Katalog

Marta Górska-Zielonka, 2014-07-23
Otmuchów

Język angielski, Sprawozdania

Sprawizdanie z PRZ nauczyciela dyplomowanego.

- n +

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela języka angielskiego ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego
Celem sporządzonego sprawozdania jest przedstawienie realizacji zadań wyznaczonych na okres stażu w planie rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego. Staż rozpoczęłam od zapoznania się z procedurami awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego oraz przepisami prawa oświatowego. Systematycznie pogłębiałam wiedzę poprzez analizę następujących dokumentów :
 Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 roku
 Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty
 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 listopada2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Zmiany w prawie oświatowym starałam się śledzić na bieżąco na różnych stronach internetowych , m.in. www.men.gov.pl
Jestem nauczycielem języka angielskiego, zatrudnionym w Zespole Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie od 2009 r. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593) oraz z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 16 listopada 2007 r. Nr 214, poz. 1580), dnia 1 września 2011 r. rozpoczęłam staż na nauczyciela dyplomowanego. Staż trwał dwa lata i dziewięć miesięcy.
Zawód nauczyciela wykonuję od 13 lat. Okres ten umożliwił mi udoskonalenie warsztatu pedagogicznego i wychowawczego. Zgromadzone doświadczenie, poparte wiedzą uzyskaną na studiach i wciąż uzupełnianą, pozwala mi wykonywać zawód nauczyciela – wychowawcy, zgodnie z wymaganiami narzuconymi przez przepisy prawne i wymagania stawiane przez system edukacyjny, dyrektora szkoły, uczniów i ich rodziców.
Staż na stopień nauczyciela dyplomowanego rozpoczęłam w Zespole Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie dnia 1 września 2011 roku. Zgodnie z Rozporządzeniem MENiS z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, opracowałam własny plan rozwoju , który został pozytywnie zaopiniowany przez Dyrektora Szkoły.
Konstruując plan rozwoju zawodowego uwzględniłam w nim zarówno specyfikę i potrzeby szkoły, wyznaczyłam cele i kierunki aktywności zawodowej w okresie stażu, oraz problematykę dydaktyczną i opiekuńczo – wychowawczą, do czego zobowiązuje mnie jako nauczyciela ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (według art. 6 tej ustawy nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz z podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą: wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego. Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów) oraz ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, która również precyzuje obowiązki zawodowe nauczyciela. Art. 4 tej ustawy informuje, że „nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną o obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.”
Tworząc plan rozwoju zawodowego opierałam się na założeniach planu pracy szkoły, planu wychowawczego oraz potrzebach i oczekiwaniach uczniów, rodziców, jak również grona pedagogicznego. W planie rozwoju uwzględniłam także mój czynny udział w wydarzeniach szkoły i jej promowanie, jak również wzbogacenie warsztatu i metod pracy, nabywanie nowych umiejętności, wspomaganie ucznia słabego i zdolnego, aktywny udział w pracy zespołu językowego. Starałam się również nie pomijać moich zainteresowań i dotychczasowych osiągnięć. W trakcie trwania stażu realizowane zadania, nakreślone w planie rozwoju zawodowego ulegały mniejszym lub większym modyfikacjom z uwagi na pojawianie się nowych, innych zadań wynikających z bieżących potrzeb szkoły, a trudnych do przewidzenia z niemalże trzyletnim wyprzedzeniem.
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju napisałam zgodnie z wymaganiami zawartymi w rozporządzeniu dotyczącym uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 roku Nr 260, poz. 2593) i ze zmianami z dnia 14 listopada 2007 roku (Dz. U. z 2007 roku Nr 214, poz. 1580).
Sprawozdanie z realizacji zadań określonych na okres stażu i ich efekty przedstawiam w obszarze poszczególnych wymagań.












§ 8 ust. 2 pkt 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrażania działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienia jakości pracy szkoły.


Spis treści:

1. Udział w wewnątrzszkolnych oraz zewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli.
2. Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, dydaktyki oraz metodyki przedmiotu.
3. Wzbogacanie warsztatu pracy.
4. Organizowanie i przeprowadzanie szkolnych konkursów i olimpiad na szczeblu
Szkolnym.
5. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb
wychowawczych uczniów.
6. Pełnienie funkcji wychowawcy wspomagającego klasy oraz współpraca z
nauczycielami realizującymi proces dydaktyczno – wychowawczy.






Udział w wewnątrzszkolnych oraz prowadzonych poza szkołą formach doskonalenia zawodowego nauczycieli

W trakcie trwania mojego stażu stale pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności uczestnicząc w różnych formach zarówno wewnątrzszkolnego, jak i zewnątrzszkolnego kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
 Szkolenie pt: „Budowanie autorytetu nauczyciela”, M. Świst, Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Wrocław . (2010r.)

 Szkolenie pt. "Elementy psychologii społecznej w edukacji". (05.X.2010r.)

 Szkolenie dotyczące „Profilaktyki narkomanii i uzależnienia środkami Psychoaktywnymi” prowadzone przez Krakowski Ośrodek Programów Profilaktycznych.(01.XII.2010r.)

 Zorganizowanie w ramach WDN szkolenia dla nauczycieli pt. ”Wypalenie zawodowe” (X.2010r.)

 Zorganizowanie warsztatów dla nauczycieli naszej szkoły z udziałem p. Anny Gawdyn z RCRE z Opola, w wymiarze 8 godzin, pt .”Twórczy nauczyciel i twórczy uczeń”. (XI.2011r.)

 Nowe technologie na usługach edukacji - uczestnictwo w prelekcji dr J. Trawka nt. " Jakie są oczekiwania wobec nauczyciela przyszłości?" (08.III.2011r.)

 Szkolenie pt: "Organizowanie i udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w świetle nowych regulacji prawnych" (15.XI.2011r.)

 Warsztaty pt: "Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami". (03.XII.2013)

 Ukończenie kursu doskonalenia zawodowego dla nauczycieli w ramach WDN pt. „Uczeń z zaburzeniami łączonymi”. Tematyką szkolenia było:
* objawy ADHD + terapia ADHD,
* poznawanie i wspieranie ucznia z trudnościami w nauce,
* Zespół Asbergera, jego leczenie i terapia,
* zaburzenia lękowe uogólnione, terapia,
* zaburzenia obsesyjno – lękowe, terapia,
* depresja dwubiegunowa, terapia,
* zaburzenia opozycyjno – buntownicze, terapia,
* epilepsja- sposób postepowania w trakcie ataku padaczki.
Szkolenie prowadzone przez p. Beatę Borecką Sierpinę, (20.XI.2012r.)

 Szkolenie pt. "E-szkoła- szkołą ku przyszłości". ( w trakcie stażu)

 Szkolenie pt. "Opolska e-szkoła szkołą ku przyszłości" . (kilkakrotnie w trakcie stażu)

 Szkolenie "Zasoby dydaktyczne e-szkoły" p. Witold Rudolf – koordynator projektu e-szkoła (13.III.2013r.)

 Szkolenie dotyczące „Organizowania i przebiegu egzaminów maturalnych”. (22.IV.2013r.)

 Szkolenie pracowników w zakresie „Postępowania w przypadku zaistnienia wypadku w którym zostanie poszkodowany uczeń/uczniowie”. (30.XII.2013r.)

 Szkolenie " Konstruowanie, modyfikowanie i ewaluacja nauczycielskich przedmiotowych programów nauczania”. (22.X.2013r.)

 "Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami " prowadzone przez p. pedagog szkoły p. mgr Agnieszkę Nawrocką . (03.XII.2013r.)

 Szkolenie zespołów przedmiotowych i zespołów nadzorujących przebieg egzaminu maturalnego w maju 2014. (15.IV.2014r.)

 Szkolenie dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych pt “Leading the Way in Digital Education”. New Challenges in 2011/2012. (EGIS, IV.2011r.)

 Konferencja metodyczna dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych pt “Testing Times: Coping with Exam Stress.”(EGIS, VIII.2012r.)

 Seminarium dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych pt “English Gets Real” (EGIS, IX.2013r.)

 Konferencja metodyczna dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych pt “Effective grammar teaching. Inspiring ways of teaching grammar for matura 2015 and beyond.”(EGIS, III.2014r.)

 Szkolenie dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych pt “ Zadania, które same się sprawdzają, czyli do czego nauczycielowi języka angielskiego przyda się platforma edukacyjna.” (OUP, IX.2011r.)

 Szkolenie dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych pt: „Ustny egzamin maturalny 2012”(OUP, VIII.2011r.)

 Szkolenie dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych pt: „Matura 2015. Wszystko o zmianie”.(OUP, 27.VIII.2013r.)


 Warsztaty metodyczne dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych pt: „Effective Classroom Communication” . (Pearson) (29.XI.2013r.)
W trakcie szkolenia omówiono następujące zagadnienia:
* czy naturalna komunikacja jest w ogóle możliwa w klasie,
* jak odtworzyć kontekst języka naturalnego w klasie,
* jak wyposażyć uczniów w narzędzia do wykonywania zadań komunikacyjnych
efektywnie.

 Konferencja metodyczna dla nauczycieli gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
pt: “ Diagnoza szkolna. Klucz do sukcesu”. (Pearson, 24.I.2014r.)
W trakcie sesji omówiono następujące zagadnienia:
* metody rzeczywistej indywidualizacji nauczania poprzez programy naprawcze,
* praktyczne sposoby kontrolowania realizacji Podstawy Programowej,
* narzędzia monitorujące stopień przygotowania do egzaminów.

 Sesja dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych pt. „Praktyczne przygotowanie do MATURY 2015”. (Pearson, 24.I.2014r.)

 Kurs Direct Method zorganizowany przez Wydawnictwo DEEP we Wrocławiu. (31.X.2013r.) Celem te metody jest nauczanie komunikacji w języku obcym, częściowo poprzez myślenie w tym języku i nie używanie języka ojczystego. Celem jest także nauczanie uczniów posługiwania się językiem obcym w sposób spontaniczny poprzez stosowanie realiów lub gestykulacji, pantomimy w celu wytworzenia związku pomiędzy ideami i koncepcjami, a stosownym językiem.

 Szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów egzaminu z języka angielskiego w gimnazjum organizowany przez Okręgowa Komisję Egzaminacyjną we Wrocławiu. (grudzień 2013)
Efekty: Poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego nabyłam i wykorzystałam nowe wiadomości i umiejętności w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Dzięki uczestnictwu w w/w szkoleniach mogłam udoskonalić swoje metody pracy, wzbogacić swój warsztat pracy, rozwinąć się intelektualnie i zawodowo poprzez poszerzenie swoich horyzontów, wiedzy i umiejętności. Dzięki uczestnictwu w kursach i szkoleniach nabyłam umiejętności przygotowywania środków i pomocy dydaktycznych. Poprzez udział w szkoleniach udoskonaliłam swój warsztat pracy w kwestii przygotowania uczniów do nowego egzaminu maturalnego 2015 z języka angielskiego, a także pogłębiłam wiedzę w zakresie oceny sytuacji stwarzających zagrożenie życia lub zdrowia oraz niesienia pierwszej pomocy przedmedycznej. Udział w wyżej wymienionych przeze mnie formach doskonalenia zawodowego i dokształcania się pozwoliły mi na wydajniejszą pracę dydaktyczną na lekcjach języka angielskiego. Uzyskane kwalifikacje pozwalają mi wykorzystywać zdobyte wiadomości w praktyce szkolnej. Stosowanie metod aktywizujących na swoich lekcjach oraz stosowanie środków technicznych i technologii XXI wieku zaprocentowały lepszymi wynikami uczniów w nauce języka. Technika komputerowa pozwoliła mi urozmaicać zajęcia lekcyjne i sprawniej sprawdzać wiedzę i umiejętności uczniów. Podniosłam efektywność własnej pracy poprzez modyfikację działań, doskonaliłam umiejętności współpracy z uczniem zdolnym a także potrafiłam udzielić kompetentnej pomocy uczniom mającym trudności natury wychowawczej czy dydaktycznej. Wymienione powyżej podejmowane przeze mnie działania i czynności oraz formy ich realizacji w wystarczającym stopniu potwierdzają moją umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, oraz oceniania i dokonywania zmian w tych działaniach. Wszystko to przyczyniło się do podniesienia jakości mojej pracy i pracy szkoły.
Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, dydaktyki oraz metodyki przedmiotu.

W trakcie stażu poprzez samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej i czasopism doskonaliłam warsztat i metody pracy pedagogicznej, dokonywałam ewaluacji własnych działań i wprowadzałam stosowne korekty.
Przez cały okres stażu starałam się pogłębić. swoja wiedze i umiejętności poprzez lekturę dotycząca różnorodnych zagadnień z dziedziny zarówno psychologii, pedagogiki, a także odnoszących się do dydaktyki i metodyki nauczania języka angielskiego, aby dogłębniej zrozumieć problemy pojawiające się w pracy z uczniem. Mając na uwadze, że przeszkody w nauce mogą mieć podłoże psychologiczne (blokady emocjonalne, dysfunkcje, wrodzona nieśmiałość, niskie poczucie własnej wartości, brak motywacji, brak bezpieczeństwa, niezapewnione potrzeby bytowe) przeczytałam wiele publikacji z internetu dotyczących takich problemów jak dysleksja, anoreksja i fobia szkolna oraz z dziedziny języka angielskiego – porady metodyczne zawarte na stronach internetowych wydawnictw językowych i stronach promujących naukę języka angielskiego.
Własny warsztat i metody pracy pogłębiałam poprzez:
 czytanie czasopism metodycznych i literatury fachowej takiej jak: „The Teacher”, „English Teaching Professional”, „Modern English Teacher”, „ESL Magazine”, „Metodyka nauczania języków obcych”, „Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie”, „Mapy twoich myśli”, Serie publikacji „One są wśród nas” dotyczące między innymi: dziecko z ADHD , dziecko z zaburzeniami tikowymi, dziecko z zaburzeniami lękowymi, dziecko z zaburzeniami psychotycznymi, dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera
 zapoznanie się z publikacjami na portalach edukacyjnych i innych stronach internetowych m.in. http://www.publikacje.edu.pl, http://www.britishcouncil.pl, http://voanews.com/english, http://www.edunews.pl, www.longman.com.pl, www.englishclub.com, www.angielski.com


Efekty: Działania te ułatwiły mi właściwą realizację programów nauczania, przygotowanie uczniów do egzaminów maturalnych oraz poszerzyły moją wiedzę, która zainspirowała mnie do modyfikowania form i metod pracy. Dzięki lekturze doskonaliłam oddziaływania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, co w konsekwencji wpływało na efekty mojej pracy, a tym samym na podnoszenie jakości pracy szkoły.
Wzbogacanie warsztatu pracy.
Przez cały okres stażu organizowałam i wzbogacałam swój własny warsztat pracy tworząc, dzięki współpracy z wydawnictwami językowymi, biblioteczkę anglisty, w której znajdują się nie tylko pomoce naukowe w formie podręczników do nauki i pogłębiania wiedzy z zakresu wszystkich pięciu umiejętności językowych tj. gramatyki, pisania, rozumienia tekstów czytanych, słuchanych i mówienia, ale również pozyskałam książeczki z serii Classical Readers, Penguin Readers z audio CD oraz Oxford Bookworms na różnych poziomach zaawansowania. Podręczniki z zakresu gramatyki czy też słownictwa bardzo często wykorzystywane są przeze mnie na lekcjach języka angielskiego jako materiał uzupełniający, wprowadzający dodatkowa porcję ćwiczeń gramatyczno – leksykalnych, mających na celu udoskonalanie i utrwalanie przerabianego zakresu materiału. Większość uczniów bardzo chętnie wykonuje dodatkowe ćwiczenia, gdyż dzięki nim uzyskują wyższe wyniki ze sprawdzianów i testów. Uczniom chcącym poszerzyć wiedzę z danego zakresu materiału systematycznie kseruje i dostarczam, korzystając z zasobów biblioteczki, szereg dodatkowych ćwiczeń wykraczających poza podstawę programową, a następnie sprawdzam ich wykonanie po czym wspólnie analizujemy i omawiamy ewentualne niejasności korygując popełnione błędy. Natomiast lektury z serii Penguin, Readers oraz Bookworms bardzo często i chętnie wypożyczane są przez uczniów chcących udoskonalać swoje kompetencje we wszystkich obszarach językowych. Uczniowie Ci po przeczytaniu każdej lektury piszą jej streszczenie i wysyłają na moja skrzynkę mailowa. Następnie raz lub dwa razy w semestrze dokonują ustnego streszczenia wybranej lektury. Uczniowie wykonujący dodatkową prace otrzymują dodatkowe bardzo dobre oceny, uzyskują lepsze wyniki w nauce, a tym samym są motywowani do podejmowania kolejnych kroków w celu doskonalenia dalszych umiejętności językowych.
W trakcie trwania stażu poczyniłam wiele starań, które doprowadziły do przeprowadzenia generalnego remontu pracowni językowej, nad którą sprawuję opiekę. Wygląd i wystrój pracowni oraz jej wyposażenie mają bowiem duży wpływ na samopoczucie uczniów oraz atmosferę w niej panującą w trakcie zajęć lekcyjnych.

W trakcie prowadzonych zajęć stosowałam różne techniki przekazywania wiedzy z zakresu języka angielskiego dostosowując tym samym przekazywane wiadomości do możliwości intelektualnych uczniów, uwzględniałam naturalne zdolności psychofizyczne młodzieży. Preferowałam pracę w grupach lub w parach, wykorzystując również pracę indywidualną . Pod uwagę brałam zróżnicowanie poziomu i tempa pracy poszczególnych uczniów poprzez urozmaicanie form pracy, gdyż uczniowie wykonują prace w szybszym tempie, w związku z czym konieczna staje się większa indywidualizacja pracy (w odniesieniu do tempa i treści programowych). Ze względu na to, iż aktywizacja uczniów na lekcjach języka obcego jest niezwykle ważnym elementem służącym rozwijaniu aktywności językowej, stosowałam bardzo różne techniki nauczania. Do najczęściej stosowanych przeze mnie technik należały:
• techniki kontrolowane (rozgrzewka językowa, tłumaczenie, dyktando, testy),
• techniki półkontrolowane (krótkie opowiadanie, pytanie - odpowiedź),
• techniki niekontrolowane (odgrywanie ról i dialogów),
• techniki kreatywnego pisania (opowiadanie, odgrywanie ról, tłumaczenie, pisanie tekstów)
• technik audiowizualnych (praca z filmem na lekcji)

Doskonalenie warsztatu pracy poległo również na wzbogacaniu go poprzez poszerzanie inwentarza stosowanych metod. Dlatego też postanowiłam, obok stosowanych przeze mnie tradycyjnych metod pracy, wdrażać metody aktywizujące. Najczęściej stosowane przeze mnie na moich zajęciach metody aktywizujące to:
• burza mózgów
• praca projektowa
• kolaż
• niedokończone zdania
• drama
• pisanie
• muzyka i piosenka
• lekcje z filmem
• lista pytań
• śnieżna kula
• Graffiti
Dość często na zajęciach stosowałam gry i zabawy językowe. Były one oczywiście dostosowane do poziomu uczniów i stopnia opanowania słownictwa. Do najczęściej stosowanych zabaw należały m. in. wąż językowy, worki wyrazowe, pantomima, układanie zdań z rozsypanki, domino, dobieranie par, gra "Memory", itp. Zabawy i gry cieszyły się dużym uznaniem wśród uczniów, którzy uczyli się i utrwalali materiał niejako mimochodem. Wykorzystanie tego typu ćwiczeń wymagało jednak odpowiedniej dyscypliny w klasie i odpowiedniej aktywizacji wszystkich uczniów. Odpowiednie formy pracy i ich właściwy dobór w zależności od specyfiki zespołu klasowego gwarantowały mi udaną i urozmaiconą lekcję.
W swej pracy starałam się również rozpoznawać na bieżąco indywidualne potrzeby ucznia poprzez własną obserwację lub analizę opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, a następnie wdrażać rozwiązania adekwatne do danego problemu edukacyjnego.
Aby zaspokoić potrzeby edukacyjne uczniów, jakie diagnozowałam w swojej pracy, indywidualizowałam swój warsztat pracy poprzez podejmowanie następujących czynności:
 Stosowałam oddzielne ćwiczenia dla uczniów zdolnych, którzy mogli w czasie lekcji szkolnych efektywniej rozwijać swe umiejętności językowe i zgłębiać zagadnienia gramatyczne i leksykalne wychodzące poza zakres programu nauczania języka angielskiego w szkole ponadgimnazjalnej.
 Wdrażałam indywidualne zasady pracy z uczniami dyslektycznymi oraz mającymi trudności w nauce. Zastosowane przeze mnie modyfikacje, ogólnie rzecz ujmując, dotyczyły głównie form sprawdzania i oceniania wiedzy, a nie treści i miały na celu uniknięcie karania uczniów za błędy i niedociągnięcia wynikające z występujących u nich dysfunkcji. Poprzez swe poczynania realizowałam zalecenie o dostosowywaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych edukacyjnych. W efekcie zastosowanych metod i form pracy oraz modyfikacji w sposobie oceniania tych uczniów, uczniowie ci stali się aktywniejsi, z ochotą podchodzili do nauki języka, zaczęli wierzyć w swe możliwości pomimo istniejących dysfunkcji utrudniających naukę języka, a co najważniejsze i najbardziej wymierne, ich oceny uległy znacznej poprawie.

Efekty: Wszystkie powyższe działania ułatwiły mi właściwą realizację programów nauczania, przygotowanie uczniów do egzaminów maturalnych oraz poszerzyły moją wiedzę, która zainspirowała mnie do modyfikowania form i metod pracy. Dzięki lekturze doskonaliłam oddziaływania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
Podjęte działania wpłynęły na umiejętną organizację i doskonalenie własnego warsztatu pracy, opracowanie odpowiednich narzędzi do diagnozowania wiedzy i umiejętności uczniów, badania przyrostu ich umiejętności oraz ich aktywizowania. Wszystkie powyżej przedstawione działania wpłynęły w konsekwencji na efekty mojej pracy, wyniki edukacyjne uczniów a tym samym podniosły jakość pracy szkoły.

Organizowanie i przeprowadzanie szkolnych konkursów i olimpiad na szczeblu szkolnym.

Aby wzbogacić swój warsztat pracy nauczyciela podejmowałam dodatkowe działania przy współpracy z innymi nauczycielami takie jak organizacja wewnątrzszkolnych konkursów:

 W związku z wprowadzonymi zmianami dot. egzaminów maturalnych z języka angielskiego, wspólnie z Panią Bożeną Lorek zorganizowałam konkurs pt. „Nowa matura ustna bez barier” dla uczniów naszej szkoły w 2012 roku. Zasadami konkursu było przygotowanie i nakręcenie przez grupy uczniów filmików, w formie multimedialnej, prezentujących scenki z matury ustnej z uwzględnieniem zapowiedzianych zmian. Konkurs ten miał na celu wdrożenie uczniów w nowe zasady ustnego egzaminu maturalnego, pokonanie barier w prezentowaniu umiejętności językowych, oraz pokonanie stresu towarzyszącego uczniom w trakcie ustnych egzaminów maturalnych. Uczniowie prezentując swoje umiejętności pokonywali własną nieśmiałość, nabywali nowe doświadczenia. Po obejrzeniu wszystkich prezentacji multimedialnych, zgodnie z opracowanym wcześniej regulaminem konkursu, wszystkie zaprezentowane scenki zostały wspólnie z uczniami omówione, nieprawidłowości skorygowane, a uczniowie najlepszych prac zostali nagrodzeni. Nagrody zostały prze nas wcześniej pozyskane dzięki współpracy z wydawnictwami językowymi.

 Kierując się dobrem ucznia i chęcią podniesienia jakości jego pracy wraz z kilkoma innymi nauczycielami języka angielskiego zorganizowaliśmy konkurs pt. „Matura z języka angielskiego bez barier”, który skierowany był do wszystkich uczniów klas maturalnych chcących sprawdzić swoje nabyte dotychczas umiejętności językowe oraz zwiększyć efektywność przyswajalności wiedzy w dalszym procesie uczenia się języka angielskiego. Konkurs ten trwał cały rok szkolny. Podczas tego okresu, uczniowie chętni do wzięcia w nim udziału mieli za zadanie uczęszczać na dodatkowe zajęcia poświęcone poszczególnym zadaniom maturalnym i szlifować swoje umiejętności. Na koniec roku szkolnego nastąpiło podsumowanie wyników zebranych od wszystkich nauczycieli i wybranie ucznia, który osiągnął największe postępy w ciągu całego roku- warunkiem kwalifikacyjnym było uczestnictwo ucznia we wszystkich zajęciach przygotowujących do matury z języka angielskiego przynajmniej w 80%.

