AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Artur Affelt, Dariusz Machajewski
Wychowanie fizyczne, Program nauczania

Szkolne Igrzyska Sportowe w oparciu o edukację europejską

- n +

Program przewidziany do realizacji w szkole podstawowej i w gimnazjum w trzech wersjach dla trzech etapów edukacyjnych: I etap - klasy I-III SP;
II etap -klasy IV-VI; III etap - klasy gimnazjalne

Cele edukacyjne:

1. Zapoznanie uczniów z podstawowymi danymi statystycznymi i cechami charakterystycznymi państw a w szczególności:
a) barwy narodowe
b) godło, herb kraju
c) położenie geograficzne
d) charakterystyczne cechy przyrody ożywionej i nieożywionej np.:
- elementy rzeźby terenu
- surowce materialne
- cechy klimatu
- roślinność i zwierzęta
e) stolice i wielkie miasta
f) zabytki architektury i sztuki

2. Zapoznanie uczniów z charakterystycznymi elementami obyczajowości i kultury wybranych państw
a) charakterystyczne stroje narodowe
b) tańce ludowe
c) wyróżniające dane kraj obyczaje społeczne

3. Zaznajomienie uczniów z różnymi formami aktywności fizycznej i ruchowej
a) gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu
b) formy współzawodnictwa sportowego i turystycznego
c) rywalizacja sportowa w wybranych dziedzinach sportu

4. Wychowawczy aspekt Szkolnych igrzysk Sportowych
a) propagowanie aktywności fizycznej na świeżym powietrzu
b) rozwój zainteresowań sportowych
c) rozwój zainteresowań ogólnych
d) nauka tolerancji wobec innych nacji i kultur

Uwaga

I etap edukacyjny kl. I-III S.P realizują cele: 1.a); 1.b); 1.e) 2.a) 3.a)
II etap edukacyjny kl. IV-VI SP realizują cele: 1.a); 1b); 1.c)1.e) 1.f) 2.a) 2.b)
III etap edukacyjny kl. I - III Gimnazjum realizują cele: 1.a);,1.b), 1.c), 1.d, 1.e) 1.f), 2.a), 2.b), 2.c) 3.a) ,3.b), 3.c)
Cele 4.a),4.b) 4.c), 4.d) realizowane są na wszystkich etapach edukacyjnych.

Etapy realizacji programu:

1. Wybór krajów przez poszczególne klasy, które później staną się ich "ambasadorami" i rozpoczną pracę polegającą na zbieraniu informacji i dotarcie do ich źródeł. IX - X
2. Zbieranie informacji źródłowych z zakresu: geografii, historii, kultury współczesności wybranych państw przez poszczególne klasy. XI - XII
3. Przygotowanie przez każdą klasę gazetki ściennej poświęconej wybranemu krajowi, zawierającą podstawowe w/w dane. I - II
4. Wykonanie w klasach elementów plastycznych dekoracji związanych z kulturą wybranego kraju, tu: flaga narodowa, godło, inne elementy plastyczne związane z państwowością i kulturą wybranego kraju. III - IV
5. Pierwsze prezentacje wybranych krajów przez poszczególne klasy na paradzie szkolnej związanej z obchodami Dnia Zjednoczonej Europy / prezentują się klasy, które wybrały kraje europejskie). V
6. Szkolne Igrzyska Sportowe połączone z pełną prezentacją dorobku poszczególnych klas reprezentujących i przedstawiających wybrane przez siebie kraje. VI

a) prezentacja poszczególnych krajów, tu m. in: pokaz strojów narodowych, tańców narodowych, scenek obyczajowych itp.
b) uroczyste oddanie do użytku uczniom nowego obiektu sportowego lub określonego etapu inwestycji sportowej
c) uroczysta parada sportowa klas reprezentujących wybrane państwo z chorążym z flagą i grupą w strojach narodowych i sportowych.
d) Rozgrywki sportowe wg oddzielnie opracowanego harmonogramu z rozgraniczeniem grup wiekowych i płci.
e) Poczęstunek sportowców i uczniów biorących udział w prezentacji państw.
f) Uroczysty apel, wręczenie nagród.


7. Zakończenie programu.



Podział zadań w realizacji programu:

1. Dyrektor szkoły - autor programu i jego koordynator
2. Wychowawcy klas - realizują zadania programu z zespołami klasowymi na terenie klasy i szkoły.
3. Nauczyciele wychowania fizycznego - odpowiedzialni za przygotowanie i realizację harmonogramu rozgrywek sportowych; zapewnienie nagród dla uczniów i oprawę sportowa imprezy.
4. Nauczyciele informatyki i bibliotekarze - wspierają wychowawców i uczniów w przygotowaniu materiałów źródłowych do wykonania prezentacji i ikonograficznych.
5. Nauczyciele geografii - wspierają wychowawców i uczniów w przygotowaniu pokazów strojów narodowych, tańców, scenek obyczajowych związanych z wybranymi krajami.
6. Nauczyciel muzyki - odpowiedzialny za organizację pokazów strojów narodowych, tańców i scenek obyczajowych.
7. Inni nauczyciele - wspierają organizacyjnie przebieg rozgrywek sportowych.
8. Rada Rodziców - w miarę możliwości finansowych zapewnia na imprezie napoje, słodycze, owoce dla uczniów.
9. Władze Gminy /Wójt Gminy, Inspektor ds. Oświaty/ dokonują uroczystego otwarcia obiektu sportowego.

Miejsca realizacji programu:

Etapy 1-5 programu realizowane są przez uczniów pod kierunkiem wychowawców przy pomocy nauczycieli wspomagających na terenie klas, biblioteki - czytelni, pracowni komputerowej,

Etapy 6 - 7 programu realizowane są na obiektach sportowych szkoły i na ogólnodostępnym boisku - placu apelowym; rozgrywki sportowe odbywają się pod kierunkiem nauczycieli wychowania fizycznego pod opieką wychowawców klas i przy pomocy wolontariuszy z pośród absolwentów naszej szkoły.
Miejsca rozgrywek to: sala gimnastyczna, siłownia, asfaltowe boisko do koszykówki, boisko piłki nożnej, bieżnia lekkoatletyczna, skocznia w dal i rzutnia.

Łączny czas realizacji programu:

Czas przewidziany na pełną realizację programu to 10 godzin dla ucznia i dla nauczyciela.

Ewaluacja programu


Wyniki ewaluacji:

Dzięki realizacji programu jak również dzięki innym przedsięwzięciom wspomagającym, zdołano uruchomić następujące obiekty sportowe przy Zespole Szkół w Obrowie:

2001 - asfaltowe boisko do koszykówki przy szkole
2000 - oddanie do użytku skoczni w dal i rzutni
1999 - ustawienie pojedynczego kosza z betonowym mini
boiskiem
1998 - oddanie do użytku bieżni lekkoatletycznej,
1997 - oddanie do użytku trawiastej płyty piłkarskiej
zweryfikowanej przez OZPN.

Opracowanie: Artur Affelt, Dariusz Machajewski

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1500


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.