Katalog Monika Oczeretko, 2014-05-27 Kolbuszowa Język angielski, Sprawozdania SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGONauczyciel stażysta: Monika Oczeretko Miejsce odbywania stażu: Zespół Szkół w Trzęsówce Data rozpoczęcia stażu: 01.IX.2008 Data ukończenia stażu: 31.V.2009 Opiekun stażu: xxxxxxxx Z dniem 01.IX.2008 rozpoczęłam staż w wymiarze 9 miesięcy na stopień nauczyciela kontraktowego w Zespole Szkół w Trzęsówce na stanowisku nauczyciela języka angielskiego. W trakcie trwania stażu starałam się systematycznie i konsekwentnie realizować zaplanowane zadania. Sprzyjało to doskonaleniu mojej wiedzy i umiejętności pedagogicznych oraz podniesieniu efektywności mojej pracy, a przez to również jakości pracy szkoły. I. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż (§6 ust 2 pkt 1). 1. Zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego, w szczególności z treścią: a) Ustawy Karty Nauczyciela z dania 26 stycznia 1982, b) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dania 1 grudnia 2004 w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli wraz z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 listopada 2007 zmieniającego rozporządzenie w sprawie stopni awansu zawodowego nauczycieli. 2. W celu dostosowania swoich działań do potrzeb Zespołu Szkół w Trzęsówce zapoznałam się z dokumentami regulującymi organizację, zadania oraz zasady funkcjonowania szkoły, w tym z treścią takich dokumentów jak: -Statut Zespołu Szkół w Trzęsówce, -Program Rozwoju Szkoły, -Wewnątrzszkolny System Oceniania, -Regulaminy szkolne (Biblioteki, Stołówki, Szatni, Dyżurów Nauczycieli, ZFSS), -Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Trzęsówce, -Program Profilaktyczny Szkoły, -Szkolny Zestaw Programów, -Kalendarium Działalności Szkoły, Dzięki tej lekturze zrozumiałam jak działa szkoła i jakie mechanizmy regulują jej funkcjonowanie. Dowiedziałam się również, jakie są kompetencje poszczególnych organów regulujących życie szkoły i jakie są moje własne prawa i obowiązki. 3. Zapoznałam się z tygodniowym planem zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkole oraz planem dyżurów szkolnych. 4. Zapoznałam się z rodzajem dokumentacji oraz zasadami prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole, m.in.: a) dzienników lekcyjnych, b) dzienników zajęć pozalekcyjnych, c) arkuszy ocen, d) świadectw szkolnych, e) dokumentacji potrzebnej do organizacji wyjazdu uczniów (np.wycieczkę), f) Księgi Protokołów Rady Pedagogicznej. 5. Rozpoczynając staż, zapoznałam się z obowiązującą mnie dokumentacją oraz z zakresem czynności nauczyciela. Opracowywałam Przedmiotowy System Oceniania z języka angielskiego w klasach I-III Szkoły Podstawowej oraz I-III Gimnazjum. 6. Zapoznałam się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciwpożarowymi. Przestrzegałam tych zasad podczas codziennej pracy z uczniami oraz w trakcie dyżurów międzylekcyjnych. Analiza tych przepisów uświadomiła mi potencjalne źródło zagrożenia oraz sposób postępowania w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach. II. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywa staż (§6 ust 2 pkt 2). 1. W celu efektywnego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu ustaliłam wraz z opiekunem stażu, jasne i możliwe do realizacji zasady współpracy, które zostały zawarte w kontrakcie podpisanym dnia 4.IX.2008. 2. Pod kierunkiem opiekuna stażu, opracowałam własny plan rozwoju zawodowego i przedłożyłam go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. Plan obejmował cztery cele główne: I. Poznanie zasad organizacji szkoły oraz jej funkcjonowanie. II. Doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych. III. Poznanie środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy z tym środowiskiem. IV. Doskonalenie umiejętności omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć. 3. Przeprowadziłam 10 lekcji w obecności opiekuna stażu lub p.Dyrektora. 4. Uczestniczyłam jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli oraz omawiałam je z osobą prowadzącą. 5. W ramach tego zadania zapoznałam się z obowiązującą podstawą programową z języka obcego nowożytnego (angielskiego), a także z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.2007 Nr 157, poz.1100). 6. Zapoznałam się z planami wynikowymi w klasach I-III, IV-VI szkoły podstawowej oraz I i III gimnazjum. 7. Na podstawie analizy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania opracowałam Przedmiotowy System Oceniania z języka angielskiego z wymaganiami na poszczególne oceny. Z wymaganiami tymi zapoznałam uczniów. 8. Jako członek Rady Pedagogicznej brałam udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. 9. W trakcie odbywania stażu uczestniczyłam w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu zawodowym. Wewnątrzszkolne formy doskonalenia: a) „Zasady korzystania z pracowni komputerowej oraz zestawu rzutnik-laptop na lekcjach wszystkich przedmiotów”- szkolenie przeprowadził p.xxxxx; b) „Uczeń zdolny”- szkolenie zorganizowane przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną w Kolbuszowej, c) „Jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu”- szkolenie zorganizowane przez Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli, oddział w Tarnobrzegu; d) szkolenie członków komisji sprawdzianu klas szóstych i egzaminu gimnazjalnego- przeprowadzone przez p. Dyrektora; e) „Nowa podstawa programowa”- szkolenie, które pomogło mi usystematyzować i uzupełnić dotychczas posiadaną wiedzę na temat nowej podstawy programowej. Zewnętrzne formy doskonalenia: a) Interaktywne Warsztaty Metodyczne- szkolenie zorganizowane przez Wydawnictwo Express Publishing: -dla nauczycieli szkół podstawowych- Fairyland- 7 ways to Become a Star Teacher; -dla nauczycieli gimnazjów- Discover the Interactive Power of ACCESS; Podczas tych warsztatów zaprezentowano tablicę interaktywną, jako pomoc w nauczaniu języka angielskiego oraz zapoznano uczestników z nową podstawą programową z języka angielskiego; W ramach Oxford Professional Development Day: b) Wykład metodyczny dla nauczycieli klas I-III szkół podstawowych- dotyczący nowej podstawy programowej w klasach I-III oraz integracji tematyki objętej edukacją wczesnoszkolną z zajęciami z języka angielskiego; c) Wykład metodyczny dla nauczycieli klas IV-VI szkół podstawowych – dotyczący zajęć z języka angielskiego z użyciem tablicy interaktywnej oraz rozwijania motywacji do nauki języka obcego; d) Wykład metodyczny dla nauczycieli gimnazjów- egzamin gimnazjalny a nowa podstawa programowa; W ramach Oxford Spring PELT Conference: e) Wykład metodyczny dla nauczycieli szkół podstawowych- New Sparks for New Core Curriculum; f) Wykład metodyczny dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych- Ekspert radzi; g) Wykład metodyczny Easter Day- dotyczący lekcji okolicznościowych dla klas I-III szkół podstawowych. Uważam zarówno wewnątrzszkolne i pozaszkolne formy doskonalenia zawodowego za bardzo cenne pod względem treści merytorycznych oraz wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami. Udział w szkoleniach pomógł mi poszerzyć wiedzę i sprawił, że moje zajęcia stały się ciekawsze zarówno dla uczniów, jak i dla mnie. Moje doświadczenia wzbogacali również inni nauczyciele, z którymi wymieniałam swoje spostrzeżenia oraz dzieliłam się swoimi wątpliwościami. 10. Zdając sobie sprawę z ważności sprawdzianu klas szóstych i egzaminu gimnazjalnego przeprowadziłam i zanalizowałam: -próbny egzamin z języka angielskiego w klasie III gimnazjum zorganizowany przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Krakowie 21 października 2008, -próbny egzamin z języka angielskiego w klasie III gimnazjum zorganizowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON 16 stycznia 2009, -badanie wyników nauczania z języka angielskiego w klasie III gimnazjum, -badanie wyników nauczania z języka angielskiego w klasie VI szkoły podstawowej. W roku szkolnym 2008/2009 po raz pierwszy klasa III gimnazjum przystąpiła do egzaminu, który oprócz części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej, składał się z języka obcego nowożytnego. Starałam się przygotować uczniów do tej części tak, aby uczyć ich i doskonalić umiejętność odbioru tekstu słuchanego, odbioru tekstu czytanego oraz reagowania językowego. Natomiast badanie wyników nauczania w klasach III gimnazjum i VI szkoły podstawowej pozwoliło mi zorientować się jakie obszary wiedzy uczniów wymagają dalszej pracy, a jakie obszary są ich mocną stroną. Wybrałam te klasy, ponieważ język angielski wprowadzono do egzaminu gimnazjalnego, a w dalszej perspektywie planowane jest wprowadzenie języka obcego do sprawdzianu klas szóstych. 11. Prowadziłam zajęcia koła języka angielskiego dla uczniów klasy III gimnazjum w celu lepszego przygotowania uczniów do egzaminu gimnazjalnego, ale również: -jako formę zachęty uczniów do nauki tego języka, -pokazanie, że nauka języka nie musi być nudna, -utrwalenie i rozszerzenie wiadomości zdobytych na lekcji, -kształtowanie pozytywnego nastawienia do stawianych problemów- porażki nie zniechęcają mnie, ale mobilizują do dalszej pracy. 12. Znając predyspozycje, możliwości i zainteresowania uczniów w roku szkolnym 2008/2009 przygotowywałam ich do udziału w następujących konkursach: - konkurs przedmiotowy z języka angielskiego dla uczniów szkół podstawowych, - konkurs przedmiotowy z języka angielskiego dla uczniów szkół gimnazjalnych, - Powiatowy Konkurs Recytatorski w Zespole Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni, - VI Powiatowy Konkurs Wiedzy o Krajach Anglojęzycznych- Stany Zjednoczone w Liceum Ogólnokształcącym w Kolbuszowej, - V Gminny Konkurs Języka Angielskiego Szkół Podstawowych Gminy Cmolas w Ostrowach Tuszowskich. Udział w tych konkursach jest cennym doświadczeniem dla uczniów, którzy mają dzięki temu okazję do wykorzystania swej wiedzy poza klasą szkolną, porównania jej z innymi uczniami oraz rozwijającym zainteresowania językiem angielskim, a w dalszej perspektywie językami obcymi. 13. W ramach doskonalenia multimedialnych technik pracy: - dokonałam publikacji na stronie internetowej szkoły (zs.trzesowka.org) Przedmiotowego Systemu Oceniania z języka angielskiego, -obserwowałam zajęcia z informatyki prowadzone przez p.xxxxxx, który również służył mi pomocą i radą w okresie odbywania stażu, - przygotowałam i przeprowadziłam lekcje w pracowni komputerowej dla klas I i IV szkoły podstawowej oraz lekcję dla klasy III gimnazjum z wykorzystaniem odtwarzacza DVD i gry Bingo w języku angielskim, - korzystałam z zasobów Internetu do samodzielnego przygotowywania sprawdzianów, testów i ćwiczeń powtórzeniowych dla uczniów, - na bieżąco śledziłam propozycje ćwiczeń i scenariuszy lekcji, a także nowości nowości wydawniczych na edukacyjnych stronach internetowych: a) www.wsip.com.pl, b) www.literka.pl, c) www.awans.net, d) www.profesor.pl, e) www.men.gov.pl, f) www.sitesforteachers.com, g) www.englishclub.com, h) www.englishlearner.com, i) www.tlsbooks.com, j) www.britishcouncil.org, - korzystając z komputera tworzyłam różnorodne dokumenty szkolne: a) plan rozwoju zawodowego, b) sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, c) przedmiotowy system oceniania, d) scenariusze zajęć, e) pomoce na lekcje. III. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§6 ust 2 pkt 3). 1. Nawiązałam współpracę z wychowawcami oraz z pozostałymi nauczycielami w szkole. Konsultowałam się z nimi w sprawie zachowania uczniów oraz postępów w nauce. 2. W prowadzonych działaniach starałam się uwzględniać rozwój psychofizyczny dziecka, jego potrzeby, potencjał rozwojowy i zainteresowania. Podczas rozmów i zabaw pomagałam dzieciom w pokonywaniu pewnych trudności (lęk, niechęć, nieśmiałość). 3. Starałam się poznać sytuację ucznia poprzez np., rozmowę z samymi uczniami i ich rodzeństwem, rozmowy z rodzicami uczniów, udział w zebraniach z rodzicami oraz rozmowy z wychowawcami. Na bieżąco zapoznawałam się z opiniami uczniów z poradni psychologiczno-pedagogicznej. 4. Przeprowadziłam anonimową ankietę wśród uczniów klas VI szkoły podstawowej i III gimnazjum na temat prowadzonych przeze mnie zajęć, aby uzyskać opinię uczniów o mojej pracy. 5. Pełniłam dyżury w czasie przerw międzylekcyjnych. 6. Brałam udział w różnych wydarzeniach związanych z życiem szkoły, m.in.: a) byłam opiekunką klasy II szkoły podstawowej podczas spotkania z policjantką, dotyczącym bezpieczeństwa na drodze, b) byłam opiekunką uczniów w trakcie Festiwalu Teatrów, c) byłam opiekunką uczniów podczas zabawy choinkowej, d) przygotowywałam wraz z p.xxxxxx dekorację sceny na Galę Teatrów 2008, e) byłam opiekunką Szkolnego Klubu Europejskiego, f) pomagałam w organizacji Gminnego Konkursu Czytelniczego, g) byłam współorganizatorką obchodów Święta Wiosny, h) przygotowałam zestaw pytań z języka angielskiego do Konkursu Wiedzy i Umiejętności Eureko, i) pod moim kierunkiem klasa I gimnazjum wykonała gazetkę tematyczną, dziewczęta wybrały ulubioną piosenkarkę, natomiast chłopcy- ulubiony klub sportowy. IV. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§6 ust 2 pkt 4). 1. Raz w miesiącu uczestniczyłam jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu oraz omawiałam je z osobą prowadzącą. W czasie obserwacji lekcji zwracałam szczególną uwagę na formy pracy z uczniami, rodzaje środków dydaktycznych, rozplanowanie czasu na lekcji, sposób prowadzenia zajęć, język oraz komunikację z uczniami. Dzięki tym zajęciom poznałam różne sposoby prowadzenia lekcji oraz zdobyłam nową wiedzę pedagogiczną i dydaktyczną, którą później starałam się wykorzystać na lekcjach prowadzonych samodzielnie. 2. W ramach tego zadania przeprowadziłam 10 lekcji języka angielskiego w obecności opiekuna stażu (8 lekcji) lub p.Dyrektora (2 lekcje). Przed zajęciami analizowałam i omawiałam z opiekunem stażu konspekt lekcji. Natomiast po każdych zajęciach, omawiałam ich przebieg z osobą, w obecności której się odbyły i wyciągałam wnioski dotyczące mojej pracy. Omówienie moich lekcji i wcielenie w życie uwag opiekuna stażu przyczyniło się do wprowadzenia pewnych modyfikacji w sposobie prowadzenia lekcji oraz wpłynęło na urozmaicenie i poprawę ich jakości. Hospitacje to cenne doświadczenia, które pomogły mi doskonalić warsztat pracy zawodowej. Efektem lekcji hospitowanych są przygotowane przeze mnie konspekty lekcji. Podsumowanie Dziewięciomiesięczny staż oraz doświadczenie zawodowe pozwoliło mi na dokonanie analizy i określenie mocnych i słabych stron własnej działalności zawodowej. Starałam się, aby moja praca sprostała wymaganiom i potrzebom placówki. Poszerzyłam swoje umiejętności i wiedzę w zakresie metodyki i dydaktyki zajęć. Własny warsztat pracy wzbogaciłam o nowe doświadczenia. Bieżący rok jest dla mnie sprawdzianem mojej wiedzy i moich umiejętności oraz okresem wytężonej pracy. Mimo, iż nie byłam wychowawcą, starałam się zapoznać z problemami i potrzebami poszczególnych uczniów, a także zrozumieć ich zachowania i reakcje oraz wpływać na ich postawy i niwelować niestosowne zachowania. Mocną stroną mojej działalności jest zaangażowanie w życie szkolne, nauczanie i wychowanie uczniów, a także wzbogacanie własnego warsztatu pracy o nowe metody i formy. Moim założeniem w pracy nauczyciela jest wzbudzenie u uczniów sympatii do języka angielskiego oraz uświadomienie sensu jego nauki. Słabą stroną mojej pracy zawodowej, nad którą staram się pracować i poprawić w jej zakresie swoje działania, jest umiejętność angażowania całej klasy uczniów do skupienia uwagi podczas organizowanych zajęć i wdrażanie ich do przestrzegania ustalonych zasad. Przebieg stażu utrwalił we mnie potrzebę nieustannego doskonalenia własnych umiejętności, pracy nad sobą, aby być dobrym nauczycielem. Myślę, że działania podjęte przeze mnie w okresie stażu przyniosły pozytywne efekty w mojej codziennej pracy. Po zakończeniu stażu, zamierzam w dalszym ciągu doskonalić warsztat pracy i podnosić kwalifikacje. Zamierzam również wykorzystywać w pracy technologię komputerową i informacyjną, aby uatrakcyjniać prowadzone przeze mnie lekcje. Chciałabym, aby wszelkie moje działania i zajęcia stawały się z roku na rok coraz lepsze. Moim marzeniem jest nauka języka hiszpańskiego. …………………………… Trzęsówka, dnia 9.VI.2009 Podpis stażysty Wyświetleń: 639
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |