Katalog

Anna Wulw, 2014-06-16
Haczów

Zajęcia zintegrowane, Program nauczania

Program innowacji pedagogicznej "Bądź mistrzem"

- n +

Anna Wulw
Szkoła Podstawowa w Haczowie
36 – 213 Haczów 593
„Bądź mistrzem”
Program innowacyjny – zajęcia pozalekcyjne dla uczniów uzdolnionych polonistycznie i matematycznie z klasy III
Termin realizacji: wrzesień 2014 r. – czerwiec 2015 r.
WSTĘP
Obserwując wychowanków mojej klasy zwróciłam uwagę na pewną grupę dzieci, która wyróżnia się na tle innych uczniów. Cechuje je duża aktywność, wyjątkowa pomysłowość, inicjatywa w pracy. Dzieci te mają łatwość w przyswajaniu nowego materiału bez nadmiernego wysiłku. Bez względu na pojawiające sie trudności dążą do tego, aby swoje plany doprowadzić do końca. Ewentualne błędy szybko zauważają i starają się je poprawić. Zadania, które są im powierzone na zajęciach edukacyjnych, wykonują bardzo szybko i sprawnie. Niektóre z tych dzieci rozpoczynając naukę w klasie pierwszej potrafiły już czytać teksty, miały bardzo bogate słownictwo. Charakteryzuje ich duża ciekawość intelektualna np. zainteresowania przyrodą, otaczającym światem. Dzieci te łatwo skupiają się dłuższy czas na danym problemie, mają zdolności do samodzielnej i skutecznej pracy. Wykazują się zdolnością obserwacji, umiejętnością wyciągania wniosków, przewidywania i rozumowania. Ich zainteresowania sięgają poza ramy programu nauczania.
Organizując codzienne zajęcia musiałam mieć na uwadze grupę tych uczniów, gdyż nie chciałam dopuścić do tego, aby nudzili się na lekcjach. Niestety nie zawsze się to udawało, bowiem dużo czasu musiałam poświęcać na pracę z uczniami przeciętnie i słabo uzdolnionymi. Pragnąc tego, aby uczniowie uzdolnieni mogli się rozwijać i poszerzać swoje zainteresowania, zdobywać sukcesy w młodszym wieku szkolnym, postanowiłam zorganizować dla nich zajęcia pozalekcyjne z zakresu edukacji polonistycznej i matematycznej. Jednak pracę chcę oprzeć o teksty, zadania, materiały nawiązujące do przyrody, geografii, historii, kultury, sztuki. Mam nadzieję, że tak zorganizowane zajęcia będą dla uczniów ciekawe i będą sprzyjać kształtowaniu ich osobowości i wszechstronnemu rozwojowi.

