Katalog Małgorzata Galij, 2014-06-23 Bydgoszcz Chemia, Sprawozdania Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego.WSTĘP Jestem nauczycielem chemii z pięcioletnim doświadczeniem w pracy pedagogicznej. We wrześniu 2006 roku rozpoczęłam staż, którego nadrzędnym celem było zdobycie wiedzy i umiejętności, pozwalających na uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego. Przez cały okres stażu konsekwentnie realizowałam zadania ujęte w planie rozwoju zawodowego, dzięki czemu pogłębiłam wiedzę i umiejętności dydaktyczno - wychowawcze, wzbogaciłam swój warsztat pracy, poszerzyłam znajomość przepisów prawnych związanych z oświatą oraz aktywnie uczestniczyłam w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Przebieg realizacji planu i efekty mojej pracy przedstawiam wg wymagań stawianych nauczycielom kontraktowym ubiegającym się o stopień nauczyciela mianowanego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 1 grudnia 2004r w sprawie uzyskania awansu zawodowego przez nauczycieli. SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO WYMAGANIA NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO (§7.2.1-5 Rozp. MENiS z 1.XII. 2004) ZADANIE I SPOSÓB REALIZACJI UZYSKANE EFEKTY 1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywanie ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania stosownych zmian; (§ 7, ust. 2, pkt 1) Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli; Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu; Przygotowanie planu rozwoju zawodowego; Opracowanie planu wynikowego nauczania chemii; Opieka nad pracownią chemiczną; Obserwacja lekcji prowadzonych przez opiekuna stażu; Prowadzenie lekcji chemii w obecności opiekuna stażu i dyrektora szkoły; Prowadzenie otwartych lekcji chemii dla nauczyciela stażysty; Przygotowanie sprawozdania z przebiegu stażu; Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej; Uczestniczenie w pozaszkolnych warsztatach metodycznych: - „Matura z Operonem” – spotkania metodyczne; Studiowanie literatury dydaktycznej; - „Chemia w szkole” – czasopismo dla nauczycieli; - A. Burewicz, H. Gulińska „Dydaktyka chemii” UAM 1993; - B. Niemierko „Między oceną szkolną a dydaktyką”, WSiP, Warszawa 1997; - M. Koszmider, A.Wasiak „Chemia – uczyć się na pamięć – czy myśleć twórczo?”, WSiP; - B. Borowska, V. Panfil „Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej” Bydgoszcz 2000; Złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego; Uzyskałam pomoc w przygotowaniu planu rozwoju zawodowego oraz późniejszej realizacji zadań zamieszczonych w planie; Zaplanowałam działania dydaktyczno-wychowawcze oraz konsekwentnie je realizowałam; Dokonałam analizy materiału nauczania pod względem poziomu wymagań i sformułowałam wymagania edukacyjne; Ugruntowałam swoją wiedzę z zakresu zasad BHP i udzielania pierwszej pomocy obowiązujących w pracowni chemicznej i opracowałam szkolny regulamin BHP pracowni chemicznej; Przygotowywałam wnioski o dofinansowanie rozbudowy i modernizacji pracowni chemicznej; Wzbogaciłam wyposażenie pracowni poprzez zakup nowych pomocy naukowych (modele chemiczne, filmy edukacyjne) i odczynników chemicznych; Poszerzyłam swój warsztat pracy o nowe formy i metody aktywne prowadzenia zajęć; Skorzystałam z wiedzy i doświadczenia pedagogicznego hospitujących; Podzieliłam się swoimi doświadczeniami zawodowymi; Dokonałam podsumowania pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz własnego rozwoju zawodowego w czasie stażu; Udoskonaliłam swoją wiedzę i umiejętności zawodowe; Poszerzyłam wiedzę i umiejętności w przygotowywaniu uczniów do egzaminu maturalnego z chemii; Poszerzyłam wiedzę i umiejętności dydaktyczne; 2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych; (§ 7, ust. 2, pkt 2) Udział w pracach zespołu przedmiotowego; Udział w pracach zespołu wychowawczego; Omawianie problematyki zagrożeń cywilizacyjnych w ramach realizacji międzyprzedmiotowych ścieżek dydaktycznych; Organizowanie zajęć dodatkowych: - dla uczniów mających trudności w nauce; - dla uczniów klas III zdających egzamin maturalny z chemii; - uczestnictwo w realizacji projektu rządowego „Wyrównywanie szans edukacyjnych dla dzieci i młodzieży”; - uczestnictwo w realizacji projektu zajęć pozalekcyjnych o charakterze dydaktyczno-wychowawczym organizowanych w ramach Bydgoskich Godzin Samorządowych w roku szkolnym 2008/2009; Organizowanie szkolnych konkursów chemicznych; Udział w Dniach Nauki organizowanych przez wyższe uczelnie naszego regionu; Udział w pozaszkolnym doskonaleniu nauczycieli: - „Jak rozwijać aktywność i motywację osiągnięć u uczniów. ” – warsztaty w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 w Bydgoszczy; - „Identyfikacja ucznia zdolnego w procesie edukacyjnym. ” – seminarium w Centrum Doskonalenia Nauczycieli Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Bydgoszczy; Promowanie szkoły: - podczas Drzwi Otwartych dla gimnazjalistów; - poprzez udział w Bydgoskich Dniach Ochrony Środowiska – przedstawienia ”Bajkowy las”, „Świat jak z bajki”; Pełnienie obowiązków wychowawcy klasy poprzez: - organizowanie wycieczek szkolnych – np. Kotlina Kłodzka; - organizowanie wyjść klasowych – np. szkółka leśna w Białych Błotach; - organizowanie imprez klasowych – np. wigilie klasowe; - udział w akcjach charytatywnych- np. „List do Świętego Mikołaja”, przedstawienie „Bajkowy Las” dla dzieci ze Szpitala Dziecięcego w Bydgoszczy; - udział w różnych formach kultury – kino „Katyń” A. Wajdy, opera – „Zemsta Nietoperza” J. Straussa); Przeprowadzałam diagnozę wstępną i podsumowującą z chemii w klasach pierwszych oraz sprawdziłam i opracowałam wyniki próbnego egzaminu maturalnego z chemii dla klas drugich, dzięki czemu uzyskałam wiedzę o postępach edukacyjnych uczniów i uwzględniłam te informacje w dalszej realizacji materiału; Uczestniczyłam w opracowaniu „Programu wychowawczego VIII LO”; Uwzględniałam problemy społeczne i cywilizacyjne w nauczaniu chemii oraz na godzinie wychowawczej; Zachęcałam młodzież do udziału w zajęciach pozalekcyjnych; Uwzględniałam potrzeby edukacyjne ucznia; Pomagałam uczniom w lepszym przygotowaniu do egzaminu maturalnego; Zachęciłam uczniów do rozwijania zainteresowań przedmiotami ścisłymi; Młodzież poszerzyła wiedzę i umiejętności w rozwiązywaniu zadań o zróżnicowanym poziomie trudności; Młodzież rozwijała własne zainteresowania; Proponowałam młodzieży rozwijanie zainteresowań poprzez udział w konkursach chemicznych; Zachęciłam młodzież do aktywności pozaszkolnej i rozwijania zainteresowań; Młodzież uczestniczyła m.in. w wykładach i pokazach organizowanych w ramach Toruńskiego Festiwalu Nauki i Sztuki; Zachęciłam uczniów do większej aktywności w czasie zajęć lekcyjnych; Poszerzyłam wiedzę i umiejętności w pracy z uczniem zdolnym; Uczestniczyłam w promocji szkoły; Umożliwiłam młodzieży przeprowadzanie ciekawych pokazów chemicznych; Zachęciłam młodzież do aktywności pozaszkolnej i uwrażliwiłam na problemy ekologii; Mobilizowałam młodzież do aktywnego udziału w życiu szkoły i integracji zespołu klasowego; Młodzież miała możliwość rozwijania zainteresowań turystycznych, zwiedzania ciekawych miejsc związanych z kulturą i historią Polski; Uwrażliwienie młodzieży na przyrodę; Młodzież miała możliwość lepszego poznania się, integracji, nawiązania i pogłębienia przyjaźni; Uwrażliwienie młodzieży na potrzeby drugiego człowieka; Młodzież rozwijała zainteresowania oraz kontakt ze sztuką; 3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; (§ 7, ust. 2, pkt 3) Uczestniczenie w pozaszkolnych warsztatach metodycznych: - „Rozwijanie umiejętności skutecznej komunikacji z uczniem” – 6-godzinne szkolenie w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 w Bydgoszczy; - „Technologie informacyjne i edukacja multimedialna w praktyce szkolnej”- 72- godzinne szkolenie OFEK w Bydgoszczy; Przygotowywanie pomocy dydaktycznych z użyciem komputera i skanera, np. zadań, testów, kart pracy ucznia, konspektów lekcji, ankiet itp.; Przygotowywanie filmów i prezentacji multimedialnych; Wykorzystanie zasobów internetowych do aktualizowania i uzupełniania wiedzy merytorycznej i dydaktycznej; Korzystanie z poczty elektronicznej; Współpraca za szkolną stroną internetową; Poszerzyłam wiedzę w zakresie umiejętności interpersonalnych; Zdobyłam nowe umiejętności w posługiwaniu się technologią informacyjną; Przygotowałam scenariusze zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjnej, opublikowałam je na stronie internetowej i wykorzystałam na zajęciach lekcyjnych; Wzbogaciłam własną bazę dydaktyczną; Urozmaiciłam zajęcia lekcyjne; Ułatwiłam pracę dydaktyczno-wychowawczą; Wzbogaciłam bazę dydaktyczną; Rozwijałam zainteresowania uczniów; Poszerzałam wiedzę merytoryczną i dydaktyczną; Zachęcałam uczniów do korzystania z tematycznych stron internetowych zawierających zadania maturalne i wiadomości chemiczne; Miałam możliwość łatwego kontaktu z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami; Uczestniczyłam w utworzeniu i aktualizacji szkolnej strony chemicznej; 4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych zadań; (§ 7, ust. 2, pkt 4) Udział w konferencji szkoleniowej Rady Pedagogicznej „Rozwiązywanie konfliktów szkolnych i współpraca z rodzicami”; Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej i psychologicznej: - G. King „Umiejętności terapeutyczne nauczyciela” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; - A.Faber, E. Mazlish „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały, jak słuchać, żeby z nami rozmawiały” Media Rodzina; - H. Hamer „Oswoić nieśmiałość” Wydawnictwo Veda, Warszawa 2000; Rozwiązywanie pojawiających się problemów i trudności wychowawczych; Współpraca z rodzicami uczniów - udział w zebraniach klasowych, drzwiach otwartych i konsultacjach indywidualnych; Współpraca z pedagogiem szkolnym poprzez: - zajęcia w ramach godzin wychowawczych; - udział młodzieży w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień, przemocy w szkole; - zorganizowanie spotkania w Policyjnej Izbie Dziecka - diagnozę sytuacji rodzinnej i materialnej uczniów oraz pomoc socjalną dla potrzebujących; Prowadzenie godzin wychowawczych w obecności dyrektora szkoły; Poszerzyłam wiedzę i umiejętności w zakresie relacji interpersonalnych; Wzbogaciłam warsztat pracy wychowawczej; Pomagałam uczniom w rozwiązywaniu kłopotów szkolnych, np. brak akceptacji wśród rówieśników; Rodzice byli systematycznie informowani o postępach edukacyjnych uczniów oraz o pojawiających się problemach wychowawczych; Rodzice uczestniczyli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych – np. jak zmniejszyć absencję uczniów w szkole, jak zintegrować klasę; Przeprowadzałam lekcje wychowawcze z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez pedagoga; Zapraszałam pedagoga na godziny wychowawcze; Młodzież poszerzyła wiedzę z zakresu profilaktyki uzależnień, została uwrażliwiona na przyczyny i problemy wynikające z agresywnych zachowań oraz sposoby radzenia sobie z agresją i przemocą; Młodzież uczestniczyła w wykładzie dotyczącym odpowiedzialności karnej nieletnich, zapoznała się z przepisami i procedurami obowiązującymi w sprawach dla nieletnich; Osoby w trudnej sytuacji materialnej uzyskały finansowe wsparcie – zapomogi jednorazowe, zwolnienie z opłat na komitet rodzicielski, dofinansowanie wycieczki klasowej; Wzbogaciłam swoje umiejętności wychowawcze, poznałam swoje słabe i mocne strony jako nauczyciela – wychowawcy; 5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły; (§ 7, ust. 2, pkt 5) Udział w warsztatach - „Jak zostać nauczycielem kontraktowym lub mianowanym” – warsztaty w KPCDN w Bydgoszczy; Przygotowywanie i gromadzenie materiałów dotyczących awansu zawodowego; Przygotowywanie i wypełnianie dokumentów szkolnych; Posługiwanie się przepisami dotyczącymi oświaty w sprawach warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów; Udział w pracach zespołów nadzorujących w czasie egzaminów maturalnych; Posługiwanie się przepisami zawartymi w Statucie Szkoły; Posługiwanie się przepisami dotyczącymi zasad organizowania wycieczek szkolnych; Udział w szkoleniu w zakresie BHP; Poszerzyłam wiedzę dotyczącą aspektów prawnych awansu zawodowego i sposobów przygotowania prezentacji przed komisją egzaminacyjną; Opracowałam plan rozwoju zawodowego, dokumentowałam realizację poszczególnych zadań oraz opracowałam sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego; Przygotowywałam materiały potrzebne w pracy dydaktyczno-wychowawczej: plan wynikowy nauczania chemii, plan wychowawczy klasy, materiały diagnostyczne z chemii dla klasy I, przykładowe arkusze zadań na próbne egzaminy maturalne; Poszerzyłam wiedzę i umiejętności w wypełnianiu dokumentacji szkolnej: dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, świadectwa szkolne; Ugruntowałam wiedzę i umiejętności dotyczące oceniania postępów edukacyjnych ucznia; Wzbogaciłam swoją wiedzę i umiejętności dotyczące procedur przeprowadzania egzaminów maturalnych; Pełniłam obowiązki przewodniczącego Zespołu Nadzorującego podczas egzaminów maturalnych; Przestrzegałam praw ucznia, egzekwowałam wypełnianie obowiązków wynikających z zapisów Statutu Szkoły; Zdobyłam wiedzę i umiejętności dotyczące organizowania wyjazdów z młodzieżą; Poznałam zasady przygotowywania dokumentacji wycieczki: karta wycieczki, regulamin; Ugruntowałam swoją wiedzę w zakresie przepisów BHP; PODSUMOWANIE W ciągu stażu zrealizowałam zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego. Poszerzyłam oraz udoskonaliłam umiejętności pedagogiczne i wychowawcze. Nauczyłam się planowania i konsekwentnego realizowania zadań, ewaluacji własnych działań, a także wprowadzania potrzebnych zmian. Aktywnie uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego, dzięki czemu wzbogaciłam własny warsztat pracy i jednocześnie zdobyłam wiele cennych wskazówek do dalszej pracy z młodzieżą. Wypracowałam metody nauczania skuteczne zarówno dla uczniów zdolnych, jak również mających trudności edukacyjne. W pracy wychowawczej uwzględniałam problemy środowiska lokalnego oraz współczesne zagrożenia cywilizacyjne i społeczne. Poszerzałam swoją wiedzę psychologiczną i umiejętności pedagogiczne poprzez udział w warsztatach, a także samodzielne studiowanie fachowej literatury. W codziennej pracy doskonaliłam umiejętności interpersonalne, rozwijałam zdolność komunikacji z drugim człowiekiem – uczniem, rodzicem, innym nauczycielem. Na bieżąco korzystałam z technologii komputerowej, zarówno przygotowując materiały dydaktyczne, jak również w celach komunikacyjnych. Pogłębiałam znajomość przepisów prawa związanego z oświatą i analizowałam pojawiające się zmiany. Okres stażu wypełniony był licznymi obowiązkami i zadaniami, poprzez które podwyższyłam własne kompetencje zawodowe. Praca z młodzieżą była dla mnie dużym wyzwaniem, ale jednocześnie przyniosła wiele satysfakcji, zarówno w obszarze dydaktycznym, jak również interpersonalnym – otrzymałam nagrodę Dyrektora Szkoły za podnoszenie poziomu nauczania chemii i umiejętne rozwiązywanie problemów wychowawczych. W ciągu najbliższych lat chcę podwyższać swoje kwalifikacje zawodowe, zdobywać nowe, cenne doświadczenia w pracy pedagogicznej. Chciałabym uzyskać dodatkowe kwalifikacje z dziedziny psychologii, głównie ze względu na własne potrzeby i zainteresowania, oraz ukończyć szkolenie dla egzaminatorów okręgowych komisji egzaminacyjnych w zakresie egzaminu maturalnego z chemii, dzięki czemu poszerzyłabym wiedzę i umiejętności w przygotowywaniu młodzieży do egzaminu dojrzałości. Wyświetleń: 584
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |