Katalog Agnieszka Bajsarowicz, 2014-06-06 Jelcz-Laskowice Wychowanie fizyczne, Scenariusze Bieg terenowy z zadaniami. KONSPEKT LEKCJI WF DLA KLASY – V B Temat: Bieg terenowy z zadaniami. Opracowała Agnieszka Bajsarowicz 1. Cele operacyjne w zakresie: • umiejętności – uczeń umie odnaleźć oznaczone punkty w jak najszybszym czasie • wiadomości – uczeń wykorzystuje wiedzę z dziedziny matematyki, wychowania fizycznego i języka polskiego; czytanie poleceń ze zrozumieniem i wykorzystywanie informacji; doskonalenie sprawności rachunkowej, • motoryczność – kształtowanie wytrzymałości biegowej • wychowanie - przestrzega zasad i przepisów gry; wspomaganie rozwoju uczniów pod względem umysłowym, emocjonalnym i społecznym; rozwijanie zespołowego i logicznego myślenia matematycznego; stymulowanie aktywności twórczej; wykorzystywanie wiedzy w życiu codziennym; kształtowanie współpracy w zespole. 2. Ilość osób: 18 3. Miejsce zajęć: boisko i teren wokół szkoły 4. Czas trwania: 45 minut 5. Pomoce dydaktyczne: znaczniki, szarfy w czterech kolorach, wstążki z bibuły, karteczki z numerami zadań, zadania i karty odpowiedzi, długopisy. Część lekcji Układ działań (tok lekcji) Treść zadań Czas Uwagi organizacyjno - metodyczne Część wstępna 1. Zorganizowanie grupy i sprawdzenie gotowości do zajęć 2. Motywacja do udziału lekcji 3. Rozgrzewka 1.Zbiórka w szeregu 2.Powitanie klasy 3.Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć 4.Podanie tematu lekcji oraz głównych zadań lekcji 1. Zabawa ożywiająca: -„Berek samolot” 2. Ćwiczenia według inwencji uczniów na różne partie mięśniowe (RR, NN, T). Uczniowie ustawieni w rzędzie kolejno proponują ćwiczenie (n-l wskazuje na którą partię ma być ćwiczenie) ok. 10-12 min. Zorganizowanie grupy. Odnotowanie nieobecnych lub nie ćwiczących tego dnia. Met. zabawowa- ścisła. Nauczyciel wyznacza osoby prowadzące. Jedna za drugą, met. ścisła- naśladowcza. Ćwiczenia na odcinku 20 m Część główna 4. Kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności w różnych zakresach. 1. Podział na 4 drużyny, każda drużyna otrzymuje szarfy w danym kolorze (drużyna czerwona, niebieska, żółta, zielona). 2.Zadania: W wyznaczonym czasie odnaleźć w jak najszybciej 7 punktów oznaczonych wstążkami (na wyznaczonym terenie boiska) i powrót każdorazowo do „bazy wyjściowej” gdzie rozwiązywane jest dane zadanie nanosząc odpowiedzi na kartę (7 punktów, 6 z zadaniami- 3 matematyczne, 2 z wf i 1 z jęz. pol., i jeden „pusty” punkt). Przed pierwszym rozwiązaniem zadania uczniowie raz jeszcze zapoznają się z instrukcją i przechodzą do rozwiązania zadania. Decyduje i czas wykonania zadań i ich poprawne odpowiedzi, wszystko przelicza się na punkty. Każdy z uczniów-drużyn otrzymuje punkty z w-f za zaangażowanie. Zadania na oddzielnej stronie (matematyczne opracowane przez nauczycieli matematyki dla danej kategorii wiekowej). ok. 20 min Met. zadaniowa- ścisła. Met. programowego usprawniania się N-l omawia instrukcję N-l jest sędzią, zwrócenie uwagi na dokładne wykonywanie zadań i przestrzegania reguł gry. Ewentualni uczniowie niećwiczący pomagają w organizacji gry, pilnują przestrzegania zasad. N-l informuje o zbliżającym się końcu czasu i zbiera karty odpowiedzi Część końcowa 5.Uspokojenie organizmu 6. Podsumowanie lekcji 7.Nastawienie do samodzielnych zajęć 1.Ćwiczenia uspakajające: w swoich zespołach rozluźnianie naprzemienne RR i NN (zliczanie punktów przez nauczyciela i/lub pomocników) 2.Podsómowanie dydaktyczno – wychowawcze. Podanie wyników biegu i punktów. 3.Pożegnanie. Podsumowanie. Wyłonienie zwycięskiej drużyny i przyznanie punktów za aktywność. INSTRUKCJA Na terenie boiska rozmieszczone są oznaczone wstęgami bibuły punkty, w których czekają na Was zadania do rozwiązania (7 punktów). Waszym zadaniem jest odszukanie tych punktów, powrót do bazy, rozwiązanie zadania i wpisanie odpowiedzi na karcie wyników. Do każdego punktu docieramy całą drużyną (nie wolno się rozłączać) i dopiero wówczas otrzymujemy pytanie do danego numeru. Po dotarciu do punktu wyciągamy numer zadania oznaczony symbolem naszej drużyny (nie wolno chować zadań innych drużyn), a następnie całą drużyną wracamy do bazy, rozwiązujemy je i wpisujemy odpowiedź. Wynik wpisujemy wg numeracji zadań na karcie odpowiedzi. Kartę otrzymacie, kiedy zamelduje się kompletna drużyna. Po wpisaniu udajecie się w poszukiwaniu kolejnego zadania. WAŻNE: Za każdym razem wykonujemy tylko jedno zadanie. Dopiero po wykonania jednego możemy przejść do następnego. Za prawidłowe rozwiązanie zadania otrzymujecie 2 pkt. (max 12pkt.) Dodatkowo punkty otrzymacie za zajęte miejsca (szybsze ukończenie wszystkich zadań), pod warunkiem, że wszystkie zadania posiadają odpowiedzi. I miejsce – 6 pkt. II miejsce – 4 pkt. III miejsce – 2 pkt . Maksymalnie do zdobycia będzie 18 pkt (przy wszystkich poprawnych odpowiedziach i najszybszym wykonaniu całego zadania). O zakończeniu biegów informuje nauczyciel na 5 min do końca czasu (po zakończeniu oddaje się kartę odpowiedzi). Zespół z największą ilością punktów otrzyma 4 pkt., miejsce drugie 3 pkt., trzecia 2 pkt. i czwarta 1 pkt. ZADANIA: 1. Karol skoczył w dal 3,2m. Ile to centymetrów? ODP. 320 cm 2. Rafał rzucił piłeczką palantową 32m. Romek rzucił dwa razy mniej od Rafała, a Monika 1,5m mniej od Romka. Ile rzuciła Monika? ODP. 14,5 m 3. Zawody rozpoczęły się o godz. 8:40 i trwały 3,5 godziny. O której godzinie zakończyły się te zawody? ODP. 1210 4. Jaka jest prawidłowa nazwa tzw. „fikołka” znanego elementu gimnastycznego? p________ w p _______ odp. przewrót w przód 5. Ilu zawodników gra w następujących zespołowych grach sportowych?: piłka koszykowa____________ piłka siatkowa______________ piłka nożna________________ piłka ręczna________________ odp. 5, 6, 11, 7 6. Która dziedzinę sportu określa się mianem „ KRÓLOWEJ SPORTU”? odp. LA Drużyna w składzie: Odpowiedzi: Zadanie nr 1 Zadanie nr 2 Zadanie nr 3 Zadanie nr 4 Zadanie nr 5 Zadanie nr 6 Zadanie nr 7 Wyświetleń: 1188
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |