Katalog Tomasz Gorzkowski, 2014-06-02 Tarnogród Lekcja wychowawcza, Konspekty Scenariusz godziny wychowawczej - Co to jest stres?Konspekt lekcji godziny wychowawczej Data: Klasa: Prowadzący: Temat: Co to jest stres? Cel: • Uczniowie poznają objawy stresu. • Uświadomienie uczniom, jakie sytuacje są dla nich stresujące. Środki dydaktyczne: duży arkusz papieru, mazaki. Przebieg lekcji: 1. Odczytanie uczniom opisów sytuacji: a) Jarek chodzi do III klasy gimnazjum. Chce zdawać do liceum profilowanego, ale ostatnio ma kłopoty z matematyką. Dostał już dwie jedynki, martwi się tym, co będzie dalej. Ciągle o tym myśli i zaczął źle spać. Zależy mu na tym, żeby rodzice nie dowiedzieli się o niczym. Zbliża się ostatnia w tym semestrze, decydująca klasówka. Jednak nie może się skupić nad zadaniami i chociaż się dużo uczy, następnego dnia prawie nic nie pamięta. Dzień przed klasówką jest przerażony, boli go głowa i żołądek. b) Do szkoły przyjechała ekipa filmowa, która będzie wybierała uczniów do obsady w filmie o młodzieży. Wychowawca zaproponował Joli, by wzięła udział w zdjęciach próbnych. Jola wstydzi się występować przed publicznością. Bardzo boi się tego, co pomyślą jej koleżanki i koledzy, gdy ona zostanie wybrana. c) Wojtkowi bardzo podoba się Anita. Kilka razy chciał się z nią umówić, ale nie mógł się odważyć, żeby jej to zaproponować. W końcu jakoś się umówił, ale jest przerażony tym, co będzie. Nie może zdecydować się, jak się ubrać, ciągle wyobraża sobie, jak źle wypadnie. 2. Próba odpowiedzi na pytanie: Co się dzieje z osobą, która przeżywa stres? (Zapisanie na tablicy słowa ,,stres”. Uczniowie wykorzystując powyższe opowiadania oraz własną wiedzę próbują podać jak najwięcej odpowiedzi na pytanie. Odpowiedzi uczniów zapisujemy wokół słowa STRES). STRES Skłonność do płaczu Intensywne pocenie się Ból głowy Niemożność podjęcia decyzji Rozdrażnienie Nerwowe zachowanie Wybuchowość Strach Biegunka Picie alkoholu Ból żołądka Nieufność Lęk Wybuchowość Brak apetytu bezsenność 3. Próba podzielenia wymienionych objawów na 4 grupy: - reakcje organizmu - emocje - zachowania - myślenie 4. Próba stworzenia własnej definicji stresu (Uczniowie podają sytuacje, w których oni przeżywają stres) 5. Wybranie kilku sytuacji najbardziej stresujących dla uczniów klasy. 6. Dyskusja na temat długotrwałych i krótkotrwałych skutków bycia w sytuacji stresującej. Krótkotrwałe skutki stresu: - podwyższone ciśnienie krwi - niestrawność i burczenie w żołądku - suchość w ustach - zaburzenia koordynacji - zwolniony relaks - lęk i zamęt w głowie - niemożność skoncentrowania się i normalnego myślenia - nadmierna potliwość Długotrwałe skutki stresu: - depresja - apatia - urastanie prostych prac do ogromnych zadań - ciągłe uczucie niepokoju i podenerwowania - utrata apetytu - utrata zainteresowania życiem - stałe uczucie presji - wybuchowość - problemy z odżywianiem - drażliwość - ciągłe zmęczenie - kłopoty z pamięcią - obniżenie samooceny 7. Jak sobie radzić ze stresem? ( burza mózgów). Wyświetleń: 356
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |