Katalog

JOANNA DUSZCZAK, 2014-06-24
ŚREM

Język angielski, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego

- n +





SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO





Dane osobowe:
JOANNA DUSZCZAK, Śrem ul. ………………………..

Wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym
Stopień awansu zawodowego: nauczyciel kontraktowy
Stanowisko pracy: nauczyciel języka angielskiego


Miejsce pracy : Szkoła Podstawowa nr 6 im. Braci Barskich w Śremie
Opiekun stażu: mgr A. M. – nauczyciel dyplomowany

Okres kontynuacji stażu : 01.09.2013r – 31.05.2014r.


Okres stażu : 2 lata 9 m-cy

Data rozpoczęcia stażu : 01 września 2011r



Okres stażu związanego z ubieganiem się przeze mnie o awans na stopień nauczyciela mianowanego wyniósł 2 lata i 9 miesięcy.
Był to okres intensywnej pracy nad sprostaniem wymaganiom, jakie założyłam sobie i zawarłam w planie rozwoju zawodowego, a także czas wielu poważnych zmian w moim życiu zawodowym w związku z podjęciem decyzji o zmianie miejsca pracy.
Staż rozpoczęłam bowiem jako nauczyciel języka angielskiego i hiszpańskiego w Gimnazjum nr 2 im. Ks. P. Wawrzyniaka w Śremie - od 01.09.2011r do 31.08.2013r, a zakończyłam jako nauczyciel języka angielskiego w tut. szkole podstawowej - od 01.09.2013r do 31.05.2014r , poznając tym samym możliwości uczniów na dwóch poziomach edukacyjnych: gimnazjalnym i podstawowym.
Zmiany w przydziale czynności nałożyły na mnie obowiązek uzupełnienia dokumentacji związanej z realizacją stażu – został dołączony do nich aneks do planu rozwoju zawodowego.
Nowo powierzone obowiązki dały mi szansę i możliwość zaistnienia i wykazania się w nowej roli- roli wychowawcy klasy.
Przez okres stażu pogłębiałam wiedzę i umiejętności dydaktyczne oraz opiekuńczo – wychowawcze, doskonaliłam znajomość prawa oświatowego w zakresie funkcjonowania szkoły oraz aktywnie uczestniczyłam w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Chętnie uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego, starałam się na bieżąco wzbogacać swój warsztat pracy.
Celem wszystkich moich działań w ramach pracy zawodowej od samego początku był i jest wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży oraz przygotowanie ich do dalszej nauki.
Poniżej przedstawiam sprawozdanie z realizacji zamierzonych w aneksie do planu rozwoju zawodowego zadań w okresie stażu w Szkole Podstawowej nr 6 im. Braci Barskich w Śremie.

§ 7 ust.2 pkt.1

Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

Realizację zadań związanych z awansem zawodowym rozpoczęłam od zapoznania się z organizacją i zasadami funkcjonowania szkoły. W tym celu przeanalizowałam najważniejsze dokumenty obowiązujące w szkole, tj.: Statut Szkoły, Program Wychowawczy i Szkolny System Oceniania oraz regulaminy: Samorządu Uczniowskiego, Udzielania Pomocy Materialnej o charakterze motywacyjnym oraz Regulamin Wycieczek Szkolnych.
Z początkiem września 2013r skierowałam do Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 6 im. Braci Barskich w Śremie wniosek o kontynuację rozpoczętego stażu na nauczyciela mianowanego, który został przyjęty i zatwierdzony.
Konstruując ten dokument kierowałam się zadaniami zawartymi w rozporządzeniu MEN z dnia 01 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli –Dz. U. z 26 marca 2013r poz. 393 oraz specyfiką i potrzebami szkoły, w której po dzień dzisiejszy jestem zatrudniona.
Zarówno plan rozwoju (gimnazjum) oraz oddany w późniejszym czasie aneks do planu rozwoju (szkoła podstawowa) , są spójne z założeniami Planu Pracy Szkoły i Programem Wychowawczym .
Współpracę z wyznaczonym opiekunem stażu – tj. panem Adamem Mrozkiem rozpoczęłam od omówienia zasad naszej współpracy, sporządzenia kontraktu i harmonogramu spotkań.
Swój warsztat pracy doskonaliłam poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz prowadzenie własnych zajęć w jego obecności, a także analizę, omówienie tychże zajęć i wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy. W związku z powyższym doskonaliłam również umiejętność tworzenia konspektów zajęć , uwzględniając w nich cele, metody i formy pracy oraz szczegółowy tok zajęć. Dokonywałam na bieżąco samooceny efektywności własnej pracy. Cenne wskazówki otrzymywałam w trakcie wymiany doświadczeń z opiekunem stażu i innymi nauczycielami , co pozwoliło mi w dużej mierze udoskonalić moje metody pracy na lekcjach w sferze dydaktycznej, jak i wychowawczej. Skuteczność podejmowanych działań sprawdzałam na bieżąco według następujących narzędzi: testów sprawdzających, kartkówek, odpowiedzi ustnych, aktywności na lekcji, sprawdzania zadań domowych.
W okresie trwania stażu pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności zawodowe zarówno poprzez samokształcenie jak również poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego.
Już od momentu zatrudnienia w tut. szkole (28.01.2013r –28.06.2014r) na umowie o pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy uczestniczyłam w szkoleniach metodycznych dot. szkół podstawowych organizowanych przez wydawnictwa językowe. Tematyka spotkań w których brałam udział była następująca:
- “ Listen up! Teaching with the new exam in mind”- konferencja dla n-li kl. 4-6 – Wydawnictwo Macmillan, Poznań - 21.01.2013r
- “Children gamified” i “Banishing Butterflies preparing for the sprawdzian szóstoklasisty “ –konferencja metodyczna, Wydawnictwo Pearson, Poznań- 02.02.2013 r
- “21 st Centry „ - Wydawnictwo Macmillan, Poznań - 09.02.2013r
- “A Quick Guide to Slow Teaching – with the Exam Ahead” - konferencja dla n-li kl. 4-6 – Wydawnictwo Macmillan, Poznań -28.03.2013r
- „Emocjonalny rozwój ucznia”- czteromodułowe szkolenie on-line- 07.09.2013r-Wydawnictwo Pearson
- „Sprawdzian szóstoklasisty w odniesieniu do Nowej Podstawy Programowej” – Wydawnictwo Nowa Era - 10.09.2013r - szkolenie online videoblog
- „Wykorzystanie pomocy wizualnych jako magnes w nauczaniu nastolatków” Przedstawicielstwo Cambridge Englisch w Polsce – 12.09.2013r
- „Strategie osiągania sukcesu w przygotowaniu do egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego „- Przedstawicielstwo Cambridge Englisch w Polsce – 12.09.2013r
- „Sprawdzian szóstoklasisty z języka angielskiego” – konferencja metodyczna zorganizowana przez wydawnictwa Nowa Era orz National Geographic – 25.09.2013 r
- „Realizm dydaktyczny jako skuteczne narzędzie motywacji uczniów „ - warsztaty metodyczne serii Video Impuls , Wydawnictwo Nowa Era - 12.10.2013r
- „Edukacja XXI wieku” czteromodułowe szkolenie on-line - 16.11.2013r - Wydawnictwo. Pearson
- „Ten great ideas for using flashcards” („ 10 pomysłów na użycie flashcards”) - szkolenie metodyczne dla n-li klas 1-3 szkół podstawowych – Wydawnictwo Macmillan - 30.12.2013r - “…And They All Learned English Happily Ever After! Fantasy, Fun and Fairytales in the Lower Primary Classroom” klasy 1-3 - Wydawnictwo Pearson Poznań – 03.02.2014r
- “We’re All Different… Catering for the Varying Needs of the Upper Primary Classroom” klasy 4-6- Wydawnictwo Pearson Poznań – 03.02.2014r
- szkolenie metodyczne poświęcone uczeniu języka angielskiego na etapie wczesnoszkolnym”- Wydawnictwo Pearson Poznań – 03.02.2014r
- „Creativity and communication through story and drama” klasy 1-3 - Wydawnictwo Macmillan Poznań , 11.02.2014 r
- “Myths, facts and strategies - yes, we can!” klasy 4-6 - Wydawnictwo Macmillan Poznań , 11.02.2014r
- “ Text-based teaching and new written matura preparation” – konferencja metodyczna Wydawnictwo Macmillan Poznań , 11.02.2014r
Udział w powyższych spotkaniach był okazją do wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami i metodykami. Dzięki szkoleniom wzbogaciłam formy, metody i techniki pracy, poznałam aktywizujące metody nauczania i nowoczesne formy multimedialne, edukacyjne programy komputerowe oraz nauczanie interaktywne poprzez multibooki i online.
Pozostałe szkolenia organizowane przez wydawnictwa językowe dotyczące szkół gimnazjalnych zostały przedstawione w złożonym sprawozdaniu za okres stażu w Gimnazjum nr 2 im. ks. P. Wawrzyniaka w Śremie.
W trakcie odbywanego stażu uczestniczyłam we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej i na bieżąco wdrażałam postanowienia i wnioski podjęte w czasie posiedzeń.
Z początkiem roku szkolnego 2013/2014 w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego zaktualizowałam swoją wiedzę biorąc udział we wstępnym szkoleniu z zakresu „Bezpieczeństwa i higieny pracy ”.
W ramach WDN uczestniczyłam w szkoleniach :
- „Wsparcie rozwoju szkół i przedszkoli z terenu powiatu śremskiego poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia „ - warsztaty w ramach projektu w dniach 14.10.2013 r, 05.12.2013r, 16.01.2014r, 06.03.2014r, 25.03.2014r , 02.04.2014r
- „Jak przeprowadzić ewaluację wewnętrzną w szkole” –, CDN” Alma” Poznań 15.10. 2013r
- „Opracowanie rocznego planu wspomagania w zakresie obszaru nr 21 - współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych „ – 24.10.2013r - szkolenie n-li należących do zespołu zadaniowego
- „Prawa i obowiązki nauczycieli’ w dniu 10.12.2013r –ODN Poznań
– „Jak wykorzystać wyniki ewaluacji wewnętrznej w pracy szkoły i w ewaluacji zewnętrznej - …….…05.2014r
Podczas odbywających się w dniu 28 marca 2014r Targach Edukacyjnych w Szkole Podstawowej nr 1 w Śremie brałam udział w warsztatach szkoleniowych nt.: „Metody aktywizujące, wspomagające rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym” oraz ………
W związku ze zmianami od 2015r w sprawdzianie szóstoklasistów uczestniczyłam w spotkaniu informacyjnym zorganizowanym przez OKE w Poznaniu w dniu 18.03.2014 r, podczas którego szczegółowo zostały omówione kwestie związane ze sprawdzianem.
W ramach doskonalenia zawodowego brałam udział w kursie - „Prawo oświatowe dla nauczycieli kontraktowych i mianowanych” w dniu 29.03.2014r oraz w seminarium nt. „Podsumowanie stażu w procedurze awansu zawodowego” w dniu 15.04.2014r zorganizowanych przez ODN Poznaniu.
Samodzielnie pogłębiałam swoją wiedzę z zakresu nauczania języka obcego sięgając po książki do metodyki języka angielskiego: .np.: Hanny Komorowskiej „Metodyka nauczania języków obcych”, Waldemar Pfeiffer, „Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki.”
Jako nauczyciel języka obcego stworzyłam własną biblioteczkę metodyczno – przedmiotową w skład której wchodzą wszelkie zebrane przeze mnie materiały do nauczania języka angielskiego i hiszpańskiego : książki, słowniki, płyty CD i DVD z nagraniami, plakaty, obrazki, zestawy ćwiczeń , krzyżówki. Wykorzystywałam je podczas codziennych zajęć , co wpływało na uatrakcyjnienie lekcji, a tym samym podniesienie jakości oraz efektów mojej pracy. Rozbudowywałam w ten sposób własny warsztat pracy i na bieżąco poszerzałam wiedzę dostosowując ją do wykonywanych przeze mnie obowiązków nauczyciela języka angielskiego i hiszpańskiego w gimnazjum oraz nauczyciela języka angielskiego w szkole podstawowej.
Dbałam o salę lekcyjną nr 11 i jej estetyczny wygląd sprzyjający atmosferze nauczania języka obcego, a od marca 2014r o salę nr 211, która dzięki przychylności Rady Rodziców i Dyrektora została wyposażona w stanowiska uczniowskie ze słuchawkami , panel nauczyciela oraz sprzęt multimedialny tj. tablicę interaktywną i projektor stając się nowoczesna pracownią językową.
Podczas stażu starałam się wzbogacać nauczanie języka konkursami. W tut. szkole byłam współorganizatorem następujących konkursów :
- obchodów Europejskiego Dnia Języków Obcych ,- 26 wrzesień 2013r
- konkursu piosenki anglojęzycznej „You can sing”,- 04 listopad 2013r
- konkursu "Pięknego czytania bajek w języku angielskim" - 25 listopada 2013r podczas którego moi uczniowie - Aleksander Czarnecki (4b) i Jakub Kokociński (5a) zakwalifikowali się do etapu powiatowego ,
- Ogólnopolskiego Konkursu Języka Angielskiego – „English High Flier” edycja XIII-
11 grudzień 2013r
-„Czytania i słuchania w języku angielskim”- dla uczniów klas V-VI – 15 kwiecień 2014r
- konkursu łamania języka angielskiego pt. „English TongueTwisters – 26 maja 2014r – podczas którego moja uczennica – Joachimiak - zajęła I miejsce.

Pragnę nadmienić , że podczas stażu w Gimnazjum nr 2 w Śremie byłam organizatorką szkolnych konkursów recytatorskich poezji anglojęzycznej, konkursu „Łamaczy językowych”, gminnego konkursu piosenki anglojęzycznej „JUST SING” organizowanego we współpracy ze Śremskim Ośrodkiem Kultury , pod patronatem Burmistrza Śremu.
Moi uczniowie zdobywali I , II i III miejsca w konkursach szkolnych, międzyszkolnych i gminnych przyczyniając się do promowania szkoły w środowisku lokalnym.
Okres trwania stażu to czas, w którym zarówno w gimnazjum jak i w tut. szkole podstawowej pełniłam funkcję :
- opiekuna pocztu sztandarowego,
- przewodniczącej zespołu przedmiotowego nauczycieli języków obcych.
Spotkania nauczycieli należących do zespołu były znakomitą okazją do dyskusji, konsultacji i dzielenia się swoimi obserwacjami oraz doświadczeniami , co prowadziło do autorefleksji i podwyższania jakości prowadzonych przeze mnie zajęć.
Wspomnę ponadto, że podczas pracy w gimnazjum byłam :
- opiekunem samorządu uczniowskiego (5 lat)
- przewodniczącą zespołu ds. promocji szkoły w roku szkolnym 2011/2012 i 2012/2013
- członkiem w zespole ds. ewaluacji wewnątrzszkolnej.
Od początku swojej pracy nauczycielskiej moim zadaniem było przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego , a w tut. szkole do sprawdzianu szóstoklasistów z języka angielskiego. Aby czynić to skuteczniej, już w 2011r podjęłam decyzję o ukończeniu kursu egzaminatora z języka angielskiego, organizowanego przez OKE w Poznaniu. Nabyte umiejętności wykorzystywałam w praktyce podczas sprawdzania prac gimnazjalnych w sesji wiosennej w 2012r i w 2014r. Pozwoliło mi to od podszewki poznać system egzaminów zewnętrznych oraz wewnętrznych, a także udoskonalić moje metody oceniania. Uczniowie mieli i mają we mnie wsparcie w przygotowaniach do egzaminów – mogę im udzielić wielu cennych wskazówek technicznych i merytorycznych.
Analizowałam wyniki egzaminów próbnych oraz końcowych z języka angielskiego, co było podstawą do tworzenia programów naprawczych będących wskazówkami do dalszej pracy z uczniami. Każdego roku podczas pracy w gimnazjum przeprowadzałam i analizowałam testy diagnostyczne po szkole podstawowej.
Pragnę nadmienić, że w roku szkolnym 2012/2013 opracowałam program nauczania dla klasy innowacyjnej realizującej naukę języka angielskiego w gimnazjum w zwiększonym wymiarze godzin. Po akceptacji przez organ prowadzący realizowałam ten program w kl. I.
Niejednokrotnie podczas swojej pracy zawodowej uczestniczyłam w pracach zespołu nadzorującego egzamin gimnazjalny oraz (również jako przewodnicząca) w komisji przeprowadzającej etap szkolny wojewódzkich konkursów przedmiotowych , a także jako przewodnicząca bądź członek komisji poprawkowej z języka angielskiego.
Na bieżąco prowadziłam dokumentację szkolną tj: dzienniki lekcyjne i pozalekcyjne, e-dzienniki – od 2013 r.
Przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego analizowałam wybrany program nauczania i na jego podstawie opracowywałam rozkłady materiału, plany wynikowe i przedmiotowy system oceniania.
W pracy dydaktycznej starałam się stosować różnorodne metody i techniki pracy, tak by jak najskuteczniej aktywizować uczniów do działania i urozmaicać lekcje. Najczęściej pracowałam metodą aktywizującą m.in. „burze mózgów”, praca w parach lub grupach, gry dydaktyczne i zabawy, którą łączyłam z audiowizualną i metodą ”reagowania całym ciałem”. Zauważyłam bowiem, że stosowanie tej metody ułatwia dzieciom zapamiętywanie słów i zwrotów przy pomocy kojarzenia ich z ruchem i muzyką. Na moich lekcjach nie zabrakło nigdy nagrań oryginalnych tekstów, piosenek, wierszy, rebusów, krzyżówek, gier leksykalno – gramatycznych, zabaw słowem, mini-dialogów, scenek, oryginalnych pomocy w języku angielskim.
Wszelakie narzędzia sprawdzania i oceniania wiedzy ucznia, tj. testy, sprawdziany, kartkówki opracowywałam samodzielnie lub korzystałam z gotowych materiałów, odpowiednio wcześniej je modyfikując. W procesie oceniania starałam się dostrzegać i nagradzać pochwałą lub oceną najmniejsze przejawy aktywności językowej, by zachęcać w ten sposób uczniów, w szczególności tych słabszych do pracy w języku obcym.
Podczas trwania stażu wyniki swojej pracy poddawałam regularnej analizie i ewaluacji poprzez obserwacje postępów uczniów i analizowanie swej pracy, przenoszenie, zamianę tematów, dopisywanie zadań do wykonania w planach pracy lub rezygnację z pewnych zagadnień i metod pracy. Takie bieżące dokonywanie korekt w planach jest niekiedy niezbędne, by dostosować zamierzone cele do grupy dzieci, wyjść jej naprzeciw. Bo przecież każdy zespół klasowy, każda grupa językowa pracuje inaczej.
W pracy opiekuńczo - wychowawczej uwzględniałam treści wynikające z zadań planu pracy szkoły na dany rok szkolny oraz potrzeby i zainteresowania uczniów.
Niezmiernie ważnym elementem życia szkolnego są wycieczki toteż bardzo pomocnym w tym zakresie okazał się kurs kierowników wycieczek i obozów wędrownych , który ukończyłam w latach poprzednich .Uzyskaną w tym zakresie wiedzę mogłam wykorzystać jako opiekun podczas wyjść poza teren szkoły z młodzieżą gimnazjalną oraz jako wychowawca klasy IVb organizując wyjazd dzieci do kina w dniu 13 grudnia 2013r
§ 7 ust.2 pkt.2

Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

Uwzględniając w swojej pracy dydaktycznej oraz wychowawczej współczesne problemy społeczne i cywilizacyjne starałam się brać czynny udział w różnego rodzaju uroczystościach szkolnych wynikających z kalendarza imprez .
Jako opiekun samorządu uczniowskiego podczas pracy w gimnazjum angażowałam młodzież do organizowania uroczystości i apeli szkolnych, prowadzenia sklepiku szkolnego oraz zachęcałam do udziału w akcjach charytatywnych. Działania te miały zarówno konkretny, materialny skutek jak i nieocenioną wartość wychowawczą, budząc w uczniach wrażliwość na potrzeby innych. Rokrocznie podejmowaliśmy szereg inicjatyw służących integracji całej społeczności szkolnej. Najważniejsze wspólne przedsięwzięcia przedstawiłam w sprawozdaniu za okres stażu w Gimnazjum nr 2 w Śremie.
Z kolei w tut. szkole pomagałam w organizacji akcji charytatywnej pt. „Świąteczny koncert dla Miłosza „ który odbył się w dniu 12 grudnia 2013r oraz akcjach prowadzonych w szkole, jak np. „Sprzątanie świata „ w maju 2014r , Góra grosza,
Kształtowałam wśród uczniów postawę proekologiczną i prozdrowotną . W ramach realizacji godzin wychowawczych uświadamiałam dzieciom jak ważne dla ich zdrowia jest właściwe rozplanowanie dnia, przestrzeganie zasad higieny osobistej i zdrowego odżywiania. Dzielnie wspierałam moich podopiecznych przy przygotowywaniu smacznych i ciekawych kanapek podczas zorganizowanego w szkole w m-cu kwietniu br spotkania kulinarnego pt. „ Gotowanie na śniadanie”., Dzieci prześcigały się w pomysłach i pięknie pracowały w zespole.
Propagowałam aktywność ruchową wprowadzając na lekcjach języka angielskiego technikę dramy, szczególnie w klasach młodszych, w których zawsze wprowadzałam element ruchowy np. poprzez polecenia wydawane w języku angielskim (dotknij głowę, nogi, palce u nóg, wstań, usiądź, dotknij czegoś w określonym kolorze, wstań, gdy usłyszysz określone słowo, pokaż pogodę), gry i zabawy dydaktyczne (np. gimnastyka robotów, gry paluszkowe, gra w kolory), piosenki „z pokazywaniem”
Starałam się rozpoznawać i uwzględniać potrzeby rozwojowe swych wychowanków. Dobrym źródłem tych informacji są własne obserwacje i rozmowy z dziećmi. Jako wychowawca klasy, na bieżąco pozyskiwałam wiedzę o uczniu, jego sytuacji rodzinnej, zdrowotnej i materialnej poprzez rozmowy z ich rodzicami w czasie wywiadówek i konsultacji. Gdy zaistniała nagła potrzeba kontaktowałam się telefonicznie z rodzicami dziecka. Odbyłam wiele rozmów z nauczycielami i wychowawcami uczniów sprawiających trudności wychowawcze lub mających trudności w nauce np. dot. Alicji J. i Katarzyny S . Kierowałam i umawiałam rodziców na spotkania z pedagogiem szkolnym celem uzyskania pomocy w podjęciu odpowiednich decyzji.
Na początku roku szkolnego 2013/2014 zapoznałam rodziców z Szkolnym Systemem Oceniania, prawami i obowiązkami ucznia zamieszczonymi w Statucie Szkoły, a także ze Szkolnym Programem Wychowania oraz z opracowanymi przeze mnie kryteriami oceniania z języka angielskiego i zasadami poprawy ocen .
Dbałam o kształtowanie u dzieci odpowiednich postaw w ocenie własnej osoby i kontaktach z rówieśnikami. Zależało mi, aby dzieci i młodzież wierzyła we własne siły, akceptowała siebie, była ciekawa świata i tolerancyjna wobec innych. Przeciwdziałałam agresji wśród uczniów poruszając na zajęciach tematy związane z agresją i tolerancją.
Poprzez organizację imprez np. Andrzejek, Mikołajek, Wigilii klasowej, Dnia Kobiet i Dnia Chłopca angażowałam cała klasę do współdziałania i współtworzenia – a przez to do czerpania przyjemności z dawania czegoś od siebie. Wpajane w ten sposób pozytywne wzorce wpływały pozytywnie na wychowanków.
Starałam się angażować dzieci do prac na rzecz poprawy wyglądu i wystroju klasy poprzez przygotowywanie gazetek okolicznościowych , dekoracji dostosowanych do pór roku i świąt kalendarzowych . Z pomocą uczniów przygotowywałam także „kącik języka angielskiego”, zamieszczając tam plakaty tematyczne, ciekawostki językowe, idiomy, łamańce językowe, angielskie przysłowia itp. Przyjazne i przytulne pomieszczenie wpływa bowiem pozytywnie na zachowania, daje poczucie bezpieczeństwa i swobody.
W celu systematycznej kontroli osiągnięć uczniów przeprowadzałam testy, które pozwoliły mi dokonywać oceny pracy mojej i uczniów.
W swych poczynaniach staram się dostrzec każdego indywidualnie, dla każdego znaleźć czas i zrozumienie oraz wspierać we wszelkich problemach.
W swej pracy uwzględniałam potrzeby rozwojowe uczniów zwracając uwagę na uczniów zdolnych językowo (np. Wiktoria. J. ) oraz tych, którzy z różnych powodów nie radzili sobie z językiem angielskim lub mieli inne problemy szkolne.
Uczniów uzdolnionych językowo i artystycznie przygotowywałam do konkursów. Praca ta dawała mi wiele satysfakcji. W ramach dodatkowej godziny wynikającej z art. 42 KN prowadziłam zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego, dla uczniów, którzy chcieli nadrobić wszelkie zaległości językowe, zaistnieć w mniejszej grupie i bez skrępowania zabrać glos w obcym języku, co im się często nie udawało przy całej klasie. Wychodzenie takim uczniom naprzeciw dawało rezultaty: uczniowie stawali się śmielsi w obcojęzycznych wypowiedziach, pewniejsi siebie, bardziej otwarci przy całej klasie.
Potrzeby rozwojowe uczniów uwzględniałam też poprzez opiekę nad uczniami podczas rekolekcji wielkopostnych , dyżurów śródlekcyjnych, uroczystości szkolnych , dyskotek oraz wyjść i wyjazdów pozaszkolnych, tym samym uczestnicząc w realizacji zadań opiekuńczych szkoły.
W okresie swego stażu aktywnie włączałam się w promocję szkoły w środowisku lokalnym, biorąc udział Drzwiach Otwartych Szkoły i festynie szkolnym w m-u czerwcu, zaś podczas pracy w Gimnazjum nr 2 w Śremie dodatkowo odwiedzając szkoły podstawowe z terenu miasta i gminy Śrem celem zapoznania przyszłych uczniów z ofertą edukacyjną szkoły.

§ 7 ust.2 pkt.3
Umiejętność uwzględniania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

Komputer jest stałym elementem mojej pracy od początku zatrudnienia. Projektowałam i wykonywałam techniką komputerową:
a) dokumentację szkolną : wymagania edukacyjne, rozkłady materiału, plany pracy wychowawczej, , sprawozdania, scenariusze i konspekty lekcji, testy, sprawdziany, kartkówki, arkusze konkursowe, dyplomy i podziękowania,
b) dokumentację awansową .
Niewątpliwie komputer ułatwia również pracę wychowawcy klasy. Pełniąc tę funkcję w roku szkolnym 2013/2014 będę korzystać z programu do komputerowego wypełniania świadectw.
Nieodzownym elementem w pracy z komputerem jest korzystanie z możliwości, jakie daje Internet. Jako nauczyciel ubiegający się o kolejny stopień awansu korzystałam ze stron:
www.literka.pl , www.men.gov.pl , zaś jako nauczyciel języka angielskiego korzystałam ze stron: www.edux.pl oraz www.profesor.pl na których umieściłam publikacje dotyczące pracy zawodowej: kontrakt z opiekunem stażu, harmonogram spotkań, plan rozwoju zawodowego, aneks do planu rozwoju oraz sprawozdania z jego realizacji. Publikowanie materiałów dało mi możliwość dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami i jednocześnie uświadomiło jak ważna jest wymiana tych doświadczeń i jak duże jest zainteresowanie publikacjami internetowymi i związana z tym satysfakcja.
Technologia internetowa daje możliwość dostępu do nieograniczonej ilości programów edukacyjnych , materiałów, scenariuszy i pomocy dydaktycznych pomocnych w prowadzeniu zajęć, dostępnych m.in. na portalach edukacyjnych (www.1iterka.pl, www.wydawnictwo.oxford.pl, www.cambridge.org, www.pearsonlongman.pl,
W swojej pracy mobilizowałam uczniów do samodzielnego poszerzania wiedzy przez Internet, podając im ciekawe strony internetowe do nauki słówek, ćwiczeń i powtórek.
Dzięki zaletom poczty elektronicznej :
 przesyłałam do administratora szkolnej strony internetowej informacje o przeprowadzanych konkursach językowych, sprawozdania z ich przebiegu, wykonane zdjęcia,
 kontaktowałam się z wydawnictwami i placówkami organizującymi szkolenia,
 uczestniczyłam w kursach e-learningowych i videoblogach,
 wyszukiwałam informacje z zakresu dydaktyki, pedagogiki, i psychologii,
 poznawałam i aktualizowałam przepisy i akty prawa oświatowego.
Swoje lekcje języka angielskiego uatrakcyjniam wykorzystując dostępne media takie jak : odtwarzacz CD , DVD , telewizor i tablicę interaktywną .
Z całą pewnością mogę stwierdzić, że wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych wywiera pozytywny wpływ na moją pracę nauczyciela i wychowawcy .

§ 7 ust.2 pkt.4

Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień w zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

Podczas realizacji stażu niemal codziennie stawałam przed problemami, przy rozwiązywaniu których niezbędna była moja wiedza z psychologii, pedagogiki lub dydaktyki.
Jako wychowawca poszerzałam swoją wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii poprzez lekturę wybranych pozycji książkowych tj.: T. Gordon „Wychowanie bez porażek”, M. Żebrowska „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”. Wiedza ta pomogła mi w budowaniu dobrych relacji z wychowankami, zrozumieniu ich potrzeb, zachowań, rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
Każdy uczeń jest inny, ma inne zdolności, zainteresowania i potrzeby. Dlatego istotna okazała się tutaj indywidualizacja zadań. Podczas prowadzonych przeze mnie zajęć starałam się, by były one zrozumiałe i ciekawe dla wszystkich. Uczniowie zdolni mogli liczyć na dodatkowe zadania oraz możliwość uczestnictwa w konkursach językowych, motywowałam ich do zdrowej rywalizacji i ciągłego poszerzania wiedzy.
Z kolei uczniowie słabsi, którzy bez pomocy nauczyciela nie radzili sobie z językiem obcym, z racji różnych dysfunkcji wrodzonych – mogli liczyć zawsze na moją pomoc. Wskazówki do pracy dawały mi wtedy opinie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, które wnikliwie studiowałam i uwzględniałam w swej pracy z uczniem. Na podstawie tychże opinii opracowywałam własne plany pracy dla takiego dziecka z uwzględnieniem dostosowania wymagań edukacyjnych i technik nauczania (np. A. J). Organizowałam również wśród uczniów pomoc koleżeńską, która miała na celu pracę ucznia słabego z uczniem, który nie ma problemów w nauce. Tego typu działanie motywuje uczniów do nauki, wzmacnia poczucie własnej wartości i rozwija umiejętności społeczne.
Indywidualizacja procesu nauczania jest sprawą trudną i wymaga ze strony nauczyciela stałego wysiłku, sprawia jednak, że uczniowie robią postępy na miarę swoich możliwości. Musiałam nauczyć się przede wszystkim doceniać nawet małe sukcesy uczniów słabych, co motywowało ich do dalszej pracy. Pochwała tego co dobre i wskazanie jakie rzeczy należy poprawić daje większe efekty niż wytknięcie samych błędów.
Byłam w stałym kontakcie z rodzicami informując ich o postępach dzieci w nauce, a także podejmując wspólne działania względem uczniów mających trudności w nauce.
Podejmując zadania wychowawcy klasy starałam się poznać sytuację rodzinną moich wychowanków, tak, aby zadbać o ewentualne udzielenie pomocy osobom potrzebującym..
Pełniąc funkcję wychowawcy klasy często zmuszona byłam rozwiązywać różne problemy wychowawcze , od najbardziej błahych (konflikty , spory, agresja słowna, groźby, dokuczanie, próby manipulowania innymi,) po trudniejsze, często wymagające współpracy rodzica (brak posłuszeństwa , nadpobudliwość, trudności w nauce ) . Wszystkie te problemy starałam się rozwiązywać w sposób jak najbardziej właściwy i pozytywny. Na pomoc w ich rozwiązywaniu mogłam również liczyć ze strony opiekuna stażu, pedagoga czy dyrektora szkoły.
W ramach godziny wychowawczej w listopadzie 2013r zaplanowałam lekcję z udziałem pani pedagog J. Kujawy-Wełyczko, nt.”ABC uczenia się „.., która cieszyła się dużym zainteresowaniem uczniów oraz w dniu 16 marca 2014r nt. tolerancji .
Podczas zajęć wychowawczych uczulałam uczniów, aby przestrzegali znaków drogowych i dbali o swoje bezpieczeństwo jako uczestnicy ruchu . Liczne imprezy integrujące klasę jak też imprezy ogólnoszkolne wymagały zapewnienia opieki uczniom. Funkcję tą starałam się wypełniać skrupulatnie, jednocześnie zaznaczając swój wpływ wychowawczy nad moimi podopiecznymi.

§ 7 ust.2 pkt.5

Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

Decyzja o rozpoczęciu przeze mnie stażu na nauczyciela mianowanego wiązała się ściśle z poznaniem przepisów prawnych regulującymi szkolnictwo oraz procedury awansu zawodowego nauczycieli.
W tym celu przeanalizowałam najważniejsze akty prawne :
• Rozporządzenie MEN z dnia 01 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 26 marca 2013 r poz. 393)
( poprzedzone wcześniejszymi rozporządzeniami MEN z 2007 r i 2010r)
• Karta Nauczyciela - ustawa z dnia 26 stycznia 1982r., z późniejszymi zmianami rozdział 3 art.9
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz.400).
a także podstawowe dokumenty dotyczące funkcjonowania i organizacji szkoły.
Ponadto na bieżąco aktualizowałam swą wiedzę z prawa oświatowego poprzez śledzenie portali internetowych oraz publikacje w prasie oświatowej .
Zdobytą wiedzę potrafię wykorzystać w praktyce :
 w czynnościach związanych z odbywaniem stażu tj.: w procesie sporządzania kontraktu z opiekunem stażu, pisania planu rozwoju zawodowego, sprawozdania, przygotowania prezentacji dorobku i przygotowania się do egzaminu.
 w procesie modyfikacji i wdrażania przedmiotowego systemu oceniania oraz tworzenia planów wynikowych
 przy tworzeniu wymaganej dokumentacji szkolnej obowiązującej nauczyciela dydaktycznego
 biorąc udział w pracach plenarnych, klasyfikujących i zatwierdzających Radach Pedagogicznych,
 uczestnicząc w pracach komisji konkursowych na szczeblu szkolnym, gminnym i powiatowym.

Podsumowanie.
Stwierdzam, że w okresie stażu udało mi się zrealizować cele, które wytyczyłam sobie na początku stażu ujmując je w planie rozwoju i w aneksie.
Udział w kursach i szkoleniach pogłębił moje umiejętności dydaktyczne i wychowawcze .
Doskonaliłam metody rozwiązywania problemów wychowawczych, poznałam przepisy dotyczące funkcjonowania szkoły. Potrafię odszukać interesujące mnie przepisy prawne i stosować je w zależności od potrzeb .
Poszerzyłam swoje umiejętności w zakresie wykorzystania technik komputerowych i informacyjnych, co przyczyniło się do usprawnienia pracy własnej. Zdobyte przeze mnie umiejętności i wiedza przyniosły również niewątpliwie korzyści dla szkoły.
W swoich działaniach zwracałam uwagę na promowanie szkoły w regionie , integrację ze środowiskiem lokalnym poprzez organizację różnych imprez i uroczystości.
Cały czas starałam się doskonalić swoje umiejętności, aby funkcję nauczyciela i wychowawcy pełnić coraz lepiej. Wiem, jak ciekawie prowadzić lekcje. Podejmowane przeze mnie działania pozwoliły na wypracowanie pozytywnych opinii rodziców, ufności i uśmiechu moich wychowanków.
W trakcie trwania stażu starałam się stosować aktywne metody pracy, aby zachęcić uczniów do nauki, osiągania przez nich dobrych wyników w nauce i rozwijania własnych zainteresowań. W swojej pracy kierowałam się zawsze dobrem ucznia, nie zapominając jednak o osobistym rozwoju zawodowym.
Przez 2 lata i 9 miesięcy uczyłam się systematyczności, organizacji czasu, rozwiązywania konfliktów, cierpliwości, konsekwentności, współpracy i obiektywności w postępowaniu.
Angażowałam się w życie placówek, w których byłam zatrudniona, co zaowocowało przyznaniem mi dwukrotnie podczas pracy w gimnazjum nagrody dyrektora z okazji DEN, jednocześnie jestem świadoma, że ciągle muszę doskonalić swoją pracę.
Za to, co udało mi się osiągnąć podczas 9-cio miesięcznego stażu w tut. szkole należą się szczere podziękowania opiekunowi – panu A.M. oraz dyrekcji.
Wierzę, że moja dalsza kariera zawodowa będzie przebiegała pomyślnie i nie zabraknie mi motywacji, by podejmować nowe zadania. Większość moich przedsięwzięć zaplanowana jest bowiem na dalsze lata.

Śrem, dnia 01 czerwca 2014r
Sprawozdanie opracowała:

mgr Joanna Duszczak

.
Wyświetleń: 538


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.