Katalog

Marzanna Broszczyk
Informatyka, Artykuły

Informatyka w edukacji

- n +

Informatyka w edukacji

W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania wizualizacją nauczania. Do prezentacji określonych wiadomości można implantować tekst, grafikę, obrazy, video, muzykę i mowę. Materiały wizualne mogą uzupełniać informacje werbalne. Okazało się, że komputer można wykorzystać nie tylko w celu błyskawicznego przeprowadzania złożonych obliczeń, lecz także do gromadzenia, prezentowania, przetwarzania informacji bezpośrednio przydatnych w pracy dydaktycznej, zwłaszcza w zakresie oceny wyników oraz przebiegu procesu nauczania - uczenia się. Ważna jest możliwość określenia przebiegu oraz dróg i sposobów uczenia się poszczególnych jednostek.

Do celów dydaktycznych można wykorzystać następujące możliwości komputera:

  • Zdolność prowadzenia dialogu;
  • Tworzenie barwnych, animowanych obrazów na ekranie;
  • Wykonywanie obliczeń (lub kontrola obliczeń ucznia);
  • Przetwarzanie i drukowanie grafiki i tekstu;
  • Komponowanie i przetwarzanie muzyki.

    Upowszechnianie się technologii informatycznej wywiera ogromny wpływ na szkoły i przebiegający w nich proces kształcenia.
    Nowy model edukacji powinien lepiej przystawać do szybko zmieniającej się rzeczywistości, dlatego pamięciowe opanowanie wiadomości zastąpione powinno być opanowaniem metod wyszukiwania, gromadzenia i analizy informacji.
    Na miejscu tradycyjnego nauczyciela powinien pojawiać się kompetentny animator wskazujący drogi do wiedzy, wykształcenie u uczniów umiejętności poruszania się w gąszczu informacji, wybieraniu wiadomości wartościowych.
    Programy multimedialne pozwalają łączyć grafikę z muzyką, tekstem. Nadają informacjom bardzo atrakcyjną i urozmaiconą formę, uczenie staje się bardziej atrakcyjne. Uczniowie stają się przez to bardziej zaangażowani i aktywni na lekcjach.

    Komunikując się z dobrze opracowanym programem dydaktycznym uczniowie mają szansę rozwoju własnej twórczości, aktywności i przedsiębiorczości oraz zrozumienia poszczególnych przedmiotów.
    Wybierając programy edukacyjne do konkretnych zajęć dydaktycznych należy wziąć pod uwagę wiek i poziom rozwoju osobowości uczniów. Przekaz wiedzy staje się wówczas bardziej zindywidualizowany, stymulując intensywny rozwój ucznia zdolnego i pomagając słabszemu.

    Na lekcjach j. polskiego program komputerowy rozwija zdolności językowe, powiększa zasób słów ucznia, uczy ortografii, ćwiczy spostrzegawczość i inteligencję.

    Na lekcjach matematyki uczy wykonywać cztery podstawowe działania arytmetyczne, rozwiązywania równań, pojęcie zbioru i działań na zbiorach oraz planowania przyszłych posunięć.

    Na lekcjach plastyki komputer może zastąpić kartkę papieru, kredki, farby. Rozwija wyobraźnie i poczucie estetyki oraz ćwiczy koordynację ruchowo-wzrokowa

    Cechą wspólną programów edukacyjnych jest możliwość zwiększania ich stopnia trudności wraz z postępami w nauce.

    Komputer możemy także stosować w pedagogicznej terapii, której celem jest wyrównywanie opóźnień i dysharmonii rozwoju, zapobieganie powstawaniu zaburzeń rozwojowych i emocjonalnych u dzieci.
    W ramach szkolnej poligrafii, przy pomocy komputera uczniowie mogą redagować szkolną gazetkę.

    Natomiast nauczyciel może wykorzystać komputer w swoich czynnościach przygotowawczych do lekcji, może opracować materiały pomocnicze, przygotować teksty i rejestrować ich wyniki.
    Komputer stwarza możliwość obiektywnego, rzetelnego i atrakcyjnego pomiaru wiadomości i umiejętności.

    Opracowanie: Marzanna Broszczyk

  • Wyświetleń: 1647


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.