścionek – nie boisz się trudności, umiesz sobie z nimi poradzić, lubisz ryzyko KĄCIK VII: „ PŁYWAJĄCE ŚWIECE” – Uczestnik wkłada do miski dwie świece, miesza wodę i myśli o tym, czego pragnie najbardziej. Jeśli świece spotkają się lub zbliżą do siebie, to znak, że życzenie się spełni. Zabawa grupowa 8: Szczęśliwe balony – Prowadząca wyjaśnia: w tej zabawie przekonamy się , która grupa będzie w tym roku najszczęśliwsza. Dzielimy się na grupy według symboli, które wylosowaliście wcześniej; w rytm melodii odbijamy balony tak, aby jak najmniej znajdowało się w okolicy waszej grupy; najszczęśliwszą grupą zostanie ta, która nie będzie miała żadnego balonika, gdy ucichnie melodia. KĄCIK VIII: „KUBKI PRZYSZŁOŚCI”- pod kubkami ukryte są przedmioty. Osoba wskazuje dowolny kubek. Wróżka odczytuje co ją czeka w przyszłości. Obrączka- małżeństwo Pierścionek- zaręczyny Różaniec- zakonnica/ksiądz Pusty kubek- staropanieństwo/kawalerstwo Zabawa grupowa 9: Iskierka przyjaźni – dzieci stają w kręgu; podają sobie ręce; prowadzący mówi: „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk” – po tych słowach przekazuje impuls uściskiem prawej dłoni dziecku stojącemu po prawej stronie, ten podaje impuls następnemu itd. Zakończenie Wróżki wręczają przybyłym koleżankom i kolegom gałązki wiśni, które jeśli zakwitną na Boże Narodzenie, to oznacza spełnienie życzeń oraz drobne upominki („radosne wiedźmy”). Na zakończenie zajęć dzieci oceniają spotkanie przyklejając gwiazdkę z uśmiechniętą, bądź smutną buzią na „Kluczu” z kartonu -ewaluacja. Zaproszenie wszystkich uczestników spotkania na poczęstunek przygotowany pod kierunkiem p. B. Tomkiewicz we współpracy z Radą Rodziców. Pożegnanie Opracowała: Ewa Cioban Wyświetleń: 470
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |