AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aneta Biernat, 2014-07-23
Lubin

Uroczystości, Scenariusze

Poranek z okazji 11 Listopada

- n +

SCENARIUSZ PORANKA

11 LISTOPADA

Na scenie ,,salonik babci''. Babcia siedzi przy stoliku i robi na drutach. Słyszy dzwonek do drzwi, wstaje, idzie otworzyć.Wchodzą wnuczęta- bliźnięta.

WNUCZĘTA: Dzień dobry babciu! Bardzo się za Tobą stęskniliśmy!

BABCIA: Moje wnuczęta kochane! Wejdźcie, wejdźcie! Zaraz przygotuję dla was coś słodkiego.

Babcia sadza dzieci przy stoliku i częstuje je herbatą oraz ciasteczkami.

BABCIA: Opowiadajcie teraz, co u was słychać, co tam w szkole nowego?

WNUK 1: Babciu wiele się dzieje!

WNUK 2: Nasza klasa dostała zadanie.

WNUK 1: Bardzo ważne zadanie! Razem z panią wychowawczynią będziemy odpowiedzialni za przygotowanie akademii z okazji odzyskania przez Polskę niepodległości.

WNUK 2: Pani powiedziała, że wspólnie musimy przygotować scenariusz.11 Listopada już blisko, przygotowania idą pełną parą.

WNUK 1: Teraz szukamy pomysłów.

BABCIA: O, to rzeczywiście poważna sprawa. Od was zależy, jak będzie wyglądała ta uroczystość ważna dla każdego Polaka- patrioty w waszej szkole i czego dowiedzą się Wasi koledzy i koleżanki. Podaj mi tamten album, Kochanie, coś wam pokażę.

Wnuk podaje duży album o tematyce historycznej.

BABCIA: W historii naszego kraju bywały trudne czasy, kiedy krajem rządili nieudolni królowie, a ziemie były rozdrapywane przez groźnych grabieżców. Najdłuższa niewola trwała 123 lata i nasza ojczyzna była wtedy podzielona między trzech zaborców: Rosję, Prusy i Austrię.

WNUK 2: Tak całkowicie i zupełnie nie było Polski?

WNUK 1: Nie pamiętasz lekcji historii? Pani wyjaśniała, że Polska zniknęła z mapy Europy, ale była obecna w domach, kościołach, a także w sercach Polaków. A za używanie języka polskiego w szkołach srogo dzieci karano, nawet chłostą!

WNUK 2: Już nigdy nie będę używać brzydkich wyrazów. Ale mi wstyd... Trzeba się starać dbać o swoj język ojczysty. Wtedy dzieci to wiedzialy, my dzisiaj nie zawsze o tym myślimy.

BABCIA: Wówczas często w recytowano ,, Katechizm polskiego dziecka '' Władysława Bełzy.

Wspólnie recytują ,, Katechizm polskiego dziecka'' Władysław Bełza


Kto Ty jesteś?

Polak mały.

Jaki znak Twój?

Orzeł biały.

Gdzie ty mieszkasz?

Między swemi.

W jakim kraju?

W polskiej ziemi.

Czym ta ziemia?

Mą ojczyzną.

Czym zdobyta?

Krwią i blizną.

Czy ją kochasz?

Kocham szczerze.

A w co wierzysz?

W Polskę wierzę.

Coś Ty dla niej?

Wdzięczne dziecię.

Coś jej winien?

Oddać życie.



BABCIA: Niepodległość odzyskano po zakończeniu I Wojny Światowej 1918 roku, a 11 listopada właśnie Rada Regencyjna przekazała władzę nad podległym jej wojskiem Józefowi Piłsudskiemu, co uznano później za datę odzyskania niepodległości.

WNUK 1: Józef Piłsudski był dowódcą wojskowym?

BABCIA: Tak. Bardzo popularną formacją wojskową byli żołnierze na koniach, czyli ułani. Opowiada o nich znana piosenka ,, Przybyli ułani''.

Babcia nastawia płytę na starym gramofonie z piosenką ,,Przybyli ułani pod okienko'' słowa: Feliks Gwiżdż, melodia ludowa

Przybyli ułani pod okienko, (bis)
Pukają, wołają: "puść panienko! "(bis)

Zaświecił miesiączek do okienka,
W koszulce stanęła w nim panienka.

"O Jezu, a cóż to za wojacy?"
"Otwieraj! Nie bój się to czwartacy!"

"O Jezu! A dokąd Bóg prowadzi?"
"Warszawę odwiedzić byśmy radzi.

Gdy zwiedzim Warszawę, już nam pilno
Zobaczyć to stare nasze Wilno.

. A z Wilna już droga jest gotowa,
Prowadzi prościutko aż do Lwowa.

"O Jezu, a cóż to za mizeria?"
"Otwórz no, panienko! Kawaleria."

Przyszliśmy napoić nasze konie,
Za nami piechoty pełne błonie."

"O Jezu! A cóż to za hołota?"
"Otwórz panienko! To piechota!"

Panienka otwierać podskoczyła,
Żołnierzy do środka zaprosiła.

WNUK 2: Ale to fajnie było być ułanem...

BABCIA: Pamiętaj, że oni często oddawali swoje życie, żebyśmy mogli dziś żyć bezpiecznie w wolnym kraju, w Polsce, która jest naszym domem.

Wchodzi recytator, recytuje ,,Twój dom'' Wanda Chotomska

RECYTATOR 1:

Jest w każdym naszym słowie,
a słowa są najprostsze -
chleb, mama, dom gościnny,
i Wisła, i Mazowsze.

I jest w czerwieni maków,
i w białych kwiatach wiśni,
w piosenkach wszystkich ptaków
i w każdej naszej myśli.

W mazurku chopinowskim,
i w czarnym węglu Śląska,
i tu, gdzie serce mówi,
że to jest właśnie Polska.

WNUK 1: Mamy szczęście! Polska to naprawdę wyjątkowo piękny kraj.

WNUK 2: Taka Wisła na przykład, to dopiero piękna rzeka!

Na scenę wchodzi pięcioro dzieci. Śpiewają fragment piosenki ,, Płynie Wisła, płynie ''słowa: Edmund Wasilewski, melodia tradycyjna.

Płynie Wisła, płynie
Po polskiej krainie, (bis)
Zobaczyła Kraków, pewnie go nie minie. (bis)

Zobaczyła Kraków,
Wnet go pokochała, (bis)
A w dowód miłości wstęgą opasała. (bis)

Chociaż się schowała
W Niepołomskie lasy, (bis)
I do morza wpada, płynie jak przed czasy. (bis)

Nad moją kolebą
Matka się schylała, (bis)
I po polsku pacierz mówić nauczała. (bis)

"Ojcze nasz" i "Zdrowaś"
I "Skład Apostolski", (bis)
Bym do samej śmierci kochał naród polski. (bis)

Bo ten naród polski
Ma ten urok w sobie, (bis)
Kto go raz pokochał, nie zapomni w grobie. (bis)

Abym gdy dorosnę
Wziął Polkę za żonę (bis)
Bo tylko Polakom Laszki przeznaczone. (bis)

Niech Francuz Francuzkę
Niemiec kocha Niemkę (bis)
Ja zaś wolę Polkę, niźli cudzoziemkę. (bis)

I to wszystko razem
Od matki słyszałem (bis)
Czego nie zapomnę jak nie zapomniałem. (bis)

Płynie Wisła płynie,
Po polskiej krainie (bis)
A dopóki płynie Polska nie zaginie. (bis)





BABCIA: Wiele jest pięknych i ciekawych miejsc na świecie, wiem o tym, bo dawniej sporo podróżowałam, ale zawsze z radością wracałam do domu, do mojej ojczyzny.

Wchodzi dwoje recytatorów i na przemian recytują ,,Tu wszędzie Polska'' Tadeusza Kubiaka

Tu, gdzie jest dom nasz, twój i mój,
gdzie lasy są i rzeki nasze,
gdzie każdy ojciec szedł na bój,
gdzie Biały Orzeł na sztandarze.

Gdzie w Gdańsku Neptun lśni trójzębem,
gdzie nad Krakowem dźwięczy hejnał,
gdzie wolna droga wiedzie w zboże,
gdzie chwiejna trzcina na jeziorze.

Tyś się tu rodził, ojciec i wuj,
tu się rodziła twoja matka.
Dziad orał ziemię, wdychał kurz,
a jego dom to nędzna chatka.

Gdzie klucz żurawi nad łąkami,
gdzie Mysia Wieża ponad Gopłem,
w Szczecinie biały transatlantyk,
w morzu stalowy, czujny okręt.

Gdzie wiosną słowik w krzakach gęstych,
jesienią rżyska snute dymem,
gdzie latem słońce nad Bałtykiem,
a zimą świerszcze za kominem.

Gdzie dom poety w Czarnolesie,
gdzie nurtem śpiewnym płynie Wisła.
Tu biały sad jest, czarny węgiel,
tu wszędzie Polska, tu - Ojczyzna!


WNUK 1: Na naszej akademii w szkole koniecznie trzeba dzieciom przypomnieć, że w godle mamy również wyjątkowego, królewskiego ptaka- orła.

Wchodzi recytator, recytuje ,,Nasz znak'' Teresa Chwastek- Latuszkowa.

Orzeł Biały.
Skrzydła rozpostarte...
To znak, że na polskiej ziemi
nasz naród od Piastów
przejął wartę...
Skrzydła...
To dla tej ziemi
musimy się wzbijać do góry myślą
i dobrym czynem.
Przedzierać się przez chmury !
Orzeł...
To takie serce, w którym kiełkuje odwaga.
I takie, które umie ze słabością się zmagać.


WNUK 2: Babciu, dziękujemy Ci. Mamy mnóstwo projektów do scenariusza.

WNUK 1: Na ciebie zawsze można liczyć. Jesteś skarbnicą wiedzy, pomysłów i pysznych ciasteczek.

WNUK 2: Pani na pewno będzie z nas zadowolona, a dzieci się na akademii nie zanudzą, tylko uświadomią sobie po raz kolejny: BĄDŹ DUMNY- JESTEŚ POLAKIEM!!!


Scenariusz opracowała
Aneta Biernat























Zgłoś błąd    Wyświetleń: 844


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.