Katalog

Jolanta Perska
Ekologia, Różne

Konkurs ekologiczny - Liga Ekologiczna

- n +

Konkurs ekologiczny - Liga Ekologiczna

Organizator: Gimnazjum nr 1 w Wolsztynie
Współorganizator: mgr Jolanta Perska


REGULAMIN

Cele konkursu:
- stworzenie uczniom możliwości szerszego realizowania swoich zainteresowań ekologicznych,
- wyrobienie nawyku korzystania z literatury o tematyce ekologicznej w celu rozwiązywania problemów poruszanych w zestawach zadań konkursowych,
- sprawdzenie, w jakim stopniu uczniowie naszej szkoły postrzegają problemy ekologiczne.

§ 1

1. Konkurs "LIGA EKOLOGICZNA" adresowany jest do uczniów Gimnazjum nr 1 w Wolsztynie.
2. Konkurs przeprowadzany jest od listopada do maja.
3. Uczniowie samodzielne przygotowują opracowania zestawów zadań (indywidualna praca w domu).

§ 2

1. Uczniowie otrzymują w trakcie roku szkolnego zestawy zadań (na początku miesiąca) i przygotowują opracowania w terminie do ostatniego dnia miesiąca.
2. Comiesięczny zestaw zadań konkursowych zawiera zadania, których ogólna suma punktów za poprawne opracowania jest równa 30 pkt.
3. Rozwiązania zestawu zadań uczeń przedstawia nauczycielowi biologii do ostatniego dnia każdego miesiąca.
4. Prace należy wykonać samodzielnie na kartkach papieru kancelaryjnego.

§ 3

1. Nie oddanie pracy w terminie oznacza przydzielenie danemu uczniowi zero punktów.
2. Ogłoszenie wyników każdej tury zadań następuje po 10 dniach od obowiązującego terminu ich zdania.
3. Uzyskane wyniki z kolejnych zestawów zadań sumuje się i ogłaszany jest bieżący ranking uczniów biorących udział w "LIDZE EKOLOGICZNEJ".
4. Po opracowaniu wszystkich zestawów dokonane zostanie podsumowanie i ogłoszenie wyników.
5. Uroczyste ogłoszenie wyników "LIGI EKOLOGICZNEJ" i wręczenie nagród za zajęcie pierwszych trzech miejsc, nastąpi podczas apelu w maju.




LIGA EKOLOGICZNA - ZESTAW I - LISTOPAD 2002

1. Z podanych niżej wyrazów wybierz tylko kilka i ułóż krótkie, rymowane powiedzenie związane z ochroną środowiska oraz napisz w kilku zdaniach jak je rozumiesz.makulaturę, Ziemię, góra, odzysku, pomyśl, stronę, ma, zdrowie, zysku, soku, szpeci, bezpieczna, śmieci.

2. Wyjaśnij pojęcie: ekologia. Czy słuszne jest utożsamianie pojęć: ekologia i ochrona środowiska? Odpowiedź uzasadnij.

3. Na rysunkach przedstawione są nisze ekologiczne dwóch populacji. Zakropkowane tła obrazują różne czynniki środowiska (np. temperaturę, pokarm, światło, organizmy). Linie krzywe zamykają te z czynników, które są biologicznie ważne dla populacji.



a) Co można powiedzieć o niszach ekologicznych tych dwóch populacji
w sytuacji A i B?
A. .............................................................................................................
B. .............................................................................................................
b) Jakie są szanse przetrwania obu populacji w sytuacji A i B?
A. ..............................................................................................................
B. ..............................................................................................................

4. Napisz jak w sensie ekologicznym rozumiesz uproszczoną analogię, że siedlisko organizmu to "adres", a nisza to "zawód".

5. Napisz jakie postrzegasz zagrożenia środowiska przyrodniczego w Wolsztynie i jego okolicach.
6. Ochrona środowiska zajmuje się między innymi zachowaniem równowagi biologicznej. Podaj dwa argumenty, że ochrona różnorodności biologicznej jest kluczem do ocalenia ludzkości.

7. Stan różnorodności gatunkowej zmienia się z dnia na dzień. Wiele gatunków ginie bezpowrotnie. Podaj trzy sposoby, dzięki którym możesz przyczynić się do ochrony istniejącej różnorodności gatunkowej.

8. W ostatnich latach dużo mówi się o rolnictwie ekologicznym jako sposób na zdrową żywność. Napisz czym różni się to rolnictwo od tradycyjnego.

9. Co to jest "czerwona księga" gatunków?

10. Z podanych niżej wyrazów wybierz tylko kilka i ułóż krótkie, rymowane powiedzenie związane z ochrona środowiska oraz napisz w kilku zdaniach jak je rozumiesz. kartka, segregowanie, najlepsze, czyste, zawsze, kulturę, kto, bez, to, wieczna, środowisko, wyrzuć, uzdrowisko.



LIGA EKOLOGICZNA - ZESTAW II - GRUDZIEŃ 2002


1. Z podanych niżej wyrazów wybierz tylko kilka i ułóż krótkie, rymowane powiedzenie związane z ochroną środowiska oraz napisz w kilku zdaniach jak je rozumiesz: zniszczymy, butelce, znaczy, swojej, ekologicznie, logicznie, makulatury, receptę, okręcamy, śmietnika.

2. Wypisz wszystkie formy ochrony przyrody w Polsce oraz napisz, które z nich występują w Wolsztynie i okolicach. Jak nazywa się najbliższy park narodowy i w którym roku powstał?

3. Wyobraź sobie, że jesteś STRAŻNIKIEM PRZYRODY na terenie dowolnego rezerwatu (jest to jedna z form ochrony przyrody).
Wypisz 5 sytuacji niewłaściwego zachowania się człowieka w rezerwacie oraz TWOJĄ reakcję, jako Strażnika Przyrody, na każde niewłaściwe zachowanie.

4. Wypisz w punktach (przynajmniej 5), ułożony przez Ciebie, regulamin zachowania się w parku narodowym.

5. Podaj pełną nazwę organizacji LOP. W którym roku została założona ta organizacja i jakie są jej cele?

6. Napisz gdzie powstał pierwszy park narodowy w Polsce i w którym roku. Co jest symbolem tego parku?

7. Zbierz wiadomości o jednym, dowolnym parku narodowym w Polsce i napisz taką notatkę o tym parku, którą można by zamieścić w gazetce szkolnej.

8. Jedną z nauk ekologicznych jest SOZOLOGIA. Napisz czym zajmuje się ta nauka.

9. Z podanych niżej wyrazów wybierz tylko kilka i ułóż krótkie rymowane powiedzenie związane z ochroną środowiska oraz napisz w kilku zdaniach jak je rozumiesz:wody, zegnij, będzie, młody, marnuj, złe naturę, napoje, świata, wybierz, Polaku, wyrzucisz, nie.

Opracowanie: mgr Jolanta Perska

Wyświetleń: 2470


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.