Katalog Katarzyna Mrozek, 2014-07-03 Zabrze Plastyka, Konspekty KONSPEKT ZAJĘĆ Z PLASTYKI DLA KLASY II GIMNAZJUM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNEJ (autyzm, zespół Downa, porażenie mózgowe dziecięce)KONSPEKT ZAJĘĆ Z PLASTYKI DLA KLASY II GIMNAZJUM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNEJ (autyzm, zespół Downa, porażenie mózgowe dziecięce) TEMAT: Małe kurczaki – technika mieszana Cel główny: Rozwijanie umiejętności przedstawiania rzeczywistości w postaci pracy plastycznej Cele szczegółowe: - rozwijanie umiejętności posługiwania się wzbogaconymi technikami plastycznymi oraz umiejętne operowanie narzędziami i materiałem, Cele rewalidacyjne: - usprawnianie funkcji manualnych poprzez samodzielne rysowanie ołówkiem, kredką świecową oraz posługiwanie się pędzelkiem - rozwijanie ogólnej orientacji w położeniu przedmiotów w przestrzeni i kierunku ruchu Cel wychowawczy: kształtowanie harmonijnego współżycia, umacniania kontaktów koleżeńskich, umiejętności współpracy Metody: - praktycznego działania Formy pracy: - praca indywidualna Pomoce: kartka białego papieru technicznego, żółta świecowa kredka, niebieska i zielona farba, pędzel, kubek z wodą oraz ołówek Przebieg zajęć Faza wstępna: 1. Sprawy organizacyjne. 2. Nauczyciel pyta uczniów: „Jak nazywają się dzieci kury?” i „Jak wyglądają? Jakiego są koloru”? Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel informuje uczniów, jaka pracę dzisiaj wykonają. Faza główna: Nauczyciel instruuje uczniów w jakiej kolejności mają wykonywać pracę. Uczniowie będą rysować żółtą woskową kredką kontury trzech małych kurczaków. Jeden kurczak ma patrzeć w prawo, drugi w lewo, a trzeci ma wyglądać tak, jakby szukał jedzenia. Nauczyciel prosi jednego ucznia, aby na tablicy narysował kurczaka patrzącego w prawo, drugi uczeń rysuje kurczaka patrzącego w lewo, a trzeci szukającego jedzenia. Dopiero po upewnieniu się, że uczniowie orientują się w przestrzeni mogą przystąpić do pracy. Mocno dociskając kredkę woskową do kartki uczniowie kolorują kurczaki tak, aby nie pozostały białe plamy. Na niebie dorysowują słońce. Zieloną farbą rozcieńczoną w wodzie zamalowują dolną część kartki – tą z kurczakami, a górną część strony ( tą ze słońcem ) zamalowują na niebiesko. Ołówkiem uczniowie dorysowują kurczakom nóżki i oczy. Po prawidłowym wykonaniu przez ucznia pracy kurczaki i słońce powinny być widoczne, gdyż rozcieńczona farba nie pokryje tłustej powierzchni zakolorowanej woskową kredką. Faza końcowa: Podsumowanie zaangażowania uczniów w wykonanie pracy, porządkowanie stanowisk, odłożenie prac do wyschnięcia. Bibliografia: KONSPEKT ZAJĘĆ Z PLASTYKI DLA KLASY II GIMNAZJUM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNEJ (autyzm, zespół Downa, porażenie mózgowe dziecięce) TEMAT: Tęcza – praca malarska Cel główny: Uwrażliwienie uczniów na zjawiska otaczającej rzeczywistości na światło, barwę oraz linię Cele szczegółowe: - dostrzeganie form oraz bogactwa barw w naturze - rozwijanie twórczej aktywności oraz ekspresji plastycznej Cel rewalidacyjny: doskonalenie sprawności ruchów ręki i nadgarstka – zamalowywanie dużych powierzchni Cel wychowawczy: kształtowanie harmonijnego współżycia, umacniania kontaktów koleżeńskich, umiejętności współpracy Metody: - praktycznego działania Formy pracy: - praca w parach Pomoce: Brystol formatu A2 – biały, czerwona, żółta, zielona, niebieska i fioletowa farba, pędzelek i kubek z wodą, fotografie tęczy Przebieg zajęć Faza wstępna: 1. Sprawy organizacyjne. 2. Nauczyciel odwołuje się do osobistych przeżyć i obserwacji uczniów. Pyta: „ Jak nazywa się zjawisko, które możemy zaobserwować po deszczu, gdy jednocześnie świeci słońce?” Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel zadaje kolejne pytania: „ Jaki kształt ma tęcza?”, „Jakie kolory można w tęczy zaobserwować?”. Następnie pokazuje uczniom fotografię tęczy, a uczniowie kolejno opowiadają jakie kolory widzą na fotografii. Faza główna: Nauczyciel dobiera uczniów w pary. Zadanie uczniów polega na tym, aby namalować dużą tęczę malując na zmianę (raz jeden uczeń, raz drugi) poszczególne pasy kolorów. W kolejności: Na samej górze czerwony pasek wygięty w łuk, następnie żółty, zielony, niebieski i fioletowy. Nauczyciel instruuje uczniów, żeby starali się jak najmniej trząść ręką podczas malowania oraz zwraca im uwagę, by nie przejmowali się, gdy kolory zmieszają się na krawędziach. Faza końcowa: Ocena wkładu pracy uczniów i dokładności (na miarę możliwości uczniów). Porządkowanie stanowisk, odłożenie prac do wyschnięcia. Bibliografia: Jestem artystą. Ponad 100 pomysłów na twórczą zabawę dla dzieci MWK Wyświetleń: 960
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |