![]() |
![]() |
Katalog Tomasz Stawowy, 2014-05-27 Książ wielkopolski Lekcja wychowawcza, Konspekty DOSTRZEGANIE AGRESYWNYCH UCZUĆ I ICH WYRAŻANIETemat zajęć: DOSTRZEGANIE AGRESYWNYCH UCZUĆ I ICH WYRAŻANIE. Cele: - Dostrzeganie i wyrażanie negatywnych uczuć; - Rozpoznawanie elementów wyzwalających w nas złość; - Lepsze zrozumienie samego siebie i innych ludzi. Spodziewane efekty: - Uczeń uświadamia sobie, że negatywne uczucia należy „wyrzucać z siebie”, gdyż mogą one doprowadzić do zachowań agresywnych. Materiały: - Flamastry, kartki papieru Metody: - Burza mózgów”, rysunek, niedokończone zdania, drama. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Burza mózgów; Co takiego może się stać, gdy złość powstaje w nas? Prowadzący zachęca uczniów, aby metodą – burzy mózgów – opisali, co takiego dzieje się z człowiekiem, kiedy przez długi czas jedna złość nakłada się na drugą, a tym samym co takiego może się stać, gdy złość powstaje w nas. Następnie zadajemy uczestnikom zajęć pytanie: co to znaczy „pęknąć ze złości” – czy ktoś był już w takiej sytuacji, że chciał „pęknąć ze złości” ? 2. Portret agresora i antyagresora Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy i daje im po arkuszu papieru. Zadaniem pierwszej grupy jest stworzenie portretu agresora, a zadaniem drugiej grupy jest stworzenie portretu antyagresora. Następny prowadzący prosi o wypowiedź uczniów nt.,”co lepiej się rysuje?”; „jak się czuli rysując agresora i antyagresora?”; „kim chcieliby być i dlaczego?” Kiedy portrety są już gotowe uczniowie metodą – burzy mózgów – podają propozycje cech, którymi charakteryzuje się agresor i antyagresor. 3. Drama – scenki z udziałem agresywnego zachowania Nauczyciel wybiera spośród grupy 4 osoby, które zaprezentują poniższe scenki (z jak najbardziej negatywną reakcją) 1) Jesteś umówiony z kolegą / koleżanką na 15, czekasz w szkole, bo macie zrobić gazetkę i przygotować inne prace na wystawę. On / ona się spóźnia o godzinę. Co robisz? 2) Twój najlepszy kolega nie chce pożyczyć ci swojego zeszytu. Co robisz, jak się zachowasz, co mu powiesz? 3) Przy wsiadaniu do autobusu młodszy kolega nieumyślnie uderzył cię. Jak się zachowasz w stosunku do niego? 4) Stoisz w kolejce do lady, nagle przychodzi starsza pani i prosi o zakup poza kolejnością. Jak się zachowasz w stosunku do niej? Następnie wskazuje 4 kolejne osoby, które zaprezentują te same scenki, ale bez użycia agresywnego zachowania. 4. Ćwiczenie „Ręka nie musi bić” Prowadzący dzieli uczniów na 2 grupy. Każdej z nich daje po dwa arkusze papieru, na których znajdują się obrysowane dłonie. Zadaniem uczniów jest wypisanie na jednym arkuszu wszystko to, co dłonie robią dobrego, a na drugim to, co robią złego. Po wpisaniu każda grupa drze tę kartkę na drobne kawałeczki i wyrzuca je – jest to wyraz braku zgody na tego rodzaju działalność rąk. Opracował: mgr Tomasz Stawowy Wyświetleń: 645
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |