![]() |
![]() |
Katalog Dominika Winiarska, 2014-06-18 lublin Ogólne, Sprawozdania Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażystySPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY Imię: Dominika Nazwisko: Winiarska Stanowisko: Nauczyciel - wychowawca świetlicy Miejsce odbywania stażu: Szkoła Podstawowa nr 29 w Lublinie Data odbywania stażu: 1.09.2013 - 31.05.2014 Opiekun stażu : mgr Monika Misztal Posiadane kwalifikacje: mgr Pedagogiki ogólnej ze specjalizacją z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. Niniejsze sprawozdanie stanowi sumę realizacji założeń i celów jakie przed sobą postawiłam rozpoczynając staż prowadzący do uzyskania awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. Z dniem 1 września 2013 roku podejmując pracę na stanowisku nauczyciela –wychowawcy świetlicy rozpoczęłam staż na stopień nauczyciela kontraktowego w Szkole Podstawowej nr 29 im. Adama Mickiewicza w Lublinie. Równocześnie nawiązałam współpracę z Panią mgr Moniką Misztal, która została moim opiekunem stażu. W oparciu o Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 01.03.2013 r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli, przygotowałam plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty. Rozpoczynając staż postawiłam przed sobą następujące cele: Cel główny: - uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego; Cele szczegółowe: - poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły , - poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole , - nabycie umiejętności prowadzenia dokumentacji obowiązującej w świetlicy, - doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli oraz prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich, - podniesienie kwalifikacji poprzez udział w szkoleniach i kursach, oraz poprzez samokształcenie - organizowanie okolicznościowych uroczystości, - wspieranie aktywności twórczej dzieci, - pomaganie uczniom w nauce i wyrównywanie braków szkolnych, - pogłębianie kontaktów z rodzicami i wychowawcami klas. Mając na uwadze założone cele oraz silną motywację do działania postanowiłam wyznaczyć sobie zadania priorytetowe, na których chciałam skupić się najbardziej , a mianowicie : doskonalenie metod i warsztatu pracy; rozwijanie aktywności twórczej dzieci poprzez proponowanie im nowych form plastycznych i rękodzieła; uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego służących własnemu rozwojowi ; promowanie szkoły poprzez udział w działaniach zewnętrznych; Dokumentację i opis przeprowadzonych działań skompletowałam według poszczególnych wymagań: I. Poznanie organizacji , zadań i zasad funkcjonowania ( § 6 ust. 2 pkt. 1) Wynikiem nawiązania współpracy z opiekunem stażu Panią mgr Moniką Misztal było wspólne omówienie przebiegu stażu, wstępnego harmonogramu spotkań i hospitacji, a także zasad współpracy co zostało spisane w formie kontraktu. Moim pierwszym zadaniem jako stażysty było zapoznanie się z procedurą osiągania awansu zawodowego przez nauczycieli. W związku z tym przeanalizowałam odpowiednie dokumenty tj. • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 01.03.2013 w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli. • Karta Nauczyciela , w szczególności rozdział 3a. Przestudiowałam również dostępne w Internecie publikacje dotyczące awansu zawodowego nauczycieli, w tym lubelską stronę Kuratorium. Informacje czerpałam także z portali edukacyjnych np. literka.pl, portaloswiatowy.pl itp. Następnie zapoznałam się z dokumentacją Szkoły Podstawowej nr 29 w Lublinie. Przeanalizowałam Statut Szkoły, Program wychowawczy, Wewnętrzny Systemem Oceniania. Dzięki tej lekturze poznałam zasady funkcjonowania szkoły, obowiązki nauczyciela oraz ucznia. Regularne uczestnictwo w Radach Pedagogicznych również pomogło mi poznać pracę organów szkoły a także otworzyło oczy na problemy z jakimi borykają się nauczyciele w swojej codziennej pracy. Miałam także okazję protokołować posiedzenie Rady Pedagogicznej, co zaowocowało nową cenną umiejętnością. Wraz z opiekunem stażu przestudiowałam dokumenty obowiązujące w świetlicy szkolnej tj. Roczny Plan Pracy Świetlicy Szkolnej, Rozkłady Materiału, a także dokumentację, którą musi prowadzić i znać wychowawca świetlicy (dzienniki, karty zgłoszenia dziecka do świetlicy, zasady zgłoszenia ucznia do konkursów międzyszkolnych). Następnie zapoznałam się podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole, a także uczestniczyłam w wewnętrznym szkoleniu BHP. Widza ta jest nieoceniona w codziennej pracy z dziećmi, gdyż zdarzają się sytuacje, które wymagają natychmiastowego działania i znajomości procedur BHP. II. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (§ 6 ust. 2 pkt. 2) Pierwszym krokiem, prowadzącym do usprawnienia mojej pracy jako nauczyciela stażysty było ustalenie harmonogramu zajęć, które miałam obserwować i prowadzić przez okres trwania stażu. Uczestniczyłam w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu , na których to miałam okazję obserwować metody, formy pracy wykorzystywane przez nauczyciela z większym doświadczeniem. Zajęcia te dały mi możliwość zrewidowania swoich umiejętności pedagogicznych motywując do dalszego doskonalenia zawodowego. Podczas obserwowania zajęć z dziećmi byłam również świadkiem wielu sytuacji trudnych zarówno dla nauczyciela jak i dla ucznia. Radzenie sobie z rozwiązywaniem konfliktów między dziećmi, agresją czy po prostu dziecięcymi problemami, również wymaga doświadczenia i właściwego podejścia. Miałam okazję „podpatrzeć” jakie techniki i sposoby stosuje moja opiekun stażu, co bardzo pomogło mi w codziennej pracy wychowawcy. Mając na uwadze ustalony wcześniej harmonogram Planu Rozwoju Zawodowego, zajęcia przeze mnie prowadzone, były także obserwowane przez opiekuna stażu mgr Monikę Misztal. Odbyły się następujące zajęcia: Wrzesień 2013- „Kolory jesieni” Październik 2013- „Kosz Pani Jesień” Listopad 2013-„Książką malowane” Grudzień- „Świąteczne drzewko” Styczeń- „Roztańczony karnawał” Luty- „My się zimy nie boimy” Marzec- „ W marcu jak w garncu” Kwiecień – „Wielkanocne zwyczaje” Maj- „Kwiaty dla mamy” Zajęcia, które prowadziłam w ramach stażu starałam się przygotować tak, aby były ciekawe i atrakcyjne dla dzieci, które będąc po kilku godzinach lekcji są zwykle zmęczone. Opierały się najczęściej na wprowadzeniu do tematu dyskusją lub pogadanką, wykorzystywałam także wiersze lub fragmenty tekstu. Następnie proponowałam dzieciom aby wyraziły swoje opinie, emocje związane z tematem poprzez aktywność plastyczną lub muzyczną. Bardzo ciekawie wyszły zajęcia, podczas których dzieci słuchając czytanego tekstu („Księga dżungli”) jednocześnie ilustrowały wybrany fragment książki. Prace były bardzo piękne i pomysłowe. Podczas pracy na stanowisku wychowawcy świetlicy wspierałam się również bogatą literaturą fachową. Czerpałam z niej wiedzę na temat realizacji zajęć świetlicowych, zajęć pozalekcyjnych oraz urozmaicania czasu wolnego. Godne polecenia pozycje według mnie to np.: - „Metody integracyjne w pracy z grupą – wprowadzenie do pedagogiki zabawy.”, Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów Klanza - „Grupa bawi się i pracuje” J. Rojewska - „Rysowane wierszyki” Ewa Małgorzata Skorek - „Gry i zabawy interakcyjne” Klaus W.Vopel - „Bajki rymowane w biblioterapii” A.Łaba - „ Każde dziecko to potrafi” Barff Ursula, Burkhardt Inge, Maier Jutta Literatura przedmiotu stała się dla mnie inspiracją. Czerpałam z niej pomysły, które wykorzystywałam w pracy w świetlicy. W ramach godzin z art. 42 Karty Nauczyciela prowadziłam dla dzieci zajęcia plastyczno- techniczne. Chcąc zaproponować dzieciom także inne, mniej znane formy plastyczne i rękodzielnicze, szukałam inspiracji również w Internecie. Dzięki temu przeszłam kilka kursów online, wzbogacając swoją wiedzę o znajomość technik filcowania, decoupag’u, quiling’u, scrapbooking’u. Dzieci bardzo żywo reagowały na te nowe dla nich formy prac plastycznych i chętnie się w nie włączały, efektem czego były piękne prace, które można było podziwiać w świetlicy oraz na organizowanych w tym roku szkolnym kiermaszach ozdób bożonarodzeniowych i wielkanocnych. Widząc jak piękne dzieła wychodzą spod dziecięcych rąk, angażowałam je do brania udziału w konkursach międzyszkolnych. Uczniowie wzięli udział w : - Konkursie ozdób i stroików bożonarodzeniowych, organizowanym przez SP 7 w Lublinie, w którym wspólna praca dzieci zajęła II miejsce; - Konkursie literacko-plastycznym „Pamiętnik z ferii” organizowanym przez SP 27 w Lublinie, w którym uczennica Ania Główka zdobyła I nagrodę; - Konkursie plastycznym „Pastelowe inspiracje” organizowanym przez SP 2 w Lublinie , w którym uczennica Hania Szymańska zdobyła I miejsce a uczeń kl. 1 Antek Dybała zdobył wyróżnienie. Ponieważ uczniowie naszej świetlicy brali udział w konkursach organizowanych przez inne szkoły, postanowiłam wraz z koleżanką mgr Beatą Aleksandrowicz zorganizować międzyszkolny Konkurs Ozdób i Stroików Wielkanocnych. Nadesłano wiele pięknych prac, które zostały ocenione, nagrodzone i przekazane na Kiermasz Wielkanocny. Chcąc zachęcić dzieci do aktywnego spędzania czasu w świetlicy i uwrażliwić je na osoby potrzebujące i chore, wspólnie z innym wychowawczyniami zorganizowałam Kiermasz bożonarodzeniowy i wielkanocny. Dzieci bardzo zaangażowały się w tę inicjatywę i długie tygodnie wykonywały piękne prace przeznaczone na ten cel. Bez żalu oddawały swoje dzieła, wiedząc, że cel jest bardzo szczytny i pomogą w ten sposób chorym dzieciom. Zebrane środki zostały przekazane na Oddział Szkolny przy DSK w Lublinie (kiermasz bożonarodzeniowy) oraz na Dom Pomocy dla dzieci niepełnosprawnych w Matczynie (kiermasz wielkanocny) a także na potrzeby świetlicy szkolnej SP 29. W świetlicy chętnie spędzałam z dziećmi czas podczas zabaw i gier, kontrolując ich przebieg oraz dbając o bezpieczeństwo. Służyłam pomocą w trakcie odrabiania zadań domowych, zwracając szczególna uwagę na uczniów z trudnościami w nauce. Wygląd miejsca pracy jest dla mnie niezmiernie ważny dlatego dbałam o jego estetyczny i atrakcyjny wygląd, gdyż wiem, że dzieci lubią przebywać w przyjaznym im środowisku. Szczególną opieką objęłam czwartą salę świetlicową, w której przebywałam wraz z wychowankami najczęściej. Wspólnie z dziećmi dbałam o ozdabianie tablicy zgodnie z aktualnymi świętami czy porą roku. Zbierałam na niej również prace dzieci, które brały udział w organizowanych przeze mnie świetlicowych konkursach, np. „Wspomnienia z wakacji”, „Moje ferie”, „Świąteczne drzewko”. Szczególną uwagę na zajęciach świetlicowych przywiązywałam do kształtowania umiejętności współżycia i współdziałania w grupie rówieśniczej. Pozwoliło to wdrożyć dzieci do przestrzegania przyjętych zasad zachowania się oraz reguł gier i zabaw, wyrabiania umiejętności nawiązywania kontaktów z kolegami, wyrażania swoich potrzeb i uczuć, a także ćwiczenia umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych oraz panowania nad emocjami. Podczas pracy w świetlicy mogłam także wykorzystać wiedzę zdobytą na ukończonych przeze mnie kursach. Brałam udział w szkoleniach zarówno wewnątrzszkolnych jak i odbywających się poza jej murami. Ciekawe szkolenie a w zasadzie warsztaty zostały przeprowadzone przez jednego z nauczycieli pracujących w SP 29 w Lublinie. Dotyczyło rozwijaniu umiejętności współpracy w grupie i dobrze pojętej tolerancji dla indywidualności drugiego człowieka. Sytuacje konfliktowe między uczniami to najczęstszy problem do rozwiązania przez nauczycieli. Dlatego organizowanie prac w małych grupach i częste inicjowanie pogadanek na temat różnic miedzy ludźmi i ich prawie do własnego zdania oraz emocji bardzo pomagają w pracy i działają wychowawczo na uczniów. Innym bardzo ciekawym i szalenie inspirującym szkoleniem odbywającym się na terenie szkoły był warsztat „Asertywność w pracy nauczyciela”. Temat zdawać by się mogło już przepracowany na wszystkie strony , jednak styl prowadzenia zajęć przez trenera i mała grupa uczestników sprawiły, że wyniosłam z niego ogrom informacji i doświadczeń, bardzo pomocnych w kontaktach z ludźmi. Uświadomiło mi, co zrobić aby unikać szeroko pojętych konfliktów . Są to nieocenione umiejętności w kontaktach np. z rodzicami uczniów. Brałam również udział w szkoleniu zorganizowanym przez Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Bardzo interesuję się muzyką, szczególnie klasyczną i chóralną , dlatego zaciekawiło mnie szkolenie „Muzykoterapia – metoda wspomagania dziecięcej twórczości”. Prowadzący skupił się na praktyce, co zaowocowało poszerzeniem mojej wiedzy o mnóstwo zabaw, gier muzycznych, jak również naturalnych sposobów przekazywania teorii muzyki i wyrażania emocji poprzez muzykę, wyciszania się itp. Starałam się część z tego czego się nauczyłam przekazać moim podopiecznym , na co bardzo żywo reagowały. Chciałabym w roku szkolnym 2014/2015 założyć zespół wokalny dzieci klas młodszych, które lubią i potrafią śpiewać i w ten sposób zachęcić innych uczniów do kontaktu z muzyką. Będąc nauczycielem ze specjalizacją edukacja wczesnoszkolna, chcę być na bieżąco ze zmianami , nowinami z tego zakresu, dlatego wybrałam się również na szkolenie zorganizowane prze Wyd. Nowa Era pt: „Pierwsza klasa to nie czas na eksperymenty, czyli jak uczyć w nowej rzeczywistości”. Prowadząca zwracała uwagę na potrzebę ogromnej wrażliwości w stosunku do uczniów oraz indywidualizacji w nauczaniu. Kładła też nacisk na konieczność wykorzystywania w swojej pracy multimediów, które są bardzo atrakcyjne dla ucznia. Jeśli będę miała znów okazję pracować z klasą, wiele z jej rad na pewno będę chciała wykorzystać. Uczestniczyłam również w wielu wydarzeniach z życia szkoły, np. Dniu Otwartym, na którym moim zadaniem było udzielanie informacji rodzicom jak i dzieciom, prezentowałam pomieszczenia, w których mieszczą się świetlice, udostępniałam wyposażenie itp. Starałam się jak najlepiej zaprezentować świetlicę, aby jak najwięcej nowych uczniów i rodziców zdecydowało się na wybór właśnie naszej placówki. Włączałam się także w mniejsze święta w szkole jak Dzień Zdrowej Żywności, na który przygotowałam dla dzieci szablony do wypełnienia kolorem, które ostatecznie udekorowały salę. W ramach doskonalenia multimedialnych technik pracy dokonałam publikacji w Internecie niniejszego sprawozdania, przygotowywałam również pomoce plastyczne, które wykorzystywałam podczas zajęć np.: szablony itp. Regularnie śledziłam propozycje zadań, zabaw, scenariusze, a także propozycje prac plastycznych na stronach internetowych: • www.literka.pl • www.interklasa.pl • www.publikacje.edux.pl • www.inspirello.pl III. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§ 6 ust. 2 pkt. 3) Podczas mojej codziennej pracy nauczyciela świetlicy miałam kontakt z bardzo dużą grupą dzieci, w której każdy zasługiwał na indywidualne traktowanie. Mnogość charakterów, zwyczajów, problemów jakie przejawiali wychowankowie zmuszało do wzmożonej koncentracji, jednak przede wszystkim do otwartości w postępowaniu z dziećmi, empatii ale również stanowczości. Znalezienie „złotego środka” w codziennym działaniu było moim priorytetem. Żeby to osiągnąć musiałam jednak poznać dzieci, z którymi miałam do czynienia. Nieodzowną pomocą okazała się współpraca z wychowawczyniami poszczególnych klas i wymienianie doświadczeń, zastrzeżeń co do zachowania dzieci itp. Panie chętnie służyły radą, podpowiadały jak one radzą sobie w sytuacjach trudnych z uczniami , szczególnie tymi sprawiającymi problemy wychowawcze. W tak dużej grupie dzieci konflikty są nieuniknione. Zdarzały się sytuacje np. odepchnięcia jednego z uczniów przez resztę grupy, naśmiewania się czy wyszydzania, a nawet agresji. Zawsze starałam się reagować natychmiast po zaistniałej sytuacji, a gdy tego wymagała organizowałam pogadanki wychowawcze czy „burze mózgów”. Prowadziłam je tak, aby to same dzieci znalazły odpowiednie rozwiązanie z trudnej sytuacji, dzięki czemu istniała szansa, że nie będą popełniały podobnych błędów, a w rezultacie złe zachowania będą powtarzały się coraz rzadziej. W czasie trwania stażu nawiązywałam również kontakty z rodzicami dzieci uczęszczających do świetlicy. Współpraca ta polegała na przekazywaniu informacji dotyczących przede wszystkim funkcjonowania dzieci podczas sprawowania przeze mnie nad nimi opieki. Informowałam ich o zaistniałych sytuacjach, tych problematycznych jak również takich, gdy dziecko zasłużyło na pochwałę czy nagrodę. Wszystkie moje oddziaływania wychowawcze były konsultowane z rodzicami szanując np. ich prawo do zapewnienia dzieciom wychowania moralnego i religijnego zgodnego z ich przekonaniami. Rodzice najlepiej znają własne dzieci, ich mocne i słabe punkty. Dlatego szczery kontakt z nimi już na początku pomógł mi nakreślić obraz poszczególnych dzieci, co było pomocne w budowaniu relacji z wychowankami. Rodzice zostali również poinformowani jakie zasady obowiązują w świetlicy szkolnej oraz jakie zachowania nie są tolerowane. Było to podstawą w późniejszych rozmowach , często trudnych, w których musiałam przekazywać swoje zastrzeżenia co do zachowania ich dziecka, jeśli takie wystąpiły. Nieoceniony okazał się również kontakt z pedagogiem szkolnym, którego obowiązki pełniła Pani mgr Magda Pelc. Zawsze chętnie służyła radą i swoim doświadczeniem, ale sama również zasięgała informacji o uczniach, np. jak zachowują się w grupie, jaką przyjmują rolę itp. Autorefleksja Sprawozdanie przedstawia pracę jaką podjęłam w celu zrealizowania Planu Rozwoju Zawodowego. Opisałam w nim działania jakie podjęłam, swoje wrażenia, doświadczenia, spostrzeżenia. Praca nad realizacją planu i moich priorytetowych celów, założonych wraz z rozpoczęciem stażu przyniosła mi wiele satysfakcji, miała wpływ na mój rozwój zawodowy. Biorąc pod uwagę, że jestem nauczycielem z niewielkim stażem pracy, był to dla mnie również okres autorefleksji, testu czy jest to zawód, w którym się sprawdzam. Dziś mogę odpowiedzieć sobie z czystym sumieniem, że to właśnie chcę robić w swoim życiu zawodowym. Codzienny kontakt z dziećmi, obserwowanie jak się zmieniają, dorastają, dojrzewają stanowi dla mnie ogromną satysfakcję. A dodatkowo fakt, że i ja mam w tym swój udział i mogę wpływać na ich zachowanie, rozwijać ich wyobraźnie, szukać w nich zainteresowań, uzdolnień jest bardzo budujące. Cieszę się, że udało mi się nawiązać dobry kontakt z dziećmi, zdobyć ich zaufanie na tyle, że zwracają się do mnie ze swoimi problemami czy radościami. Praca w świetlicy szkolnej jest nieprzewidywalna, różni się od pracy z własną klasą. Duża grupa dzieci, które są często zmęczone albo wręcz przeciwnie – pobudzone po kilku godzinach lekcyjnych, sprawia, że przed nauczycielem świetlicy stoi trudne zadanie zapewnienia im spokoju (np. podczas odrabiania lekcji) i jednocześnie zaproponowania atrakcyjnych zajęć. Zdarza się, że nie sposób tego pogodzić, ale dzięki takim sytuacjom wzbogaciłam swój warsztat pracy o nowe techniki, sposoby, które pomagały mi w codziennej pracy w świetlicy. Praktycznie wszystkie założone cele zostały przeze mnie zrealizowane. Wiele działań, które podjęłam w okresie stażu chciałabym kontynuować, ale mam również nowe pomysły, które mam nadzieję uatrakcyjnią dzieciom pobyt w szkole i świetlicy. Planuję również poszerzać swoją wiedzę merytoryczna i praktyczną poprzez szkolenia i studia. Jeśli chodzi o moje uczestnictwo w życiu szkoły, to chciałabym je pogłębiać, a jednocześnie bardziej związać się z wyuczonym przeze mnie kierunkiem jakim jest edukacja wczesnoszkolna. Chciałabym podziękować Panu Dyrektorowi za szansę pracy w zawodzie i za wsparcie jakie czułam podczas odbywania stażu. Pragnę również podziękować opiekun stażu mgr Monice Misztal, która zawsze miała dla mnie dobre słowo i uśmiech oraz wszystkim nauczycielom Szkoły Podstawowej nr 29 za otwartość i rodzinną atmosferę. Mgr Dominika Winiarska Wyświetleń: 9645
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |