Katalog Barbara Kwaśnicka Język polski, Scenariusze "Antygona" Sofoklesa oglądana z bliska - scenariusz lekcji dla klasy III gimnazjum
Cel ogólny: Uwrażliwienie na wieloaspektowość i aktualność problematyki utworu Cele operacyjne: Po zakończeniu lekcji uczeń: Metoda: praca w grupach, burza mózgów, praca z tekstem, plakat (gazeta), mówiąca ściana Materiały: szary i kolorowy papier, nożyczki, klej, mazaki, kolorowe czasopisma, wydrukowane propozycje tytułów gazet - różnorodna czcionka (zał. 2), masa mocująca Przebieg lekcji: Podział klasy na grupy za pomocą kartek z wypisanymi greckimi literami. Ilość grup w klasie w zależności od jej liczebności. Czas 5 min. Grupy otrzymują polecenia (zał. 1) i materiały, ich zadaniem jest opracowanie pierwszej strony gazety, która ma zaprezentować różne spojrzenie i ocenę wydarzeń mających miejsce w "Antygonie" Sofoklesa. Wykorzystują tu nie tylko swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności, ale także własne obserwacje. Czas 40 min. Nauczyciel cały czas obserwuje pracę grup, w razie potrzeby służy pomocą. Dobrze jest przypomnieć o podziale pracy w grupie - wyborze lidera, który kieruje praca całej grupy, sekretarza - spisującego wszystkie pomysły, strażnika czasu i sprawozdawcę - osobę (mogą być dwie) która będzie przedstawiała efekty pracy grupy. Po wykonaniu zadania, grupy kolejno czytają treść swojego polecenia i prezentują swoje gazety. Pozostałe grupy za pomocą pokazywanych punktów oceniają pracę kolegów. (zał. 3) Czas do 30 min. (w zależności od ilości grup) Podsumowanie - mówiąca ściana: "Jakie elementy gazet i dlaczego przemówiły do mnie najbardziej?" Uczniowie na samoprzylepnych karteczkach wypisują swoje wybory i przyklejają karteczki na tablicy. Czas 10 min. z głośnym odczytaniem Załącznik 1: Zadanie dla grupy I Jesteście gazetą reprezentującą interesy rodziny Edypa. Mimo śmierci większości jej członków, nie wyrażacie zgody na rządy okrutnego Kreona. Przedstawcie wydarzenia, które rozegrały się w Tebach, (te, o których mowa w "Antygonie") z punktu widzenia zrozpaczonych poddanych i równie nieszczęśliwych dalszych członków rodzinny. Wybierzcie tytuł gazety i opracujcie pierwszą jej stronę z najważniejszymi informacjami, ilustracjami oraz reklamami odnoszącymi się do tamtych czasów i wydarzeń. Czas pracy 40 min. Zadanie dla grupy II Jesteście gazetą reprezentującą interesy rodziny Kreona. Przedstawcie wydarzenia, które rozegrały się w Tebach, (te, o których mowa w "Antygonie") z punktu widzenia wiernych poddanych i nieszczęśliwych dalszych członków rodzinny. Wybierzcie tytuł gazety i opracujcie pierwszą jej stronę z najważniejszymi informacjami, ilustracjami oraz reklamami odnoszącymi się do tamtych czasów i wydarzeń. Czas pracy 40 min. Zadanie dla grupy III Jesteście niezależną gazetą reprezentującą interesy wszystkich mieszkańców miasta. Przedstawcie wydarzenia, które rozegrały się w Tebach, (te, o których mowa w "Antygonie") z punktu widzenia zbuntowanych Tebańczyków. Wybierzcie tytuł gazety i opracujcie pierwszą jej stronę z najważniejszymi informacjami, ilustracjami oraz reklamami odnoszącymi się do tamtych czasów i wydarzeń. Czas pracy 40 min. Zadanie dla grupy IV Jesteście gazetą reprezentującą interesy zwolenników wieszcza Terezjasza. Przedstawcie wydarzenia, które rozegrały się w Tebach, (te, o których mowa w "Antygonie") z punktu widzenia przekonanych o prawdziwości głoszonych przez Terezjasza wizji. Wybierzcie tytuł gazety i opracujcie pierwszą jej stronę z najważniejszymi informacjami, ilustracjami oraz reklamami odnoszącymi się do tamtych czasów i wydarzeń. Czas pracy 40 min. Zadanie dla grupy V Jesteście niezależną gazetą reprezentującą interesy kobiet tebańskich. Przedstawcie wydarzenia, które rozegrały się w Tebach, (te, o których mowa w "Antygonie") z punktu widzenia typowych kobiet. Wybierzcie tytuł gazety i opracujcie pierwszą jej stronę z najważniejszymi informacjami oraz ilustracjami. Nie zapomnijcie także o innych kobiecych zainteresowaniach. Czas pracy 40 min. Załącznik 2: WIADOMOŚCI TEBAŃSKIE TEREZJAŃSKIE WIDZENIA KURIER RODZINNY TEBAŃSKIE PLOTECZKI KOBIETA TEBAŃSKA MROKI I CIENIE MŚCICIEL TEBAŃSKI Szepty i krzyki Załącznik 3: Zasady oceniania: Razem każda grupa może otrzymać maksymalnie 30 punktów, pomnożone przez ilość grup. Żadna grupa nie ocenia swojej własnej pracy. Nauczyciel może wywiesić na tablicy punktację i przypisane jej oceny, w ten sposób uczy także sprawiedliwego oceniania i odpowiedzialności uczniów za proponowaną ocenę. Opracowanie: Barbara Kwaśnicka Wyświetleń: 11548
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |