Katalog

Kamila Blok, 2014-06-10
Rzeszów

Język angielski, Konspekty

FAMOUS PEOLPLE - Culture clash - scenariusz lekcji kulturowej z zastosowaniem Internetu dotyczący sławnych ludzi

- n +

FAMOUS PEOPLE-CULTURE CLASH

PRE-READING

1. Give examples of famous Polish people.
2. Give examples of famous British people.

READING

1. Use the following website addresses to find information about the six Polish and British people. Next, read it and give at least one reason (for each person) why they are famous.

FAMOUS POLISH PEOPLE
http://www.polandforvisitors.com/poland/famous_walesa
http://www.polandforvisitors.com/poland/famous_curie
http://www.polandforvisitors.com/poland/famous_copernicus

FAMOUS BRITISH PEOPLE
http://en.wikipedia.org/wiki/William_Shakespeare
http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton
http://en.wikipedia.org/wiki/J._R._R._Tolkien


POST-READING

2. Match the people to the appropriate category. Then make sentences as in the example below.


a) Isaac Newton
b) Lech Walesa
c) Maria Sklodowska - Curie
d) Nicolaus Copernicus
e) William Shakespeare
f) J.R.R. Tolkien

I. POLITCS
II. SCIENCE
III. FANTASY
IV. POETRY



e.g. Newton is well-known in the field of science.

3. Write an appropriate name of a person (from ex.2) in the appropriate gap.

a) developed a heliocentric theory of the solar system .....................................
b) was awarded the Nobel Prize twice .....................................
c) a great playwright and actor .............................
d) described universal gravitation and the three laws of motion .......................................
e) lived in the period o the English Renaissance ..........................
f) wrote such plays as: ‘Romeo and Juliet’, Macbeth’, ‘King Lear’ ..............................
g) the leader of Solidarity National Committee..............................
h) the author of ‘On the Revolutions of the Celestial Spheres’..................................
i) studied radioactivity: discovered polonium and radium ..........................................
j) was appointed a Commander of the Order of the British Empire by Queen Elizabeth II on 28 March 1972. ...........................
k) a trade union activist .................................
l) was an English physicist, mathematician, astronomer, and natural philosopher ......................
m) the first female professor at Sorbonne .............................
n) won a Nobel Prize in 1983 .............................
o) the author of ‘The Hobbit’ and its sequel ‘The Lord of the Rings’ .........................
p) the Polish President from 1990-1995 ................................

VOCABULARY

4. Find the synonyms of the following words or phrases on the websites given in brackets.
a) handwritten books, from the time before printing was invented -...............................1words (http://encyclopedia.laborlawtalk.com//J._R._R._Tolkien) (line 20)
b) rules- ................................... 1 word
(http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton) (line 8)
c) chosen- ..................................1 word
(http://www.polandforvisitors.com/poland/famous_walesa) (line 2)
d) containing- .............................. 1 word
(http://www.polandforvisitors.com/poland/famous_walesa) ( line 4)
e) findings- ..................................1 word
(http://www.polandforvisitors.com/poland/famous_copernicus) (line 2)
f) serious results- .......................................... 2 words
http://www.polandforvisitors.com/poland/famous_curie (line 3/5)

5. Use the words from ex.6 to complete the sentences.

1. I can’t believe he has been .............................. the president.
2. I’ve lost my bag ............................ my documents.
3. Generosity and kindness are the main ....................... of our brotherhood.
4. The ................................ he found come from the 6th century.
5. Professor Cook is a/an .................................................. lecturer at our university.
6. The scientists have no idea whether the chemical has a/an ............................... on human life.

HOMEWORK

Napisz list do jednej z omawianych podczas lekcji osobistości, w którym zawrzesz następujące informacje:
 kiedy i w jakich okolicznościach dowiedziałeś się o tej osobie,
 jakie znaczenie ma ta osoba dla ciebie a jakie dla całej ludzkości,
 podziękuj jej za wkład i poświęcenia w jej/jego pracę,
 obiecaj, że przyczynisz się do rozpowszechniania informacji na temat wybranej osoby wśród rówieśników.
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
KLASA II K

Data: 09.12.2008

Temat lekcji: FAMOUS PEOPLE – culture clash

Cele zajęć: wzbogacenie i usystematyzowanie wiedzy na temat trzech osób charakterystycznych dla kultury polskiej i trzech osób charakterystycznych dla kultury brytyjskiej, doskonalenie pracy z Internetem, doskonalenie umiejętności szybkiego zapamiętywania krótkich informacji o sławnych ludziach w języku angielskim, nabycie nowego słownictwa, list formalny (zadanie domowe).

Metody pracy: słowna, praktycznego działania.

Formy pracy: praca indywidualna, w grupach, całą klasą.

Środki dydaktyczne: materiały przygotowane przez nauczyciela, internet, tablica.

Czas realizacji: 1 godzina lekcyjna.

Przebieg lekcji:

1. Sprawdzenie obecności.

2. Rozgrzewka językowa- wprowadzenie do lekcji. Uczniowie wymieniają sławne osobistości z różnych dziedzin (z Polski i Wielkiej Brytanii) i podają przynajmniej jeden powód dlaczego są one sławne.

3. Faza główna.
a) ćwiczenie 1- korzystając ze stron internetowych podanych w ćwiczeniu uczniowie znajdują informacje na temat podanych osób i podaj przynajmniej jeden powód ich sławy.
b) Ćwiczenie2- uczniowie dopasowują nazwiska do dziedzin nauki i tworzą pełne zdanie jak jest to podane w przykładzie poniżej.
c) Ćwiczenie 3- uczniowie dopasowują nazwiska z ćwiczenia 2 do powodów ich sławy.
d) uczniowie mają trzy minuty na zapamiętanie informacji w ćwiczeniu 3.
e) nauczyciel prosi kilku uczniów przedstawienie powodów sławy osób z ćwiczenia 3.
f) ćwiczenie 4- praca ze słownictwem- korzytając z podanych stron intrnetowych uczniowie szukają synonimów słów i zwrotów.
g) ćwiczenie 5- uczniowie wypełniają podane zdania słownictwem z ćw. 4.
h) sprawdzenie definicji przez nauczyciela.

5. Omówienie pracy domowej.


Wyświetleń: 839


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.