Katalog Bożena Konarska, 2014-05-29 Drzycim Wychowanie fizyczne, Plany pracy Program zajęć w ramach Świetlicy ŚrodowiskowejPROGRAM ZAJĘĆ SPORTOWO – REKREACYJNYCH ŚWIETLICY ŚRODOWISKOWEJ W DRZYCIMIU OPRACOWAŁA : Bożena Konarska Wstęp Zajęcia świetlicowe to otwarta forma pracy z dziećmi, dająca im duże pole do realizacji własnych pomysłów. Obejmuje zarówno ćwiczenia planowane, jak i spontaniczne, stwarzające możliwość elastycznego dostosowania się do żywiołowo ujawnianych potrzeb dzieci. Ruch jest naturalną potrzebą każdego człowieka, której zaspokojenie zapewnia równowagę psychiczną i fizyczną. Zajęcia ruchowe poprawiają stan zdrowia, wpływają na prawidłowy rozwój fizyczny, integrują grupę. Najważniejszą istotą i sensem aktywności ruchowej jest nastawianie na wspólną zabawę, a nie na wyczyn sportowy. Nie sposób nie zauważyć spadającej aktywności intelektualnej i ruchowej dzieci i młodzieży, która większość wolnego czasu poświęca biernym formom rozrywki: telewizja, gry komputerowe itp. Zaangażowanie młodzieży w życie społeczne i kulturalne jest coraz mniejsze, a kontakty między rówieśnikami na ogół ograniczają się do niezbędnego minimum. Aktywny udział dzieci w zajęciach sportowych jest formą przeciwdziałania tym negatywnym zjawiskom. Stworzony przeze mnie program ma na celu przygotowanie zajęć, które integrowałyby i angażowałyby cały zespół dzieci uczęszczających do świetlicy (bardzo zróżnicowany pod względem zainteresowań i wieku). Realizując przygotowany program, będę czuwała nie tylko nad bezpieczeństwem podopiecznych, ale w sposób aktywny kierowała tokiem gier i zabaw tak, aby eliminować niebezpieczne i niewłaściwe wychowawczo sytuacje. Cele długofalowe zajęć : • Budowanie właściwych relacji społecznych w grupie zajęciowej i poza grupą. • Integracja zespołu zajęciowego. • Rozwiązywanie konfliktów i przeciwdziałanie agresji. • Zapobieganie niebezpieczeństwom rozwojowym w sferze fizycznej, zdrowotnej i emocjonalnej. • Kształtowanie i wspieranie osobowości uczniów. • Ukierunkowane zaspakajanie potrzeby wzmożonego ruchu. • Doskonalenie umiejętności wykorzystywania opanowanych form ruchu w życiu codziennym. Cele doraźne zajęć : • Zapobieganie niewłaściwym postawom dzieci i młodzieży . • Przygotowanie do określonych wydarzeń i sytuacji. • Interwencja w przypadku wystąpienia niewłaściwych postaw lub zaniedbań w zakresie zachowania higieny osobistej. Zadania kształcąco - wychowawcze; kształtowanie umiejętności doskonalenia sprawności fizycznej, kształtowanie umiejętności działania na rzecz zdrowia, kształtowanie umiejętności ruchowych, rekreacyjno-sportowych, przekazywanie wiadomości związanych z wpływem ćwiczeń fizycznych na rozwój organizmu. Działania wychowawcze: 1.Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za życie i zdrowie własne oraz drugiego człowieka; egzekwowanie zasad bezpieczeństwa w czasie wykonywanych zadań ruchowych, wdrażanie do samodzielnego wykonywania ćwiczeń zgodnie z indywidualnymi potrzebami, wdrażanie do przyjmowania prawidłowej postawy ciała, wyrabianie pozytywnych postaw uczniów do ćwiczeń ruchowych w czasie wolnym od zajęć szkolnych, 2.Rozwijanie postawy współdziałania zespołowego; wdrażanie do współdziałania i przestrzegania zasad „zdrowego współzawodnictwa”, kształtowanie umiejętności wzajemnej pomocy podczas wykonywania ćwiczeń, kształtowanie samokontroli i samooceny dokładności, staranności i poprawności wykonywania ćwiczeń, 3.Kształtowanie twórczego zaangażowania; rozwijanie pomysłowości uczniów w doborze zabaw i gier ruchowych, organizowanie sportowych zajęć terenowych według inwencji własnej grupy zajęciowej, rozwój emocjonalny związany z przeżywaniem radości i satysfakcji z opanowania umiejętności ruchowych, Treści programowe Gry i zabawy na boisku: ● elementy piłki ręcznej w grze szkolnej, ● elementy piłki nożnej w grze szkolnej, ● elementy piłki koszykowej w grze szkolnej, ● elementy piłki siatkowej w grze szkolnej, ● elementy gry w unihoca, ● kometka – podbijanie lotki w dwójkach, ● zabawy ruchowe bieżne, skoczne, rzutne, z mocowaniem, zwinnościowe i zręcznościowe, ● zespołowe gry rekreacyjne np: „Zbijak”, „Dwa ognie”, „Ringo”, „Siatkonoga”, „Rzucanka siatkarska”, „Chorągiewki” itp. ● zabawy na śniegu i lodzie. 2. Gry i zabaw na sali gimnastycznej : ● elementy gry w tenisa stołowego, ● zabawy ruchowe przy muzyce, ● tańce dyskotekowe, ● aerobik, ● zabawy z „hula hop”, ● rzuty lotkami do celu, 3. Wiadomości: ● bezpieczne zachowanie podczas różnych form aktywności ruchowej, ● reguły i przepisy stosowanych gier i zabaw, ● zasady współzawodnictwa, ● zasady higieny i zdrowego stylu życia. 4. Osiągnięcia dzieci: ● chętnie biorą udział w różnych formach aktywności ruchowej, ● znają wiele gier i zabaw, które potrafią samodzielnie organizować w czasie wolnym, ● potrafią podporządkować się określonym regułom i przepisom gier i zabaw, ● podnoszą własna sprawność fizyczną, ● potrafią bezpiecznie bawić się na sali i w terenie, na śniegu i lodzie. ● dbają o higienę osobistą. ● integrują się. Uwagi o realizacji: Program zajęć sportowo – rekreacyjnych świetlicy środowiskowej nastawiony jest na zaspokojenie zwiększonej potrzeby ruchowej dzieci i młodzieży. Różnorodność tematyki i sposobów jej realizacji powinna zachęcić dzieci do organizowania zabaw i gier ruchowych, czerpania radości i zadowolenia ze wspólnej zabawy z kolegami i koleżankami , uprawiania sportu. Zajęcia sportowe dadzą dzieciom możliwość pozyskania umiejętności kontrolowania swojego zachowania, w dużej mierze zaspokoją potrzebę wzmożonego ruchu. Będzie to jednocześnie forma wypełnienia czasu wolnego dzieci i młodzieży , która pozwoli spędzać go korzystnie. Czas przeznaczony na zajęcia sportowe daje możliwość usprawniania psychofizycznego dzieci, a zarazem rozwija i wzbogaca je wewnętrznie. Tak, więc właściwa organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży sprzyja zapobieganiu niekorzystnym dla nich sytuacjom i zjawiskom w obszarze zdrowia fizycznego i psychicznego. Dzięki takiej formie pracy pozalekcyjnej z dziećmi , można wpłynąć na korygowanie nieprawidłowości w rozwoju psychofizycznym swych wychowanków, kształtować ich spostrzegawczość, zdyscyplinowanie, twórcze zaangażowanie, umiejętność współpracy w zespole, poczucie wiary we własne siły oraz rozwój więzi społecznych. Planuję prowadzić zajęcia dwa razy w tygodniu po 1 godzinie od października 2011r. do lipca 2012r. W ramach zajęć chcę zorganizować wycieczkę rowerową i pieszą po okolicznych miejscowościach w okresie wiosennym i letnim. Planuję również prowadzenie zajęć w pierwszym tygodniu ferii zimowych oraz na początku wakacji. Zajęcia te, jak i termin ich realizacji będzie uwzględniony od potrzeb i zainteresowań dzieci uczęszczających na zajęcia świetlicy środowiskowej. Zajęcia sportowo-rekreacyjne prowadzone będą metodami odtwórczymi, zabawowymi i twórczymi. Program zajęć sportowo – rekreacyjnych podlega modyfikacji i jest otwarty na nowe propozycje. Wyświetleń: 607
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |