Katalog Ewa Kolasa, 2014-06-12 Pabianice Różne, Plany rozwoju zawodowego Plan Rozwoju Zawodowego Nauczyciela StażystyPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY – WYCHOWAWCY ŚWIETLICY NA ROK SZKOLNY 2013/2014 Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty na stopień nauczyciela kontraktowego Imię i nazwisko nauczyciela………….. Nazwa szkoły………………… Data rozpoczęcia stażu………… Okres stażu: ……………………… Posiadane kwalifikacje: Studia wyższe:……………. Kierunek: ………………….. Specjalność:…………….. Opiekun stażu:………….. Cel główny planowania rozwoju: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego zgodnie z wymaganiami kwalifikacyjnymi ustalonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Cele szczegółowe: 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. 2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i przepisów związanych z jej funkcjonowaniem. 3. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i wypoczynku. 4. Nabycie umiejętności prowadzenia dokumentacji obowiązującej w świetlicy szkolnej oraz szkole. 5. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym. 6. Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez udział w formach doskonalenia zawodowego: wewnątrzszkolnych , pozaszkolnych i samokształcenia. 7. Przeprowadzanie i planowanie zajęć z uczniami, tak aby przyczynić się do realizacji celów rozwojowych szkoły. 8. Poprawne planowanie czynności opiekuńczo – wychowawczych. 9. Właściwe opracowanie konspektów zajęć i scenariuszy imprez pozalekcyjnych. 10. Nawiązywanie i pogłębianie kontaktów z rodzicami uczniów i wychowawcami klas. I § 6 ust. 2 pkt 1 Znajomość organizacji, zadań i funkcjonowania szkoły 1. Poznanie procedur awansu zawodowego Formy realizacji: Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (ustawy, rozporządzenia); zapoznanie się z przepisami dotyczącymi prawa oświatowego. Dowody realizacji: Wykaz obowiązujących przepisów, opracowanie planu awansu zawodowego, znajomość aktów prawnych, sprawozdanie z realizacji stażu Termin realizacji: Wrzesień 2013 r.; raz na dwa miesiące 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu Formy: Omówienie form współpracy, korzystanie z wiedzy oraz doświadczenia opiekuna stażu, opracowanie wraz z opiekunem przejrzystych zasad współpracy, opracowanie z pomocą opiekuna - planu pracy Dowody: Kontrakt z opiekunem stażu, plan pracy Termin: Wrzesień 2013 r. 3. Zapoznanie się z organizacją oraz zasadami funkcjonowania szkoły Formy: Analizowanie dokumentów związanych z funkcjonowaniem szkoły: - Statut szkoły - Program wychowawczy szkoły - Wewnątrzszkolny system oceniania - Program profilaktyczny - Księga jakości: Poznanie sposobu prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole; poznanie przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy Dowody: Notatki, prowadzenie dziennika zajęć świetlicowych, znajomość i przestrzeganie przepisów BHP Termin: Wrzesień/październik 2013 r.; cały okres stażu 4. Organizowanie własnego warsztatu pracy Formy: Realizacja obowiązującego w świetlicy programu, opracowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych Dowody: Plany miesięczne Termin: Cały okres stażu 5. Gromadzenie dokumentów potwierdzających realizację zadań Formy: Dokumentowanie realizacji planu rozwoju, gromadzenie: - konspektów zajęć świetlicowych -prac dzieci -zdjęć -notatek itp. Dowody: Zgromadzone dokumenty Termin: Cały okres stażu 6. Przygotowanie projektu sprawozdania Formy: Autorefleksja, przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego Dowody: Sprawozdanie Termin: Maj 2013 r. 7. Poszerzenie wiedzy dotyczącej pracy nauczyciela w oparciu o literaturę Formy: Studiowanie literatury dydaktyczno – wychowawczej, prowadzenie spisu lektur przestudiowanych podczas trwania stażu, sporządzanie notatek ze spostrzeżeniami po przestudiowaniu lektur Dowody: Wykaz literatury, notatki Termin: Cały okres stażu 8. Nabywanie nowych umiejętności oraz zdobywanie doświadczeń w zakresie pracy opiekuńczo- wychowawczej Formy: Udział w radach pedagogicznych, obserwacja pracy współpracowników, uczestnictwo w kursach doskonalenia nauczycieli oferowanych przez szkołę, uczestnictwo w zajęciach otwartych w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli (WDN) Dowody: Zaświadczenia udziału w kursach, notatki Termin: Cały okres stażu II § 6 ust. 2 pkt 2 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły. 1. Dokonanie wstępnej oceny własnych umiejętności Formy: Autorefleksja, analiza możliwości rozwoju, zaplanowanie własnego rozwoju Dowody: Powstanie planu rozwoju Termin: Wrzesień 2013 r. 2. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem Formy: Opublikowanie planu rozwoju w portalu edukacyjnym, opublikowanie scenariuszy w Internecie, udostępnianie własnych konspektów Dowody: Adres strony internetowej Termin: Cały okres stażu 3. Określenie dalszej drogi rozwoju Formy: Ewaluacja planu rozwoju zawodowego Dowody: Zapiski i uwagi do wprowadzonych zmian Termin: Cały okres stażu 4. Poszerzanie zainteresowań i rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie rękodzielnictwa Formy: Prowadzenie zajęć "Centrum Kreatywności" z wykorzystaniem techniki scrapbookingu Dowody: Zdjęcia, gotowe prace wykonane przez uczniów Termin: Cały okres stażu 5. Wykorzystanie w pracy technologii komputerowej Formy: Korzystanie ze stron internetowych, które są poświęcone edukacji, komputerowe opracowywanie pomocy dydaktycznych, tworzenie dokumentacji, w tym związanej ze stażem Dowody: Spis wykorzystanych stron Internetowych, przykłady zastosowanych pomocy dydaktycznych, dokumentacja stażu Termin: Cały okres stażu 6. Prowadzenie szkolnej gazetki „Gimnazeta” Formy: Pisanie artykułów, przeprowadzanie wywiadów, zamieszczanie zdjęć, opisywanie wydarzeń z życia szkoły Dowody: Miesięcznik „Gimnazeta” Termin: Cały okres stażu III § 6 ust. 2 pkt 3 Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów. 1. Obserwacja i analiza możliwości wychowanków Formy: Zbieranie informacji o uczniach korzystających ze świetlicy: - obserwacja uczniów, - analiza prac plastycznych oraz innych wytworów pracy własnej dzieci, - rozmowy a rodzicami, - kontakty z wychowawcą klasy, pedagogiem, logopedą - dostosowanie wymagań do możliwości uczniów Dowody: Dziennik zajęć wychowawczych, dziennik obserwacji Termin: Cały okres stażu 2. Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów Formy: Analiza kart informacyjnych, współpraca z rodzicami, współpraca z wychowawcami klas oraz pedagogiem szkolnym Dowody: Karty informacyjne, notatki ze spotkań Termin: Cały okres stażu 3. Pogłębianie wiedzy z zakresu wychowawczych oraz opiekuńczych aspektów pracy w świetlicy szkolnej Formy: Zapoznanie się z programem wychowawczym szkoły i określenie wychowawczych zadań świetlicy, stała obserwacja zachowań dzieci, indywidualne rozmowy z dzieckiem, stały kontakt z pedagogiem szkolnym oraz nauczycielami Dowody: Notatki, adnotacje w dzienniku obserwacji Termin: Cały okres stażu 4. Współpraca z rodzicami Formy: Kontakty osobiste bądź telefoniczne z rodzicami Dowody: Dziennik świetlicy, notatki Termin: Cały okres stażu 5. Współpraca ze Szkolnym Kołem Caritas Formy: Przygotowanie drzewek świątecznych z wypisanymi na sercach życzeniami uczniów Dowody: Zdjęcia Termin: grudzień 2013 r. IV § 6 ust. 2 pkt 4 Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć 1. Obserwacja zajęć dydaktycznych Formy: Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli (zajęcia otwarte), omówienie zajęć Dowody: Konspekty zajęć, notatki Termin: Według harmonogramu hospitacji 2. Prowadzenie zajęć na świetlicy w obecności opiekuna stażu oraz dyrektora szkoły Formy: Opracowanie scenariuszy zajęć, analiza zajęć i konsultacje z opiekunem stażu, wyciągniecie wniosków Dowody: Scenariusze zajęć, notatki, zdjęcia Termin: Według harmonogramu hospitacji Wyświetleń: 3650
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |