Katalog

Katarzyna Mrozek, 2014-07-03
Zabrze

Plastyka, Konspekty

KONSPEKT ZAJĘĆ Z PLASTYKI DLA KLASY II GIMNAZJUM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNEJ (autyzm, zespół Downa, porażenie mózgowe dziecięce)

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ Z PLASTYKI DLA KLASY II GIMNAZJUM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNEJ (autyzm, zespół Downa, porażenie mózgowe dziecięce)

TEMAT: Małe kurczaki – technika mieszana

Cel główny: Rozwijanie umiejętności przedstawiania rzeczywistości w postaci pracy plastycznej
Cele szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności posługiwania się wzbogaconymi technikami plastycznymi oraz umiejętne operowanie narzędziami i materiałem,

Cele rewalidacyjne:
- usprawnianie funkcji manualnych poprzez samodzielne rysowanie ołówkiem, kredką świecową oraz posługiwanie się pędzelkiem
- rozwijanie ogólnej orientacji w położeniu przedmiotów w przestrzeni i kierunku ruchu
Cel wychowawczy: kształtowanie harmonijnego współżycia, umacniania kontaktów koleżeńskich, umiejętności współpracy
Metody:
- praktycznego działania
Formy pracy:
- praca indywidualna

Pomoce:
kartka białego papieru technicznego, żółta świecowa kredka, niebieska i zielona farba, pędzel, kubek z wodą oraz ołówek
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Nauczyciel pyta uczniów: „Jak nazywają się dzieci kury?” i „Jak wyglądają? Jakiego są koloru”? Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel informuje uczniów, jaka pracę dzisiaj wykonają. Faza główna:
Nauczyciel instruuje uczniów w jakiej kolejności mają wykonywać pracę. Uczniowie będą rysować żółtą woskową kredką kontury trzech małych kurczaków. Jeden kurczak ma patrzeć w prawo, drugi w lewo, a trzeci ma wyglądać tak, jakby szukał jedzenia. Nauczyciel prosi jednego ucznia, aby na tablicy narysował kurczaka patrzącego w prawo, drugi uczeń rysuje kurczaka patrzącego w lewo, a trzeci szukającego jedzenia. Dopiero po upewnieniu się, że uczniowie orientują się w przestrzeni mogą przystąpić do pracy. Mocno dociskając kredkę woskową do kartki uczniowie kolorują kurczaki tak, aby nie pozostały białe plamy. Na niebie dorysowują słońce. Zieloną farbą rozcieńczoną w wodzie zamalowują dolną część kartki – tą z kurczakami, a górną część strony ( tą ze słońcem ) zamalowują na niebiesko. Ołówkiem uczniowie dorysowują kurczakom nóżki i oczy. Po prawidłowym wykonaniu przez ucznia pracy kurczaki i słońce powinny być widoczne, gdyż rozcieńczona farba nie pokryje tłustej powierzchni zakolorowanej woskową kredką.
Faza końcowa:
Podsumowanie zaangażowania uczniów w wykonanie pracy, porządkowanie stanowisk, odłożenie prac do wyschnięcia.

Bibliografia:
KONSPEKT ZAJĘĆ Z PLASTYKI DLA KLASY II GIMNAZJUM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNEJ (autyzm, zespół Downa, porażenie mózgowe dziecięce)

TEMAT: Tęcza – praca malarska

Cel główny: Uwrażliwienie uczniów na zjawiska otaczającej rzeczywistości na światło, barwę oraz linię

Cele szczegółowe:
- dostrzeganie form oraz bogactwa barw w naturze
- rozwijanie twórczej aktywności oraz ekspresji plastycznej

Cel rewalidacyjny: doskonalenie sprawności ruchów ręki i nadgarstka – zamalowywanie dużych powierzchni
Cel wychowawczy: kształtowanie harmonijnego współżycia, umacniania kontaktów koleżeńskich, umiejętności współpracy
Metody:
- praktycznego działania
Formy pracy:
- praca w parach

Pomoce:
Brystol formatu A2 – biały, czerwona, żółta, zielona, niebieska i fioletowa farba, pędzelek i kubek z wodą, fotografie tęczy
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Nauczyciel odwołuje się do osobistych przeżyć i obserwacji uczniów. Pyta: „ Jak nazywa się zjawisko, które możemy zaobserwować po deszczu, gdy jednocześnie świeci słońce?” Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel zadaje kolejne pytania: „ Jaki kształt ma tęcza?”, „Jakie kolory można w tęczy zaobserwować?”. Następnie pokazuje uczniom fotografię tęczy, a uczniowie kolejno opowiadają jakie kolory widzą na fotografii.
Faza główna:
Nauczyciel dobiera uczniów w pary. Zadanie uczniów polega na tym, aby namalować dużą tęczę malując na zmianę (raz jeden uczeń, raz drugi) poszczególne pasy kolorów. W kolejności:
Na samej górze czerwony pasek wygięty w łuk, następnie żółty, zielony, niebieski i fioletowy. Nauczyciel instruuje uczniów, żeby starali się jak najmniej trząść ręką podczas malowania oraz zwraca im uwagę, by nie przejmowali się, gdy kolory zmieszają się na krawędziach.
Faza końcowa:
Ocena wkładu pracy uczniów i dokładności (na miarę możliwości uczniów). Porządkowanie stanowisk, odłożenie prac do wyschnięcia.

Bibliografia: Jestem artystą. Ponad 100 pomysłów na twórczą zabawę dla dzieci
MWK
Wyświetleń: 960


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.