Katalog Marek Zając, 2014-06-23 Zawiercie Przedsiębiorczość, Scenariusze METODA PROJEKTÓW Skuteczne oszczędzanie i inwestowanieMETODA PROJEKTÓW „Skuteczne oszczędzanie i inwestowanie” I Cele projektu 1 Rozwijanie wiedzy na temat funkcjonowania instytucji finansowych, banków, funduszy inwestycyjnych i giełdy papierów wartościowych. 2 Zdobycie umiejętności wykonywania obliczeń związanych z operacjami finansowymi. 3 Przygotowanie do samokształcenia poprzez umiejętne pozyskiwanie i opracowanie informacji pochodzących z różnych źródeł. 4 Zapoznanie uczniów o sposobach inwestowania i lokowania środków finansowych. 5 Kształcenie u uczniów umiejętności: - współdziałania w zespole, - wyrażanie własnych opinii, - planowania działań, - zapisywania i prezentowania zebranych materiałów, - przygotowania i wygłaszania wystąpień publicznych. II Wprowadzenie w zagadnienie Na rynku instytucji finansowych istnieje szereg instrumentów finansowych pozwalających w mniej lub bardziej bezpieczny sposób lokować swoje oszczędności. Umiejętność z ich korzystania pozwala na skuteczne pomnażanie pieniędzy, ale też na ocenę ryzyka w przypadku bardziej ryzykownych instrumentów. Wiedza z tego zakresu jest przydatna w dorosłym życiu, pozwala racjonalnie planować przyszłość. III Przygotowanie projektu Uczniowie zostają podzieleni w grupy 5-osobowe. Każda grupa otrzymuje wirtualne 100.000 zł i ma je tak zainwestować aby po 2 miesiącach przynieść jak największe korzyści. Uczniowie mają do wyboru dowolne instytucje finansowe – banki, kasy oszczędnościowo-kredytowe, fundusze inwestycyjne, Giełdę Papierów Wartościowych (akcje, obligacje) i inne. Każda z grup może podzielić otrzymaną kwotę na dwie części i zainwestować w różne instrumenty finansowe. Czas projektu: 10 tygodni. IV Opis projektów i zawarcie kontraktu Poszczególne grupy mają przedstawić instytucje z których korzystają, zasady i warunki ich funkcjonowania (np. banki – oprocentowanie, rodzaje i typy lokat, metody naliczania odsetek, biura maklerskie – zasady obrotu papierami wartościowymi, sposoby zakupu i sprzedaży akcji i obligacji, prowizje). Prezentacja na zakończenie projektu powinna zawierać opis instytucji, obliczenia dające ostateczny zysk (lub stratę), dane przedstawione w postaci tabel lub wykresów (np. wahania kursów akcji w trakcie obserwowanego okresu) oraz wnioski. Kontrakt zawierany jest w formie pisemnej i zawiera: określenie tematu projektu, zakres prac projektowych, terminy wykonania poszczególnych etapów pracy itp. Kontrakt obejmuje harmonogram terminów, określa kryteria oceny, formy komunikowania się z nauczycielem, wybór sposobu prezentacji komputerowej i inne. Kontrakt będzie utworzony przy współudziale uczniów wykonujących projekty. Uczniowie mają prawo do współtworzenia kontraktu, jego uszczegółowienia i negocjowania zmian. Konsultacje przewidziane są raz w tygodniu. Nauczyciel może na nich pokierować uczniów, pomóc wyjaśnić im problemy i wątpliwości. V Realizacja projektów Zadania nauczyciela Zadania ucznia Przygotować uczniów do pracy metodą projektu, dobrać tematykę Określić szczegółowo temat projektu Sporządzić konspekt i kontrakt Udzielać konsultacji Umożliwić sobie dostęp do sprzętu i źródeł informacji Śledzić rytmiczność i postęp prac nad projektem; motywować Podzielić zadania Pomagać w przezwyciężaniu trudności Zrealizować projekt. Sporządzić sprawozdanie. Ocenić projekt Zaprezentować projekt VI Prezentacja projektów Zapoznanie uczniów z prawidłowym przedstawianiem prezentacji: • przedstawić siebie i swoją rolę oraz temat prezentacji; • rozpocząć prezentację, określając główne jej cele; • mówić wyraźnie; • określić treści prezentacji – przedstawić plan prezentacji; • korzystać z przygotowanych materiałów wizualnych; • dobrze korzystać z notatek – nie czytać; • zmieścić się w ramach czasowych; • wyraźnie zakończyć prezentację; • właściwie odpowiadać na stawiane pytania. Każda z grup przygotuje i przedstawi prezentację komputerową, w której ujmie działania i wyniki swojej pracy, z uwzględnieniem uzyskanego wyniku finansowego – zysku (lub straty). Każdy zespół będzie miał 10-15 minut na prezentację zebranych i opracowanych materiałów. Oprócz prezentacji każda grupa powinna opowiedzieć o sposobie pracy nad projektem (podział zadań w grupie, źródła informacji, współdziałanie, samoocena itp.). VII Ocena projektów Na końcową ocenę składają się oceny cząstkowe otrzymane na poszczególnych stopniach pracy oraz oceny za sprawozdanie i za prezentację na forum klasy. Ocenianie bieżące podczas konsultacji z nauczycielem będzie dotyczyć: • omawianie osiągniętych efektów, • ukierunkowanie do dalszej pracy, • samoocena pracy przez poszczególnych uczniów, • ocena współpracy w grupie przez jego członków i nauczyciela. Ostatecznej oceny dokonuje nauczyciel. opracował: mgr Marek Zając Wyświetleń: 694
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |