Katalog

Małgorzata Galij, 2014-06-23
Bydgoszcz

Chemia, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego.

- n +




WSTĘP



Jestem nauczycielem chemii z pięcioletnim doświadczeniem w pracy pedagogicznej. We wrześniu 2006 roku rozpoczęłam staż, którego nadrzędnym celem było zdobycie wiedzy i umiejętności, pozwalających na uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego.
Przez cały okres stażu konsekwentnie realizowałam zadania ujęte w planie rozwoju zawodowego, dzięki czemu pogłębiłam wiedzę i umiejętności dydaktyczno - wychowawcze, wzbogaciłam swój warsztat pracy, poszerzyłam znajomość przepisów prawnych związanych z oświatą oraz aktywnie uczestniczyłam w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Przebieg realizacji planu i efekty mojej pracy przedstawiam wg wymagań stawianych nauczycielom kontraktowym ubiegającym się o stopień nauczyciela mianowanego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 1 grudnia 2004r w sprawie uzyskania awansu zawodowego przez nauczycieli.













































SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO



WYMAGANIA NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
(§7.2.1-5 Rozp. MENiS
z 1.XII. 2004)
ZADANIE I SPOSÓB REALIZACJI
UZYSKANE EFEKTY

1. Umiejętność organizacji
i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywanie ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności
i dokonywania stosownych zmian;
(§ 7, ust. 2, pkt 1)



 Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli;


 Nawiązanie współpracy
z opiekunem stażu;



 Przygotowanie planu rozwoju zawodowego;



 Opracowanie planu wynikowego nauczania chemii;


 Opieka nad pracownią chemiczną;














 Obserwacja lekcji prowadzonych przez opiekuna stażu;


 Prowadzenie lekcji chemii
w obecności opiekuna stażu
i dyrektora szkoły;


 Prowadzenie otwartych lekcji chemii dla nauczyciela stażysty;


 Przygotowanie sprawozdania
z przebiegu stażu;



 Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej;


 Uczestniczenie
w pozaszkolnych warsztatach metodycznych:
- „Matura z Operonem” – spotkania metodyczne;


 Studiowanie literatury dydaktycznej;
- „Chemia w szkole” – czasopismo dla nauczycieli;
- A. Burewicz, H. Gulińska „Dydaktyka chemii” UAM 1993;
- B. Niemierko „Między oceną szkolną a dydaktyką”, WSiP, Warszawa 1997;
- M. Koszmider, A.Wasiak „Chemia – uczyć się na pamięć – czy myśleć twórczo?”, WSiP;
- B. Borowska, V. Panfil „Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej” Bydgoszcz 2000;













 Złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego;


 Uzyskałam pomoc w przygotowaniu planu rozwoju zawodowego oraz późniejszej realizacji zadań zamieszczonych w planie;


 Zaplanowałam działania dydaktyczno-wychowawcze oraz konsekwentnie je realizowałam;


 Dokonałam analizy materiału nauczania pod względem poziomu wymagań
i sformułowałam wymagania edukacyjne;


 Ugruntowałam swoją wiedzę z zakresu zasad BHP i udzielania pierwszej pomocy obowiązujących w pracowni chemicznej
i opracowałam szkolny regulamin BHP pracowni chemicznej;

 Przygotowywałam wnioski o dofinansowanie rozbudowy i modernizacji pracowni chemicznej;

 Wzbogaciłam wyposażenie pracowni poprzez zakup nowych pomocy naukowych (modele chemiczne, filmy edukacyjne) i odczynników chemicznych;


 Poszerzyłam swój warsztat pracy o nowe formy i metody aktywne prowadzenia zajęć;



 Skorzystałam z wiedzy i doświadczenia pedagogicznego hospitujących;



 Podzieliłam się swoimi doświadczeniami zawodowymi;



 Dokonałam podsumowania pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz własnego rozwoju zawodowego w czasie stażu;


 Udoskonaliłam swoją wiedzę i umiejętności zawodowe;


 Poszerzyłam wiedzę i umiejętności
w przygotowywaniu uczniów do egzaminu maturalnego z chemii;




 Poszerzyłam wiedzę i umiejętności dydaktyczne;


2. Umiejętność uwzględniania
w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych
i cywilizacyjnych;
(§ 7, ust. 2, pkt 2)

 Udział w pracach zespołu przedmiotowego;








 Udział w pracach zespołu wychowawczego;


 Omawianie problematyki zagrożeń cywilizacyjnych
w ramach realizacji międzyprzedmiotowych ścieżek dydaktycznych;


 Organizowanie zajęć dodatkowych:
- dla uczniów mających trudności w nauce;

- dla uczniów klas III zdających egzamin maturalny z chemii;

- uczestnictwo w realizacji projektu rządowego „Wyrównywanie szans edukacyjnych dla dzieci
i młodzieży”;

- uczestnictwo w realizacji projektu zajęć pozalekcyjnych o charakterze dydaktyczno-wychowawczym organizowanych w ramach Bydgoskich Godzin Samorządowych w roku szkolnym 2008/2009;


 Organizowanie szkolnych konkursów chemicznych;


 Udział w Dniach Nauki organizowanych przez wyższe uczelnie naszego regionu;




 Udział w pozaszkolnym doskonaleniu nauczycieli:
- „Jak rozwijać aktywność
i motywację osiągnięć
u uczniów. ” – warsztaty
w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1
w Bydgoszczy;

- „Identyfikacja ucznia zdolnego w procesie edukacyjnym. ” – seminarium w Centrum Doskonalenia Nauczycieli Towarzystwa Wiedzy Powszechnej
w Bydgoszczy;


 Promowanie szkoły:
- podczas Drzwi Otwartych dla gimnazjalistów;

- poprzez udział w Bydgoskich Dniach Ochrony Środowiska – przedstawienia ”Bajkowy las”, „Świat jak z bajki”;


 Pełnienie obowiązków wychowawcy klasy poprzez:


- organizowanie wycieczek szkolnych – np. Kotlina Kłodzka;


- organizowanie wyjść klasowych – np. szkółka leśna w Białych Błotach;

- organizowanie imprez klasowych – np. wigilie klasowe;

- udział w akcjach charytatywnych- np. „List do Świętego Mikołaja”, przedstawienie „Bajkowy Las” dla dzieci ze Szpitala Dziecięcego w Bydgoszczy;

- udział w różnych formach kultury – kino „Katyń” A. Wajdy, opera – „Zemsta Nietoperza” J. Straussa);

 Przeprowadzałam diagnozę wstępną
i podsumowującą z chemii w klasach pierwszych oraz sprawdziłam i opracowałam wyniki próbnego egzaminu maturalnego
z chemii dla klas drugich, dzięki czemu uzyskałam wiedzę o postępach edukacyjnych uczniów i uwzględniłam te informacje
w dalszej realizacji materiału;


 Uczestniczyłam w opracowaniu „Programu wychowawczego VIII LO”;


 Uwzględniałam problemy społeczne
i cywilizacyjne w nauczaniu chemii oraz na godzinie wychowawczej;




 Zachęcałam młodzież do udziału w zajęciach pozalekcyjnych;
 Uwzględniałam potrzeby edukacyjne ucznia;


 Pomagałam uczniom w lepszym przygotowaniu do egzaminu maturalnego;


 Zachęciłam uczniów do rozwijania zainteresowań przedmiotami ścisłymi;
 Młodzież poszerzyła wiedzę i umiejętności
w rozwiązywaniu zadań o zróżnicowanym poziomie trudności;

 Młodzież rozwijała własne zainteresowania;









 Proponowałam młodzieży rozwijanie zainteresowań poprzez udział w konkursach chemicznych;

 Zachęciłam młodzież do aktywności pozaszkolnej i rozwijania zainteresowań;
 Młodzież uczestniczyła m.in. w wykładach
i pokazach organizowanych w ramach Toruńskiego Festiwalu Nauki i Sztuki;


 Zachęciłam uczniów do większej aktywności w czasie zajęć lekcyjnych;







 Poszerzyłam wiedzę i umiejętności w pracy
z uczniem zdolnym;







 Uczestniczyłam w promocji szkoły;
 Umożliwiłam młodzieży przeprowadzanie ciekawych pokazów chemicznych;

 Zachęciłam młodzież do aktywności pozaszkolnej i uwrażliwiłam na problemy ekologii;



 Mobilizowałam młodzież do aktywnego udziału w życiu szkoły i integracji zespołu klasowego;

 Młodzież miała możliwość rozwijania zainteresowań turystycznych, zwiedzania ciekawych miejsc związanych z kulturą
i historią Polski;

 Uwrażliwienie młodzieży na przyrodę;



 Młodzież miała możliwość lepszego poznania się, integracji, nawiązania i pogłębienia przyjaźni;

 Uwrażliwienie młodzieży na potrzeby drugiego człowieka;





 Młodzież rozwijała zainteresowania oraz kontakt ze sztuką;

3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej
i komunikacyjnej;
(§ 7, ust. 2, pkt 3)

 Uczestniczenie
w pozaszkolnych warsztatach metodycznych:
- „Rozwijanie umiejętności skutecznej komunikacji
z uczniem” – 6-godzinne szkolenie w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1
w Bydgoszczy;

- „Technologie informacyjne
i edukacja multimedialna
w praktyce szkolnej”- 72- godzinne szkolenie OFEK
w Bydgoszczy;



 Przygotowywanie pomocy dydaktycznych z użyciem komputera i skanera, np. zadań, testów, kart pracy ucznia, konspektów lekcji, ankiet itp.;


 Przygotowywanie filmów
i prezentacji multimedialnych;


 Wykorzystanie zasobów internetowych do aktualizowania i uzupełniania wiedzy merytorycznej
i dydaktycznej;



 Korzystanie z poczty elektronicznej;



 Współpraca za szkolną stroną internetową;



 Poszerzyłam wiedzę w zakresie umiejętności interpersonalnych;









 Zdobyłam nowe umiejętności w posługiwaniu się technologią informacyjną;
 Przygotowałam scenariusze zajęć
z wykorzystaniem technologii informacyjnej, opublikowałam je na stronie internetowej
i wykorzystałam na zajęciach lekcyjnych;


 Wzbogaciłam własną bazę dydaktyczną;
 Urozmaiciłam zajęcia lekcyjne;
 Ułatwiłam pracę dydaktyczno-wychowawczą;





 Wzbogaciłam bazę dydaktyczną;
 Rozwijałam zainteresowania uczniów;


 Poszerzałam wiedzę merytoryczną
i dydaktyczną;
 Zachęcałam uczniów do korzystania
z tematycznych stron internetowych zawierających zadania maturalne
i wiadomości chemiczne;


 Miałam możliwość łatwego kontaktu
z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami;


 Uczestniczyłam w utworzeniu i aktualizacji szkolnej strony chemicznej;

4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki
i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień
z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich,
w rozwiązywaniu problemów związanych
z zakresem realizowanych zadań;
(§ 7, ust. 2, pkt 4)

 Udział w konferencji szkoleniowej Rady Pedagogicznej „Rozwiązywanie konfliktów szkolnych i współpraca
z rodzicami”;


 Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej
i psychologicznej:
- G. King „Umiejętności terapeutyczne nauczyciela” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne;

- A.Faber, E. Mazlish „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały, jak słuchać, żeby z nami rozmawiały” Media Rodzina;

- H. Hamer „Oswoić nieśmiałość” Wydawnictwo Veda, Warszawa 2000;


 Rozwiązywanie pojawiających się problemów i trudności wychowawczych;


 Współpraca z rodzicami uczniów - udział w zebraniach klasowych, drzwiach otwartych i konsultacjach indywidualnych;





 Współpraca z pedagogiem szkolnym poprzez:
- zajęcia w ramach godzin wychowawczych;


- udział młodzieży w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień, przemocy
w szkole;


- zorganizowanie spotkania
w Policyjnej Izbie Dziecka




- diagnozę sytuacji rodzinnej
i materialnej uczniów oraz pomoc socjalną dla potrzebujących;


 Prowadzenie godzin wychowawczych w obecności dyrektora szkoły;

 Poszerzyłam wiedzę i umiejętności w zakresie relacji interpersonalnych;






 Wzbogaciłam warsztat pracy wychowawczej;


















 Pomagałam uczniom w rozwiązywaniu kłopotów szkolnych, np. brak akceptacji wśród rówieśników;


 Rodzice byli systematycznie informowani
o postępach edukacyjnych uczniów oraz
o pojawiających się problemach wychowawczych;
 Rodzice uczestniczyli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych – np. jak zmniejszyć absencję uczniów w szkole, jak zintegrować klasę;


 Przeprowadzałam lekcje wychowawcze
z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez pedagoga;
 Zapraszałam pedagoga na godziny wychowawcze;

 Młodzież poszerzyła wiedzę z zakresu profilaktyki uzależnień, została uwrażliwiona na przyczyny i problemy wynikające
z agresywnych zachowań oraz sposoby radzenia sobie z agresją i przemocą;

 Młodzież uczestniczyła w wykładzie dotyczącym odpowiedzialności karnej nieletnich, zapoznała się z przepisami
i procedurami obowiązującymi w sprawach dla nieletnich;

 Osoby w trudnej sytuacji materialnej uzyskały finansowe wsparcie – zapomogi jednorazowe, zwolnienie z opłat na komitet rodzicielski, dofinansowanie wycieczki klasowej;


 Wzbogaciłam swoje umiejętności wychowawcze, poznałam swoje słabe i mocne strony jako nauczyciela – wychowawcy;

5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich,
w zakresie funkcjonowania szkoły;
(§ 7, ust. 2, pkt 5)
 Udział w warsztatach - „Jak zostać nauczycielem kontraktowym lub mianowanym” – warsztaty
w KPCDN w Bydgoszczy;


 Przygotowywanie
i gromadzenie materiałów dotyczących awansu zawodowego;


 Przygotowywanie
i wypełnianie dokumentów szkolnych;









 Posługiwanie się przepisami dotyczącymi oświaty
w sprawach warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;

 Udział w pracach zespołów nadzorujących w czasie egzaminów maturalnych;




 Posługiwanie się przepisami zawartymi w Statucie Szkoły;



 Posługiwanie się przepisami dotyczącymi zasad organizowania wycieczek szkolnych;



 Udział w szkoleniu w zakresie BHP;
 Poszerzyłam wiedzę dotyczącą aspektów prawnych awansu zawodowego i sposobów przygotowania prezentacji przed komisją egzaminacyjną;



 Opracowałam plan rozwoju zawodowego, dokumentowałam realizację poszczególnych zadań oraz opracowałam sprawozdanie
z realizacji planu rozwoju zawodowego;


 Przygotowywałam materiały potrzebne
w pracy dydaktyczno-wychowawczej: plan wynikowy nauczania chemii, plan wychowawczy klasy, materiały diagnostyczne z chemii dla klasy I, przykładowe arkusze zadań na próbne egzaminy maturalne;
 Poszerzyłam wiedzę i umiejętności
w wypełnianiu dokumentacji szkolnej: dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, świadectwa szkolne;


 Ugruntowałam wiedzę i umiejętności dotyczące oceniania postępów edukacyjnych ucznia;




 Wzbogaciłam swoją wiedzę i umiejętności dotyczące procedur przeprowadzania egzaminów maturalnych;
 Pełniłam obowiązki przewodniczącego Zespołu Nadzorującego podczas egzaminów maturalnych;

 Przestrzegałam praw ucznia, egzekwowałam wypełnianie obowiązków wynikających
z zapisów Statutu Szkoły;


 Zdobyłam wiedzę i umiejętności dotyczące organizowania wyjazdów z młodzieżą;
 Poznałam zasady przygotowywania dokumentacji wycieczki: karta wycieczki, regulamin;


 Ugruntowałam swoją wiedzę w zakresie przepisów BHP;












































PODSUMOWANIE



W ciągu stażu zrealizowałam zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego.
Poszerzyłam oraz udoskonaliłam umiejętności pedagogiczne i wychowawcze. Nauczyłam się planowania i konsekwentnego realizowania zadań, ewaluacji własnych działań, a także wprowadzania potrzebnych zmian.
Aktywnie uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego, dzięki czemu wzbogaciłam własny warsztat pracy i jednocześnie zdobyłam wiele cennych wskazówek do dalszej pracy z młodzieżą. Wypracowałam metody nauczania skuteczne zarówno dla uczniów zdolnych, jak również mających trudności edukacyjne.
W pracy wychowawczej uwzględniałam problemy środowiska lokalnego oraz współczesne zagrożenia cywilizacyjne i społeczne. Poszerzałam swoją wiedzę psychologiczną i umiejętności pedagogiczne poprzez udział w warsztatach, a także samodzielne studiowanie fachowej literatury.
W codziennej pracy doskonaliłam umiejętności interpersonalne, rozwijałam zdolność komunikacji
z drugim człowiekiem – uczniem, rodzicem, innym nauczycielem. Na bieżąco korzystałam z technologii komputerowej, zarówno przygotowując materiały dydaktyczne, jak również w celach komunikacyjnych.
Pogłębiałam znajomość przepisów prawa związanego z oświatą i analizowałam pojawiające się zmiany.
Okres stażu wypełniony był licznymi obowiązkami i zadaniami, poprzez które podwyższyłam własne kompetencje zawodowe. Praca z młodzieżą była dla mnie dużym wyzwaniem, ale jednocześnie przyniosła wiele satysfakcji, zarówno w obszarze dydaktycznym, jak również interpersonalnym – otrzymałam nagrodę Dyrektora Szkoły za podnoszenie poziomu nauczania chemii i umiejętne rozwiązywanie problemów wychowawczych.
W ciągu najbliższych lat chcę podwyższać swoje kwalifikacje zawodowe, zdobywać nowe, cenne doświadczenia w pracy pedagogicznej. Chciałabym uzyskać dodatkowe kwalifikacje z dziedziny psychologii, głównie ze względu na własne potrzeby i zainteresowania, oraz ukończyć szkolenie dla egzaminatorów okręgowych komisji egzaminacyjnych w zakresie egzaminu maturalnego z chemii, dzięki czemu poszerzyłabym wiedzę i umiejętności w przygotowywaniu młodzieży do egzaminu dojrzałości.




















Wyświetleń: 584


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.