 W 2014 roku byłam organizatorem i opiekunem szkolnym ogólnopolskiego konkursu języka angielskiego „Fox”, którego celem było zmotywowanie uczniów do pogłębiania wiedzy z języka angielskiego poprzez udział w teście, do rozwiązania którego potrzebna jest odpowiednia dla danej grupy wiekowej, a tym samym kategorii wiekowej wiedza gramatyczna, słownikowa, kulturoznawcza oraz ze znajomości treści zadanej lektury. W związku z tym wszyscy uczniowie biorący udział w konkursie otrzymali ode mnie drogą elektroniczną w formie multimedialnej lektury i materiały pomocnicze w celu przygotowania się do udziału w konkursie. Przygotowując moich uczniów do konkursu, przed jego rozpoczęciem, omówiłam z nimi treść zadanych lektur oraz inne zagadnienia konkursowe.

Efekty: Organizując konkursy zapewniałam uczniom wszechstronny rozwój intelektualny, rozwijałam zainteresowania językiem angielskim, wdrażałam do aktywnego uczestnictwa w życiu szkolnym. Uczniowie bardzo chętnie angażowali się w ten rodzaj aktywności rozwijając wyobraźnię i sferę emocjonalną, ćwicząc umiejętności życia i współpracy w grupie. W każdym swoim działaniu kierowałam się dobrem ucznia i dobrem szkoły.


Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspakajania potrzeb wychowawczych uczniów.

Ten rodzaj doskonalenia pracy własnej zawsze sprawiał mi największą satysfakcję, gdyż refleksyjność i autoanaliza to cechy nieobce mojej osobowości, w pracy nauczyciela będące wielkimi sprzymierzeńcami. Swoją wiedzę na temat problemów dzisiejszej młodzieży, sposobów niesienia pomocy i wypracowywania metod dobrej komunikacji z uczniami czerpałam i wciąż czerpię głównie z doświadczenia swojego, z rozmów z wychowawcami klas, uczniami i ich rodzicami oraz samodzielnemu studiowaniu literatury pedagogiczno-psycholigicznej. W trakcie trwania stażu przestudiowałam kilka pozycji literatury z dziedziny psychologii, pedagogiki i dydaktyki. Systematyczne studiowanie literatury psychologiczno-pedagogicznej oraz dydaktycznej miało wpływ na poszerzenie moich wiadomości w tych dziedzinach, poznanie fachowej terminologii oraz metod pracy z uczniami, zarówno w sferze wychowawczej jak i dydaktycznej. W zakresie literatury przestudiowałam następujące pozycje:
• J. Robertson „Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie”,
• M. Bogdanowicz „Uczeń z dysleksją w szkole”,
• T. Buzan „Mapy twoich myśli”,
• B. Winczury „Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju”,
• M. Witkoś „Szkolne problemy uczniów. Spojrzenie psychologa praktyka”
• Serie publikacji „One są wśród nas” dotyczące między innymi:
• dziecko z ADHD
• dziecko z zaburzeniami tikowymi
• dziecko z zaburzeniami lękowymi
• dziecko z zaburzeniami psychotycznymi
• dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera

Efekty: Dzięki utrwalaniu i zdobywaniu nowej wiedzy ze znajomości wykładanego przedmiotu oraz psychologicznej, pedagogicznej i metodycznej mój warsztat pracy umożliwia mi sprostanie wymaganiom szkoły i uczniów, z którymi pracuję. Uwzględniając specyfikę placówki, w której pracuję, przychylam się do stwierdzenia, że głębsza znajomość psychiki dziecka, jego problemów i sposobów radzenia sobie z nimi, są nie tylko przydatnym, ale wręcz niezbędnym narzędziem w codziennej pracy nauczyciela. Dlatego niezależnie od ukończonego stażu zamierzam szczególnie kontynuować pogłębianie znajomości psychologii skupionej na wieku dojrzewania i związanymi z tym trudnościami. Pogłębiana przeze mnie wiedza pozwala mi zauważać niepokojące sygnały wysyłane przez uczniów, nawet wtedy kiedy oni sami z różnych względów nie chcieli lub się bali prosić o pomoc osobę dorosłą.

Pełnienie funkcji wychowawcy wspomagającego klasy oraz współpraca z nauczycielami realizującymi proces dydaktyczno wychowawczy.

W okresie stażu nie została przydzielona mi funkcja wychowawcy klasy, natomiast przez cały ten okres pełniłam funkcję wychowawcy wspomagającego. Funkcję opiekuńczo wychowawczą sprawowałam nie tylko jako wychowawca wspomagający ale również jako nauczyciel przedmiotu dbając na co dzień i troszcząc się o emocjonalny i społeczny rozwój uczniów oraz ich bezpieczeństwo zarówno na zajęciach lekcyjnych, jak i podczas sprawowanych dyżurów śródlekcyjnych. W trakcie zajęć lekcyjnych stale pracowałam nad budowaniem w każdej klasie atmosfery bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania ograniczając i zapobiegając wszystkim negatywnym zjawiskom w klasach. Działania moje obejmowały aktywny udział w zebraniach i spotkaniach indywidualnych z rodzicami oraz uczniami. Zgodnie z harmonogramem uczestniczyłam w konsultacjach zorganizowanych dla rodziców uczniów, na których to szczegółowo przedstawiałam rodzicom i omawiałam sytuacje ucznia (syna, córki) z uwzględnieniem potencjalnych przyczyn danej sytuacji oraz wskazań do dalszej pracy nad ewentualnym poprawieniem wyników w nauce. Dbałam o to aby spotkania z rodzicami moich uczniów przebiegały w atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia. Zachęcałam moich uczniów do brania udziału w imprezach i uroczystościach szkolnych (konkursy, apele, projekty) oraz do podejmowania działań na rzecz promowania szkoły (działalność w samorządzie szkolnym).
Ściśle współpracowałam z pedagogiem szkolnym oraz z innymi nauczycielami – wychowawcami wspólnie analizując sytuację rodzinną wychowanków w poszukiwaniu przyczyn powstawania ich trudności wychowawczych i dydaktycznych oraz ich rozwiązań.
Funkcję opiekuńczo wychowawczą sprawowałam również podczas organizowanych rajdów dla klas pierwszych, imprez i uroczystości szkolnych, wyjść uczniów do kina i teatru a także podczas rekolekcji. Funkcje opiekuna pełniłam również podczas wyjazdu z uczniami do Opola w ramach realizowanego przeze mnie projektu „ Sieć współpracy na rzecz nowoczesnej szkoły zawodowej”, w celu uczestnictwa w seminarium dot. „Planowania kariery zawodowej”. Przygotowując uczniów do udziału w koncercie charytatywnym piosenki angielskiej na rzecz dzieci z domu dziecka w Jasienicy Górnej byłam jednocześnie jego organizatorem, jak i opiekunem całej grupy.

Efekty: Efektem podejmowanych przeze mnie działań opiekuńczo wychowawczych jest kształtowanie w uczniach umiejętności rozumnego podejmowania decyzji i przeciwstawiania się niepożądanym społecznie zachowaniom innych osób, wdrażanie wychowanków do ciągłego analizowania własnego postepowania i trafnego wyciągania wniosków oraz kształtowanie u młodzieży odpowiedzialności za siebie i innych. Istotnym efektem moich działań jest rozbudzanie w młodzieży uczucia empatii w stosunku do innych ludzi i ich trudnych sytuacji życiowych.










§ 8 ust. 2 pkt. 2

Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.


Spis treści:
1. Wykorzystanie technik komputerowych oraz Internetu jako źródła wiedzy metodycznej w pracy dydaktyczno – wychowawczej.
2. Zamieszczenie publikacji w Internecie.
3. Wykorzystanie Internetu i technologii komputerowej jako źródła ciekawych ćwiczeń w pracy z uczniami.
4. Tworzenie narzędzi do pomiaru jakości nauczania języka angielskiego i organizacja własnego warsztatu pracy z wykorzystaniem technologii komputerowej.
5. Udział w kursach komputerowych i zdobycie certyfikatu ECDL.










Wykorzystanie technik komputerowych oraz Internetu jako źródła wiedzy metodycznej w pracy dydaktyczno –wychowawczej.
Jednym z ważniejszych elementów działalności dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela jest porozumiewanie się – komunikacja, za pomocą współczesnych środków, urządzeń technicznych i mediów. Współczesne komunikowanie za pośrednictwem mediów (komputera i innych) wymaga od nauczyciela znajomości zaawansowanych technologii informatycznych, które następnie nauczyciel wykorzystuje w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Systematycznie śledzę informacje związane ze szkołą, jako instytucją oraz z prawem oświatowym korzystając z następujących stron internetowych: www.menis.pl, www.men.waw.pl/oswiata/awans, www.wsip.com.pl , www.oke.wroclaw.pl, Szczególnie w ostatnim czasie, kiedy w ramach stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego najpierw konstruowałam plan rozwoju zawodowego, potem realizowałam kolejne jego etapy. Przeglądałam też uważnie publikacje innych nauczycieli zamieszczane na popularnych stronach internetowych, takich jak: www.eduinfo.pl, www.profesor.pl, czy www.scholaris.pl. Czasami korzystam z publikowanych tam materiałów. Mam na myśli ciekawe artykuły prezentujące różne aspekty codzienności szkolnej. Przy pomocy poczty elektronicznej współpracuję z innymi nauczycielami na gruncie wymiany pomysłów i doświadczeń.
Wiedzę na temat awansu zawodowego nauczycieli uzyskiwałam korzystając z serwisów internetowych poświęconych wyłącznie kwestiom z nim związanym, takich jak np. www.awansnet.republika.pl, www.menis.pl, www.men.waw.pl/oswiata/awans, www.awans.oświata.org.pl, www.interedu.republika.pl itp. Przepisy i akty prawa oświatowego, w tym te regulujące system awansu, poznawałam i aktualizowałam również poprzez Internet i w/w serwisy.
Korzystając z komputera prowadziłam całą dokumentację związaną z awansem zawodowym. W procesie dokumentowania realizacji stażu korzystałam z rad ekspertów odpowiadających online na pytania użytkowników portalu www.publikacje.menis.pl z dziedziny awansu zawodowego nauczycieli, oraz konsultowałam się z innymi nauczycielami odbywającymi staż poprzez fora internetowe dostępne na stronach internetowych takich jak: www.profesor.pl, oraz www.publikacje.menis.pl.
Efekty: Stałym narzędziem mojej pracy jest komputer. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej jest bogatym sposobem wspierania procesów edukacyjno - wychowawczych. W trakcie trwania stażu jak i wcześniej starałam się maksymalnie wykorzystać i doskonalić umiejętność stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, która pomagała mi w podniesieniu poziomu swojej pracy, a także w doskonaleniu i podwyższaniu jakości pracy szkoły.
Zamieszczenie publikacji w Internecie
Opublikowałam swój Plan Rozwoju Zawodowego w serwisie edukacyjnym www.profesor.pl Po zakończeniu stażu 31.05.2014 r przekazałam do opublikowania moje sprawozdanie z realizacji zadań ujętych w Planie Rozwoju Zawodowego również na tym samym portalu internetowym. Ponadto w czasie trwania stażu przekazałam do publikacji konspekty lekcyjne, które zostały opublikowane w portalu internetowym www.anglisci.pl . Opublikowane konspekty dotyczyły następującej tematyki: „Oral Matura Practice – Picture Description” oraz „Landscapes”.
Efekty: Uważam, że udostępnione przeze mnie materiały mogą być szczególnie przydatne nauczycielom młodszym stażem. Natomiast pozostali mogą dokonać porównań tworząc własne opracowania.
Wykorzystanie Internetu i technologii komputerowej jako źródła ciekawych ćwiczeń w pracy z uczniami.
Komputer bardzo często towarzyszy mi na lekcjach języka angielskiego. Staram się uatrakcyjnić zajęcia poprzez wykorzystywanie stworzonej bazy linków do ulubionych edukacyjnych stron internetowych. Staram się pogłębiać wiedzę językową poprzez stosowanie oraz wykazywanie się umiejętnościami z TI na zajęciach języka angielskiego. Przeprowadziłam lekcje z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i Internetu w celu przybliżenia uczniom zasad i możliwości korzystania z dobrodziejstwa Internetu , doskonalenia umiejętności językowych a jednocześnie nabywania wiedzy o kulturze innych krajów.
W czasie stażu zachęcałam uczniów do nauki przy pomocy ćwiczeń interaktywnych oferowanych na stronach wydawnictw oraz do korzystania z płyt CD dołączonych do podręcznika. Płyty te wykorzystywałam również w trakcie zajęć, zwłaszcza w czasie lekcji powtórzeniowych. Wykresy, rebusy, krzyżówki były bardzo atrakcyjną formą nauki. Zachęcałam również uczniów do wykorzystywania komputera w celu przygotowywania materiałów na zajęcia, prac domowych, w pracy metodą projektu.
W ramach prowadzonego projektu „Sieć współpracy na rzecz nowoczesnej szkoły zawodowej” prowadziłam z uczniami zajęcia podczas których pracowałam z nimi metodą projektu korzystając z zasobów Internetu. W prowadzonym projekcie część zajęć miała również formę zajęć e-lerningowych z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi ICT rozwijających u uczniów kompetencje kluczowe.
Dzięki temu uczniowie w sposób niecodzienny angażowali się w proces dydaktyczny podczas tych zajęć.
Nieoceniona okazała się również w mojej pracy poczta elektroniczna, dzięki której komunikowanie się nie tylko z nauczycielami ale również z uczniami w wielu przypadkach okazało się niezbędne. Za pomocą e-maila mogłam szybko przekazać lub pozyskać potrzebne informacje i materiały.

Efekty: Efektami powyższych działań jest biegłe posługiwanie się sprzętem komputerowym i jego oprogramowaniem, oraz nawyk właściwego obchodzenia się ze zbiorami danych, nabyciu umiejętności korzystania z komputerowych programów edukacyjnych, Internetu jednocześnie poszerzając zbiór pomocy dydaktycznych o prezentacje multimedialne z wykorzystaniem TI do nauczania języka angielskiego. Wykorzystanie platformy edukacyjnej w pracy z uczniami uatrakcyjniło prowadzone przeze mnie zajęcia i zachęciło uczniów do rozwijania swoich umiejętności językowych. Podejmowane działania w zakresie uatrakcyjniania zajęć, stworzenia możliwości w praktyce realizowania nabytych wiadomości przy użyciu komputera na co dzień, zarówno przeze mnie, jak i dzieci, miało wpływ na efektywność nauczania, a zarazem na podwyższenie jakości pracy szkoły.




Tworzenie narzędzi do pomiaru jakości nauczania języka angielskiego i organizacja własnego warsztatu pracy z wykorzystaniem technologii komputerowej.
W trakcie odbywania stażu tworzyłam własny warsztat pracy przy użyciu technik komputerowych. Korzystając z technik komputerowych przygotowałam m.in. rozkłady materiału, Przedmiotowy System Oceniania, konspekty lekcji, sprawozdania, wnioski, narzędzia pomiaru dydaktycznego w postaci testów, sprawdzianów, kartkówek, materiały dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Udział w wielu szkoleniach związanych z wprowadzeniem projektu „Opolska e-szkoła - szkołą ku przyszłości” - dzięki którym nabyłam umiejętności komputerowe potrzebne do funkcjonowania w „e- szkole” począwszy od roku szkolnego 2012/2013.
Dzięki tym zadaniom mogłam kształtować umiejętności doboru właściwych narzędzi informatyki do rozwiązywania określonych problemów, rozwijać umiejętności wyszukiwania informacji przydatnych w pracy nauczyciela oraz kształtować nawyki właściwego obchodzenia się ze zbiorami danych.

Efekty: Przygotowanie materiałów techniką komputerową usprawniło moją pracę oraz podniosło jej efektywność. Umożliwiło mi stworzenie bazy np. scenariuszy, konspektów, dodatkowych ćwiczeń zarówno gramatyczno - leksykalnych, jak i materiałów powtórkowych do matury pisemnej i ustnej, kartkówek, sprawdzianów oraz testów, które wykorzystuję w swojej pracy. Podniosło to skuteczność mojego procesu dydaktycznego, gdyż estetycznie i czytelnie przygotowane materiały, zestawy zadań itp. są niewątpliwym atrybutem zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, uatrakcyjniają oraz pomagają w zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy.




Udział w kursie komputerowym i zdobycie certyfikatu ECDL (START)

Jednym z obranych przeze mnie celów było dalsze doskonalenie posiadanej już umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem. Pomocnym przy realizacji tego celu okazało się uczestnictwo w kursie i zdobycie Certyfikatu EDCL Start.
Efekty: W ten też sposób udoskonaliłam posiadane już umiejętności takie jak np. tworzenie folderów, dokumentów tekstowych czy tabel przy użyciu edytora tekstu, posługiwanie się pocztą elektroniczną, komunikatorami i zasobami sieci www. Posiadłam nowe umiejętności takie jak np. obsługa programu Power Point i tworzenie w nim prezentacji multimedialnych, czy też obsługa programu Excel i tworzenie w nim arkuszy kalkulacyjnych oraz typowe umiejętności administrowania sieciami internetowymi. Wszystkie te umiejętności były przedstawiane w kontekście pracy nauczyciela, w związku z czym zdobyłam wiele cennych wskazówek co do ciekawych możliwości ich zastosowania w mojej pracy.












§ 8 ust. 2 pkt. 3

Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć

Spis treści:
1. Objęcie roli opiekuna praktyk studenckich filologii angielskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie oraz Regionalnym Centrum Kształcenia Języków Obcych w Opolu.
2. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami.
3. Praca w zespole przedmiotowym.








Jako nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego wykazałam się umiejętnością dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.

Objęcie roli opiekuna praktyk studenckich filologii angielskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie oraz Regionalnym Centrum Kształcenia Języków Obcych w Opolu

Pierwszym krokiem w kierunku objęcia roli opiekuna praktyk studenckich było nawiązanie kontaktu, a tym samym współpracy z opiekunami studentów z ich uczelni macierzystych w celu omówienia wszystkich kwestii przebiegu praktyk, ich celów szczegółowych oraz oczekiwań co do efektów kształcenia praktycznego. Celem nawiązania kontaktu było również stworzenie możliwości konsultacji z opiekunami studentów w trakcie odbywania przez nich praktyk w naszej szkole. Kolejnym etapem było zgromadzenie i wypełnienie całej niezbędnej dokumentacji oraz podpisanie umowy z PWSZ w Nysie oraz RCKJO w Opolu, jak również spotkanie się ze studentami i omówienie z nimi wszystkich niezbędnych kwestii organizacyjnych w celu rozpoczęcia praktyk.
Jako, że głównym celem praktyk pedagogicznych jest uporządkowanie i praktyczne zastosowanie wiedzy nabytej podczas studiów oraz rozwinięcie umiejętności dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych, jak również integrowanie wiedzy akademickiej z praktyką nauczania w obszarze obserwacji, planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych, w trakcie pełnienia roli opiekuna praktyk pedagogicznych nad słuchaczami:
 zapoznałam studentów z organizacją i funkcjonowaniem szkoły, jej profilem oraz modelem absolwenta,
 zapoznałam praktykantów z dokumentacja szkoły, m.in. ze statutem szkoły, programami nauczania, programem wychowawczym, programem profilaktyki dostosowanym do potrzeb naszej szkoły oraz zarówno z wewnątrzszkolnym, jak i przedmiotowym systemem oceniania,
 zapoznałam studentów z kalendarzem imprez szkolnych, prowadzonych akcjach, działalnością SU, realizowanych projektach, ścieżką awansu gdyż odzwierciedlają one złożoność i różnorodność spraw, jakimi zajmuje się nauczyciel poza nauczaniem swojego przedmiotu,
 ustaliłam z praktykantami plan praktyk oraz przygotowałam ich do realizacji zadań przewidzianych na praktykach,
 omówiliśmy wzajemne oczekiwania, pouczyłam praktykantów o odpowiedzialności za przygotowanie i przeprowadzenie zajęć dydaktycznych,
 umożliwiłam słuchaczom obserwowanie zarówno moich zajęć oraz kilku zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli języka angielskiego,
 po obserwacji zajęć prowadzonych przez praktykantów udzielałam im informacji zwrotnych dotyczących ich mocnych i słabych stron,
 służyłam radami dotyczącymi aspektów wychowawczych w pracy z uczniami,
 jako opiekun – obserwator obserwowałam studentów podczas praktyk, ich stosunek do wyznaczonych zada, z zwłaszcza: dyscyplinę pracy, przejawiana inicjatywę, kulturę osobistą, relacje interpersonalne z uczniami oraz dokumentowanie praktyk,
 przez cały okres praktyk systematycznie analizowałam oraz oceniałam postępy studentów,
 prowadziłam dokumentację w postaci dziennika praktyki oraz po ich zakończeniu sporządziłam opinię dotyczącą odbytych przez słuchaczy praktyk.

Efekty: Ułatwiłam słuchaczom start zawodowy poprzez stopniowe wprowadzenie ich w pracę nauczyciela i branie odpowiedzialności za wszystkie aspekty dydaktyczno – wychowawcze oraz opiekuńcze, jak również obowiązki pozalekcyjne. Przygotowałam studentów pod względem praktycznym do startu zawodowego w szkole – nauczyciela jako dydaktyka, wychowawcę, opiekuna, pracownika szkoły. Pełnienie przeze mnie roli opiekuna praktyk pedagogicznych przyczyniło się również do mojego osobistego rozwoju zawodowego.





Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami
W prawidłowym funkcjonowaniu szkoły nieodzowne jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Nie powinno to wynikać wyłącznie z obowiązku i konieczności, lecz przede wszystkim z potrzeby pomocy i współpracy. Korzyści z tego płynące przyczyniają się do efektywności pracy danej placówki. Mając na uwadze obopólne dobro chętnie dzieliłam się swoimi doświadczeniami wynikającymi z praktyki zawodowej, udostępniałam innym nauczycielom scenariusze zajęć , konspekty lekcyjne, oraz wszystkie inne pomoce dydaktyczne opracowane we własnym zakresie w procesie tworzenia warsztatu pracy. Systematycznie dzieliłam się wszelkimi nowościami, umiejętnościami i informacjami uzyskanymi podczas kursów i szkoleń.
Praca w zespole przedmiotowym
Czas stażu to także okres mojego uczestnictwa w pracach zespołu przedmiotowego, którego celem było między innymi ustalenie kryteriów PSO, oraz analiza wyników nauczania po przeprowadzanych badaniach wyników nauczania oraz po próbnych maturach. Udział w pracach Zespołu umożliwił mi zdobywanie wiedzy dzięki wewnątrz zespołowym szkoleniom dot. procedur przygotowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego z języka angielskiego oraz zasad i kryteriów oceniania zarówno długich/ krótkich form pisemnych , jak i egzaminu ustnego omawiając i analizując poszczególne jego zadania. W ramach współpracy w zespole na bieżąco wymienialiśmy się poglądami, pomysłami, materiałami do zajęć, konsultowaliśmy wybór podręczników do realizacji w danym oddziale, a także wyniki uzyskiwane przez uczniów formułując wnioski do dalszej pracy w każdej klasie. Zasadnicze cele, nad którymi pracowaliśmy w zespole przedmiotowym to wyznaczenie kierunków współpracy i planowanie działań na dany rok szkolny. Konsultowaliśmy udział uczniów w konkursach, poruszaliśmy kwestie współpracy i pedagogizacji rodziców, rozwiązywaliśmy zaistniałe problemy wychowawcze i dydaktyczne. Ponadto skupialiśmy się nad opracowaniem form pomocy uczniom zdolnym czy słabym.

Efekty: Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania szkoły. Praca zespołowa wpływa na podnoszenie jakości pracy placówki, tworząc miłą, serdeczna atmosferę, uczy tolerancji , wyrozumiałości oraz rozwija zdolności interpersonalne.




























§ 8 ust. 2 pkt 4 b
Wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej.


Spis treści:
1. Uzyskanie stopnia egzaminatora OKE.
2. Pełnienie funkcji członka komisji na maturach ustnych.











Uzyskanie stopnia egzaminatora OKE z zakresu egzaminu maturalnego z języka angielskiego.
W roku 2011 złożyłam wniosek o udział w szkoleniu na Egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w zakresie egzaminu maturalnego oraz gimnazjalnego z języka angielskiego. W trakcie trwania mojego stażu jednakże OKE we Wrocławiu zorganizowała tylko i wyłącznie szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów egzaminu z języka angielskiego w gimnazjum.
W związku powyższym w grudniu 2013 r. wzięłam udział w 20-godzinnym szkoleniu dla kandydatów na egzaminatorów, które ukończyłam z wynikiem pozytywnym uzyskując kwalifikacje do przeprowadzania egzaminu z języka angielskiego w gimnazjum, egzaminu eksternistycznego z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w gimnazjum dla dorosłych i zostałam wpisana do ewidencji egzaminatorów OKE we Wrocławiu pod numerem ewidencyjnym 823000367.
W kwietniu 2014r. zostałam powołana przez OKE we Wrocławiu na egzaminatora w Zespole Egzaminatorów nr 55 do sprawdzania prac uczniów z egzaminu języka angielskiego w dniach 10-11 maj 2014 r. w Zespole Szkół Elektrycznych im. T. Kościuszki w Opolu, gdzie sprawdziłam ponad 90 prac uczniów.
We wrześniu 2014 r. ponownie złożę wniosek na egzaminatora maturalnego z języka angielskiego do OKE we Wrocławiu.

Efekty: Ukończenie kursu umożliwiło mi dokładne zapoznanie się z wymaganiami egzaminacyjnymi, standardami edukacyjnymi, oraz dało możliwość wymiany doświadczeń pedagogicznych. Ukończenie kursu rozwinęło moje umiejętności trafnego, rzetelnego i obiektywnego sprawdzania i oceniania zadań otwartych przy zastosowaniu ustalonych schematów poprawnych odpowiedzi, kryteriów oceniania i przyjętych schematów punktowania. Dzięki odbytemu szkoleniu nabyłam umiejętności sprawdzania i oceniania zadań we współpracy z kierownikiem zespołu egzaminatorów. Szkolenie to umożliwiło mi również wprowadzenie oceniania zewnętrznego w mojej pracy dydaktycznej.
Co roku sprawdzam i oceniam próbne egzaminy maturalne w naszej szkole oraz dokonuje analizy wyników i formułuje wnioski przydatne do mojej dalszej pracy.
Wielokrotnie pełniłam funkcje członka szkolnego zespołu nadzorującego przebieg egzaminu maturalnego pisemnego z różnych przedmiotów w naszej szkole, a także w I Liceum Ogólnokształcącym Carolinum w Nysie.

Pełnienie funkcji członka komisji na maturach ustnych.
W okresie stażu kilkakrotnie byłam członkiem szkolnego zespołu przeprowadzającego ustny egzamin maturalny z języka angielskiego w I Liceum Ogólnokształcącym Carolinum w Nysie.
Corocznie, wspólnie z innym nauczycielem języka angielskiego przygotowywałam i przeprowadzałam próbną maturę ustną w naszej szkole by uczniowie mieli możliwość ocenić stan swojej wiedzy oraz posiadanych umiejętności. Ten próbny egzamin miał im pokazać, jakie braki muszą uzupełnić, by móc jak najlepiej zdać maturę z języka angielskiego.

Efekty: Stosując na bieżąco umiejętności oceniania modelu egzaminu zarówno gimnazjalnego, jak i maturalnego z języka angielskiego mogę właściwie kształtować programy i stosować odpowiednie metody nauczania co ułatwia mi przygotowanie uczniów do matury i bezpośrednio wpływa na jakość pracy a tym samym wyniki uczniów. Przeprowadzana corocznie diagnoza matur próbnych zarówno pisemnych , jak i ustnych pozwalała na określanie słabych i mocnych stron uczniów, a tym samym pomagała w podjęciu przeze mnie konkretnych działań w celu uzyskania przez uczniów jeszcze lepszych wyników maturalnych.



§ 8 ust. 2 pkt 4 c
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.


Spis treści:

1. Realizacja projektu „SIEĆ WSPÓŁPRACY NA RZECZ NOWOCZESNEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ”.
2. Współpraca z międzynarodową organizacją studencką AIESEC.
3. Udział w projekcie „Świat Liczb”.
4. Praca na rzecz prezentacji szkoły „na zewnątrz”.
5. Promocja szkoły w środowisku lokalnym.











Udział w projekcie „SIEĆ WSPÓŁPRACY NA RZECZ NOWOCZESNEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ”
W związku z tym iż nie wzięłam udziału w projekcie Szkoła Nowych Technologii w miejscu tym plan rozwoju zawodowego uległ modyfikacji. W zamian za udział w w/w projekcie uczestniczyłam w prowadzeniu projektu pn. „Sieć współpracy na rzecz nowoczesnej szkoły zawodowej”. Zajęcia w projekcie były prowadzone przeze mnie pod hasłem „Język w zawodzie” i miały one na celu podniesienie konkurencyjności na rynku pracy w zawodzie technik usług gastronomicznych poprzez rozwijanie kompetencji językowych. Zajęcia obejmowały 30 godzin lekcyjnych, w tym 10 godzin w systemie e-lerningowym. Uczestnikami projektu byli uczniowie II klasy technikum usług gastronomicznych. Harmonogram zajęć był stworzony adekwatnie do specyfiki nauczania języka w zawodzie, co umożliwiło uczestnikom tego projektu poszerzenie umiejętności i nazewnictwa branżowego niezbędnego podczas wykonywania podstawowych czynności zawodowych.
Realizując projekt na zajęciach prowadziłam następujące bloki tematyczne:
► szukanie pracy – nauka pisania listu motywacyjnego w języku angielskim oraz CV oraz sposoby uzupełniania formularzy osobowych.
Zadaniem uczniów w tym bloku tematycznym było sporządzenie CV oraz listu motywacyjnego a następnie przesłanie go droga elektroniczną na moja skrzynkę mailową w celu poddania ocenie.
► rozmowa w sprawie pracy – tematyka rozmów kwalifikacyjnych, opisywanie własnych kwalifikacji, doświadczeń i umiejętności.
Zadaniem uczniów w tym bloku tematycznym było przygotowanie w grupach 3-4 osobowych scenek rozmów kwalifikacyjnych oraz ich prezentacje.
► organizacja bankietów – sporządzanie kosztorysu – uczestnictwo – czynności – planowanie menu, rodzaje ustawiania stolików, rodzaje nakryć bankietowych, kalkulacja matematyczna w języku angielskim.
Ten blok tematyczny obejmował pacę całej grupy metodą projektu w której każdy z uczestników miał do realizacji określone cele i zadania obejmujące organizację bankietu, a następnie zaprezentowanie efektu końcowego w formie multimedialnej.
► obsługa w barze i restauracji - przyjmowanie zamówień od klientów, objaśnienia menu i zawartych w nich dań, rekomendowanie, sugerowanie i doradzanie klientom,
► higiena i bezpieczeństwo pracy w kuchni,
► procesy gotowania.
Ponadto uczestnicy zajęć skorzystali z okazji wyjazdu na seminarium pt: „Planowanie kariery zawodowej” , które odbyło się w Opolu a tym samym mieli możliwość wysłuchania wykładu specjalisty zajmującego się na co dzień rekrutacją pracowników dla największych korporacji w Polsce. Tematem seminarium było zdefiniowanie pojęcia „Kariera”, etapy jej planowania. Mottem przewodnim seminarium było hasło „TO, CO PRZEPŁYWA PRZEZ TWÓJ UMYSŁ, RZEŹBI TWÓJ MÓZG”.
Efekty: Podniesienie atrakcyjności zawodu technika usług gastronomicznych poprzez poszerzenie umiejętności językowych w zakresie posługiwania się językiem zawodowym. Nabycie umiejętności poszukiwania pracy za granicą, przyswojenie wiedzy z zakresu planowania kariery, metod autoprezentacji a także nabycie umiejętności poprawnego sporządzenia CV oraz listu motywacyjnego w języku angielskim. Najbardziej wymiernym efektem z udziału w projekcie mogli pochwalić się uczniowie, którzy wyjechali na praktyki zawodowe do Chorwacji w tym roku szkolnym, gdyż dzięki poszerzeniu umiejętności językowych w zakresie słownictwa branżowego oraz przerobionej w trakcie zajęć w projekcie tematyce mogli ze szczególną swobodną posługiwać się językiem zawodowym w praktyce, a umiejętność sporządzania CV i listu motywacyjnego ułatwiła im przygotowanie dokumentów aplikacyjnych przed wyjazdem.





Współpraca z międzynarodową organizacją studencką AIESEC

W ramach wieloletniej współpracy naszej szkoły z międzynarodową organizacją studencką AIESEC, która oferuje swoim członkom zagraniczne praktyki w wielu krajach na całym świecie, zrzeszając m.in. studentów zainteresowanych odkrywaniem i dzieleniem się kulturą, corocznie zapraszam goszczących u nas studentów w/w organizacji na zajęcia lekcyjne, które prowadzone są przez nich w formie warsztatów w języku angielskim.


Efekty: Dzięki tym warsztatom uczniowie mieli możliwość, nie tylko poznania elementów geografii, historii i kultury państw, z których pochodzili studenci organizacji AIESEC, ale przede wszystkim możliwość sprawdzenia i podszlifowania swoich umiejętności językowych. Kolejną korzyścią płynącą z udziału uczniów w tych warsztatach była możliwość przełamywania swoich barier językowych oraz poznawanie nie tylko różnic ale i podobieństw kulturowych istniejących pomiędzy naszymi krajami.


Udział w projekcie „Świat liczb”

W realizowanym przez naszą szkołę projekcie „Świat Liczb”, w ramach programu Uczenie się przez całe życie, Comenius, wspólnie z p. Agnieszka Janowską zorganizowałam wyjazd młodzieży naszej szkoły wraz z młodzieżą partnerskiej szkoły z Budapesztu Arpad do Muzeum Wsi Opolskiej w celu przybliżenia naszym gościom historii wsi oraz poznania poprzez bogatą ekspozycję zabytków drewnianej architektury wiejskie oraz kultury ludowej Śląska Opolskiego. W zorganizowanej przez nas wycieczce, pełniłam rolę nie tylko opiekuna uczestników, ale przede wszystkim funkcję tłumacza, gdyż językiem roboczym realizowanego projektu był język angielski. Po zwiedzeniu Muzeum udaliśmy się do centrum Opola , gdzie oprowadziłyśmy grupę prezentując zabytki i architekturę miasta. Był też czas odpoczynku przy kawie, w trakcie którego wymienialiśmy się wzajemnie poglądami na temat kultury naszych krajów. Wspólne rozmowy schodziły też na różne inne tematy dotyczące życia w rodzinie, nauki, pracy, sposobu spędzania wolnego czasu, zwyczajów oraz tradycji. Po wspólnym odpoczynku i interesujących dyskusjach udaliśmy się w drogę powrotna do Nysy. Po przyjeździe na miejsce odbyliśmy spacer po naszym mieście zachwalając walory turystyczne naszego regionu. Dzięki wytworzonym dyskusjom, które odbywały się wyłącznie w języku angielskim, uczniowie zarówno z jednej, jak i z drugiej strony mieli możliwość przełamania barier językowych, poznania kultury innego kraju, sprawdzenia swoich umiejętności językowych, co było dla nich niezwykle motywującym faktorem do dalszego doskonalenia umiejętności językowych.

Praca na rzecz prezentacji szkoły „na zewnątrz”

W celu poszerzenia działań szkoły, co roku przygotowuje uczniów do konkursów szkolnych, międzyszkolnych oraz ogólnopolskich z języka angielskiego. Przygotowałam uczniów między innymi do:
- międzyszkolnego konkursu fonetycznego w I LO w Nysie, w którym uczennica zajęła IV miejsce,
- wojewódzkiego konkursu „Pokarz nam język” w WSB w Opolu,
- międzyszkolnego konkursu poezji krajów anglojęzycznych w naszej szkole,
- ogólnopolskiego konkursu „FOX”.
Efekty: Udział moich uczniów w konkursach językowych jest doskonała okazją do promowania naszej szkoły, daje satysfakcję i cieszy zarówno mnie, jak i moich podopiecznych. Za dodatkową pracę, poświęcony czas uczniowie Ci otrzymali wysokie oceny za aktywność i zachowanie, co miało motywujący wpływ na pozostałych uczniów.

Promocja szkoły w środowisku lokalnym

Nowoczesna szkoła musi właściwie komunikować się z otoczeniem, aby pozyskiwać fundusze na realizację zadań oraz cieszyć się dobrą renomą w środowisku lokalnym. Promocja jest dla placówki szansą na realizację wszystkich działań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych. W mojej pracy ważną rolę odgrywały działania skierowane na promocję placówki w środowisku lokalnym.
W celu promowania szkoły w środowisku lokalnym brałam aktywny udział w corocznych Dniach Otwartych Szkoły, przeznaczonych dla uczniów szkół gimnazjalnych, poprzez współtworzenie stoiska językowego, tworzenie gazetki językowej, a także poprzez oprowadzanie uczniów klas gimnazjalnych i ich wychowawców po szkole przybliżając uczestnikom informacje z zakresu zasobów pomocy dydaktycznych szkoły, oferty edukacyjnej szkoły, osiągnieć uczniów, możliwości korzystania z szerokiej gamy zajęć pozalekcyjnych oraz wielu innych informacji promujących i wyróżniających naszą szkołę na rynku edukacyjnym. Czynnością promującą naszą szkołę w środowisku lokalnym, a związaną również z Dniami Otwartymi Szkoły było rozprowadzanie przeze mnie po szkołach gimnazjalnych naszego powiatu plakatów prezentujących bogatą ofertę edukacyjną w celu zachęcenia do wzięcia udziału w organizowanych Dniach Otwartych w naszej szkole. Kolejnym krokiem w kierunku kreowania pozytywnego wizerunku szkoły było ukazanie się artykułu na łamach prasy lokalnej „Nowiny Nyskie” dot. Charytatywnego Koncertu na rzecz dzieci z Domu Dziecka w Jasienicy Górnej, którego jestem współorganizatorem. W związku z tym, iż Internet jest dziś potężnym narzędziem komunikacji, organizując w okresie stażu akcje charytatywne oraz konkursy językowe, dbałam o to, by zostały one odpowiednio udokumentowane a następnie umieszczone na stronie internetowej naszej szkoły, jako że wszystkie najważniejsze wydarzenia z życia szkoły są sukcesywnie na niej umieszczane.
Ponadto podejmuję szereg działań w moim środowisku lokalnym a więc tu gdzie mieszkam, pracuje, współpracuję, tam gdzie przebywam wśród różnych grup społecznych, przy współpracy z instytucjami lub innymi podmiotami . Kreując pozytywny wizerunek szkoły bardzo szeroko promuje i ukazuję osiągnięcia i potencjał społeczności naszej szkoły.

Efekty: Promowanie szkoły w środowisku lokalnym niesie za sobą wiele korzyści, przekładając się miedzy innymi na większe zainteresowanie lokalnej społeczności szkołą i jej oferta edukacyjną, co można zaobserwować po corocznie odbywających się w naszej szkole Dniach Otwartych. Promowanie imprez, wydarzeń, uroczystości szkolnych oraz osiągnięć uczniów nie tylko w nauce, ale też w różnego rodzaju konkursach i olimpiadach na stronie internetowej szkoły przynosi wiele korzyści placówce, nauczycielom oraz samym uczniom biorącym udział w tych wydarzeniach poprzez wzmacnianie w nich poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości motywując ich do dalszego wysiłku, ucząc przy okazji, że warto robić coś ponad przeciętność i być aktywnym członkiem społeczności szkolnej.




















§ 8 ust. 2 pkt 4 e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.


Spis treści:

1. Współpraca z Domem Dziecka w Jasienicy Górnej.
2. Współpraca ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami pracującymi na rzecz szkoły.
3. Współpraca z instytutem filologii angielskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie oraz Regionalnym Centrum Kształcenia Języków Obcych w Opolu.













Współpraca z Domem Dziecka w Jasienicy Górnej .

Współpracę z domem dziecka w Jasienicy Górnej rozpoczęłam w 2012 roku, kiedy to po raz pierwszy spotkałam się z p. Kierownik tej placówki, w celu bliższego zapoznania się z działalnością Domu Dziecka, oraz rozpoznaniem jego potrzeb. Na tym też spotkaniu omówiłyśmy wstępne zasady współpracy polegające na ustaleniu kilku terminów spotkań w placówce abym mogła jak określiła to p. Kierownik samodzielnie zdiagnozować potrzeby wychowanków i ustalić ich priorytety. Moje zainteresowanie funkcjonowaniem domu dziecka wynikało po części z tego, iż placówka ta została utworzona w 2011 roku na terenie gminy Otmuchów w której zamieszkuję, jak również potrzebie pomocy dzieciom, o której dużo słyszałam w lokalnym środowisku. Tak więc rozpoczęłam zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami cykl kilku spotkań w tejże placówce zarówno z p. Kierownik, oraz opiekunami z udziałem dzieci. W trakcie tych spotkań poprzez obserwację, a także rozmowy z opiekunami mogłam samodzielnie określić oczekiwania wychowanków oraz ich potrzeb. Potrzeb jak się okazało było bardzo dużo, a wszystkie stanowiły podstawę codziennego funkcjonowania. Na tej bazie wiedzy wspólnie z Panią Bożeną Lorek zorganizowałyśmy z udziałem uczniów naszej szkoły zorganizowałyśmy koncert charytatywny. Uczniowie, po zapoznaniu się z celem organizacyjnym koncertu, wykazali dużą wrażliwość na los drugiego człowieka przystępując z chęcią i ogromnym zaangażowaniem do jego organizacji. Udział uczniów naszej szkoły był w podwójnym wymiarze, gdyż jedni uczniowie użyczyli własnego talentu występując jako zespoły artystyczne, inni natomiast jako widzowie - uczestnicy wykupili na ten cel przygotowane cegiełki, dzięki czemu zgromadziłyśmy pokaźną sumę środków. Koncert charytatywny pt.” Charity Concert of English Songs – COME, SING & SHOW YOUR GOODWILL”, był zorganizowany dwukrotnie, po raz pierwszy w 2013 a następnie w 2014 roku. Po których dzięki zebranym funduszom mogłyśmy zaspokoić podstawowe potrzeby wychowanków Domu Dziecka, dokonując zakupu nie tylko artykułów szkolnych, ale również pomocy dydaktycznych, które dostarczyłyśmy osobiście do placówki.
Moment wręczania zakupionych artykułów na spotkaniu zorganizowanym wspólnie z kierownictwem, opiekunami i wychowankami, był wzruszającą chwilą gdyż okazana radość dzieci była najlepszym dowodem na to, że warto pomagać. Współpraca z Domem Dziecka w Jasienicy Górnej trwa nadal, uczestniczymy w życiu tej placówki, spotykając się z jej wychowankami aby znów w perspektywie lat następnych przystąpić do akcji charytatywnej i móc dać jej wychowankom wsparcie, które daje im tyle radości.

Efekty: Udział uczniów w koncercie charytatywnym uczulił ich na los drugiego człowieka, wzbudził w nich empatię, wyzwolił chęć niesienia bezinteresownej pomocy. Dzięki akcjom charytatywnym uczniowie naszej szkoły nie tylko uwrażliwiają się na los innych ludzi, ale również potrafią zrozumieć ich sytuację rodzinną czy materialną.
Podejmowane przeze mnie działania podniosły jakość mojej pracy przede wszystkim w sferze osobistej, gdyż dały mi kolejną możliwość doskonalenia moich umiejętności organizacyjnych i interpersonalnych oraz obserwowania uczniów naszej szkoły z innej perspektywy, w innych niż zazwyczaj okolicznościach.
Ukazanie się artykułu na łamach prasy lokalnej „Nowiny Nyskie” dot. Charytatywnego Koncertu na rzecz dzieci z Domu Dziecka w Jasienicy Górnej, którego byłam współorganizatorem, było pozytywnym wizerunkiem dla szkoły.

Współpraca ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami pracującymi na rzecz edukacji.
Współpraca z wydawnictwami: Oxford University Press, Express Publishing, Nowa Era, Pearson.
Pozyskiwanie nagród na konkursy, a także materiałów dydaktycznych takich jak: oprogramowanie do tablicy interaktywnej, podręczniki udoskonalające umiejętności z zakresu struktur gramatycznych oraz słownictwa, lektury anglojęzyczne, plakaty, flashcards do matury ustnej. Pozyskiwałam również informacje w zakresie zmian podstawy programowej, nowych publikacji dotyczących przygotowania uczniów do matury, aktywnie brałam udział w ankietach typujących nowe trendy i metody w nauczaniu oraz uczestniczyłam w licznych konferencjach oraz konsultacjach metodycznych dla nauczycieli języka angielskiego.




Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w Nysie.
Współpracę z Powiatowym Urzędem Pracy nawiązałam z myślą o uczniach i ich dalszej karierze zawodowej, mając na względzie przede wszystkim zmotywowanie uczniów do intensywnej nauki języka angielskiego, uświadomienie im potrzebę dalszej edukacji językowej oraz wskazać kierunki edukacji z uwzględnieniem potrzeb rynku pracy. Moja współpraca rozpoczęła się od pierwszej osobistej wizyty w PUP w Nysie, gdzie swoje kroki skierowałam do działu doradztwa zawodowego gdyż jak się wcześniej zorientowałam to właśnie zespół doradców był organizatorem Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery, który jest poradnictwem kariery dla każdego ucznia. Po rozmowach z doradcami oraz koordynatorem projektu Panią Gabrielą Kasicz – Stępień miałam pełny obraz istoty działań PUP oraz jego inicjatyw na lokalnym rynku pracy, otrzymałam również materiały reklamowe z propozycją włączenia się w akcję promocyjną tej imprezy. W związku z tym chętnie włączyłam się do działań reklamowo -promocyjnych OTK a pierwszym moim działaniem było przeprowadzenie z uczniami na zajęciach lekcyjnych rozmów, mających na celu inspirowanie ich do działań i kreatywności na rzecz wzmocnienia świadomości potrzeby dalszej edukacji oraz prawidłowego wyboru ścieżki kariery zawodowej, każdy uczeń otrzymał ulotkę promocyjną oraz folder reklamowy. Ogólnopolski Tydzień Kariery odbył się w dniach 15 – 21.10.2012 roku w którym wzięli udział również uczniowie naszej szkoły, gdzie mieli możliwość skorzystać z zorganizowanych przez doradców PUP w Nysie warsztatów związanych z ustaleniem predyspozycji zawodowych, pisania CV oraz listów motywacyjnych. W dalszej współpracy z PUP otrzymywałam na bieżąco informacje w formie elektronicznej bądź opracowań pisemnych o sytuacji na lokalnym rynku pracy, ofertach pracy z uwzględnieniem wymagań pracodawców w kwestii dotyczącej znajomości języka angielskiego, monitoring zawodów ze wskazaniem na zawody deficytowe oraz konieczności reaktywacji ginących zawodów. Informacje te na bieżąco przekazywałam uczniom podczas zajęć, szczególnie dotyczyło to uczniów klas maturalnych, motywując ich do dalszej nauki, ze wskazaniem na potrzeby lokalnego rynku pracy.
Następnym etapem współpracy i akcją promocyjną były organizowane przez PUP przy współudziale Biura Karier PWSZ w Nysie oraz Opolskiej Wojewódzkiej Komendy Ochotniczych Hufców Pracy, Targi Edukacji i Pracy – PRZYSZŁOŚĆ ŻAKA 2013 zorganizowane w dniu 19 kwietnia 2013 roku w Rektoracie PWSZ w Nysie. Dzięki współpracy i bezpośrednim kontaktom zarówno z doradcami jak też pośrednikami PUP otrzymałam z dużym wyprzedzeniem ulotki foldery reklamowe, harmonogram organizowanych warsztatów edukacyjnych oraz listę partnerów biorących udział jako wystawcy swoich ofert edukacyjnych oraz zatrudnieniowych, dzięki czemu mogłam bezpośrednio dotrzeć do uczniów zachęcając ich do udziału w organizowanych Targach Pracy, uświadamiając im sens i potrzebę uczestnictwa oraz korzyści z tego płynące. Wśród młodzieży bowiem istnieje niestety zbyt mała świadomość korzyści z udziału w tego typu imprezach, które dają przecież możliwości podniesienia swoich umiejętności, .
Z myślą o młodzieży szkół ponadgimnazjalnych naszego rejonu przygotowany został bowiem moduł edukacyjny, w ramach którego młodzież uczestnicząca w Targach miała możliwość wzięcia udziału w warsztatach prowadzonych przez doradców zawodowych PUP w Nysie na temat:
 „Jak świadomie dokonać wyboru swojego zawodu”
 „Profesjonalne przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej”
 „Dobre pierwsze wrażenie – najważniejsze techniki”
 „Dlaczego nie odpowiadają na moje podanie o pracę – czyli jak stworzyć CV idealne”.

Efekty: Wzbudzenie w świadomości uczniów potrzeby dalszej edukacji z naciskiem na naukę języka angielskiego oraz znajomości potrzeb na rynku pracy w celu dokonania prawidłowego wyboru ścieżki kariery zawodowej.












Współpraca z instytutem filologii angielskiej Państwowej Wyższej szkoły Zawodowej w Nysie oraz Regionalnym Centrum Kształcenia Języków Obcych w Opolu.

Forma współpracy z w/w uczelniami została omówiona w szerszym aspekcie w
§ 8 ust. 2 pkt.3, str.21,pkt.3


























§ 8 ust. 2 pkt 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.


Spis treści:

1. Stała współpraca z rodzicami w zakresie niesienia pomocy uczniom z problemami dydaktycznymi lub wychowawczymi.

2. Stała obserwacja oraz wspólna analiza wyników w nauce wychowanków oraz ich zachowania.

















OPIS I ANALIZA PRZYPADKU EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZEGO
(uczennica nieśmiała wykazująca trudności w relacjach rówieśniczych i w wyrażaniu własnych emocji)
Przypadek Anny
Identyfikacja problemu

Obok osób, które z łatwością i swobodą nawiązują, a następnie utrzymują kontakty społeczne, spotykamy również takie które z trudem zdobywają się na zabranie głosu i dla których udział w rozmowie w większym gronie rówieśników jest dużym przeżyciem, są to osoby nieśmiałe i zamknięte w sobie. Przejawem nieśmiałości jest uczucie dyskomfortu oraz częściowe zahamowanie zwykłych form zachowania, gdy dana osoba znajduje się w obecności innych.. Obecność innych wyzwala u osób nieśmiałych negatywne emocje – lęk, wstyd i zakłopotanie. Są one źródłem małej wiary w siebie, przewidywaniem z góry własnego niepowodzenia i kompromitacji. Problem, który stał się przedmiotem moich rozważań dotyczy uczennicy klasy III L.O, nieśmiałej i zamkniętej w sobie. Anię poznałam w pierwszej klasie szkoły średniej. Od początku była spokojna, zdyscyplinowana, ale wykazywała trudności w nawiązywaniu kontaktów z nauczycielami i rówieśnikami. Zarówno na lekcjach, jak i podczas pełnienia dyżurów na przerwach dało się zauważyć, że dziewczynka stroniła od grupy, była pełna rezerwy, wolała nie rzucać się w oczy. Na zajęciach siadała w ostatniej ławce, zawsze sama. Unikała kontaktu wzrokowego, zaledwie kilka razy udało mi się odnaleźć uśmiech na jej twarzy. Zawsze przygotowana do lekcji, z estetycznie prowadzonym zeszytem, uzupełnionymi ćwiczeniami i podręcznikiem, zawsze jednak smutna i jakby nieobecna. Prace domowe pisała ładnie i ciekawie, robiąc nieliczne błędy, na lekcjach natomiast nie wykazywała żadnej aktywności. Poproszona o wypowiedź, bardzo się denerwowała i blokowała. Jej wypowiedzi były „poszarpane”, a ona zdając sobie sprawę z zaistniałej sytuacji rumieniła się i zaczynała nerwowo uciskać palce swoich dłoni. Nie potrafiła tych emocji ukryć, co powodowało dodatkową frustrację. Widoczne było jej zdenerwowanie i paraliżujący strach, który uniemożliwiał jej wypowiadanie się. Praca w grupach, czy w parach była dla niej bardzo niekomfortowa. Zjawisko izolowania się uczennicy w grupie niepokojąco rosło. Obserwując Anię, już od pierwszych dni wiedziałam, że muszę poświęcić jej więcej czasu i uwagi.

Geneza i dynamika zjawiska

Zdając sobie sprawę z faktu, że umiejętność porozumiewania się określa stosunki międzyludzkie oraz wpływa na poczucie własnej wartości, a ich brak niejednokrotnie prowadzi do odrzucenia, samotności i rozczarowań, postanowiłam zebrać możliwie jak najwięcej informacji dotyczących Ani. Koniecznym zatem elementem do dalszych działań stało się dla mnie zasięgnięcie informacji od rodziców, ale w pierwszej kolejności jednak poprosiłam o rozmowę wychowawcę uczennicy. On również przyglądał się dokładniej swojej nowej wychowance i zauważył podobny problem. Z rozmowy z wychowawcą dowiedziałam się, że Ania od początku swojego pobytu w szkole wykazywała oznaki nieśmiałości. Jak się okazało uczennica ta zwróciła również uwagę innych nauczycieli dając się poznać jako typ samotnika, nie zabierającej głosu podczas lekcji i nie uczestniczącej w rozmowach z innymi uczniami podczas przerw śródlekcyjnych. Poprosiłam więc wychowawcę o możliwość rozmowy z rodzicami uczennicy podczas najbliższego zebrania.
Podczas rozmowy z matką uczennicy dowiedziałam się , że jej córka była zawsze dzieckiem spokojnym i cichym, nie sprawiającym żadnych problemów wychowawczych, jednakże niechętnie nawiązującym kontakty z rówieśnikami, a wolny czas najchętniej spędzała sama w swoim pokoju. Matka uczennicy twierdziła również, iż córka była zawsze raczej nieśmiała, problem jednak nasilił się w okresie dojrzewania a więc w okresie kształtowania się osobowości jako kolejnym etapie rozwoju. Wówczas to Ania zaczęła bać się negatywnych opinii ze strony innych, co wpłynęło hamująco na jej aktywność i kontakty z rówieśnikami. Były to dla mnie cenne wskazówki. Miałam dowód na to, że uczennica ma oparcie w swoich rodzicach, którzy rozumieli powagę problemu i mogła im zaufać. Z rozmowy z mamą nie wynikało, aby w rodzinie były problemy, była to bowiem rodzina ceniąca wartości rodzinne, dająca dzieciom wsparcie, dobrze sytuowana, wykształceni i pracujący rodzice z dwójką dzieci. Uczennica powinna jednak odczuć, że również szkoła należy do takich miejsc, gdzie jej wartość i oryginalność będzie doceniona.


Znaczenie problemu

Jako, że nieśmiałość jest cechą dosyć powszechną, zwłaszcza u młodzieży w wieku dojrzewania, odwołując się do własnych doświadczeń oraz do literatury fachowej mogę jednak stwierdzić, że silne negatywne emocje, niska samoocena i nieustanny lęk o to, jak się wypadnie mogą w konsekwencji być przyczyną niepowodzeń szkolnych i innych poważniejszych zaburzeń, które będą przeszkadzały im w funkcjonowaniu w społeczeństwie nawet już w wieku dorosłym. Uczniowie nieśmiali pomimo tego, że nie sprawiają większych trudności wychowawczych, nie zakłócają porządku w grupie, izolują się, stanowią poważne wyzwanie dla nauczycieli i wychowawców. Należy dążyć do takiego stanu rzeczy, o jakim mówi Zimbardo, a mianowicie – „Dom i szkoła powinny stanowić schronienie przed lękiem, a nie źródło pierwszych zwątpień we własne możliwości”.
Uczennica , na której skupiłam swoja uwagę jest osoba o szczególnych potrzebach. Wymaga dużo uwagi i zrozumienia, potrzebuje wsparcia zarówno ze strony rodziców i wychowawców, jak też kolegów i koleżanek z klasy. Po rozmowie z mama uczennicy, wychowawcą oraz z własnych obserwacji postanowiłam podjąć próbę zminimalizowania istniejącego problemu.

Prognoza negatywna

Moim zdaniem poważną rolę w przypadku Ani odgrywało zaniżone poczucie własnej wartości. Nie podejmując żadnych działań, nie uda się podwyższyć poczucia pewności siebie uczennicy, zwiększyć jej aktywności na zajęciach lekcyjnych i zintegrować z resztą klasy. Będzie to skutkowało pojawieniem się apatii, jeszcze większego wyobcowania i izolacji, poważnymi problemami edukacyjnymi, w szczególności w klasie maturalnej, kiedy to uczennica stanie przed wyzwaniem przystąpienia do ustnych egzaminów maturalnych. Uczennica będzie nadmiernie przejmować się własnymi reakcjami; może pojawić się jeszcze większy lęk, samotność, czy nawet stan depresyjny.


Prognoza pozytywna

Uczennica zacznie aktywnie uczestniczyć w moich zajęciach. Będzie rozwijała swoje zainteresowania i prezentowała je na forum klasy. Pokaże swoje mocne strony. Pozbędzie się ciągłego poczucia lęku i zakłopotania podczas zabierania głosu na zajęciach, nabierze większej pewności siebie i będzie się starała świadomie pokonywać swoją nieśmiałość. Praca z kolegami podczas lekcji przyniesie jej satysfakcję i podniesie własną samoocenę, a wstawienie się przed komisją egzaminacyjną podczas ustnych egzaminów maturalnych nie będzie stanowiło dla niej problemu.

Propozycja rozwiązania problemu

Celem nadrzędnym jest zmniejszenie nieśmiałości uczennicy i złagodzenie skutków jej wpływu na funkcjonowanie w społeczności szkolnej.
Ponadto motywowanie uczennicy do pracy nad sobą, do podkreślania swoich mocnych stron.
Cele, jakie sobie założyłam postanowiłam osiągnąć poprzez konkretne zadania:
 Obserwacja i analiza sytuacji Ani w klasie
 Przeprowadzenie rozmowy z wychowawcą w celu wspólnego działania i w razie potrzeby nawiązania kontaktu z rodzicami uczennicy
 Przeprowadzenie rozmowy z uczennicą – uświadomienie problemu i wynikających z niego zagrożeń, nawiązanie dobrego kontaktu w celu zdobycia jej zaufania, zwrócenie uwagi na fakt, że nieśmiałość ma oprócz wad również i zalety np. ostrożność, delikatność, skromność, takt.
 Stwarzanie okazji do zabierania głosu w obecności innych
 Dawanie pozytywnych wzmocnień (np. poprzez pochwały na forum klasy, podkreślanie, że wielu ludzi ma z nieśmiałością kłopoty, które można pokonać)
 Stwarzanie okazji do współpracy i pomocy np. pomoc koleżeńska innej mającej problemy w nauce osobie, nieobecnej w szkole z powodu choroby
Zadania profilaktyczne:
 rozmowy z kolegami z klasy dziewczynki, uzmysławianie zasad pracy w grupach i parach, zwracanie uwagi na ważną rolę integracji w życiu klasy.
Wdrażanie oddziaływań

Rozmowa z wychowawcą oraz matką Ani i przejrzenie literatury fachowej pomogły w rozpoczęciu ukierunkowanej pracy.
Indywidualne rozmowy z uczennicą utwierdziły mnie w przekonaniu, że jest to bardzo wrażliwa i mądra osoba. Starałam się z nią rozmawiać np. po moich zajęciach z jej klasą lub zupełnie po lekcjach, by nie rozmawiać w pośpiechu. Podczas tych rozmów odwoływałam się do moich osobistych doświadczeń, pokazywałam, że trzeba dać sobie pomóc. Na zajęciach z języka angielskiego starałam się aranżować sytuacje, w których uczniowie musieli pracować zespołowo i podkreślałam przy tym, że dla mnie wyjątkowo ważna jest praca i współdziałanie w grupie - nie sam efekt końcowy zadania, ale droga, jaka do niego doprowadziła. Podkreślałam zalety Ani, jej dobre przygotowanie do zajęć, pilność w odrabianiu prac domowych i ambicję, bowiem słabsze oceny uczennica chciała zawsze jak najszybciej poprawić. Z doświadczenia wiem, że drama ułatwia pokonywanie nieśmiałości uczniów i stymuluje wyobraźnię szczególnie ucznia nieśmiałego, dlatego też stosunkowo często angażowałam dziewczynkę i jej klasowych kolegów do odgrywania mini-dialogów, krótkich scenek rodzajowych, w których można było stać na chwilę się zupełnie kimś innym i postawić w jego sytuacji.
Angażowałam uczennice w pomoc koleżeńską, udzielaną uczniom nieobecnym w szkole z powodu choroby. Chciałam w ten sposób stworzyć Ani warunki do rozwoju własnej aktywności, podnoszenia poziomu samoakceptacji i utwierdzaniu się w przekonaniu, że ma mocne strony.
Efekty oddziaływań
Uważam, iż podjęte przeze mnie działania przyniosły oczekiwane efekty. Program zminimalizowania problemu uczennicy Ani realizowałam przez okres trzech lat nauki, aranżując sytuacje dydaktyczno – wychowawcze, które sprzyjały samorealizacji i sprawiły, że opisywana przeze mnie uczennica sukcesywnie wyzbywała się kompleksów i coraz bardziej wierzyła we własne siły. Śmielej udzielała się na zajęciach, choć widać było jak trudno jest jej walczyć ze strachem, stresem i tremą. Za swoiste osiągnięcie uważam fakt, że uczennica ta coraz częściej inicjowała rozmowy z rówieśnikami, a nawet z nauczycielami w czasie przerw. Stała się osobą bardziej otwartą i ufną w stosunku do rówieśników. Kontynuowanie podjętych działań do klasy trzeciej przyniosło najlepszy efekt w momencie przystąpienia uczennicy do ustnego egzaminu maturalnego, który to z języka angielskiego zakończyła ze 100 procentowym wynikiem, dzięki przełamanej nieśmiałości oraz uzyskanej wierze we własne siły. Bardzo ważnym osiągnięciem dla mnie było stwierdzenie uczennicy, że dostrzega ona korzyści płynące z bardziej otwartej postawy wobec świata a przezwyciężone przejawy nieśmiałości pozwalają jej lepiej i swobodniej funkcjonować w środowisku społecznym.















OPIS I ANALIZA PRZYPADKU EDUKACYJNEGO
(praca z uczniem zdolnym)
Przypadek Małgosi

Identyfikacja problemu

W każdej klasie spotyka się uczniów zdolnych, interesujących się określonym przedmiotem, mających zainteresowania wykraczające poza program nauczania. Obowiązkiem szkoły i nauczycieli jest takie zorganizowanie pracy z tymi uczniami by mogli we właściwy sposób rozwijać swoje zdolności. Jakie szanse na rozwój uzdolnionych daje szkoła? Zajęcia pozalekcyjne czy koła zainteresowań funkcjonują często dzięki społecznemu zaangażowaniu nauczycieli pojmujących swoją pracę jako coś więcej niż wykonywanie wyuczonego zawodu.
Podczas moich pierwszych lekcji języka angielskiego w klasie I LO zauważyłam, że jedna z uczennic wyróżnia się ponadprzeciętnymi umiejętnościami i zdolnościami językowymi zarówno na tle klasy, jak i biorąc pod uwagę zakres materiału nauczania języka angielskiego obowiązujący w szkole ponadgimnazjalnej. Uczennica zawsze zna odpowiedź na moje pytania zadawane uczniom w klasie, posiada wiedzę na temat zagadnień gramatycznych wychodzących poza zakres materiału nauczania języka angielskiego w klasie I LO. Zna już zagadnienia gramatyczne wprowadzane na lekcjach po raz pierwszy. W związku z tym, zadania ćwiczące materiał gramatyczny zlecane przeze mnie uczniom są dla niej przeważnie zbyt łatwe. Wszystkie zaobserwowane fakty wskazywały na to, iż mam do czynienia z uczennicą o zdolnościach językowych. Wbrew pozorom, praca z takim uczniem nie jest łatwa, gdyż trzeba mu stworzyć takie warunki rozwoju, aby nie stracił zapału do pracy w poczuciu, iż już wszystko wie. W takim przypadku należy zmodyfikować i zindywidualizować warsztat pracy nauczyciela tak, by po rozpoznaniu potrzeb edukacyjnych ucznia zdolnego, zaspokoić je poprzez opracowanie programu pracy z uczniem, który będzie rozwijał zdolności językowe ucznia.

Geneza i dynamika zjawiska

Cechy wyróżniające ucznia zdolnego to zdolność do rozumowania abstrakcyjnego, łatwość uczenia się, duża zdolność obserwacji, inicjatywa i oryginalność w pracy intelektualnej, wielostronne zainteresowania.
Uczennica Małgosia pochodzi z rodziny, w której znajduje dobre wzorce osobowe w postaciach rodziców, którzy uważają, że na obecnym etapie jej życia nauka jest jej najważniejszym obowiązkiem i zdają sobie sprawę ze znaczenia nauki języków obcych w dzisiejszym świecie. W związku z tym, uczennica uczęszcza od wielu lat na pozaszkolne zajęcia z języka angielskiego. Po rozmowie z jej wychowawczynią dowiedziałam się, że uczennica odnosi sukcesy jeśli chodzi o inne przedmioty nauczane w szkole, co świadczy o jej ogólnym wysokim poziomie intelektualnym i łatwości przyswajania informacji. Oba powyższe fakty w połączeniu doprowadziły do zastanej przeze mnie sytuacji: obecności w klasie uczennicy o zakresie wiedzy wykraczającym poza program nauczania języka angielskiego w klasie pierwszej. Zatem, wyzwaniem dla mnie stał się problem, jak zorganizować pracę z klasą, aby realizując program obowiązujący wszystkich uczniów, rozwijać jednocześnie zainteresowania i umiejętności ucznia uzdolnionego.


Znaczenie problemu

Praca z uczniem zdolnym nabiera obecnie coraz większego znaczenia w działalności nauczyciela i szkoły. Należy poszukiwać nowych, efektywnych form nauczania, które mogą przyczynić się do pełnego rozwoju zainteresowań i zdolności uczniów. Obowiązkiem nauczyciela jest dbać o wszechstronny rozwój osobowości ucznia. W przypadku zdiagnozowania potrzeby edukacyjnej należy podejmować próby zaspokojenia jej poprzez zastosowanie właściwych metod pracy. Niepodjęcie prób zindywidualizowania warsztatu pracy zgodnie z potrzebami ucznia doprowadzi do braku przyrostu wiedzy, pomimo uzyskiwania ocen bardzo dobrych. Zjawisko ma też wpływ na prowadzenie zajęć lekcyjnych, gdyż należy pogodzić standardowy program nauczania języka angielskiego z pracą wykonywaną z uczniem zdolnym. Problem ma również znaczenie dla własnego rozwoju nauczyciela i doskonalenia jego warsztatu, gdyż skłania go do modyfikacji i indywidualizowania warsztatu poprzez uwzględnianie potrzeb rozwojowych ucznia i ich zaspokajanie.

Prognoza negatywna

W przypadku nie uwzględnienia potrzeb edukacyjnych ucznia zdolnego i nie podjęcia odpowiednich działań nastąpi:
 brak przyrostu wiedzy pomimo nadprzeciętnych zdolności językowych
 zatrzymanie procesu rozwoju uzdolnień
 obniżenie własnej samooceny
 osiąganie wyników poniżej intelektualnych możliwości
 brak aktywności i inicjatywy
 odmowa udziału w konkursach
 zahamowanie rozwoju społecznego

Prognoza pozytywna

Wdrożenie odpowiednich metod pracy z uczniem zdolnym spowoduje:
 dalszy przyrost wiedzy i rozwój zdolności językowych ucznia
 wszechstronny rozwój intelektualnych uzdolnień
 wzrost poczucia własnej wartości, wysoka samoocena
 udział w konkursach
 osiąganie wysokich wyników




Propozycje rozwiązania problemu.

Tradycyjna lekcja nie zawsze daje możliwość wykorzystania uczniów zdolnych, lecz i tu wprowadzałam nowe formy pracy aktywizujące takie jednostki np. praca w grupie. Mimo to uczennica odczuwała pewien niedosyt i chociaż pracowała w szybszym tempie i była bardziej dociekliwa to jednak często przeszkadzała i nie zawsze zaspakajała swoją ciekawość. Prawdziwy klimat poszukiwań i możliwość kierowania rozwojem ucznia dawała indywidualna praca z uczennicą.
Głównym celem moich działań będzie rozszerzenie poziomu wiedzy i umiejętności językowych uczennicy uzdolnionej ponad poziom obowiązujący wszystkich uczniów, w celu przygotowania jej do konkursów językowych.

Wdrażanie oddziaływań

Starałam się jak najczęściej angażować Małgosię podczas prowadzonych zajęć lekcyjnych powierzając jej np. rolę asystentki sprawującej opiekę nad zespołem podczas pracy w grupach. Służąc radą i pomocą uczniom słabszym była inaczej postrzegana przez klasę, nie jako zawsze lepsza i mądrzejsza, ale jako koleżanka wyciągająca pomocną dłoń. Z moich obserwacji wynika, że potrafiła łatwo przystosować się do współpracy z kolegami i koleżankami. Czasami powierzałam jej prowadzenie fragmentów lekcji, co wymagało wcześniejszego przygotowania się i wyszukania dodatkowych materiałów. Aby nie doprowadzać do sytuacji, gdzie uczeń nudzi się w trakcie lekcji, zawsze dostarczałam jej zadania dodatkowe ćwiczące dane zagadnienie na poziomie odpowiadającym jej możliwościom lub gdy zagadnienie omawiane w klasie było dla niej zbyt łatwe i nie wymagało dalszych ćwiczeń, gdyż miała je doskonale opanowane, proponowałam jej materiały z zagadnieniami wykraczającymi poza program. Bardzo często polecałam jej rozwiązywanie w domu ćwiczeń, które pojawiały się w latach poprzednich na konkursach z języka angielskiego, aby zapoznać i oswoić ją z praktykowanymi w tych konkursach formami zadań. Dostarczałam jej materiały dotyczące elementów wiedzy na temat ogólnie pojętej kultury krajów anglojęzycznych lub prosiłam o samodzielne opracowanie danego zagadnienia. Kolejną formą rozwijającą umiejętności językowe uczennicy było korzystanie przez nią z biblioteczki klasowej anglisty, z której wypożyczała lektury anglojęzyczne wraz z płytami CD w celu doskonalenia wszystkich obszarów językowych. Podczas sprawdzianów uczennica w miarę możliwości otrzymywała zadania dodatkowe wymagające posiadania umiejętności językowych na wyższym poziomie niż reszta klasy. Jeśli chodzi o umiejętność mówienia, zawsze wymagałam od Małgosi tworzenia dłuższych i bardziej złożonych wypowiedzi ustnych. W procesie rozwijania umiejętności pisania na podstawie omawianych, gotowych modeli form pisemnych uczennica zawsze była mobilizowana do komponowania bardziej twórczych prac niż te wymagane od pozostałych uczniów.

Efekty oddziaływań

Podjęte przeze mnie działania przyczyniły się do rozwoju intelektualnego uczennicy. Pogłębiła ona swoją wiedzę oraz rozwinęła zainteresowania, wzięła udział w międzyszkolnym konkursie wiedzy o krajach anglojęzycznych oraz w Ogólnopolskim konkursie „FOX”, wykazując się w nich dużą wiedzą i umiejętnościami. Praca z uczniami zdolnymi nie jest zadaniem łatwym. Wymaga ona doświadczenia, zaangażowania, pochłania wiele czasu. Jest to jednak praca przynosząca mi najwięcej satysfakcji, motywuje mnie ciągle do wytężonej pracy i samokształcenia. Bardzo dobre efekty obserwowałam jeśli chodzi o pomysł wykorzystania ucznia do nauczania kolegów i koleżanek w klasie. Ta forma pracy dawała jej dużo satysfakcji i była dobrą metodą przypominania i utrwalania zdobytej przez nią już wcześniej wiedzy. Poza tym, okazała się metodą aktywizującą resztę klasy, która chętniej i z większym zaangażowaniem uczestniczyła w lekcji, a w rezultacie lepiej pamiętała omawiany materiał. W efekcie podjętych działań uczennica systematycznie rozwijała swe zdolności językowe i poszerzała i tak szeroką już wiedzę, mając poczucie, iż nie traci, lecz efektywnie wykorzystuje czas przeznaczony na naukę języka angielskiego. Była nagradzana wysokimi ocenami cząstkowymi i końcowymi, ale nie za posiadanie wiedzy, którą przyswoiła już wcześniej, na zajęciach pozaszkolnych, lecz za faktyczny przyrost umiejętności i czynione postępy w procesie realizacji zadań zaplanowanych przez nauczyciela zgodnie z jego rozpoznanymi indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi.


Opracowała:
Marta Górska - Zielonka




Wyświetleń: 744


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.