Katalog Katarzyna Iwona Stodulska, 2014-06-18 Rawa Mazowiecka Język angielski, Sprawozdania SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTYSPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY OKRES STAŻU: OD 01.09.2008 DO 01.06.2009 IMIĘ I NAZWISKO NAUCZYCIELA ODBYWAJĄCEGO STAŻ: Katarzyna Stodulska MIEJSCE ODBYWANIA STAŻU: Zespół Publicznej Szkoły Podstawowej i Publicznego Przedszkola w Brzostowcu ZAJMOWANE STANOWISKO: Nauczyciel języka angielskiego w klasach I-VI OPIEKUN STAŻU: mgr Ewa Skrętowska Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie przygotowań do awansu na stopień nauczyciela kontraktowego i stanowi podsumowanie realizacji założonych w planie rozwoju celów i zadań. Staż w Zespole Publicznej Szkoły Podstawowej i Publicznego Przedszkola w Brzostowcu rozpoczęłam dnia 01.09.2008. W dniu rozpoczęcia stażu posiadałam następujące kwalifikacje: wykształcenie wyższe magisterskie – Filologia Słowacka oraz wykształcenie wyższe licencjackie – Filologia Angielska – specjalizacja nauczycielska. Posiadam także międzynarodowy certyfikat wydany przez Uniwersytet w Cambridge, Wielka Brytania za pośrednictwem polskiego przedstawicielstwa British Council w Warszawie, stwierdzający znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Przystępując do realizacji zamierzeń uznałam, że bardzo istotne jest przygotowanie merytoryczne dotyczące awansu zawodowego. W związku z tym szczegółowo zapoznałam się z procedurą tego awansu, w szczególności z treścią: a)Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593); b)Rozdziału 3a (Awans zawodowy nauczycieli) ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta nauczyciela (Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz 1112 z późniejszymi zmianami). Nawiązałam również współpracę z opiekunem stażu a w celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu istotne było określenie jasnych, czytelnych i możliwych do realizacji zasad współpracy. Wspólnie z opiekunem stażu, panią Ewą Skrętowską uzgodniłyśmy harmonogram spotkań, zasady i normy współpracy, obserwacji zajęć, oraz zasady przygotowania konspektów i omawiania lekcji. W terminie do 19 września 2008 roku opracowałam własny Plan Rozwoju Zawodowego, ZAŁĄCZNIK NR 1, i wraz z wnioskiem o zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego, ZAŁĄCZNIK NR 2, przedłożyłam go do zatwierdzenia Pani Dyrektor szkoły. Plan Rozwoju Zawodowego został pozytywnie zaopiniowany zarówno przez Dyrekcję jak i przez Panią opiekun stażu. Na bieżąco dokumentowałam realizację planu rozwoju zawodowego poprzez gromadzenie zaświadczeń, potwierdzeń, scenariuszy lekcji, dokumentacji z obserwacji lekcji, itp. W takcie odbywania stażu doskonaliłam swoją wiedzę i umiejętności pedagogiczne w celu podniesienia efektywności moich działań edukacyjnych, a w konsekwencji jakości mojej pracy oraz pracy szkoły, a także realizowałem założone w planie rozwoju zawodowego cele umożliwiające mi uzyskanie awansu zawodowego. Dokumentację i opis prowadzonych działań wymaganych od nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego skompletowałam według poszczególnych wymagań: 1. Znajomość zadań, organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której odbywa się staż ( § 6 ust. 2 pkt 1) Zapoznałam się z dokumentami regulującymi organizację, zadania oraz zasady funkcjonowania szkoły, w tym z treścią takich dokumentów, jak: a)Ustawa z dnia 7 września 1991 roku – o systemie oświaty (Dz. U. 1991, Nr 95, poz. 425); b)Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz 1112 z późniejszymi zmianami); c)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2007 Nr 157, poz. 1100); d) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( nauczanie języków obcych w szkołach podstawowych); e)Statut Zespołu Publicznej Szkoły Podstawowej i Publicznego Przedszkola w Brzostowcu; w tym Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki oraz Wewnątrzszkolny System Oceniania. f)Regulamin pracy w Zespole Publicznej Szkoły Podstawowej i Publicznego Przedszkola w Brzostowcu g)Szkolny zestaw programów nauczania; h)Szkolny zestaw podręczników; i)Szkolny plan nauczania; j)Plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2008/2009; Poznałam również rodzaj oraz zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej, między innymi: a)Dzienników lekcyjnych; b)Księgi Protokołów Rady Pedagogicznej; c)Dzienników zajęć pozalekcyjnych; d)Arkuszy ocen, Kolejnym etapem realizacji Planu Rozwoju Zawodowego było zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkole, planem dyżurów oraz poznanie podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisów przeciwpożarowych., których przestrzegania pilnowałam podczas codziennej realizacji zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz dyżurów międzylekcyjnych. 2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywa staż ( § 6 ust. 2 pkt 2) W ramach realizacji tego zadania przeanalizowałam wybrane programy nauczania oraz zestawy podręczników do nauki języka angielskiego w klasach I - VI, zapoznałam się również z zasadami wyboru programu nauczania. W czasie odbywania stażu realizowałam programy nauczania języka angielskiego w oparciu o minimum programowe, samodzielnie sporządzone rozkłady materiału nauczania, kryteria oceniania opracowane w szkole oraz standardy wymagań dla uczniów szkoły podstawowej, z którymi zapoznałam zarówno uczniów, jak i ich rodziców. W czasie odbywania stażu korzystałam z wykonywanych przez siebie pomocy naukowych, Utworzyłam własny warsztat pracy: teczki ze sprawdzianami dzieci dla rodziców, tablice na których dzieci prezentują swoje prace, tworzyłam gazetki tematyczne, dekorowałam sale zajęć oraz samodzielnie przygotowywałam sprawdziany oraz karty pracy ucznia. Jako członek Rady Pedagogicznej brałam udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Ponadto uczestniczyłam w kilku szkoleniach dla nauczycieli zarówno w szkole jak i poza murami szkoły. Wewnątrzszkolne formy doskonalenia: 1. „Rola motywacji w procesie nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej.” 2. „ Rola przedszkola w wychowaniu małego dziecka.” Zewnątrzszkolne: 1. „Pozyskiwanie funduszy unijny dla szkolnictwa” 2. „ Zmiana podstaw programowych” Uczestniczyłam również w szkoleniu zorganizowanym przez wydawcę podręczników, w oparciu o które uczę języka angielskiego w klasach I- VI, Express Publishing – Egis: 1. „Nowa podstawa programowa a język angielski w szkołach podstawowych.” 2. „ Wykorzystanie tablicy interaktywnej na zajęciach języka angielskiego w szkołach podstawowych”. Uważam zarówno wewnątrzszkolne, jak i pozaszkolne formy doskonalenia nauczycieli za bardzo cenne pod względem treści merytorycznych, oraz wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami. Udział w szkoleniach i kursach pomógł mi poszerzyć wiedzę i sprawiły, że moje zajęcia stały się bardziej interesujące zarówno dla dzieci jak i dla mnie. Doskonaląc swój warsztat pracy na bieżąco korzystałam z wszelkich pomocy dydaktycznych takich jak karty obrazkowe, plakaty, karty pacy, opracowania znanych bajek w języku angielskim, słowniki, filmy w języku angielskim, materiały na DVD i CD room, programy multimedialne. Wykorzystywałam komputer do przygotowywania konspektów, dokumentacji, sprawdzianów i pomocy na lekcje. W realizacji mojego Planu Rozwoju Zawodowego pomogły mi też publikacje na stronach internetowych poświęconych nauczycielom języka angielskiego, np.: www.egis.pl www.oxford.pl www.longmsn.pl www.mcmillan.pl oraz publikacje na stronach dla nauczycieli, między innymi: ·www.pwn.com.pl ·www.interklasa.pl, ·www.wsip.com.pl ·www.scholaris.pl ·www.szkolnictwo.pl ·www.profesor.pl ·www.literka.pl ·www.awans.net ·www.men.waw.pl Korzystałam również z podręczników metodycznych, między innymi: 1. H. Komorowska. Sukces i niepowodzenie w nauce języka obcego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa.1978. 2. H. Komorowska. Metodyka Nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna, Warszawa.2005 3. J.Reykowski. Z zagadnień psychologii motywacji. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.1976. 4. M. Szałek: Sposoby podnoszenia motywacji na lekcjach języka obcego. Wagros. Poznań.1992. 5. G. Sędek: Psychologia kształcenia [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3 pod redakcją naukową J. Strelau. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk. 2000. 6. M. Taraszkiewicz: Jak uczyć jeszcze lepiej. Arka. Poznań. 2001. 7. D. Larsen – Freeman, Techniques and Principles In Language Teaching Oxford.2007 8. A. Harvey, J. Oakley, Game on!, Express Publishing – Egis. 2003 Wspólnie z pedagogami naszej szkoły przygotowałam scenariusz akademii środowiskowej z okazji obchodów święta Konstytucji 3 Maja. Akademia owa została przygotowana przez uczniów klasy V. 3. Znajomość środowiska uczniów , ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§6ust.2pkt3) Poprzez ciągły kontakt z rodzicami, rozmowy z nimi, poznałam i zgromadziłam informacje o środowisku uczniów i wychowanków, nawiązywałam dobre kontakty z uczniami oraz współpracę z rodzicami. Starałam się jak najdokładniej poznać sytuację uczniów poprzez rozmowy z samymi uczniami. Realizując postawione zadania wynikające z planu rozwojowego i planu pracy szkoły , podczas mojego stażu korzystałam z doświadczenia Pani Dyrektor szkoły, Pani opiekun stażu, i innych nauczycieli, co pomogło mi w podnoszeniu swojej wiedzy i umiejętności w pracy z dziećmi . Wspólnie z pedagogami naszej szkoły przygotowałam scenariusz akademii środowiskowej z okazji obchodów święta Konstytucji 3 Maja. Akademia owa została przygotowana przez uczniów klasy V. W dniu 20 maja 2009 został przeze mnie zorganizowany również Dzień Języka Angielskiego pt. „ An English Day : Magic inside us.”, który miał na celu zmotywować dzieci do nauki języka, wzbudzić zainteresowanie kulturą Wielkiej Brytanii i innych krajów anglojęzycznych oraz udowodnić uczniom, że nauka języków może być świetną zabawą. Uczniowie bardzo zaangażowali się zarówno w organizację przedstawienia teatralnego w języku angielskim pt. „ Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” , przygotowywanego przez uczniów klasy V i VI, jak i przygotowanie piosenek na festiwal „ Fairyland 2009” (uczniowie klas I – IV), zaprojektowanie plakatu na temat: „ Moja wielka Brytania” (ochotnicy ze wszystkich klas)oraz w całościową organizację wydarzenia. Szczegółowy plan obchodów Dnia Języka Angielskiego w ZPSP i PP w Brzostowcu zamieściłam w ZAŁĄCZNIKU NR 3. 3. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§6 ust.2 pkt 4) Raz w miesiącu obserwowałam lekcje prowadzone przez opiekuna stażu. ZAŁĄCZNIK NR 4 Szczególną uwagę zwracałam przede wszystkim na sposób wykorzystania czasu na lekcji, rodzaje stosowanych metod pracy z uczniami oraz na indywidualizację procesu nauczania z uwzględnieniem uczniów słabszych i uczniów zdolniejszych. Raz w miesiącu prowadziłam lekcje w obecności opiekuna stażu, a w ciągu roku4 godziny przeprowadziłam w obecności pani Dyrektor, ZAŁĄCZNIK NR 5. Każde prowadzone przez mnie zajęcia poprzedzałam przygotowaniem scenariusza lekcji, z dokładnym określeniem celów ogólnych i szczegółowych oraz przebiegiem zajęć ZAŁĄCZNIK NR 6. Obserwacja i analiza zajęć prowadzonych przeze mnie w obecności opiekuna stażu wpłynęła na wyraźną poprawę jakości prowadzonych przeze mnie zajęć. Przed zajęciami dokonywałyśmy analizy i omówienia konspektów lekcji. Po każdej lekcji omawiałyśmy przebieg, wyciągałam wnioski dotyczące sposobu wykorzystania zdobytej przeze mnie wiedzy i umiejętności w mojej pracy. Podsumowanie Odbycie stażu oraz doświadczenie zawodowe pozwoliło mi na dokonanie analizy i określenie mocnych i słabych stron własnej działalności zawodowej. W okresie stażu, starałam się, aby moja praca sprostała wymaganiom i potrzebom placówki. W szkole znacznie poszerzyłam swoje umiejętności i wiedzę w zakresie metodyki i dydaktyki zajęć. Swój warsztat pracy wzbogaciłam o nowe, inspirujące doświadczenia. Bieżący rok był dla mnie sprawdzianem mojej wiedzy i moich umiejętności, wielkim wyzwaniem i okresem wytężonej pracy. Mocną stroną mojej działalności jest zaangażowanie w szkołę, nauczanie oraz nieustanne próby uatrakcyjnienia dzieciom nauki języka angielskiego przez zabawę i różnorodne formy twórczości, mające na celu zmotywować uczniów do nauki języka angielskiego. Przebieg stażu utrwalił we mnie głęboką potrzebę nieustannego doskonalenia swoich umiejętności i pracy nad sobą, aby być dobrym nauczycielem. Wierzę, że działania podjęte przeze mnie w okresie stażu przyniosły pozytywne efekty w mojej codziennej pracy. Po zakończeni stażu zamierzam w dalszym ciągu doskonalić warsztat własnej pracy i podnosić kwalifikacje. Chciałabym, aby moje zajęcia i wszelkie działania stawały się z roku na rok coraz bardziej atrakcyjne i efektywne. Zamierzam również nadal gromadzić literaturę przedmiotu, a także samodzielnie przygotowywać środki dydaktyczne, jak również angażować uczniów w coraz to nowe formy poznawania i wykorzystywania Języka angielskiego w praktyce. ………………………………….. podpis stażysty Wyświetleń: 566
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |