Katalog

Monika Szampera, 2014-06-11
Ruda Śląska

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

- n +

Szkoła Podstawowa nr …..


SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PLANU
ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ
O STOPIEŃ
NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

Zgodnie z przepisami określonymi w KN rozdz. 3a Awans zawodowy nauczycieli
i Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r.
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
(Dz. U. Nr 260, poz. 2593) ze zmianami z dnia 14 listopada 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 214, poz 1580)


Dyrektor Szkoły:
Imię i nazwisko nauczyciela stażysty:
Imię i nazwisko opiekuna stażu:
Data rozpoczęcia stażu: 1 września 2007 roku
Data zakończenia całego stażu: 31 maja 2010 roku



Od marca 2004 roku pracuję w Szkole Podstawowej …………. jako nauczyciel kształcenia zintegrowanego z uprawnieniami do nauczania informatyki, które zdobyłam w lutym 2007 roku, ukończywszy studia podyplomowe z zakresu ICT, języków obcych oraz drugiego przedmiotu: informatyki na Uniwersytecie Śląskim w czasie dwuletniej przerwy pomiędzy stażami.
Po uzyskaniu stopnia nauczyciela kontraktowego postanowiłam złożyć wniosek
do dyrektora szkoły o rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego, w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy i podniesienia jakości pracy szkoły. Dyrektor szkoły rozpatrzył mój wniosek pozytywnie, dlatego też z dniem 1 września 2007 roku rozpoczęłam swój staż
na stopień nauczyciela mianowanego, który trwał 2 lata i 9 miesięcy.
Przed przystąpieniem do tworzenia własnego planu rozwoju zawodowego zapoznałam się z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa oświatowego oraz odpowiednimi procedurami. Po dokonaniu ewaluacji efektów mojej dotychczasowej pracy na stanowisku nauczyciela i wychowawcy założyłam, że stworzony przeze mnie plan będzie stanowić kontynuację realizowanych wcześniej przedsięwzięć dydaktyczno – wychowawczych,
a zarazem wynikającą z nich podstawę do podejmowania nowych zadań w ramach obowiązków zawodowych.
Treści zawarte w opracowanym planie konsultowałam na bieżąco z opiekunem stażu panią ………………..


Sprawozdanie z realizacji zadań określonych na okres stażu i efekty przedstawiam
w obszarze poszczególnych wymagań na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji
i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260 poz. 2593):


REALIZACJA WYMAGAŃ W OKRESIE STAŻU:







§ 7 ust. 2, pkt 1

UMIEJĘTNOŚĆ ORGANIZACJI I DOSKONALENIA WARSZTATU PRACY, DOKONYWANIA EWALUACJI WŁASNYCH DZIAŁAŃ,
A TAKŻE OCENIANIA ICH SKUTECZOŚCI I DOKONYWANIA ZMIAN
W TYCH DZIAŁANIACH.


We wrześniu 2007 roku nawiązałam współpracę z moim opiekunem stażu
mgr ……. Wspólnie dokonałyśmy analizy przepisów prawa oświatowego, dotyczących wymagań wobec nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego. W celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu zawarłyśmy kontrakt, w którym jasno określony został zakres działań zarówno mój, jak i mojego opiekuna, a także ustaliłyśmy harmonogram spotkań, który opracowywałyśmy
w każdym roku mojego stażu. W wyniku przeprowadzanych rozmów nakreśliłyśmy również ogólny zarys mojego planu rozwoju zawodowego.
Nawiązana współpraca z opiekunem stażu przebiegała prawidłowo. Opiekun służył mi swoją pomocą i dzielił się swoimi doświadczeniami z zakresu metodyki i organizacji pracy. Często wymieniałyśmy swoje uwagi i pomysły na temat tego, jak udoskonalić sposoby nauczania w naszej szkole, aby przynosiły jak najlepsze efekty.
W trakcie trwania mojego stażu wiele razy obserwowałam zajęcia prowadzone przez moją opiekunkę stażu, w trakcie których szczególną uwagę zwracałam na wykorzystanie czasu lekcji, rodzaje środków dydaktycznych i form pracy z uczniami, indywidualizację procesu nauczania z uwzględnieniem potrzeb uczniów słabszych i uczniów zdolniejszych. Opiekunka stażu pokazała mi jak w ciekawy sposób wprowadzać nową tematykę, jakimi etapami prezentować dany temat, by mimo jego skomplikowania uczniowie mogli podążać
za tokiem lekcji. Obserwowane lekcje ukazały mi w praktyce metody prowadzenia zajęć. Wiem, że tylko właściwie dobrane i zróżnicowane sposoby pracy z uczniem dają dobry
i długotrwały efekt. Ważne jest także ciągłe dopingowanie i motywowanie uczniów, uświadamiające i rozwijające ich poczucie odpowiedzialności za wykonywaną pracę, jaką jest nauka. Sam proces edukowania powinien być realizowany systematycznie i ciągle powinien powracać do najistotniejszych zagadnień dotyczących wiadomości i umiejętności przedmiotowych.
W obecności pani mgr …….. przeprowadziłam kilka zajęć z zakresu nauczania zintegrowanego, każde z nich zostało dokładnie omówione. Dzięki czemu potrafię teraz dokonać samooceny efektywności własnej pracy oraz wprowadzać do niej stosowne korekty.
Moja samoocena przyjmowała także formę rozmów kierowanych do uczniów, rodziców i innych nauczycieli. Wszelkie informacje zwrotne były mi potrzebne jako wnioski do dalszej, jeszcze efektywniejszej pracy.
Dokonywałam cyklicznych obserwacji zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli prowadzących zajęcia w naszej szkole, w tym:
 otwarte zajęcia świetlicowe prowadzone przez panią mgr ……….: „Mogę pełnią życia cieszyć się, nawet gdy od innych różnię się – prawo
do tolerancji”,
 otwarte zajęcia wychowania fizycznego prowadzone przez pana
mgr ………..,
 otwarte zajęcia z j. angielskiego dla rodziców i nauczycieli prowadzone przez panią mgr …………….: „Colors” oraz „Metody aktywizujące na lekcjach języka angielskiego”,
 zajęcia wychowania fizycznego prowadzone przez pana mgr ………….: „Gry zabawy ruchowe rozładowujące agresję rówieśniczą”
Obserwowane przeze mnie zajęcia były tematem późniejszych rozmów z opiekunem stażu i innymi nauczycielami. Wzbogacały mój warsztat pracy o ciekawe metody i formy pracy z dzieckiem. Przez obserwację zajęć prowadzonych przez doświadczonych nauczycieli uczułam się jak lepiej pracować podczas zajęć z uczniem słabym i uczniem zdolnym oraz jak dbać o dobrą atmosferę podczas zajęć.

Często prowadziłam różnego zajęcia w obecności pani dyrektor
mgr ………….. oraz pani wicedyrektor mgr ………………, w tym:

 szkolenie dla nauczycieli kształcenia zintegrowanego:
„Wykorzystanie technologii informacyjnej w klasach I – III –
łączenie treści informatycznych z treściami kształcenia zintegrowanego.” – luty 2008 rok,
 zajęcia kształcenia zintegrowanego:
„Rakietą w kosmos - rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji dziecka” – kwiecień 2009 rok,
 lekcja otwarta dla rodziców podsumowująca projekt unijny:
„Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” – grudzień 2009 rok,
 impreza szkolna: „Dzień Bajki” – cyklicznie,
 uroczystość dla mam i babć z okazji „Dnia Kobiet” – marzec 2009,
 przeprowadzane konkursy – cały okres stażu.

Każda rozmowa pohospitacyjna ukazywała mocne i słabe strony mojej nauczycielskiej pracy i dawała mi cenne wskazówki do dalszej i lepszej pracy.

Jako młody nauczyciel uczestniczyłam we wszystkich konferencjach szkoleniowych, radach pedagogicznych i formach doskonalących organizowanych w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli w tym:
L.p. Temat szkolenia/ konferencji/warsztatu Data Wyniesione efekty szkoleń/warsztatów
1. „Zatwierdzenie planu pracy szkoły i kalendarza imprez szkolnych”
IX/2007
2. Konferencja szkoleniowa:
„ Analiza i wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych w konstruowaniu planu podnoszenia jakości pracy szkoły.” – Edukator „Metis” XI/2007 Szkolenie dostarczyło mi umiejętności potrzebnych do kompetentnej analizy wyników egzaminów oraz planowania na ich podstawie działań poprawiających wyniki nauczania. Wiem już co robić z informacją o wynikach egzaminu, którą otrzymuje szkoła oraz jak na podstawie informacji o wynikach rozpoznać mocne
i słabe strony uczniów i planować działania mające na celu poprawę.
3. Kurs doskonalący: „Komputer w pracy nauczyciela” – NODN „Elpax” XI – XII/2007r. Udoskonaliłam swoje umiejętności
i pogłębiałam wiedzę w zakresie obsługi komputera i wykorzystywania go w pracy nauczyciela kształcenia zintegrowanego, nauczyciela informatyki i wychowawcy.
4. Konferencja szkoleniowa:
„Jak uczyć żeby dzieci słuchały, czyli jak zachować dyscyplinę
w klasie.”
XII/2007r. Na konferencji poznałam główne źródła problemów z dyscypliną dzieci w klasie. Wiem jakie są główne problemy dyscyplinarne dzieci. Szkolenie podsunęło mi gotowe sposoby postępowania i metody pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, które często wykorzystuję na zajęciach.
5. Konferencja klasyfikacyjna za I semestr roku szkolnego 2007/2008 I/2008 r.
6. Konferencja plenarna -podsumowująca za I semestr semestr roku szkolnego 2007/2008 I/2008 r.
7. Konferencja szkoleniowa:
„Absencja szkolna – rozwiązywanie problemów” II/2008 r. Dzięki temu szkoleniu wiem jakie są najczęstsze przyczyny odmowy chodzenia dzieci do szkoły. Znam różnicę pomiędzy pojęciem „wagarów” a „fobią”. Poznałam procedurę szkolnego postępowania
z uczniem nierealizującym obowiązku szkolnego. Wiem też jakie działania powinnam podjąć jako wychowawca
w sytuacji gdy dziecko odmawia chodzenia do szkoły.
8. Konferencja szkoleniowa:
„Układanie testów według standardów obowiązujących na sprawdzianie kl. 6” III/2008 r. Nauczyłam się jak konstruować próbne testy dla uczniów w zgodności ze standardami obowiązującymi na sprawdzianie klas 6. Częste rozwiązywanie tego rodzaju zadań testowych przygotowuje szóstoklasistę do końcowego sprawdzianu i zwiększa jego szanse na pomyślny efekt egzaminu. Pomimo tego, że jestem nauczycielem kształcenia zintegrowanego
w konstruowaniu sprawdzianów dla moich uczniów staram się wykorzystywać wiedzę
z zakresu tego szkolenia, kładąc nacisk na czytanie, czytanie ze zrozumieniem, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji
i wykorzystanie wiedzy w praktyce.
9. Konferencja szkoleniowa:
„Jak sobie radzić z dzieckiem nadpobudliwym” IV/2008 r. Dzięki temu szkoleniu potrafię rozpoznać typowe formy zaburzeń rozwojowych ucznia szkoły podstawowej. Znam
i charakteryzuję symptomy nadpobudliwości psychoruchowej ucznia, potrafię zastosować odpowiednie metody do pracy z uczniem
z ADHD na zajęciach.
10. Konferencja klasyfikacyjna za II semestr VI/2008 r.
11. Konferencja podsumowująca pracę za rok szkolny 2007/2008 VI/2008 r.
12. Zatwierdzenie planu pracy szkoły na rok 2008/2009 IX/2008 r.
13. Konferencja szkoleniowa:
„Przygotowanie wniosków do PPP. Umiejętność czytania ze zrozumieniem opinii i orzeczeń” – pracownik PPP. X/2008 r. Na szkoleniu dowiedziałam się jak pisać wnioski do PPP. Zapoznałam się też
z fachowym słownictwem używanym przez pedagogów i psychologów, które znajduje się w opinii o uczniu przysyłanej przez poradnię do szkoły. Wiedza z tego zakresu przydawała mi się w ciągu całego okresu stażu i przydawać mi się będzie nadal, gdyż często kieruje swoich uczniów na badania do PPP.
14. Konferencja szkoleniowa:
„Prawa człowieka w nauczaniu
i wychowaniu w kontekście nowej podstawy programowej” – Edukator „Metis” X/2008 r. Dowiedziałam się jakie są prawa
i obowiązki dziecka w szkole, jako człowieka i ucznia w kontekście nowej podstawy programowej; poznałam cele edukacji w zakresie praw człowieka oraz demokratyczny model wychowania. Dzięki temu szkoleniu wiem, że każdemu uczniowi wolno korzystać ze swoich praw i wolności, ale wiem też, że nie może ich nadużywać.
O czym na co dzień przypominam swoim uczniom.
15. Konferencja szkoleniowa:
„Jak przeciwdziałać syndromowi wypalenia zawodowego” – pracownik MOPiS XII/2008r. Szkolenie to uświadomiło mi, że każdego nauczyciela, niezależnie od stażu pracy
w szkole, może dopaść syndrom wypalenia zawodowego. Wiem jakie są jego przyczyny i objawy oraz jak przebiegają jego poszczególne etapy. Dzięki temu szkoleniu posiadam jednak też wiedzę o tym, jak można się ustrzec przed tym syndromem.
16. Konferencja szkoleniowa:
„Zmiany
w rozporządzeniu MEN związanych z nową podstawą programową.” XII/2008r. Zapoznałam się ze wszelkimi zmianami
w rozporządzeniu MEN związanymi z nową podstawą programową, której główną filozofią jest wyrównanie szans edukacyjnych i podniesienie jakości edukacji. Zakres wiedzy z tego zakresu przydał mi się szczególnie od momentu jej wejścia w życie we wrześniu 2009 roku.
17. Konferencja szkoleniowa:
„Zbudować dobry program. Tworzenie programów profilaktycznych.” – pracownik MOPiS I/2009 r. Na szkoleniu uczyłam się jak budować dobry program z zakresu profilaktyki szkoły lub klasy. Dobry program profilaktyczny powinien: pomóc uczniom rozpoznawać sytuację presji, nauczyć umiejętności społecznych, być ciekawy, różnorodny, prowadzony technikami aktywizującymi, angażować nauczycieli i rodziców,
oferować informacje dla rodziców
i nauczycieli. Wiem czego powinnam unikać tworząc taki program, a na co kłaść szczególny nacisk.
18. Konferencja klasyfikacyjna – semestr I roku szkolnego 2008/2009 I/2009 r.
19. Konferencja plenarna podsumowanie pracy za I semestr roku szkolnego 2008/2009 II/2009 r.
20. Konferencja szkoleniowa:
„Jak pracować z dzieckiem słabym, aby osiągnął sukces szkolny” II/2009 r. Na tym szkoleniu dowiedziałam się jakie mogą być czynniki niepowodzeń szkolnych
u dziecka. Wiem jak scharakteryzować ucznia słabego. Poznałam ciekawe metody
i formy pracy z takim dzieckiem, z których często staram się korzystać na swoich zajęciach.
21. Konferencja szkoleniowa:
„Reformy Oświaty w roku szkolnym 2008/2009” IV/2009 r. Na szkoleniu dowiedziałam się jakie
są główne założenia Reformy Oświaty, która weszła w życie od 1 września 2009 r.
Na konferencji omawialiśmy wszelkie ważne zmiany dotyczące m.in. programów nauczania, organizacji pracy szkoły
i dokumentacji szkolnej w kontekście nowej podstawy programowej i nowych ramowych programów nauczania. Po tym szkoleniu byłam już świadoma i przygotowane na czekające mnie, jako nauczyciela, nadchodzące zmiany.
22. Konferencja szkoleniowa:
„Przemoc wobec dziecka” IV/2009 r. Tematyka szkolenia skupiała się na podstawowych pytaniach, na które wraz
z prowadzącym szukaliśmy odpowiedzi:
Co to jest przemoc?, Jak ją rozpoznać?, Jakie są rodzaje przemocy?, Jak pomóc ofierze przemocy?, Jak interweniować? Szkolenie to nauczyło mnie, nie tylko jako nauczyciela, ale i człowieka, szybszej reakcji na wszelkiego rodzaju przejawy przemocy.
23. Konferencja szkoleniowa:
„Nowa reforma programowa” VI/2009 r. Na konferencji zapoznałam się ze wszelkimi zmianami w rozporządzeniu MEN związanymi z nową podstawą programową. Zakres wiedzy z tego zakresu przydał mi się szczególnie od momentu jej wejścia w życie we wrześniu 2009 roku.
24. Konferencja klasyfikacyjna – semestr II roku szkolnego 2008/09 VI/2009 r.

25. Konferencja plenarna – podsumowanie pracy za rok 2008/2009 VI/2009 r.
26. Konferencja organizacyjna – rok szkolny 2009/2010 XI/2009 r.
27. Konferencja szkoleniowa:
„Postępowanie z dzieckiem przewlekle chorym - cukrzyca’ X/2009 r. Prowadząca szkolenie przybliżyła nam najważniejsze zagadnienia dotyczące cukrzycy. Dowiedziałam się czym charakteryzuje się ta przewlekła choroba, jakie są jej objawy i najważniejsze jak postępować w momencie pojawienia się tych objawów. Wszelkie zagadnienia są mi niezwykle pomocne do mojej pracy
w zawodzie, szczególnie że w naszej szkole są dzieci chore na cukrzycę i zdarza mi się prowadzić zajęcia w ich klasach.
28. Konferencja szkoleniowa:
„Rada Pedagogiczna budowanie zespołu” – edukator WOM X/2009 r. Na szkoleniu poznałam zasady tworzenia zgranego systemowego zespołu ludzi dążących do wspólnego celu, którzy są wtedy bardziej zmotywowani, skuteczniejsi, pomagają sobie wzajemnie pracując
w miłej atmosferze. Główne założenie tego szkolenia to: integracja nauczycieli ponad wszystko. Jako nauczyciel staram się pracować w myśl tego założenia.
29. Konferencja szkoleniowa:
„Trudności w uczeniu się matematyki – edukacja matematyczna w kształceniu zintegrowanym” – pracownik PPP. XI/2009 r. Szkolenie usystematyzowało mi moją wcześniejszą wiedzę na temat rodzajów
i przyczyn trudności w uczeniu się matematyki. Prowadząca pokazała mi wiele ciekawych metod i form pracy
z dziećmi z trudnościami w zakresie matematyki, które cały czas staram się wykorzystywać na swoich zajęciach.
30. Konferencja szkoleniowa:
„Pierwsza pomoc przedmedyczna” – edukator WOM. XI/2009 r. Na kursie tym zdobyłam wiedzę
i umiejętności potrzebne w pracy z dziećmi
i młodzieżą. Było to praktyczne przygotowanie mnie do udzielenia pierwszej pomocy przedlekarskiej w nagłych wypadkach. W razie zagrożenia zdrowia lub życia będę potrafiła udzielić pierwszej pomocy zarówno dzieciom, jak i dorosłym.
31. Konferencja szkoleniowa:
„Bezpieczeństwo ucznia w szkole- zadania i odpowiedzialność grona pedagogicznego” I/2010 r. Na szkoleniu dowiedziałam się jakie są obowiązki nauczycieli z zakresie BHP związane z bezpieczeństwem ucznia.
Wiem, że każdy nauczyciel musi zapewnić uczniom bezpieczne i higieniczne warunki nauki nie tylko w czasie ich pobytu
w szkole, ale również podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem. Wiem, jak bezpiecznie eliminować wszelkie wybuchy agresji i jak zapobiegać różnym formom przemocy.
32. Konferencja klasyfikacyjna –
I semestr roku szkolnego 2009/2010 I/2010 r.
33. Konferencja plenarna - podsumowanie pracy za
I semestr roku szkolnego 2009/2010 II/2010 r.
34. Konferencja szkoleniowa:
„Ewaluacja wybranego obszaru pracy szkoły” – edukator WOM III/2010 r. Szkolenie pozwoliło mi zrozumieć pojęcie ewaluacji, zrozumieć kto powinien ją przeprowadzać i jakimi kryteriami powinien się kierować. Wiem jak zaplanować jej proces, jak sformułować pytania kluczowe, wskaźniki, jak zbierać informacje i jak przetwarzać dane w celu ich zaprezentowania. Zdobytą wiedzę wykorzystałam pracując wraz z innymi nauczycielami nad projektem ewaluacji naszej szkoły.
35. Konferencja szkoleniowa:
„Szkoła bez przemocy” III/2010 r. Jednym z głównych celów programu społecznego „Szkoła bez przemocy" jest zwiększanie poziomu świadomości tak ważnego społecznie problemu, jakim
jest przemoc szkolna. Na szkoleniu dowiedziałam się jakie nauczyciel może podjąć działania związane z skutecznym zapobieganiem wzrostowi przemocy
i agresji w szkole. W codziennej pracy nauczycielskie sama lub przy współpracy
z innymi nauczycielami staram się skutecznie wykorzystywać nabytą
na konferencji wiedzę w praktyce.
36. Konferencja szkoleniowa:
„Dziecko a cyberprzemoc” V/2010 r. Na szkoleniu prowadzący scharakteryzował poszczególne zjawiska CYBERPRZEMOCY – czyli przemocy
z wykorzystaniem technologii informacyjnej
i komunikacyjnej, przedstawił aspekty prawne i psychologiczne omawianego zjawiska oraz przedstawił jak powinien wyglądać szkolny system zapobiegania
i reagowania na przemoc. Zdobytą wiedzę wykorzystałam w praktyce, prowadząc np. działania związane z zapobieganiem cyberprzemocy. Przy współpracy drugim nauczycielem informatyki przeprowadziłam w kl. I – VI zajęcia edukacyjne pt. „STOP CYBERPRZEMOCY – 1, 2, 3 Internet”.
37. Konferencja szkoleniowa:
„Zachowania w sytuacjach zagrożeń” V/2010 r. Na konferencji zapoznałam się z zasadami zachowania się uczniów oraz personelu szkoły w przypadku zagrożenia zdrowia
i życia spowodowanego m.in. aktem terroryzmu, zagrożeniem pożarowym, chemicznym lub podobnymi zagrożeniami wymagającymi natychmiastowego, zdecydowanego działania. W efekcie tego szkolenia będę wiedziała jak się zachować
w razie jakiegokolwiek z wyżej wymienionych zagrożeń.



Szukałam także w własnym zakresie różnorodnych form doskonalenia zawodowego
w ramach szkolenia zewnętrznego. Brałam udział w:

L.p. Temat szkolenia/ konferencji/warsztatu Data Wyniesione efekty
1. Warsztat: „Myślenie, a emocje” X/2007 Na warsztacie poznałam metody aktywizujące związane są z teorią Paula Dennisona oparta na tzw. gimnastyce mózgu. Proste, łatwe i bezpieczne
ćwiczenia ruchowe zmieniają stare, "stresowe" wzorce przyswajania wiedzy
i pozwalają na uczenie się w sposób twórczy, pełen radości i akceptacji dla samego siebie, zgodnie z podstawowymi potrzebami naszego ciała i umysłu.
Wiele z tych ćwiczeń niejednokrotnie wykorzystałam na zajęciach.
2. Całoroczny kurs doskonalący
z zakresu edukacji środowiskowej:
„Czym skorupka za młodu nasiąknie... czyli jak pokochać przyrodę, żeby ona pokochała nas.” X/2007 –
VI/2008 r. Poznałam nowe aktywne metody i techniki prowadzenia zajęć w terenie, oparte na własnych doświadczeniach w bezpośrednim kontakcie z przyrodą, które często stosuję na zajęciach z dziećmi
w zakresie edukacji przyrodniczej.
3.
Szkolenie:
„Awans zawodowy” zorganizowanych przez WOM
w Katowicach. XI/2008 r. Poznałam procedurę awansu zawodowego; zapoznałam się ze zmianami w systemie awansu zawodowego; poznałam niektóre zagadnienia prawa oświatowego; sposoby gromadzenia dokumentacji, opracowania planu rozwoju zawodowego, czy sprawozdania. Zdobytą wiedzą dzieliłam
się na co dzień z innymi nauczycielami.
4.
Konferencja promująca projekt unijny EFS:
„Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. ERA XII/2008 r. Zapoznałam się z głównym celem Projektu, jakim było wdrożenie elastycznego modelu edukacji małych dzieci i zbudowanie dobrych fundamentów dla dalszej kariery szkolnej i życiowej dziecka. Bazą teoretyczną Projektu była Teoria Wielorakich Inteligencji Howarda Gardnera, która została uznana za największe odkrycie nauk humanistycznych XX wieku. Efektem konferencji było zgłoszenie naszej szkoły do projektu unijnego, realizowanie
go w naszej szkole oraz zdobycie pomocy dydaktycznych dla szkoły z środków EFS.
5. Warsztat:
„Wyjdź na słońce” MOPiS I/2009 r. Warsztat ten przybliżył mi różne możliwości pracy z bajką terapeutyczną, dostarczył podstawowych informacji do tworzenia programów profilaktycznych szkoły i klasy. Kilkakrotnie przeprowadziłam w swojej klasie zajęcia z wykorzystaniem bajki terapeutycznej.
6. Szkolenia w ramach projektu EFS: „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”ERA III i IV/2009 r. Zostałam przygotowana do wdrażania teorii wielorakiej inteligencji Howarda Gardnera, do diagnozowania profili inteligencji,
do planowania i prowadzenia zajęć,
w ramach których były rozwijane inteligencje i kształtowane umiejętności.
W efekcie szkoleń realizowałam projekt unijny w ramach zajęć dodatkowych
w swojej klasie.
7. „Animator grup dziecięcych
i młodzieżowych” CSKP „PANORAMA” Ruda Śląska XI/2009 r. Szkolenie to miało charakter praktyczny. Trener wraz z uczestnikami kursu prowadził liczne gry, zabawy, scenki i ćwiczenia
w celu pokazania nam jak wielką przyjemność można czerpać
z zorganizowanych i przemyślanych rozrywek. Wiele z poznanych gier, czy zabaw wykorzystałam już na swoich zajęciach, a jest jeszcze mnóstwo innych, które dopiero planuje wykorzystać.

Udział w szkoleniach, warsztatach, kursach, spotkaniach, itp. skłaniał mnie niejednokrotnie do przemyśleń nad efektywnością własnej pracy, a także do zmian
w działalności zarówno wychowawczej, jak i pedagogicznej.
Przez cały okres stażu brałam czynny udział w pracach zespołu nauczania zintegrowanego. Podczas spotkań planowałyśmy naszą wspólną pracę, a także wymieniałyśmy się swoimi doświadczeniami i wiedza zdobytą na wszelkiego rodzaju kursach i szkoleniach. Na naszych spotkaniach opracowywałyśmy plany pracy wychowawczej, kryteria oceniania, kryteria wystawiania ocen semestralnych i rocznych z zachowania. Analizowałyśmy wyniki nauczania klas I – III. Podczas spotkań zespołu wspólnie z jego członkiniami tworzyłyśmy program naprawczy, mający na celu podniesienie wyników nauczania w naszej szkole oraz polepszenie wyników uzyskiwanych przez uczniów z testów kompetencji w klasach I – III oraz ze Sprawdzianów Szóstoklasisty. Omawiane były również sposoby rozwiązywania ewentualnych problemów wychowawczych pojawiających
się podczas prowadzenia zajęć.
W trakcie odbywania stażu na bieżąco analizowałam zmiany jakie następowały
w dokumentacji szkoły (WSO, Program Rozwoju Szkoły, Program Wychowawczy Szkoły, Program Profilaktyki). Dzięki temu mogłam systematycznie wprowadzać zmiany dotyczące zasad funkcjonowania i organizacji szkoły, jakie nastąpiły w tym okresie i zapoznawać z nimi rodziców moich uczniów.
Od trzech lat zasiadam w zespole nadzorującym Sprawdzian Szóstoklasisty. W roku szkolnym 2007/2008 byłam zwykłym członkiem komisji. Od dwóch lat zasiadam w niej jako przewodnicząca. Dbam o organizację i prawidłowy przebieg sprawdzianu. Jest to kolejne zadanie, powierzone mi przez dyrektora, któremu udało mi się sprostać.
W czasie stażu starałam się szczegółowo planować swoją pracę. Przygotowywałam plany wynikowe, plany wychowawcze, karty osiągnięć uczniów, sprawdziany, ciekawe karty pracy, środki dydaktyczne, itp. Zebrane materiały były mi pomocne w planowaniu mojej nauczycielskiej pracy oraz w dokonywaniu oceny umiejętności i wiedzy uczniów. Obserwując dokonania wychowanków analizowałam własną działalność i jej skuteczność.
Zawsze chętnie dzieliłam się z zainteresowanymi nauczycielami różnymi pomocami dydaktycznymi, które sama sporządziłam. Taka wymiana materiałów była okazją
do zaprezentowania swoich pomysłów, a także do wymiany doświadczeń z nauczycielami
o bogatszym doświadczeniu zawodowym.
We wrześniu 2009 roku miałam okazję po raz pierwszy prowadzić kilka zajęć kształcenia zintegrowanego w obecności praktykantki. Stanowiło to dla mnie pewnego rodzaju wyzwanie, a zarazem bodziec do większej samokontroli. Obecność praktykantki wymusiła na mnie bardzo dokładne rozplanowanie problemów omawianych na zajęciach oraz przyjrzenie się swojej pracy oczyma osoby trzeciej. Po raz pierwszy też uświadomiłam sobie sprawę z tego, że dotychczas to ja uczyłam się swojego zawodu od innych nauczycieli, a w tej sytuacji to ja stałam się wzorem do naśladowania dla początkującego nauczyciela.
W swojej pracy często wykorzystywałam metody aktywizujące. Ten sposób prowadzenia zajęć umożliwiał dzieciom aktywne uczenie się, czyli naukę poprzez działanie
i przeżywanie. Metody aktywizujące pozwalały mi nie tylko rozbudzić w uczniu zainteresowanie omawianymi treściami, czy sprawdzić jego wiedzę, ale przede wszystkim doskonaliły różne umiejętności dziecka np. umiejętności wyciągania wniosków, twórczego myślenia, łączenia przyczyny ze skutkiem, umiejętności właściwego zachowania się w nowej sytuacji, komunikatywności, czy współpracy. Metody, które najczęściej wykorzystywałam
na swoich zajęciach to: Drama, Słoneczko – promyczkowe uszeregowanie, Mapa mentalna, Pajęczynka. Cieszyły się one wśród uczniów dużym uznaniem.
W roku szkolnym 2007/2008 wraz z rodzicami moich uczniów wyremontowaliśmy naszą klasę i wymieniliśmy stare meble na nowe, tworząc tym samym miłe i przytulne miejsce do nauki dla swoich wychowanków, a zarazem warsztat pracy dla mnie jako nauczyciela..
Kończąc każdy roku stażu zawsze dokonuję analizy wyników własnej pracy
dydaktyczno – wychowawczej na podstawie wskazówek doświadczonych nauczycieli i uwag pohospitacyjnych. Dzięki czemu staram się planować każdy nowo nadchodzący rok jeszcze lepiej, niż dotychczas.




§7 ust.2, pkt 2

UMIEJĘTNOŚĆ DOSTRZEGANIA W PRACY POTRZEB ROZWOJOWYCH UCZNIÓW, PROBLEMETYKI ŚRODOWISKA LOKALNEGO ORAZ WSPÓŁCZESNYCH PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH I CYWILIZACYJNYCH.

Uważam, że każdy dobry nauczyciel pracujący we współczesnej szkole powinien podejść do każdego ucznia indywidualnie. Ta indywidualizacja nauczania możliwa jest jedynie przy odpowiedniej diagnozie potrzeb i oczekiwań uczniów oraz ich sytuacji rodzinnej. W swojej pracy podjęłam szereg działań mających na celu zdiagnozowanie środowiska lokalnego i rodzinnego moich uczniów a także ich potrzeb oraz oczekiwań względem szkoły, w tym celu przeprowadziłam : wywiady, anonimowe ankiety dla rodziców, rozmowy indywidualne z rodzicami i uczniami, a przede wszystkim obserwację zachowań swoich podopiecznych.
Nie zawsze rodzice mieli ochotę do zdradzania mi „tajemnic domowych”, które zazwyczaj wiązały się z przykrymi doświadczeniami i przeżyciami. Dlatego też poświęcałam wiele czasu na rozmowy z rodzicami na temat ich dzieci podczas zebrań z rodzicami
i konsultacji, po to by w miarę swoich możliwości próbować rozpoznać sytuację rodzinną moich wychowanków. Uzyskane w ten sposób informacje i wsparcie pedagoga, psychologa szkolnego oraz pracowników lokalnych świetlic socjoterapeutycznych wykorzystałam
do podejmowania odpowiednich działań opiekuńczo – wychowawczych.
Jako wychowawca w okresie mojego stażu stworzyłam plany działań wychowawczych dla klasy III „c”, I „a” oraz II „a”, które zawsze korelowałam ze szkolnym programem wychowawczym. W moich planach starałam się uwzględniać potrzeby moich wychowanków, ich sytuację rodzinną oraz współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym na różnych płaszczyznach. Plany te zawierały treści wpływające na rozwój społeczny dzieci, ich rozwój intelektualny, na wrażliwość uczniów, kształtowanie u nich odpowiedzialności
za środowisko, w którym żyją a także szeroko rozumianą profilaktykę.
Opracowałam własne plany wynikowe dla kl. I – III. Samodzielne opracowanie tych dokumentów pozwoliło mi na świadome planowanie procesu dydaktycznego, pomogło mi lepiej zapoznać się z podstawą programową oraz ze standardami wymagań edukacyjnych
potrzebnymi do przeprowadzania sprawdzianów kompetencji. Ponadto zawsze starałam się uwzględniać w tych materiałach aspekt pracy z dzieckiem z deficytami rozwojowymi oraz
z uczniem zdolnym. Moje plany wynikowe konstruowałam w oparciu o WSO.
W swojej pracy starałam się uwzględniać potrzeby rozwojowe uczniów. Moim zdaniem uczeń wykraczający poza poziom intelektualny klasy wymaga dodatkowych przedsięwzięć wychowawczych i dydaktycznych. Dlatego też często przegotowywałam takich uczniów do różnych konkursów szkolnych i międzyszkolnych. Efekty były widoczne, gdyż moi uczniowie dosyć często zdobywali na nich nagradzane miejsca:
 szkolny konkurs na najciekawsze przedstawienie z okazji „Dnia Bajki” – klasa III „c” zdobyła II miejsce,
 szkolny konkurs przyrodniczy dla kl. III – Wiktoria Woźniak zdobyła
II miejsce,
 szkolny konkurs wiedzy o świętach wielkanocnych – klasa III „c” zdobyła
II miejsce,
 „Dzień Polski” – szkolny konkurs na najciekawiej zaprezentowaną piosenkę
w języku polskim – klasa III „c” zajęła I miejsce,
 szkolny konkurs ładnego czytania –
…… zajęła I miejsce, …. miejsce II,
 miejski konkurs ładnego czytania –…… otrzymała wyróżnienie,
 szkolny konkurs na „Najciekawiej wykonany karmnik dla ptaków” –
….. zajął miejsce II, …. miejsce III,
…. miejsce III,
 szkolny konkurs na plakat z okazji „Dnia Sapera” –
Temat plakatu: „Wznieś serce nad zło” – klasa I „a” zdobyła I miejsce,
 szkolny konkurs: „Wielkanocna palma” –
…. III miejsce,
 szkolny konkurs: „Wielkanocna pisanka 2008” –
….. zdobyła I miejsce,
 miejski konkurs: „Wielkanocna pisanka 2008” –
….. zdobyła II miejsce,
 szkolny turniej gier i zabaw 2009 – klasa II „a” zajęła I miejsce,
 szkolny konkurs recytatorski: „W świecie Marii Konopnickiej” –
….. zdobył I miejsce,
 szkolny konkurs na „Najciekawiej wykonaną szopkę betlejemską” –
…… zdobył I miejsce, ….. III miejsce,
 szkolny konkurs ładnego czytania 2009 –
….. zdobyła III miejsce,
 szkolny konkurs: „ Pisanka wielkanocna 2009” – …..II miejsce
 szkolny konkurs: „Kartka wielkanocna 2009” –
….. II miejsce, ….. III miejsce,
 szkolny konkurs plastyczny związany z projektem
SZKOŁA BEZ PRZEMOCY – „Bezpiecznie na przerwach” –
II miejsce ….., III miejsce …..
 szkolny konkurs recytatorski „W świecie Jana Brzechwy” -
II miejsce …, III miejsce …
Przygotowywanie uczniów do różnych konkursów pozwoliło mi udoskonalać metody pracy z uczniem zdolnym, poszukiwać nowych rozwiązań metodycznych, a także dawało możliwość organizowania uczniom zajęć w ramach ich czasu wolnego.
W czasie odbywanego przeze mnie stażu oprócz przygotowania uczniów do konkursów zajęłam się także ich organizacją. Przygotowałam i przeprowadziłam następujące konkursy:
 szkolny konkurs ortograficzny dla kl. III w 2008 r.
 szkolny konkurs przyrodniczy dla kl. III w 2008 r.
 szkolny konkurs plastyczny: „ Najciekawsza postać bajkowa” w 2007 r.
 szkolny konkurs na „Najciekawsze przedstawienie z okazji
„Dnia Bajki” w 2007 r.
 szkolny konkurs literacki dla kl. IV – VI
pt. „Jestem bohaterem współczesnej bajki” w 2007 r.
 szkolny konkurs ładnego czytania w 2008 r.
 szkolny konkurs na „Najciekawiej wykonany karmnik dla ptaków”
w 2008 r.
 szkolny konkurs na: „Najciekawsze przebranie bajkowe” w 2008 r.
 szkolny konkurs literacki dla kl. IV – VI pt. „Zmień zakończenie ulubionej bajki” w 2008 r.
 szkolny konkurs: „Wielkanocna palma” w 2009 i 2010 r.
 szkolny konkurs: „Wielkanocna pisanka” w 2009 i 2010 r.
 szkolny konkurs literacki: „Czerwony Kapturek inaczej - wymyśl inny tytuł dla bajki ” w 2009 r.
 szkolny konkurs: „Szopka betlejemska” w 2009 r.
 szkolny konkurs Omnibus 2009 r.
 szkolny konkurs: „Najciekawiej wykonana bombka choinkowa” w 2009 r.
 miejski konkurs: „Wielkanocna Palma” w 2010 r.
W 2008 r. zasiadałam w komisji miejskiego konkursu ładnego czytania
w SP nr ………….
W swojej pracy dydaktycznej nie pomijałam również uczniów, którzy maja trudności w przyswajaniu sobie wiedzy i umiejętności. Uczniów z różnymi problemami kierowałam
do PPP w celu zdiagnozowania ich deficytów oraz uzyskania wskazówek do efektywnej pracy z danym uczniem. Dzięki opiniom wydawanym przez pracowników PPP mogłam dostosować wymagania edukacyjne wobec tych uczniów w taki sposób, aby wykorzystać ich mocne strony i wspierać ich w słabszych obszarach. Niejednokrotnie sama konsultowałam się
z pracownikami PPP w celu uzyskania wskazówek do pracy z uczniem. W mojej byłej klasie
III „c” prowadziłam dodatkowe kółko zainteresowań dla uczniów z deficytami:
„Chce wiedzieć i umieć więcej”.
Celem umocnienia więzi i integracji relacji nauczyciel – uczeń – rodzic cyklicznie organizowałam wiele imprez klasowych oraz współorganizowałam imprezy szkolne:
 Dzień Chłopca,
 Dzień Kobiet,
 Spotkanie opłatkowe,
 Szkolny Festyn „Czerwcówka”,
 Dzień Kobiet dla mam i babć 2009,
 Andrzejki,
 Mikołajki,
 Bal karnawałowy,
Przygotowywałam też moich wychowanków – często przy współpracy z uczniami klas starszych - do występów na zorganizowanych przez siebie lub Samorząd Uczniowski:
1. Imprezy organizowane przeze mnie:
 Dzień Kobiet – 2009r.
 Dzień Bajki - 2007, 2008, 2009 r.
 Rozpoczęcie Roku Szkolnego 2009/2010,
 Zakończenie Roku Szkolnego 2007/2008,
 Pasowanie na ucznia – 2008 r.
2. Imprezy organizowane przez SU:
 Europejski Dzień Wiosny,
 Polski Dzień Wiosny,
W rezultacie wszystkich działań uzyskałam mocno zintegrowany zespół klasowy. Rodzice dzieci zaangażowali się w życie klasy i szkoły. Służyli pomocą w organizowaniu w/w imprez, jak również chętnie brali w nich udział.
Przez cały okres stażu dbałam o to, aby moi wychowankowie brali udział w różnych formach kultury i rozrywki.
Zaplanowałam i zorganizowałam:
 Zieloną Szkołę 2008 w Darłówku przy współpracy Pani Dyrektor,
 Wyjazd na spektakl teatralny pt. „Marzenia o Bullerbyn” w listopadzie 2007 r.
 Wycieczka do kochłowickiego lasu z okazji Dnia Ziemi przy współpracy
z moim opiekunem stażu – kwiecień 2008 r.
 Wyjazd do kina na film pt. „Asterix i Obelix” w marcu 2008 r.
 Wyjazd do kina na film pt. „Lucky Luck” w listopadzie 2009 r.
 Koncert umuzykalniający w ODK „Matecznik” w Rudzie Śląskiej
w maju 2009 r.
 Wycieczka do Palmiarni w Gliwicach w czerwcu 2009 r.
 Wyjazd na spektakl pt. „Grimmolandia” w marcu 2009 r.
 Wyjazd do kina na film pt. „Załoga G” w październiku 2009 r.
 Wyjazd na spektakl teatralny pt. „Wesoła Szkoła” w październiku 2009 r.
 Koncerty umuzykalniające w ODK „Matecznik” w Rudzie Śląskiej
w lutym i kwietniu 2010 r.
 Wyjazd na spektakl pt. „Baśnie Polskie” w marcu 2010 r.
 W czerwcu bieżącego roku mam zaplanowaną klasową wycieczkę do Toszka.
Zorganizowane wycieczki prowadziły do jeszcze większego zintegrowania zespołu klasowego. Dzięki nim moja klasa stała się zespołem bardzo zgranym i potrafiącym z sobą współpracować.
W ramach treści profilaktycznych, proekologicznych i prozdrowotnych zawartych
w moim planie wychowawczym uczniowie mojej klasy mieli okazję brać udział w:
 Spotkaniu z Policją (pogadanka na temat bezpiecznych ferii),
 Spotkaniu ze Strażą Miejską (rozmowa dotycząca bezpiecznych wakacji),
 Spotkaniu z pracownikiem lokalnego schroniska …. (uwrażliwienie dzieci
na krzywdę zwierząt),
 Zajęciach profilaktycznych prowadzonych przez pracownika MOPiSU
„Magiczne kryształki” (wpływ telewizji na człowieka z wynikające z niej zagrożenia),
 Zajęciach prowadzonych przez pracownika MOPiSU - „Przyjaciel” (rola przyjaźni w życiu człowieka, czy każdy kto nazywa się twoim przyjacielem tak naprawdę nim jest),
 Zajęciach z psychologiem szkolnym - „Tolerancja” (Czy potrafię być tolerancyjny?),
 Zajęciach prowadzonych przeze mnie „Stop cyberprzemocy”
(zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu),
 Zajęciach projektu „Szkoła bez przemocy”, prowadzonych przeze mnie
(jak przeciwdziałać agresji w szkole),
 spotkaniu z psychologiem szkolnym – „Poszanowanie czci i godności ludzkiej”
 Zajęciach z projektu „Baw się i bądź bezpieczny” prowadzonych przeze mnie
(jak reagować w różnych sytuacjach zagrażających życiu, a przede wszystkim jak im zapobiegać),
 Zajęciach prowadzonych przeze mnie: „Wypadki na drogach porozmawiajmy”,
 Zajęciach prowadzonych przeze mnie: „Każdy uczeń wie, co robić z ZSEE”
(Czy wiemy co robić z zużytym sprzętem elektryczno – elektronicznym?).

Uczniowie mojej klasy chętnie włączali się w różne akcje charytatywne na rzecz innych dzieci lub instytucji, w tym:
 „Góra Grosza”,
 „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”,
 „Podaruj pluszaka dla dzieciaka”,
 Zbieranie korków,
 Zbieranie makulatury,
 Kupowanie znaczków TPD,
 Zbieranie koców, jedzenia itp. dla schroniska …..
Każda taka akcja rozbudzała wśród moich wychowanków większe poczucie wrażliwości na krzywdę ludzi i zwierząt.
W ramach promocji naszej szkoły przygotowywałam uczniów do różnych konkursów miejskich, współorganizowałam coroczny Festyn Rodzinny „Czerwcówka” oraz przygotowywałam i przeprowadzałam zajęcia otwarte dla przedszkolaków i ich rodziców.
Na co dzień współpracowałam z ……”. Często mogłam liczyć na ich pomoc
w zakresie: wypożyczania sprzętu potrzebnego naszej szkole na różnego rodzaju imprezy (mikrofony, kable, statywy, sceny, zadaszenia sceny, itp.), strojów i dekoracji potrzebnych
do różnych przedstawień; czy też udziału zespołów tanecznych w/w osiedlowych domów kultury na naszych imprezach szkolnych. Nasza współpraca przebiegała zawsze bez jakichkolwiek zarzutów i sądzę, że będzie tak nadal.
Praca w szkole, która jest typowo środowiskowa, z przewagą uczniów wymagających specjalnej opieki wychowawczej, wymaga od nauczyciela szczególnego rodzaju zaangażowania. Jest nim nie tylko szeroko pojęte diagnozowanie potrzeb uczniów, ale także otwartość i elastyczność, która pozwoli na dostosowanie się nauczyciela do każdej trudnej sytuacji czy to wychowawczo, czy pedagogicznie. Czas stażu na nauczyciela mianowanego był dla mnie szkołą, przede wszystkim jako dla nauczyciela i wychowawcy, w której zdawałam niejeden trudny egzamin. Mogę dziś stwierdzić, że potrafię wyjść naprzeciw wymaganiom środowiska lokalnego i potrzebom moich uczniów.

§ 7 ust.2, pkt 3

UMIEJĘTNOŚĆ WYKORZYSTYWANIA W PRACY TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ I KOMUNIKACYJNEJ.

W swojej codziennej pracy od dawna posługuje sie komputerem. Praktyczne stosowanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej umożliwiły mi jeszcze odbyte przed stażem na nauczyciela mianowanego studia podyplomowe z zakresu ICT, języków obcych oraz drugiego przedmiotu: informatyki na Uniwersytecie Śląskim, które ukończyłam w lutym 2007 roku z wynikiem bardzo dobrym. Przedmioty, które musiałam zaliczyć to:
 Systemy operacyjne,
 Programowanie,
 Bazy danych,
 Programy użytkowe (edytory tekstów, arkusze kalkulacyjne, programy graficzne),
 Prezentacje multimedialne,
 Sieci komputerowe i aplikacje sieciowe,
 Internet,
 Technologia informacyjna,
 Szkolna pracownia informatyczna,
 Metodyka nauczania informatyki i teologii informacyjnej.
W przerwie pomiędzy stażami w czerwcu 2007 roku ukończyłam kurs: „Wykorzystanie technik komputerowych w procesie tworzenia oceny opisowej” wydawnictwa LIBRUS. Praca z tym programem co roku ułatwia mi pisanie końcoworocznych ocen opisowych moim uczniom.
W czasie trwania mojego stażu w ramach pogłębiania mojej wiedzy informatycznej ukończyłam kurs: „Komputer w pracy nauczyciela”, który pozwolił mi usystematyzować zdobytą wcześniej wiedzę.
Komputer jest stałym narzędziem w mojej pracy nauczycielskiej. Wykorzystuję
go do tworzenia dokumentów nauczyciela i wychowawcy, takich jak: plany wynikowe, plany działań wychowawczych, pomoce dydaktyczne, karty pracy, sprawdziany,
arkusze sprawdziany kompetencji, opinie, ankiety, scenariusze zajęć, karty obserwacji, sprawozdania, itp. Techniki komputerowe wykorzystałam także do tworzenia dokumentacji
w okresie stażu, a także do zredagowania niniejszego sprawozdania z realizacji planu rozwojowego.
Często wykorzystuje znajomość z zakresu pracy z programami graficznymi
do projektowania dyplomów, podziękowań, zaproszeń, itp.
Na swoich zajęciach wykorzystuje prezentacje multimedialne stworzone przeze mnie lub ściągnięte z Internetu na potrzeby omawianej tematyki w celu uatrakcyjnienia zajęć kształcenia zintegrowanego.
W czasie odbywania mojego stażu na bieżąco śledziłam pojawiające się ciekawe artykuły, a także zapowiedzi nowości wydawniczych na stronach internetowych o profilu edukacyjnym:
www.cdidn.edu.pl
www.cmppp.edu.pl
www.men.gov.org.pl
www.pwn.com.pl
www.interklasa.pl
www.wsip.com.pl
www.publikacje.edux.pl
www.scholaris.pl
www.szkolnictwo.pl
www.profesor.pl
www.literka.pl
www.awans.net
Wiedza z technologii informacyjnej i komunikacyjnej jest mi niezwykle przydatna podczas zajęć i kółek z informatyki, które mam okazję prowadzić. Moja obecna klasa jest klasą o profilu informatycznym w związku z tym od dwóch lat prowadzę w niej dodatkowe zajęcia z zakresu informatyki.
W roku szkolnym 2007/2008 prowadziłam kółko zainteresowań dla chętnych uczniów kl. I – III. Zajęcia te miały i mają na celu: rozwijanie zainteresowań informatycznych u dzieci, przygotowanie do obsługi komputera i jego podstawowych urządzeń peryferyjnych, wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka poprzez zaspokajanie ciekawości i potrzeby zdobywania wiedzy, wspomaganie procesu nabywania umiejętności czytania, pisania i liczenia, rozwijanie wyobraźni geometrycznej, aktywności twórczej
i matematycznych zainteresowań dzieci.
Ważne jest dla mnie to, żeby moi uczniowie potrafili się posługiwać Internetem nie tylko jako źródłem rozrywki, ale przede wszystkim jako źródłem materiałów i wiadomości
na każdy temat. Dlatego staram się jak najczęściej prowadzić zajęcia w pracowni komputerowej i stwarzać uczniom możliwość korzystania z Internetu na zajęciach.

Często dane mi jest prowadzić lekcje z informatyki w zastępstwie za koleżanki
w kl. IV – VI, na których realizuję program zgodnie z założeniami nauczyciela prowadzącego klasę.
Zawsze starałam się dzielić zdobytą przez siebie wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami. Jak już wcześniej wspominałam przeprowadziłam szkolenie dla nauczycieli kształcenia zintegrowanego w formie lekcji koleżeńskiej pt. „Wykorzystanie technologii informacyjnej w klasach I – III.” Głównym celem tego szkolenia było pokazanie nauczycielom różnych możliwości łączenia treści technologii informacyjnej z treściami kształcenia zintegrowanego, a tym samym wzbogacenie i uatrakcyjnienie dotychczasowych zajęć w szkole o nowe formy i metody nauczania, pozwalające uczniom na twórcze
i odtwórcze realizowanie treści programowych.
W ramach kółka informatycznego, zajęć z moją klasą, a także lekcji w klasach IV – VI często zwracałam dzieciom uwagę na negatywny wpływ deprawujących treści dostępnych
za pomocą Internetu, negatywny wpływ gier komputerowych na psychikę gracza, wyobcowanie człowieka podczas długotrwałego przebywania przed komputerem oraz
na temat przemocy z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
Przeprowadziłam cykl zajęć związanych z projektem „Stop cyberprzemocy” oraz promowałam portale zwalczające cyberprzemoc www.helpline.pl oraz www.sieciaki.pl.

§ 7 ust.2, pkt 4

UMIEJĘTNOŚĆ ZASTOSOWANIA WIEDZY Z PSYCHOLOGII, PEDAGOGIKI
I DYDAKTYKI ORAZ OGÓLNYCH ZAGADNIEŃ Z ZAKRESU OŚWIATY, POMOCY SPOŁECZNEJ LUB POSTĘPOWANIA W SPRAWACH NIELETNICH,
W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ZWIĄZANYCH Z ZAKRESEM REALIZOWANYCH PRZEZ NAUCZYCIELA ZADAŃ.


W swojej pracy dydaktyczno – wychowawczej starałam się pełnić rolę nie tylko nauczyciela wspierającego rozwój uczniów, ale także pomagać rodzicom w wychowaniu
ich dzieci. Mam nadzieję, że moja wiedza psychologiczno – pedagogiczna dostarczyła rodzicom wskazówek, jak praktycznie rozwiązywać problemy z dziećmi i jak im zapobiegać.
Całą niezbędną do realizowania zadań zawodowych wiedzę zdobyłam na studiach licencjackich na kierunku: nauczanie początkowe z muzyką oraz na studiach magisterskich
na kierunku: pedagogika wczesnoszkolna.
W miarę mojej pracy zawodowej starałam się tą wiedzę poszerzać i systematyzować
w ramach różnych kursów i szkoleń, o których wspominałam m.in. w § 7 ust. 2, pkt. 1.
oraz poprzez samodzielne, refleksyjne studiowanie literatury fachowej. Często sięgałam
też do opracowań i artykułów umieszczanych na edukacyjnych stronach internetowych.
Zawsze mogłam aktualizować w w/w zasobach wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki, pomocy społecznej i postępowania w sprawach nieletnich.
W ten sposób poznałam też nowe, atrakcyjne metody i formy pracy z uczniem.
W ramach omawianych w tym wymaganiu zagadnień psychologiczno – pedagogicznych, muszę wspomnieć, iż uczestniczyłam w szkoleniu związanym z projektem unijnym „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. Wyżej wymieniony projekt realizowałam w swojej klasie od września do grudnia 2009 roku. Bazą teoretyczną projektu jest Teoria Wielorakich Inteligencji autorstwa Howarda Gardnera. Główne założenie tego projektu to wdrożenie elastycznego modelu edukacji dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z wykorzystaniem nowatorskich metod oraz treści kształcenia. Howard Gardner uważa, że każdy człowiek posiada wszystkie typy inteligencji: językową, ruchową, matematyczno – logiczną, przyrodniczą, muzyczną, interpersonalną, intrapersonalną i egzystencjalną. Wystarczy zdiagnozować u dziecka inteligencję „najsilniejszą” – co było właśnie moim zadaniem - by z jej pomocą rozwijać inteligencję „słabszą”. Zajęcia omawianego projektu prowadzone w sposób niezwykle nowatorski, z użyciem ciekawych metod i środków dydaktycznych były bardzo atrakcyjne dla dzieci. Świadczyła
o tym frekwencja, zaangażowanie i aktywność uczniów. Projekt stworzył im warunki
do wszechstronnego rozwoju: kreatywności, ciekawości poznawczej i otwartości na wiedzę. A ja mogę się tylko cieszyć z tego, że dane mi było prowadzić tego typu zajęcia pozalekcyjne
dla moich wychowanków.
Podczas pracy w szkole często mogłam się przekonać o trudnościach z jakimi borykają się moi uczniowie. Najczęstszym sposobem zdiagnozowania ich problemów była zwyczajna obserwacja uczniów w czasie zajęć, podczas przerw lub wspólnych wyjść poza teren szkoły. Mogłam wychwycić ich problemy obserwując ich w momencie wykonywania swojej pracy, w sposobach nawiązywania kontaktów z kolegami, sprawdzając ich reakcję na moje prośby i polecenia, itp. Często stwarzałam nam okazje do rozmów indywidualnych.
W codziennej praktyce często stawałam przed problemami, z którymi bez wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i dydaktycznej nie mogłabym sobie poradzić. Wiedziałam
jak pomóc moim wychowankom w nauce, w rozwiązywaniu konfliktów i sporów. Radziłam sobie z przejawianymi przez nich zachowaniami agresywnymi, aroganckimi, ekspansywnymi, z brakiem posłuszeństwa, ucieczkami i nadpobudliwością. Zawsze starałam się zwracać uwagę uczniom na przestrzeganie wszelkich norm społecznych i obyczajowych na zajęciach, w szkole i poza jej terenem. Ostro krytykowałam i karałam przejawy wszelkiej agresji, wulgaryzmu i nietolerancji wśród uczniów.
Chętnie służyłam pomocą i poradą zgłaszającym się rodzicom w sytuacjach problemowych dotyczących ich dzieci. Często stawiałam nawet kilka hipotez przyczyny takiego, a nie innego zachowania i pokazywałam rodzicom szereg możliwości pozwalających zminimalizować niepożądane zachowanie. Swoją postawą zawsze starałam się pomóc rodzicom przełamać ich własne lęki.
W celu podejmowania właściwych działań stale sięgałam do literatury specjalistycznej dla danego zagadnienia. Zachęcałam również do tego rodziców. Skłaniałam ich często
do konsultacji z pracownikami PPP, lekarzami i innymi specjalistami w celu pomocy
w rozwiązaniu różnych problemów dydaktyczno – wychowawczych ich dziecka. Informacje
i zalecenia zawarte w opinii z poradni psychologiczno – pedagogicznej wykorzystywałam
do pracy z dzieckiem na zajęciach.
Wielokrotnie brałam udział w rozwiązywaniu różnych problemów
dydaktyczno - wychowawczych poruszanych na Radach Pedagogicznych. Korzystając
z doświadczeń starszych kolegów i koleżanek nauczycieli nabywałam nowych umiejętności
w tym zakresie. Często omawiałam problemy wychowawcze swoich uczniów z opiekunem stażu oraz innymi doświadczonymi nauczycielami. Starałam się podpatrywać ich relacje
z dziećmi. Sprawdzone sposoby wychowawcze często wykorzystywałam w własnej
pracy z uczniami. Wymagały ode mnie dużego taktu pedagogicznego i dawały pożądane efekty. Z niektórymi uczniami, z tymi którzy często sprawiali trudności, znalazłam w końcu „wspólny język” i nie mam już z nimi większych problemów.
Zawsze mogłam liczyć na wsparcie dyrektora szkoły, szkolnego psychologa
i pedagoga w nurtujących mnie kwestiach z zakresu pomocy społecznej, czy w postępowaniu
w sprawach nieletnich.


§7 ust.2, pkt 5

UMIEJĘTNOŚĆ POSŁUGIWANIA SIĘ PRZEPISAMI DOTYCZĄCYMI SYSTEMU OŚWIATY, POMOCY SPOŁECZNEJ LUB POSTĘPOWANIA
W SPRAWACH NIELETNICH, W ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA SZKOŁY, W KTÓREJ NAUCZYCIEL ODBYWAŁ STAŻ.


Dążąc do zdobycia umiejętności posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty po raz kolejny przeanalizowałam i przez cały okres stażu stosowałam się do Karty Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 roku wraz ze zmianami wprowadzonymi ustawą
o zmianie KN z dnia 14 listopada 2007 roku. Bardzo dokładnie prześledziłam rozdział 2, dotyczący obowiązków nauczyciela oraz rozdział 3 o wymaganiach kwalifikacyjnych. Jednak w szczególności zgłębiłam rozdział 3a dotyczący awansu zawodowego. Dzięki temu poznałam dokładnie całą procedurę awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego
i według niej działałam. W zrozumieniu wszelkich procedur awansu pomogło mi również szkolenie „Awans zawodowy” zorganizowanych przez ….. w …, którego byłam uczestniczką.

W ramach odbywanego stażu uczestnicząc w posiedzeniach Rady Pedagogicznej
i szkoleniach § 7 ust. 2, pkt 1, konsultując się z opiekunem stażu oraz korzystając z zasobów Internetu na bieżąco śledziłam zmiany w prawie oświatowym. Zapoznałam się
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, w tym:


 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r.
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
(Dz.U. z 2004r. Nr 260 poz. 2593),

 Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r .
(DzU z 1991 r. nr 95 poz. 425, z późn. zm),

 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
(Dz.U. z 2001r. Nr 61 poz. 624),

 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. (Dz.U. z 2002r. Nr 51 poz. 458),

 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. (Dz.U. z 2007r. nr 83 poz. 562 z póź. zm.),

 Rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001roku w sprawie warunków
i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznastwa i turystyki. (Dz. U. z 2001r. Nr 135, poz. 1516),

 Rozporządzenie MENiS z dn. 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych ( Dz. U. Nr 11, poz. 114).

Przez cały okres stażu pracowałam zgodnie z dokumentami dotyczącymi przebiegu nauczania i funkcjonowania szkoły jako zakładu pracy wraz z jej bieżącymi nowelizacjami: Statutu, Programu Wychowawczego Szkoły, Programu Profilaktycznego, WSO
oraz wszelkich regulaminów. Jako nauczyciel Szkoły Podstawowej nr … poznałam je wszystkie i stosuję je na bieżąco w mojej codziennej pracy.


PODSUMOWANIE:
Przez ostatnie 2 lata i 9 miesięcy starałam się sprostać wymaganiom jakie stawia przede mną wprowadzona reforma edukacji. Udało mi się zrealizować zaplanowane w planie rozwoju zawodowego działania, dzięki którym cały czas poszerzam swoją wiedzę
i umiejętności pedagogiczne. Uczyłam się: systematyczności, organizacji czasu, rozwiązywania konfliktów i innych nurtujących moich wychowanków problemów, cierpliwości, konsekwentności, współpracy, obiektywności, asertywności, planowania
i projektowania, usprawniania własnej pracy oraz wykorzystywania nowych metod aktywizujących. Uczyłam się po prostu tego, jak być lepszym nauczycielem.
W czasie trwania stażu uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego. Każde odbyte szkolenie wnosiło coś nowego do mojego warsztatu pracy, ale jestem pewna, że najwięcej wyniosłam nie z kursów, czy szkoleń, tylko z mojej codziennej nauczycielskiej pracy, słuchając i obserwując uczniów, ich rodziców i innych nauczycieli.
Ucznia traktowałam zawsze podmiotowo, oceniałam jego wkład pracy na miarę swoich możliwości, szanowałam go, doceniałam jego indywidualność, starałam się zrozumieć jego potrzeby.
Dwa lata i dziewięć miesięcy stażu to dla mnie czas wielkich zmian zarówno w życiu zawodowym, jak i w życiu osobistym. Kształtując siebie jako nauczyciela i wychowawcę kształtowałam również umiejętności przydatne w codziennych międzyludzkich kontaktach. Stoję dopiero na początku zawodowej drogi. Mam nadzieję, że każdy następny rok będzie przynajmniej częściowo tak owocny jak minione i przyniesie równie wiele satysfakcji.
Uwieńczeniem mojego oddania w to co robię i potwierdzeniem, że moje
wszelkie działania mają sens, było otrzymanie w roku szkolnym 2007/2008
„NAGRODY DYREKTORA SZKOŁY” za wyróżniające osiągnięcia w pracy dydaktycznej
i wychowawczej.

Wnioski do dalszej pracy:
1. Kontynuować zadania, które podjęłam w trakcie trwania stażu, modyfikować je i wprowadzać nowe.
2. Doskonalić własny warsztat pracy i tym samym podnosić jakość nauczenia.
3. Systematycznie aktualizować wiedzę z zakresu prawa oświatowego i prawa pracy w zakresie dotyczącym wykonywanych obowiązków.
4. Rozwijać i doskonalić umiejętności pracy z uczniem zdolnym oraz z uczniem z deficytami rozwojowymi.
Sprawozdanie sporządziła:
Wyświetleń: 1137


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.