Katalog Teresa Dybowska, 2014-05-30 Szczecinek Muzyka, Scenariusze "Instrumenty strunowe smyczkowe" - scenariusz lekcji muzyki w klasie piątejCele lekcji: Uczeń: - rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty strunowe - dokonuje podziału instrumentów strunowych na smyczkowe, szarpane i uderzane - wskazuje źródła wydobywania dźwięku w instrumentach strunowych - potrafi omówić budowę instrumentów smyczkowych - rozróżnia barwę brzmienia poszczególnych instrumentów strunowych smyczkowych - zna pojęcia: pizzicato, lutnictwo, altowiolista, kwartet smyczkowy - kojarzy postać wybitnego skrzypka Henryka Wieniawskiego - zna ciekawostki z życia Wolfganga Amadeusza Mozarta - kompozytora z okresu klasycyzmu - potrafi wymienić instrumenty kwartetu smyczkowego Metody pracy: - pogadanka - praca z tekstem - pokaz - śpiewanie piosenki - słuchanie przykładów muzycznych - wykorzystanie zasobów internetowych Formy pracy: - praca zespołowa - praca indywidualna Środki dydaktyczne: - M. Gromek, G. Kilbach, I gra muzyka. Podręcznik dla klas 4-6, s. 128-129 wyd. NOWA ERA - komputer, tablica interaktywna - plansze ze zdjęciami instrumentów - pianino - strony internetowe z nagraniami fragmentów utworów o H. Wieniawski – Kujawiak a – moll o J. Strauss – Pizzicato – polka o W. A. Mozart – serenada Eine kleine Nachtmusik o V.Monti - Czardasz o Vivaldi – Cztery pory roku – Lato cz.III Presto o Camille Saint-Saëns - Łabędź - płyta CD 4 z Płytoteki nauczyciela muzyki (wyd. NOWA ERA) Przebieg lekcji: a) Faza wprowadzająca 1. Sprawdzenie obecności. 2. Kontrola pracy domowej. 3. Wspólne zaśpiewanie piosenki poznanej na ostatniej lekcji. 4. Podanie tematu lekcji. b) Faza realizacyjna: 1. Rozmowa na temat instrumentów muzycznych (podział na różne grupy). Słuchając brzmień wybranych instrumentów uczniowie wskazują instrumenty, które posiadają struny - http://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo 2. Instrumenty strunowe - zapoznanie uczniów z pojęciem „instrumenty strunowe – chordofony”, przedstawienie krótkiej historii instrumentów strunowych, podział na smyczkowe, szarpane i uderzane. Prezentacja instrumentów strunowych – plansze 3. Praca z podręcznikiem, s. 128 -129, wprowadzenie nazw instrumentów smyczkowych, omówienie budowy skrzypiec i sposobów gry (za pomocą smyczka i szarpiąc strunę palcem – pizzicato) 4. Przykłady muzyczne – (brzmienie skrzypiec) - słuchanie fragmentów utworów: ♪J. Strauss – Pizzicato – polka - http://www.youtube.com/watch?v=U5KRqc7Hud4 Krótkie przedstawienie postaci Henryka Wieniawskiego ♪ H. Wieniawski- Kujawiak a moll - http://www.youtube.com/watch?v=SM2_Jw2wJnk 5. Omówienie pracy lutnika http://muzykotekaszkolna.pl/1511-wiedza/1520-audio-wideo/cat/10/subcat/98/item/1756 (6:08 – 8:09) 6. Altówka, wiolonczela i kontrabas - różnice w budowie i brzmieniu. Wprowadzenie pojęcia – altowiolista. Przykłady muzyczne - słuchanie brzmienia skrzypiec, altówki, wiolonczeli i kontrabasu (Płytoteka nauczyciela muzyki – CD 4 Posłuchajmy nr 46-49) ♪ Łabędź – utwór na wiolonczelę w wykonaniu ucznia ze szkoły muzycznej i SP1 w Szczecinku http://www.gk24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130530/SZCZECINEK/130529533 (0:26-1:24) Pokazy instrumentów: http://www.muzykotekaszkolna.pl/1511-wiedza/1521-instrumenty/272-strunowe-smyczkowe/283-altowka http://www.muzykotekaszkolna.pl/1511-wiedza/1521-instrumenty/272-strunowe-smyczkowe/281-wiolonczela http://www.muzykotekaszkolna.pl/1511-wiedza/1521-instrumenty/272-strunowe-smyczkowe/282-kontrabas 7. Co to jest kwartet smyczkowy? Przedstawienie składu kwartetu smyczkowego. Postać Wolfganga Amadeusza Mozarta - portret i ciekawostki z życia kompozytora http://www.muzykotekaszkolna.pl/1511-wiedza/1522-kompozytorzy/310-okresu-klasycyzmu/312-mozart-wolfgang-amadeusz-1756-1791- ♪ Przykład muzyczny - prezentacja fragmentu serenady „Eine kleine Nachtmusik” w wykonaniu Grupy MoCarta (kwartet smyczkowy) http://www.youtube.com/watch?v=lP1vauxm3GY c) Faza podsumowująca 1. Utrwalenie wiadomości o podziale instrumentów strunowych. Omówienie różnicy w budowie i brzmieniu poszczególnych instrumentów strunowych smyczkowych. 2. Prezentacja slajdów od 1 do 10 INSTRUMENTY STRUNOWE http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CEAQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.sp2znin.pnet.ws%2Fprace_nauczycieli%2FStrunowe.ppt&ei=OUUwU-zhDajX7AbuxoCYBg&usg=AFQjCNGRoaMU8TMldWEIrOARKtc0yhyFpw&bvm=bv.62922401,d.ZGU 3. Przykłady muzyczne w wykonaniu Grupy MoCarta: ♪ Czardasz Vittorio Montiego ♪ Lato Vivaldiego cz.III Presto http://www.youtube.com/watch?v=sWDQhrSydKc Praca domowa 1.Napisz, jakie instrumenty grają w kwartecie smyczkowym? 2. Wyjaśnij pojęcia: pizzicato, lutnik, altowiolista opracowała: Teresa Dybowska nauczyciel muzyki SP1 w Szczecinku Wyświetleń: 1204
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |