Katalog

Marek Ochocki
Język niemiecki, Konspekty

Füße unter Mamas Tisch - Argumente für und wider, konspekt lekcji dla klasy III LO

- n +

Temat realizowany w bloku przez 2 jednostki lekcyjne.


1. Cel lekcji:
a) Uczeń potrafi argumentować podjętą decyzję, przekonywać do swoich racji, wykorzystując poznane wcześniej konstrukcje zdaniowe (zdania podrzędnie złożone, tryb przypuszczający itp.)
b) Uczeń potrafi zająć własne stanowisko wobec czyjejś decyzji.


2. Przebieg lekcji: (lekcja 1)
a) Uczniowie słuchają z kasety krótkiego dialogu "Aus dem Elternhaus
ausziehen?" i odgadują po wysłuchaniu przedstawiony problem, będący tematem lekcji.
b) Nauczyciel zapisuje temat na tablicy i podaje cele lekcji
c) Uczniowie otrzymują kserokopie z przedstawioną sytuacją i wczuwają się w podaną rolę. Swoje spostrzeżenia zaznaczają krzyżykiem. Po zaznaczeniu własnych odpowiedzi wymieniają poglądy z sąsiadem
d) Podział uczniów na 3 grupy, losując jednocześnie przydział ról
(uczniowie odliczają do 3)

  • grupa I
    Uczniowie wczuwają się w rolę 18- latków, chcących po ukończeniu szkoły usamodzielnić się, wypracowują argumenty potwierdzające słuszność podjętej decyzji
  • grupa II
    Uczniowie wczuwają się w rolę rodziców, którzy stanęli przed tego typu problemem, są jednak zdecydowanie przeciwni takiemu rozwiązaniu (argumenty przeciw)
  • grupa III
    Uczniowie wczuwają się w role rodziców, którzy nie widzą w tym nic złego, sądząc, że to już najwyższa pora, aby ich dzieci się wreszcie usamodzielniły (argumenty za)

    Uczniowie pracują w grupach, wypracowują argumenty potwierdzające rację grupy, po czym wybierają przedstawiciela grupy, który na następnej lekcji przedstawi pozostałym grupom punkt widzenia własnej grupy.


    2 jednostka lekcyjna:
  • po przedstawieniu ról następuje dyskusja (około 15 - 20 min) z przedstawicielami innych grup, której zadaniem jest przekonanie do swoich racji i obalenie argumentów innych grup.
  • w dyskusji chodzi tylko i wyłącznie o to, aby uczniowie ćwiczyli umiejętność argumentowania i przekonywania do swoich racji, nie zaś o to, które stanowisko wypracowane przez grupę jest właściwe.

    Rola nauczyciela w tej części lekcji polega na obserwacji, oraz ocenie pracy poszczególnych uczniów, która na zakończenie lekcji zostanie skonfrontowane z samooceną uczniów.

    e) Na zakończenie n-l podsumowuje dyskusję i jako prace domową zadaje do przeczytania i przemyślenia tekst (ksero) "Zu Hause ist es doch am schönsten"

    Tekst ten przedstawia sytuację niemieckiej młodzieży, która według ostatnich badań coraz później decyduje się na opuszczenie domu swoich rodziców, widząc w tym dla siebie wiele korzyści

    f) Uczniowie otrzymują ankietę dotyczącą motywacji pracy w grupie, oraz dokonują samooceny.

    Spostrzeżenia nauczyciela:

    Podział na grupy był przypadkowy, jednak każda grupa doskonale zrozumiała swoje cele i zadania. Praca została podzielona na wszystkich członków grupy, nawet ci najsłabsi otrzymali swoje zadania, przez co grupa ich nie odtrąciła. Stopień komunikacji i zrozumienia pomiędzy członkami każdej grupy był jak najbardziej właściwy, indywidualne odczucia i spostrzeżenia członków zostały odnotowywane, grupy tworzyły moim zdaniem dość zwarty, dobrze się rozumiejący kolektyw. Nie dało się zauważyć, aby ktoś z członków grupy chciał narzucić swoje zdanie i zdominować grupę. Jednak osiągnąć to można tylko poprzez systematyczną pracę na lekcji w grupach, poddając każda z nich samoocenie.

    Opracowanie: mgr Marek Ochocki
    XXI LO im. B. Prusa w Łodzi

  • Wyświetleń: 2227


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.