AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Gamracy, 2014-05-26
Sieradz

Matematyka, Scenariusze

Liczby całkowite - powtórzenie w klasie 5.

- n +

Scenariusz lekcji
Liczby całkowite – powtórzenie wiadomości.

Klasa: piąta
Czas trwania: 1 godzina lekcyjna

Cele operacyjne:
Uczeń zna:
- pojęcie liczby ujemnej, liczby przeciwnej do danej, osi liczbowej,
- własności dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb całkowitych
Uczeń potrafi:
- podać przykłady zastosowania liczb ujemnych w życiu codziennym,
- wskazać liczbę przeciwną do danej,
- porównać liczby całkowite,
- dodać, odjąć, pomnożyć, podzielić dwie liczby całkowite,
- wykonać obliczenia zgodne z kolejnością wykonywania działań.
Metody i formy pracy:
- praca grupowa
- metoda aktywizująca

Środki dydaktyczne: karty pracy, zeszyt ćwiczeń
Tok lekcji:
Sprawdzenie obecności.
Podanie tematu lekcji.
Sprawdzenie pracy domowej.

Gra dydaktyczna „Statki”.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty do gry (– przygotowaną planszę 10x10 pól, w której kolumny są oznaczone literami od A do J, a wiersze cyframi od 1 do 10), a następnie przedstawia zasady gry.
Nauczyciel na swojej karcie zaznacza jeden czteromasztowiec, dwa trzymasztowce, trzy dwumasztowce i cztery jednomasztowce. Statki nie mogą się ze sobą stykać bokami i rogami. Uczniowie nie zaznaczają statków na swoich kartach do gry. Nauczyciel ustala kolejność uczniów do odgadywania położenia statków. Uczniowie na swoich kartach pracy zaznaczają gdzie padły strzały – brak trafienia stawiając kropkę lub trafienia stawiając krzyżyk.
Strzały oddawane są poprzez podanie położenia statku, np. A5.
W przypadku strzału trafionego, gracz wybiera pytanie z wcześniej przygotowanej listy załącznik nr 1. Podanie poprawnej odpowiedzi na zadane pytanie skutkuje otrzymaniem 1punktu i kontynuacją strzelania, aż do momentu chybienia. Natomiast, jeśli uczeń nie odpowie na pytanie przechodzi ono na kolejną osobę – jeśli odpowie ona poprawnie otrzymuje 1 punkt i strzela dalej, jeśli nie, pytanie przechodzi na kolejną osobę itd. W przypadku, gdy pytanie powróci do ucznia , a on nadal nie zna na nie odpowiedzi, odpowiedź tą podaje nauczyciel, a następna w kolejności osoba strzela. Zatopienie statku ma miejsce wówczas, gdy gracz odgadnie położenie całego statku. O chybieniu gracz informuje przeciwnika słowem „pudło”, o trafieniu „trafiony” lub „(trafiony) zatopiony”. Wygrywa ten, kto uzyska najwięcej punktów.
Podsumowanie uzyskanych punktów – trzech uczniów, którzy uzyskali największą ilość punktów otrzymują „plusa” za pracę na lekcji.
Zadanie pracy domowej: Zadania podsumowujące dział z zeszytu ćwiczeń.


Załącznik 1:
1. Wymień 10 liczb naturalnych.
2. Podaj wynik działania -22+(-15)
3. Podaj wynik działania -3*5
4. Wymień cztery liczby całkowite mniejsze od -2.
5. Podaj liczbę przeciwna do -6.
6. Czy 0 jest liczbą całkowitą?
7. Czy 0 jest liczbą ujemną?
8. Podaj największą liczbę całkowitą ujemną.
9. Podaj wynik działania -5*(-4).
10. Podaj wynik działania -9-(-4).
11. Podaj wynik działania 36/(-3).
12. Podaj wynik działania 12*(-4).
13. Podaj wynik działania (-4)2.
14. Podaj różnicę między temperaturami 8°C i -4°C.
15. Czy iloczyn trzech liczb ujemnych jest dodatni, czy ujemny?
16. Czy suma dwóch liczb ujemnych jest dodatnia, czy ujemna?
17. Podaj liczbę przeciwną do 1.
18. Podaj wynik działania -16*4.
19. Czy iloczyn dziesięciu liczb ujemnych jest dodatni, czy ujemny?
20. Podaj liczbę przeciwną do 0.
21. Podaj średnią temperaturę zanotowaną w ciągu trzech dni -3°C, 6°C, 0°C.
22. Liczba o 6 większa od -5 to….
23. Różnica liczb -5 i -8 wynosi….
24. Oblicz iloraz liczb -15 i 3.
25. Oblicz iloczyn liczb -6 i -7.
26. Podaj liczbę przeciwną do 0.
27. Podaj wynik działania, w którym dzielna jest równa -16, a dzielnik -2.
28. Oblicz różnicę liczb -6 i -3.
29. Oblicz sumę liczb 15 i -3.
30. Oblicz iloraz liczb -15 i 4.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1362


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.