![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Wcisło, 2014-05-26 Kraków Zajęcia zintegrowane, Program nauczania PROGRAM AUTORSKI „Rośnij zdrowo” – edukacja prozdrowotna dla klas I-III.„ Szlachetne zdrowie nikt się nie dowie jako smakujesz, aż się zepsujesz….” PROGRAM AUTORSKI „Rośnij zdrowo” – edukacja prozdrowotna dla klas I-III. Opracowała: mgr Małgorzata Wcisło nauczycielka kształcenia zintegrowanego SP nr 93 w Krakowie 1. Problem, założenia programu i jego charakterystyka. Problematyka poruszana w programie dotyczy kreowania takiego stylu życia, który gwarantuje zachowanie zdrowia , dobrego samopoczucia i właściwej sylwetki i postawy ciała przez długi okres życia człowieka.. Nawyki zdrowego odżywiania, przestrzeganie zasad higieny oraz czynne sposoby spędzania czasu wolnego kształtowane są we wczesnym okresie dzieciństwa i determinują całe dorosłe życie człowieka. Dlatego tak ważna jest edukacja prozdrowotna prowadzona od pierwszych lat pobytu w przedszkolu i nauki w szkole .W dobie zataczających coraz większe kręgi chorób cywilizacyjnych, takich jak : otyłość u coraz młodszych dzieci oraz jej konsekwencje związane z chorobami układu krążenia, z wadami postawy, poznawanie i wyrabianie właściwych zachowań i dokonywania trafnych wyborów w zakresie podstawowych czynności życia staje się zadaniem pierwszorzędnym. W myśl znanego wszystkim przysłowia „ W zdrowym ciele zdrowy duch” cel ten jest jednym z ważniejszych wśród innych, które wyznacza sobie szkoła, aby sprostać potrzebom współczesności i przygotować młode pokolenie do życia. Program edukacji zdrowotnej kieruję do uczniów na pierwszym etapie kształcenia bez podziału na kolejne klasy . Jest on zgodny z nową podstawą programową i stanowi swojego rodzaju ścieżkę edukacyjną prowadzącą i łączącą wszystkie rodzaje edukacji: polonistyczną, matematyczną, plastyczną, muzyczną, ruchowa, a w szczególności społeczno- przyrodniczą. Treści zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane w zależności od potrzeb i możliwości uczniów. Treści nauczania ułożone są w sposób spiralny. Oznacza to, że te same treści będą powtarzać się w kolejnych klasach edukacji wczesnoszkolnej, umożliwiając dziecku poszerzenie, pogłębienie wiadomości i umiejętności zgodnie ze wzrastającymi możliwościami intelektualno – percepcyjnymi. Dobierane one są w taki sposób, aby były ciekawe, pobudzały do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim - do działania i zastosowania w codziennym życiu. 2. Cel główny programu. Podstawowym celem tego programu jest skuteczne i efektywne kształtowanie postaw dzieci zgodnych z zasadami higieny i racjonalnego trybu życia ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego odżywiania się. Służy on nie tylko pogłębianiu wiedzy, ale pobudza również aktywność dzieci, ich twórcze myślenie zastosowanie nabytych umiejętności i wiadomości w praktyce. Uczy współdziałania w zespole, pokazuje wartość zdrowia człowieka ,kształtuje właściwe nawyki i charakter młodego człowieka. 3. Cele szczegółowe. Kształtowanie umiejętności, postaw i nawyków w zakresie: - dbałości o czystość ciała, odzieży i otoczenia, - właściwego zachowania się podczas kaszlu, kichania, korzystania z urządzeń sanitarnych (profilaktyka chorób) - przestrzegania zasad prawidłowego odżywiania się (regularność i urozmaicenie posiłków) - znajomości nazw grup produktów w piramidzie żywieniowej - znajomości warzyw i owoców( również mało znanych , egzotycznych) - znajomości zdrowych potraw i ich przepisów - umiejętność przyrządzenia wybranej potrawy wg. przepisu - umiejętności komponowania diety na cały dzień z uwzględnieniem zasad zdrowego żywienia - zabezpieczenie pokarmów przed zanieczyszczeniem, zepsuciem, - rozumienia szkodliwości przejadania się, szczególnie słodyczami, - znajomości produktów szkodliwych dla zdrowia (niedojrzałe owoce, trujące grzyby, produkty przeterminowane) - poznania właściwości wody oraz jej wpływu na zdrowie i życie człowieka - korzystania z aktywnych form wypoczynku (spacery, sport, turystyka, hobby) i biernych (sen, czytanie, majsterkowanie, TV, komputer), - przestrzegania zasad obowiązujących w grupie, - ostrożności podczas zabaw na powietrzu, - bezpiecznego korzystania z ostrych narzędzi, urządzeń elektrycznych, gazowych, - znajomości substancji szkodliwych (gaz, czad, farby, trucizny na owady i gryzonie, substancje niewiadomego pochodzenia, narkotyki) 4. Treści edukacyjne i proponowana tematyka zajęć. TEMAT KOMPLEKSOWY TEMATYKA SZCZEGÓŁOWA SPOSOBY REALIZACJI UWAGI Higiena ciała, odzieży, miejsca pracy i wypoczynku. 1. Ja i moje ciało. -poznanie budowy ciała i najważniejszych funkcji poszczególnych organów 2. Higiena ciała i jamy ustnej. 3. Dbam o swoje włosy. 4. Ubiór dziecka dostosowany do różnej pogody. 5. Jesienna, wiosenna , zimowa i letnia moda. 6. Sen i jego znaczenie dla zdrowia i rozwoju dziecka 7. Z wizytą u lekarza 8. Czasami chorujemy 9. Jak pracować, a jak wypoczywać? 10. Wypoczynek czynny i bierny. Dlaczego należy unikać nudy ? – wady i zalety życia ludzi. 11. Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała w czasie zajęć ruchowych i czynnościowych całego dnia. 12. Wykorzystywanie różnych form aktywności ruchowej w celu rozładowania stresu i napięć nerwowych. 13. Doskonalę i dbam o swoje zmysły. Dobre i złe strony telewizji i komputera – uczymy się dobrze korzystać ze zdobyczy techniki. 14. Sposoby porozumiewania się ludzi niewidomych i głuchoniemych 15. Wady wzroku i słuchu oraz sposoby zapobiegania im. -oglądanie szkieletu ludzkiego, atlasów anatomicznych, - pogadanka na temat ogólnych funkcji najważniejszych organów w ciele człowieka -Czytanie i praca z tekstem , pogadanka na temat braku higieny i konsekwencji z tym związanych -udział w akcji fluoryzowania zębów Fryzura, a wizerunek zewnętrzny w myśl przysłowia-„ Jak mnie widzą, tak mnie piszą”- prace plastyczne, zabawy dydaktyczne : „U fryzjera” -wizyty i rozmowy z higienistką szkolną, -prace plastyczne, techniczne: wykonanie z kartonu sylwetki człowieka oraz papierowych ubrań na różne pory roku , ubieranie modela dostosowane do różnych pór roku i różnej pogody -Pogadanki na temat skutków wyziębienia i przegrzania ciała --racjonalne planowanie rozkładu dnia -wykonanie tabeli pokazującej zajęcia dostosowane do pory dnia -poznanie różnych specjalności lekarzy -scenki dramowe, zagadki ruchowe -zabawa dydaktyczna – „U lekarza” -pogadanka na temat przestrzegania zaleceń lekarza -Oglądanie i komentowanie treści historyjek obrazkowych na temat właściwego przygotowania miejsca do nauki i do zabawy --właściwy dobór krzeseł i stolików do wzrostu dzieci -Czytanie i praca z tekstem na temat sposobów spędzania czasu wolnego, -rozwijanie zainteresowań sposobem na nudę prace plastyczne, -nauka śpiewania piosenek o tej tematyce, przygotowanie i wykonanie układów ruchowych , -gimnastyka śródlekcyjna, elementy gimnastyki korekcyjnej na zajęciach ruchowych. -poznawanie otoczenia za pomocą różnych zmysłów: zabawy dydaktyczne -ćwiczenia spostrzegawczości -zagadki -poznanie różnych alfabetów , szyfrowanie wiadomości przy ich użyciu -pogadanki na temat niewłaściwego słuchania muzyki i korzystania z komputera i telewizji Współpraca z higienistką szkolną Sport to sposób na nudę i na zdrowie 16. Poznanie różnych dyscyplin sportowych uprawianych latem i zimą. 17. Zasady bezpieczeństwa w czasie zabaw i gier. . 18. Zakładamy Klasowy Klub Turysty -poznanie sylwetek znanych , polskich olimpijczyków -rozmowa o bezpiecznym zachowaniu się w szkole i na placach zabaw w czasie gier i zabaw na podstawie historyjek obrazkowych i własnych doświadczeń uczniów -zabawy ruchowe proponowane przez dzieci jako forma spędzenia czasu wolnego -pogadanki na temat korzystania z niestrzeżonych kąpielisk i lodowisk na zbiornikach wodnych -opracowanie regulaminu i zasad działania klubu Urozmaicanie i regularność posiłków, estetyka ich spożywania, zabezpieczenie żywności przed zanieczyszcze-niem i zepsuciem. 19. Zasady zdrowego odżywiania. 20. Potrzeby pokarmowe naszego organizmu czyli -Co to są witaminy? 21. Jesienne kolory, zimowe przetwory. 22. Ogrody warzywne, wiosenne nowalijki - rozróżnianie i nazywanie warzyw i owoców. 23. Woda –cenniejsza od złota. Właściwe gospodarowanie żywnością i wodą. 24. Kiedy jemy z przyjemnością – estetyka, kultura i higiena przyrządzania i spożywania posiłków. 25. Przyjmujemy gości potrafimy przyrządzać i odpowiednio podać prosty posiłek. 26. Zabezpieczenie żywności przed zepsuciem. -pogadanki na temat zasad zdrowego i racjonalnego odżywiania, -przygotowanie przepisów kulinarnych -piramida żywieniowa, klasyfikacja produktów ze względu na skład i pochodzenie -układanie jadłospisów, -zabawy i gry dramowe, -ćwiczenia praktyczne: przyrządzanie potraw i sałatek -prace plastyczno-techniczne -konkursy wiedzy i umiejętności kulinarnych -tworzenie teatrzyków kukiełkowych z udziałem kukiełek – warzyw i owoców, zakładanie klasowego ogródka -pogadanki na temat picia wody i właściwego gospodarowania zasobami wody, -układanie haseł ekologicznych nawołujących do oszczędzania wody i wykorzystania nadwyżek żywności -doświadczenia z wodą -wykonanie plakatów - rozwiązywanie zagadek o wodzie -ćwiczenia praktyczne: nakrywanie do stołu, -potrawy mogą być piękne w myśl zasady – jemy oczami-korzystanie z poradników kulinarnych -opracowanie zasad obowiązujących w trakcie przygotowania i spożywania posiłków -pogadanki na temat sposobów przechowywania żywności i sprawdzania ich przydatności do spożycia i objawów zatrucia pokarmowego - Poznawanie zagrożeń cywilizacyjnych oraz nabycie umiejętności zachowania się w przypadku kontaktu z substancjami szkodliwymi. 27. Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych i elektrycznych. 28. Rozróżnianie substancji szkodliwych (gaz, czad, farby, lakiery, trucizny na owady i gryzonie, substancje niewiadomego pochodzenia, narkotyki) oraz umiejętność właściwego zachowania się w przypadku kontaktu z nimi. 29. Korzystanie z pomocy dorosłych w sytuacjach zagrożenia (ważne telefony 30. Zatrucie środowiska i jego wpływ na zdrowie człowieka. 31. Co to jest zdrowa żywność? - -ćwiczenia praktycznej obsługi wybranych urządzeń typu mikser, sokowirówka -pogadanki, czytanie znaków , piktogramów na etykietach -poznanie procedury postępowania w sytuacji połknięcia trucizny lub substancji niewiadomego pochodzenia. -scenki dramowe -pogadanki na temat zatrutej wody, gleby, powietrza oraz zatrutej żywności Prace plastyczne , plakaty o tematyce ekologicznej 7. Metody i formy pracy. Do realizacji tego programu niezbędna jest umiejętność aktywizowania ucznia i motywowania go do dalszej pracy zespołowej i indywidualnej. Celowe więc jest stosowanie zróżnicowanych metod pracy przede wszystkim wyzwalających aktywność uczenia się oraz umożliwiających samodzielność w formułowaniu wniosków: • aktywizujące ( drama, burza mózgów, śnieżna kula, itd.) • słowne ( wypowiedzi, praca z tekstem, czytanie ) • czynne ( obliczanie działań, rysowanie, uzupełnianie tekstu z lukami, redagowanie swobodnych tekstów) • oglądowe ( pokaz, obserwacja ). Formy realizacji: - wycieczki, - zajęcia warsztatowe, - ćwiczenia praktyczne, - gry i zabawy ruchowe, - przygotowywanie pytań na spotkania z policjantem, pielęgniarką, pedago- giem, - udział w konkursach dotyczących tematyki. 8. Przewidywane efekty końcowe: - uczeń potrafi przewidzieć różne sytuacje zagrażające jego życiu i zdrowiu i umie się zachować w określonych sytuacjach, - zna zasady bezpiecznego poruszania się po jezdni i stosuje je w praktyce, - zna i stosuje zasady prawidłowego odżywiania się, - przestrzega zasad higieny osobistej, - prawidłowo dba o swoje zęby, - potrafi bezpiecznie obsługiwać proste urządzenia wykorzystywane w gospodarstwie domowym, - potrafi właściwie wybrać programy telewizyjne i gry komputerowe, - spędza wolny czas aktywnie i w większości na świeżym powietrzu, - potrafi rozróżnić substancje szkodliwe dla zdrowia, - zna telefony alarmowe straży pożarnej, pogotowia i policji, - dba o środowisko naturalne. 9. Ewaluacja. Bardzo ważnym elementem pracy nauczyciela i ucznia jest ocena, która pozwala stwierdzić, czy zamierzone cele zostały osiągnięte. Dla ucznia ma być ona motywacją do dalszej pracy, a dla nauczyciela – sygnałem skuteczności stosowanych metod i form pracy. Kryterium oceny nie jest stan wiedzy ucznia w danym momencie, ale jego praca, włożony wysiłek, umiejętności, pomysłowość i przejawiane inicjatywy. Program zakłada osiąganie przez ucznia umiejętności praktycznego wykorzystywania zdobytej wiedzy. Ewaluacji programu dokonam na podstawie: a) obserwacji zachowań uczniów w określonych sytuacjach, b) anonimowych ankiet przeprowadzonych wśród uczniów i rodziców, c) udziału uczniów w różnych konkursach dotyczących tematyki. Wyświetleń: 1760
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |