Katalog

Bożena Konarska, 2014-05-29
Drzycim

Wychowanie fizyczne, Plany pracy

Program zajęć w ramach Świetlicy Środowiskowej

- n +




PROGRAM ZAJĘĆ
SPORTOWO – REKREACYJNYCH
ŚWIETLICY ŚRODOWISKOWEJ W DRZYCIMIU



OPRACOWAŁA :
Bożena Konarska







Wstęp


Zajęcia świetlicowe to otwarta forma pracy z dziećmi, dająca im duże pole do realizacji własnych pomysłów. Obejmuje zarówno ćwiczenia planowane, jak i spontaniczne, stwarzające możliwość elastycznego dostosowania się do żywiołowo ujawnianych potrzeb dzieci.

Ruch jest naturalną potrzebą każdego człowieka, której zaspokojenie zapewnia równowagę psychiczną i fizyczną. Zajęcia ruchowe poprawiają stan zdrowia, wpływają na prawidłowy rozwój fizyczny, integrują grupę. Najważniejszą istotą i sensem aktywności ruchowej jest nastawianie na wspólną zabawę, a nie na wyczyn sportowy.

Nie sposób nie zauważyć spadającej aktywności intelektualnej i ruchowej dzieci i młodzieży, która większość wolnego czasu poświęca biernym formom rozrywki: telewizja, gry komputerowe itp. Zaangażowanie młodzieży w życie społeczne i kulturalne jest coraz mniejsze, a kontakty między rówieśnikami na ogół ograniczają się do niezbędnego minimum. Aktywny udział dzieci w zajęciach sportowych jest formą przeciwdziałania tym negatywnym zjawiskom.

Stworzony przeze mnie program ma na celu przygotowanie zajęć, które integrowałyby i angażowałyby cały zespół dzieci uczęszczających do świetlicy (bardzo zróżnicowany pod względem zainteresowań i wieku). Realizując przygotowany program, będę czuwała nie tylko nad bezpieczeństwem podopiecznych, ale w sposób aktywny kierowała tokiem gier i zabaw tak, aby eliminować niebezpieczne i niewłaściwe wychowawczo sytuacje.







Cele długofalowe zajęć :

• Budowanie właściwych relacji społecznych w grupie zajęciowej i poza grupą.
• Integracja zespołu zajęciowego.
• Rozwiązywanie konfliktów i przeciwdziałanie agresji.
• Zapobieganie niebezpieczeństwom rozwojowym w sferze fizycznej, zdrowotnej i emocjonalnej.
• Kształtowanie i wspieranie osobowości uczniów.
• Ukierunkowane zaspakajanie potrzeby wzmożonego ruchu.
• Doskonalenie umiejętności wykorzystywania opanowanych form ruchu
w życiu codziennym.


Cele doraźne zajęć :

• Zapobieganie niewłaściwym postawom dzieci i młodzieży .
• Przygotowanie do określonych wydarzeń i sytuacji.
• Interwencja w przypadku wystąpienia niewłaściwych postaw lub zaniedbań w zakresie zachowania higieny osobistej.


Zadania kształcąco - wychowawcze;

 kształtowanie umiejętności doskonalenia sprawności fizycznej,
 kształtowanie umiejętności działania na rzecz zdrowia,
 kształtowanie umiejętności ruchowych, rekreacyjno-sportowych,
 przekazywanie wiadomości związanych z wpływem ćwiczeń fizycznych na rozwój organizmu.

Działania wychowawcze:

1.Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za życie i zdrowie własne oraz drugiego człowieka;

 egzekwowanie zasad bezpieczeństwa w czasie wykonywanych zadań ruchowych,
 wdrażanie do samodzielnego wykonywania ćwiczeń zgodnie
z indywidualnymi potrzebami,
 wdrażanie do przyjmowania prawidłowej postawy ciała,
 wyrabianie pozytywnych postaw uczniów do ćwiczeń ruchowych
w czasie wolnym od zajęć szkolnych,

2.Rozwijanie postawy współdziałania zespołowego;

 wdrażanie do współdziałania i przestrzegania zasad „zdrowego współzawodnictwa”,
 kształtowanie umiejętności wzajemnej pomocy podczas wykonywania ćwiczeń,
 kształtowanie samokontroli i samooceny dokładności, staranności
i poprawności wykonywania ćwiczeń,

3.Kształtowanie twórczego zaangażowania;

 rozwijanie pomysłowości uczniów w doborze zabaw i gier ruchowych,
 organizowanie sportowych zajęć terenowych według inwencji własnej grupy zajęciowej,
 rozwój emocjonalny związany z przeżywaniem radości i satysfakcji
z opanowania umiejętności ruchowych,


Treści programowe

Gry i zabawy na boisku:
● elementy piłki ręcznej w grze szkolnej,
● elementy piłki nożnej w grze szkolnej,
● elementy piłki koszykowej w grze szkolnej,
● elementy piłki siatkowej w grze szkolnej,
● elementy gry w unihoca,
● kometka – podbijanie lotki w dwójkach,
● zabawy ruchowe bieżne, skoczne, rzutne, z mocowaniem, zwinnościowe i zręcznościowe,
● zespołowe gry rekreacyjne np: „Zbijak”, „Dwa ognie”, „Ringo”, „Siatkonoga”, „Rzucanka siatkarska”, „Chorągiewki” itp.
● zabawy na śniegu i lodzie.

2. Gry i zabaw na sali gimnastycznej :
● elementy gry w tenisa stołowego,
● zabawy ruchowe przy muzyce,
● tańce dyskotekowe,
● aerobik,
● zabawy z „hula hop”,
● rzuty lotkami do celu,

3. Wiadomości:
● bezpieczne zachowanie podczas różnych form aktywności ruchowej,
● reguły i przepisy stosowanych gier i zabaw,
● zasady współzawodnictwa,
● zasady higieny i zdrowego stylu życia.

4. Osiągnięcia dzieci:
● chętnie biorą udział w różnych formach aktywności ruchowej,
● znają wiele gier i zabaw, które potrafią samodzielnie organizować w czasie wolnym,
● potrafią podporządkować się określonym regułom i przepisom gier i zabaw,
● podnoszą własna sprawność fizyczną,
● potrafią bezpiecznie bawić się na sali i w terenie, na śniegu i lodzie.
● dbają o higienę osobistą.
● integrują się.


Uwagi o realizacji:

Program zajęć sportowo – rekreacyjnych świetlicy środowiskowej nastawiony jest na zaspokojenie zwiększonej potrzeby ruchowej dzieci i młodzieży. Różnorodność tematyki i sposobów jej realizacji powinna zachęcić dzieci do organizowania zabaw i gier ruchowych, czerpania radości i zadowolenia ze wspólnej zabawy z kolegami i koleżankami , uprawiania sportu. Zajęcia sportowe dadzą dzieciom możliwość pozyskania umiejętności kontrolowania swojego zachowania, w dużej mierze zaspokoją potrzebę wzmożonego ruchu. Będzie to jednocześnie forma wypełnienia czasu wolnego dzieci i młodzieży , która pozwoli spędzać go korzystnie. Czas przeznaczony na zajęcia sportowe daje możliwość usprawniania psychofizycznego dzieci, a zarazem rozwija i wzbogaca je wewnętrznie. Tak, więc właściwa organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży sprzyja zapobieganiu niekorzystnym dla nich sytuacjom i zjawiskom w obszarze zdrowia fizycznego i psychicznego.
Dzięki takiej formie pracy pozalekcyjnej z dziećmi , można wpłynąć na korygowanie nieprawidłowości w rozwoju psychofizycznym swych wychowanków, kształtować ich spostrzegawczość, zdyscyplinowanie, twórcze zaangażowanie, umiejętność współpracy w zespole, poczucie wiary we własne siły oraz rozwój więzi społecznych.

Planuję prowadzić zajęcia dwa razy w tygodniu po 1 godzinie od października 2011r. do lipca 2012r.
W ramach zajęć chcę zorganizować wycieczkę rowerową i pieszą po okolicznych miejscowościach w okresie wiosennym i letnim.
Planuję również prowadzenie zajęć w pierwszym tygodniu ferii zimowych oraz na początku wakacji. Zajęcia te, jak i termin ich realizacji będzie uwzględniony od potrzeb i zainteresowań dzieci uczęszczających na zajęcia świetlicy środowiskowej. Zajęcia sportowo-rekreacyjne prowadzone będą metodami odtwórczymi, zabawowymi i twórczymi.
Program zajęć sportowo – rekreacyjnych podlega modyfikacji i jest otwarty na nowe propozycje.
Wyświetleń: 607


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.