Katalog Marcin Bocis, 2014-05-30 Szczecinek Historia, Konspekty Odzyskanie niepodległości przez PolskęKonspekt lekcji historii w klasie I liceum ogólnokształcącego Temat lekcji: Odzyskanie niepodległości przez Polskę. Kształtowanie się granic w latach 1918-1919 Czas trwania: 90 minut Cele operacyjne: Zamierzone umiejętności ucznia: Uczeń potrafi • Przedstawić proces formowania się polskich władz centralnych po I wojnie światowej. • Zaprezentować koncepcje granic państwa polskiego prezentowane przez środowisko związane z Józefem Piłsudskim, oraz przez Narodową Demokrację • Przedstawić przebieg wojny polsko-ukraińskiej 1918-1919 • Przedstawić przebieg powstania wielkopolskiego • Przedstawić przebieg powstań śląskich • Przedstawić przebieg walk z Armią Czerwoną, oraz konfliktu z Litwą w roku 1919 Uczeń rozumie • Konieczność szybkiego powołania rządu polskiego po I wojnie światowej • Dlaczego środowiska związane z Józefem Piłsudskim miały odmienne poglądy na temat kształtu odrodzonego państwa polskiego niż przedstawiciele endecji • Dlaczego Wielka Brytania sprzeciwiała się zbytnim ustępstwom terytorialnym Niemiec w stosunku do Polski • Uczeń wie • Jakie były postanowienia konferencji pokojowej w sprawie Polski • Jakie były przyczyny konfliktu z Ukrainą, powstania wielkopolskiego i zatargów z Czechosłowacją oraz Litwą Uczeń zna • Pojęcia: Rada Regencyjna, Naczelnik Państwa, koncepcja narodowa, koncepcja federacyjna, Naczelna Rada Ludowa, Wolne Miasto, linia Curzona, traktat o ochronie mniejszości narodowych (mały traktat wersalski) • Postaci: Józef Piłsudski, Roman Dmowski, Jędrzej Moraczewski, Ignacy Jan Paderewski, George Curzon, Metody: • Rozmowa nauczająca • Praca z podręcznikiem • Praca samodzielna pod kierunkiem nauczyciela Środki dydaktyczne: • Podręcznik • Mapa ścienna • Mapki przygotowane przez nauczyciela Przebieg zajęć: Część wstępna: • Czynności organizacyjne • Rekapitulacja wtórna „Polityka państw totalitarnych • Nawiązanie do nowego tematu Część zasadnicza: • Nauczyciel prezentuje uczniom proces tworzenia się władz polskich po I wojnie światowej. • Nauczyciel omawia z uczniami koncepcje kształtu granic nowego państwa, uczniowie zastanawiają się, dlaczego Piłsudski opowiadał się za koncepcją federalistyczną, a endecja chciała państwa narodowego. • Nauczyciel przedstawia uczniom przyczyny i przebieg wojny polsko-ukraińskiej. Rozdaje mapki przedstawiające przebieg działań wojennych. • Nauczyciel przedstawia uczniom przyczyny i przebieg powstania wielkopolskiego, obrazując omawiane wydarzenia odpowiednią mapką. • Nauczyciel zapoznaje uczniów z postanowieniami paryskiej konferencji pokojowej w sprawie polskiej. • Nauczyciel przedstawia uczniom przebieg powstań śląskich, rozdaje uczniom mapkę przedstawiającą przebieg działań • Nauczyciel omawia z uczniami genezę konfliktu z Czechosłowacją • Nauczyciel przedstawia uczniom przebieg walk na z Litwą i Armią Czerwoną, uczniowie zastanawiają się, dlaczego wcielenie Wilna do Polski miało priorytetowe znaczenie dla Piłsudskiego • Rekapitulacja pierwotna • Zadanie pracy domowej Wyświetleń: 602
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |