AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Pilarska, 2014-06-26
Zielona Góra

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt zajęć rozładowujących napięcia i nadmiar energii u dzieci.

- n +

Rekreacja przy muzyce.

Liczba uczestników: 12 osób
Wiek dzieci: 8 – 10 lat
Środki dydaktyczne: instrumenty muzyczne, kartki z bloku, farby plakatowe, pędzelki, kubeczki z wodą, fartuszki, sypki drobny piasek, muszelki, klej, ręczniki papierowe, plansze z: wierszowanką, nutami i piosenką.

Cele:
 Poznawcze:
Zapoznanie z nowymi instrumentami muzycznymi.
Poznanie nowej piosenki i wierszowanki.
Poznanie nowej techniki plastycznej.

 Kształcące:
Kształcenie umiejętności pracy w grupie.
Kształtowanie percepcji słuchowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Kształtowanie słuchu muzycznego.

 Wychowawcze:
Odreagowanie napięć psychofizycznych.
Wyładowanie negatywnych emocji i nadmiaru energii.
Odprężenie się.
Wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
Budzenie aktywności do wspólnej zabawy.
Integracja grupy.
Uwrażliwianie na muzykę.

Tok zajęć:

1. Powitanie – dzieci podają swoje imię i klasę wyklaskując rytm.
2. Zabawa w „czarodziejskie instrumenty” – za pomocą wybranych instrumentów muzycznych dzieci przedstawiają swój nastrój (jestem wesoły, smutny, zmęczony, zdenerwowany itp.). Pozostałe dzieci odgadują nastrój danej osoby.
3. Nauka wierszowanki:
Raz rybki w morzu brały ślub,
Chlupała woda: chlup, chlup, chlup.
Aż stary tam wieloryb wpadł
I całe towarzystwo zjadł, zjadł, zjadł.”
Dzieci dobierają się parami i wyklaskują wierszowankę w dłonie partnera.
4. Orkiestra – dzieci ponownie biorą instrumenty i uczą się grać prosty rytm zaprezentowany przez nauczyciela. Można dzieci podzielić na 3 grupy, wówczas wprowadzamy elementy rywalizacji.
5. Relaksacja – dzieci kładą się na dywanie i zamykają oczy. Kilkakrotnie napinają i rozluźniają mięśnie rąk i nóg, a następnie wsłuchują się w muzykę relaksacyjną ( motyw – „nad morzem” ). Nauczyciel odczytuje tekst relaksacji:
„Wyobraź sobie, że jesteś nad morzem. Leżysz na plaży, na ciepłym piasku nagrzanym od słońca. Również ciebie słońce ogrzewa swoimi promieniami, a delikatny wiaterek owiewa twoje czoło. Szum wody jest tak przyjemny, że postanawiasz się wykąpać. Podchodzisz do brzegu, fale delikatnie obmywają twoje stopy. Powoli zanurzasz się coraz bardziej i bardziej. Woda sięga ci do kolan, teraz do pasa. Kładziesz się na wodzie i zaczynasz płynąć. Robisz to bez wysiłku, bo fale unoszą cię na powierzchni. Dopływasz do brzegu i kładziesz się na piasku, ale na tyle blisko wody, że fale delikatnie obmywają twoje ciało. Jest ci bardzo przyjemnie, czujesz się wspaniale. Nie masz żadnych problemów, przepełnia cię spokój i radość. Patrzysz na szybujące nad wodą mewy i czujesz, jakbyś latał wraz z nimi. Widzisz teraz morze z góry, z lotu ptaka. Jest łagodne, spokojne. Lecisz ponad morzem, teraz nad łąkami, lasami, miasteczkami i kierujesz się w stronę (tu podajesz nazwę swojej miejscowości). Dolatujesz do szkoły i lądujesz w świetlicy (lub innym miejscu, w którym przebywasz z dziećmi). Ale zanim otworzysz oczy, poruszaj najpierw palcami rąk i nóg, napnij i rozluźnij mięśnie, przeciągnij się mocno.
Teraz możesz już otworzyć oczy.”
Na koniec dzieci mówią o swoich odczuciach i wyobrażeniach.
6. Praca plastyczna związana tematycznie z muzyką relaksacyjną – „Morze”. Na kartkach dzieci wyznaczają granicę między morzem a plażą. Wodę malują farbami plakatowymi, a plaża zostaje wykonana z piasku i muszelek przyklejonych do kartki klejem i spryskanych lakierem do włosów (dla utrwalenia).
7. Na zakończenie – zabawa z piosenką. Dzieci uczą się krótkiej piosenki:
„Polną ścieżką przez ogródek
Idzie sobie krasnoludek.
- Dokąd idziesz mój malutki?
- Idę do swej krasnoludki.
Szabadabada dibidibidi/ x3
- Idę do swej krasnoludki.”

Wszyscy śpiewają piosenkę maszerując w kole. Po odśpiewaniu zwrotki nauczyciel wydaje polecenie, a następnie znów grupa śpiewa idąc w kole, jednocześnie wykonując polecenie nauczyciela.
Polecenia:
- rączki w przód
- łokcie do siebie
- kolana ugnij
- stopy na zewnątrz
- pupa do tyłu
- głowa do góry
- język na brodę itp.
8. Na koniec można poprosić dzieci o wyrażenie opinii na temat zajęć (jeśli nie są zbyt zmęczone).
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 669


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.