CHARAKTERYSTYKA I ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program innowacji pedagogicznej „Bądź mistrzem” będzie realizowany w czasie zajęć pozalekcyjnych (w ramach godzin z art. 42, ust. 2, pkt. 2 KN) w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Adresatami są uczniowie klasy III, którzy charakteryzują się wysokim stopniem rozumowania treści i dostrzegania zależności między jej elementami, logicznym myśleniem, ponadprzeciętnymi zdolnościami analizowania i syntetyzowania. Dążą do odkryć, mają bogatsze skojarzenia, uczą się wytrwale, dużo i chętnie, zaspakajając swoją ciekawość. Program adresowany jest również dla uczniów, którzy może mimo mniejszych zdolności są aktywni, pracowici i mają dużą motywację do nauki.
Udział w zajęciach jest dobrowolny.
Program jest spójny z postawą programową kształcenia ogólnego, a niekiedy wykracza poza nią. W zakresie edukacji polonistycznej treści programu zostały wzbogacone o zagadnienia z gramatyki dotyczące np. części mowy, czy też o zagadnienia związane z różnymi dodatkowymi formami użytkowymi. W zakresie edukacji matematycznej wprowadzono do programu treści dotyczące wyrażeń dwumianowanych, zadań tekstowych na porównywanie ilorazowe, obliczenia pisemne w zakresie czterech działań oraz trudniejsze zadania praktyczne.
Treści programowe powinny być realizowane w taki sposób, aby uwzględniać zasadę stopniowania trudności. Nie można zapominać o tym, że nauka na zajęciach dodatkowych ma być dla ucznia przyjemnością, a nie kolejnym obowiązkiem, któremu nie może sprostać. Zadania powinny być dostosowane do możliwości dzieci z uwzględnieniem ich sfery najbliższego rozwoju. Należy także podczas każdych zajęć wykorzystywać gry dydaktyczne, stosować metody aktywizujące, aby zmotywować ucznia do wysiłku i zachęcić do systematycznego uczestnictwa w spotkaniach.
Praca dzieci będzie polegała m.in. na rozstrzyganiu problemów i wykonywaniu zadań zawartych na kartach pracy. Karty te będą opracowywane na bieżąco przez nauczyciela na bazie dostępnej literatury.
Założone cele, różnorodność metod i form przewidzianych przy realizacji programu będą sprzyjać atrakcyjności zajęć, aktywizacji uczniów oraz stymulacji ich wszechstronnego rozwoju.
CELE PROGRAMU
Główne cele programu:
•rozwijanie uzdolnień i zainteresowań ujawnianych przez uczniów, zwłaszcza polonistycznych i matematycznych,
•rozwijanie aktywności i zdolności poznawczych uczniów,
•pobudzanie zaangażowania i motywacji badawczej,
•pobudzanie do samodzielnego i twórczego działania,
•przygotowanie do przejmowania przez uczniów odpowiedzialności za proces uczenia się, aktywnego konstruowania własnej wiedzy.
Cele szczegółowe:
•poszerzanie i pogłębianie wiedzy polonistycznej i matematycznej,
•stwarzanie sytuacji doskonalących pamięć, umiejętność skupienia uwagi, zdolność kojarzenia, logicznego, twórczego i oryginalnego myślenia, a także działania,
•doskonalenie wytrwałości w poszukiwaniu niekonwencjonalnych dróg dochodzenia do wiedzy i umiejętności,
•przygotowanie uczniów do pokonywania stresu w sytuacjach konkursów i sprawdzianów,
•kształcenie umiejętności autoprezentacji,
•wdrażanie do samokształcenia i systematycznej pracy nad sobą,
•budowanie i utrwalanie pozytywnej motywacji do nauki,
•wdrażanie do operatywnego posługiwania się wiedzą,
•kształtowanie wiary we własne możliwości,
•kształtowanie umiejętności planowania i organizowania własnej pracy oraz współpracy w zespole.
TREŚCI PROGRAMOWE
Edukacja polonistyczna:
•głośne i płynne czytanie nowych tekstów z uwzględnieniem intonacji;
•korzystanie z różnych źródeł wiedzy i informacji np. podręczników, albumów, encyklopedii, słowników, czasopism;
•opracowywanie tekstów popularnonaukowych;
•odczytywanie informacji zawartych w instrukcjach, rozkładach jazdy, planach i mapkach, drukach pocztowych, wykresach itp.; tekstach literackich i tekstach o tematyce przyrodniczej, geograficznej, historycznej, społecznej;
•rozumienie treści samodzielnie czytanych obszernych tekstów, wyodrębnianie postaci i zdarzeń; wyciąganie wniosków;
•opowiadanie treści samodzielnie opracowanych tekstów;
•tworzenie i prezentowanie wypowiedzi ustnych oraz pisemnych, w tym opowiadania, opisu, form użytkowych – list, zaproszenie, ogłoszenie, notatkę, zawiadomienie;
•podejmowanie prób układania rymów, wierszy, bajek, opowiadań;
•stosowanie zasad ortografii;
•podstawy gramatyki – części mowy;
•udział w konkursach polonistycznych w szkole i poza nią, m.in. w Gminnym Konkursie Pięknego Czytania.

Edukacja matematyczna:
•rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000;
•wykonywanie obliczeń w zakresie 1000;
•własności działań;
•obliczenia pisemne w zakresie czterech działań;
•biegłe operowanie tabliczką mnożenia i dzielenia w zakresie 100;
•rozwiązywanie równań jednodziałaniowych;
•układanie i rozwiązywanie trudniejszych zadań tekstowych;
•rozwiązywanie zadań na porównywanie różnicowe i ilorazowe;
•rozwiązywanie różnych rodzajów zadań niestandardowych;
•kreślenie figur geometrycznych i obliczanie ich obwodów;
•posługiwanie się wyrażeniami dwumianowanymi;
•obliczanie praktyczne – kalendarzowe, zegarowe – w tym obliczanie upływu czasu, obliczenia z użyciem miar masy, pojemności, długości;
•obliczenia pieniężne;
•udział w szkolnych i międzyszkolnych konkursach matematycznych.

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Realizacja programu wymaga odpowiedniego doboru metod i form pracy oraz szczególnego zaangażowania prowadzącego zajęcia. Należy stworzyć swobodną i bezpieczną atmosferę pracy twórczej. Istotne jest, aby uczniowie mieli warunki do gier, zabaw, indywidualnego i grupowego rozwiązywania problemów; samodzielnego zbierania informacji z różnych źródeł, opracowywania i interpretowania danych, wyrażania swoich odczuć, twórczej ekspresji. Zajęcia powinny przyciągać swą atrakcyjnością. Odbywać się będą w mało licznym zespole, dlatego też uczniowie będą mieć bezpośredni kontakt z nauczycielem prowadzącym, co daje możliwość indywidualnego podejścia.
Istotą pracy z uczniem zdolnym jest stymulowanie jego rozwoju przez stworzenie warunków do aktywnego działania. Sprzyjać temu będzie odpowiedni dobór metod nauczania, adekwatny do możliwości percepcyjnych dziecka w wieku 8 – 9 lat, sprzyjający wyzwalaniu inicjatywy i twórczej postawy. W związku z tym, w swojej pracy z uczniem zdolnym planuję najczęściej stosować metody, które można sklasyfikować w następujący sposób:
•ze względu na źródło wiedzy: metody słowne, oglądowe, praktyczne;
•ze względu na funkcje: metody utrwalania, metody kontroli i oceny;
•ze względu na sposoby uczenia: podające, problemowo-poszukujące (uczenie się przez odkrywanie), praktyczne (uczenie się przez działanie), ekspresyjne (uczenie się przez przeżywanie).
Dominującą rolę odgrywać jednak powinny metody aktywizujące uczniów, zabawy i gry dydaktyczne.
Podczas realizacji programu planuję stosować następujące formy pracy:
•praca indywidualna - uczeń samodzielne wykonuje czynność,
•praca zbiorowa, gdy wszyscy uczniowie pracują wspólnie,
•praca zespołowa, gdy uczniowie pracują w stałych zespołach,
•praca grupowa, gdy uczniowie pracują w jednorazowych grupach.
Niezbędnymi pomocami dydaktycznymi są:
- odtwarzacz CD,
- encyklopedie, słowniki itp.
- tablica interaktywna,
- komputery (sala komputerowa) z dostępem do Internetu,
- programy edukacyjne,
- różnorodne karty pracy do pracy indywidualnej ucznia,
- testy konkursowe.
OCZEKIWANE EFEKTY
Uczeń :
- potrafi logicznie i twórczo myśleć;
- jest zmotywowany do samodzielnej, systematycznej pracy i pokonywania trudności;
- wytrwale poszukuje niekonwencjonalnych rozwiązań problemów;
- stara się opanować stres w sytuacjach konkursów i sprawdzianów;
- potrafi dokonać autoprezentacji;
- stara się wykorzystywać swoją wiedzę w różnych sytuacjach;
- wierzy we własne możliwości;
- potrafi planować i organizować własną pracę oraz współpracować w zespole.
Mistrz języka polskiego
Uczeń:
- czyta płynnie z właściwą intonacją i respektuje znaki interpunkcyjne;
- czyta tekst z podziałem na role;
- czyta ze zrozumieniem: teksty informacyjne, informacje zapisane w formie przepisu, druku pocztowego, planu, mapki, ogłoszenia itp., teksty literackie, teksty o tematyce przyrodniczej, społecznej, geograficznej, historycznej, teksty encyklopedyczne, spisy treści, wykresy, rozkłady jazdy; potrafi ustalić kontekst;
- analizuje i porównuje teksty;
- wskazuje w tekście odpowiednie fragmenty i argumentuje swój wybór;
- czyta samodzielnie książki, czasopisma;
- korzysta z encyklopedii, słowników, leksykonów i innych źródeł wiedzy;
- bierze udział w konkursach czytelniczych;
- przestrzega poprawności ortograficznej;
- potrafi posługiwać się słownikiem ortograficznym;
- świadomie dobiera i stosuje słownictwo adekwatne do rodzaju wypowiedzi w celu zwiększenia ich komunikatywności i poprawności, unika powtórzeń, stosuje wyrazy bliskoznaczne, zaimki;
- rozpoznaje różne formy wypowiedzi pisemnych;
- układa, redaguje i pisze: opowiadanie, ogłoszenie, życzenia, zawiadomienie, zaproszenie, list, notatkę kronikarską, opis na podstawie obserwacji, swobodny tekst uwzględniając zasady gramatyczne, reguły ortograficzne i interpunkcyjne;
- podejmuje próby układania rymów, wierszy, bajek, baśni, opowiadań;
- korzysta z dostępnych technologii informacyjnych;
- bierze udział w konkursach np. Mistrz ortografii itp.;
- układa swobodne, spójne wypowiedzi i wielozdaniowe opowiadania twórcze;
- wypowiada się świadomie stosując zasady gramatyki i frazeologii;
- systematycznie poszerza zakres słownictwa;
- formułuje i stawia pytania w celu uzyskania dodatkowych informacji;
- zna zasady prowadzenia rozmowy i dyskusji oraz przestrzega ich, potrafi uzasadnić swoje zdanie;
- rozpoznaje i nazywa podstawowe części mowy: rzeczownik, przymiotnik, czasownik, przysłówek, liczebnik.
Mistrz matematyki
Uczeń:
- posługuje się w praktyce pojęciem liczby we wszystkich jej aspektach;
- biegle posługuje się czterema podstawowymi działaniami;
- dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli sposobem pisemnym;
- praktycznie posługuje się w obliczeniach własnościami działań arytmetycznych (przemienność, łączność, rozdzielność);
- rozwiązuje równania jednodziałaniowe;
- rozwiązuje zadania tekstowe, również nietypowe, różnymi sposobami;
- rozwiązuje zadania tekstowe związane z mierzeniem, ważeniem, obliczeniami zegarowymi, kalendarzowymi;
- określa związki między danymi i szukanymi w zadaniach tekstowych niestandardowych,
- rozwiązuje zadania na porównywanie różnicowe i ilorazowe;
- układa zadania tekstowe do konkretnej sytuacji, formuły matematycznej;
- rozwiązuje zagadki matematyczne, uzupełnia tabelki;
- biegle odczytuje wskazania zegara;
- posługuje się kalendarzem w życiu codziennym (dzień, miesiąc, rok), zapisuje i odczytuje daty;
- wykonuje obliczenia kalendarzowe;
- poprawnie używa i stosuje w życiu jednostki: długości, objętości, masy;
- wykonuje obliczenia pieniężne, potrafi porównać walutę polską z europejską;
- dokonuje pomiaru temperatury, potrafi ją zapisać i przedstawić na wykresie;
- odczytuje dane z prostych wykresów;
- rozpoznaje, nazywa figury geometryczne: kwadrat, prostokąt, trójkąt, koło, odcinek, prosta, łamana, krzywa, punkt, półprosta;
- potrafi obliczyć obwody wielokątów;
- wykorzystuje wiedzę geometryczną w praktyce.
KONTROLA I OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
Kontrola i ocena osiągnięć uczniów na zajęciach pozalekcyjnych powinna przebiegać w nieco inny sposób niż w obowiązkowej edukacji. Dominującą rolę powinna odgrywać ocena słowna, zawsze w formie pochwały za prawidłowy tok rozumowania, trafne pomysły rozwiązań, czy choćby zgodną współpracę w grupie. Stosowane również będą naklejki motywki.
Inną formą oceny stosowaną na zajęciach będzie samoocena własnych umiejętności uczniów. Odbywać się ona będzie, np. podczas gier dydaktycznych lub w czasie samodzielnie wykonywanych zadań. Uczeń wówczas zauważy, co zrobił dobrze, a nad czym musi jeszcze popracować.
Nauczyciel powinien także na bieżąco wykorzystywać te metody aktywizujące, które służą ewaluacji zajęć. Dzieci będą wówczas podejmowały próby samodzielnego oceniania własnego wysiłku, zaangażowania, a prowadzący otrzyma informacje na temat jakości swojej pracy.
Uczestnicy zajęć poddawani będą również ocenie zewnętrznej w czasie udziału w różnych konkursach.
Na zakończenie zajęć – w czerwcu, wszyscy uczniowie otrzymają dyplomy, które będą nagrodą za całoroczny trud i współpracę na zajęciach.
EWALUACJA

Celem ewaluacji jest pozyskanie informacji o realizacji programu pracy z uczniem zdolnym „Bądź mistrzem”. Będzie miała ona charakter ewaluacji konkluzywnej, czyli przeprowadzonej po zakończeniu zajęć z uczniami, w czerwcu 2015 r.
Narzędzia ewaluacji:
- kwestionariusz ankiety przeznaczony dla uczniów uczęszczających na zajęcia,
- obserwacja,
- analiza kart pracy dzieci,
- analiza wyników uzyskanych przez uczniów w konkursach.
Materiał uzyskany w wyniku badań i analizy zgromadzonych dokumentów zostanie uporządkowany i opracowany w postaci sprawozdania. Wnioski pragnę wykorzystać przy wdrażaniu przyszłych programów i planowaniu własnej pracy.
Wyświetleń: 1121


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.